48 381 läst ·
156 svar
48k läst
156 svar
Värsta praktikanten
Jag skalade också kablar (småkablar, inte 230) med tänderna tills jag skalade en telefonkabel när det ringde.Montören skrev:Vi hade en provanställd på jobbet som skalade kabel med tänderna! Han glömde att kolla om det var spänning på den. Med 230 volt i munnen skrattade han inte mer den dagen!
En annan dag skulle han koppla in sin borrmaskin provisoriskt och la trådarna mellan 2 faser istället för mellan fas och nolla. Startar borrmaskinen och är djupt imponerad a av att den snurrar så snabbt!
Den här killen anställdes som "elkille" på serviceavdelningen, anställningen blev dock inte mer än 6 månader varav 5månader hos smedkillarna.
En färdigskalad kabel råkade ligga mot kinden medan jag hade den andra mellan tänderna.
Efter det hämtade jag en avbitare.
En lärling visserligen inte praktikant eller dylikt men han lyckade kapa av rören på fel sida avstängningsventilerna i två lägenheter samma vecka, vattnet stod som en kulspruta mot badrumsdörren vid båda tillfällena. Var ju inte så poppis att panikstänga vattnet för 50 lägenheter, fick mig två ordentliga löp rundor till undercentralen kan tilläggas.
mvh
mvh
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Haft haft ett par roliga praktikanter.
Vissa har varit trevliga och så men ibland undrar man vad de har lärt sig i skolan? Vet inte skillnad på ph1 och ph2 skruvmejsel och när jag frågade om han visste har man kontakterade datauttag så fick jag ett nickande svar. Bad han koppla några uttag medans jag gjorde grundarbetet osv. När det väl var dags att mäta med Fluken så fick man väldigt konstiga korsdragningar i mätningen.
Bad han öppna ett uttag och visa hur han kopplat. visade sig vara att han bara tryckt in kablarna på måfå enligt färgmarkeringen och frågade om han återigen hade kopplat datauttag.iaf visar att varje ledare ska ligga under respektive färg markering och att vi kör Enligt B standarden. Han kontakterar om och hälften av ledarna är felkopplade. visar sig att han lagt dubbelt på varje plint så både blå och blåvit ligger under samma plint. Jag visar hur man kontakterar en och han säger att han förstår osv.
Jag låter han göra om kontakten så att jag ser så han gör rätt. Blir lite tillrättavisande med att nu gör du fel. felkabel. suck och stön osv. Han fick visa ett par uttag innan jag vågade släppa han fri. Han försvann ett år tror jag och kom tillbaka. Härlig kille som man faktiskt fått lite fart på när man förklarat hur han ska göra.
Var på ett bygge med flera olika företag inblandade som hade hand om olika delar. tex kyla. larm. belysning osv. så det händer att man ständigt får föra dialogen att kan jag nyttja denna vägen så är jag i vägen för dig osv. Mycket problem lösningar mm. Iaf vi står och diskuterar något när en lärling/praktikant står och ska borra fast en dosa på en dosplåt på en stege. '
Han står där och maskinen skriker på. efter en stund börjar blickarna rikta sig mot han och han lägger märke att det börjar bli lite väl tyst runt omkring. Där står vi som en hög med kommunalare och tittar förundransvärt med vad han håller på med.
Han säger att det går lite tungt. En person säger till att du kan ju testa att köra maskinen framåt istället. 3 sekunder senare så var skruven i skruvad.
En annan person tyckte glatt ihågen att man kunde dra alla sorters kablar rakt igenom alla dess dosor och väggar mm och lustiga dragningar istället för att bara borra genom en vägg med enkelgips. Väldigt mysko kille som började snoka runt i folks hem och lekte med barns leksaker. Han fick inte komma tillbaka iaf.
Men överlag så verkar faktiskt många av den senare tidens praktikanter mm ha den attityden att varför ska jag? varför nu? Vi kanske har en hård jargong på jobbet men vi har alla varit där inte främst de äldre. Jag och många andra ser upp till de äldre som varit med längre och lär oss av våra misstag och rättar till. Men dagens generation verkar sakna den del där man ser upp till de äldre och låter de sitta ner först om det finns för få stolar eller bara tycker om att se på när andra jobbar. Sen så vågar de inte göra fel eller fråga om de inte förstår. Gör man fel så rättar man till sina egna fel så att man lär sig. Sen vågar inte vissa göra enkla saker så som att bara sätta i en plug och skruv utan att de kan bli fel.
Vissa har varit trevliga och så men ibland undrar man vad de har lärt sig i skolan? Vet inte skillnad på ph1 och ph2 skruvmejsel och när jag frågade om han visste har man kontakterade datauttag så fick jag ett nickande svar. Bad han koppla några uttag medans jag gjorde grundarbetet osv. När det väl var dags att mäta med Fluken så fick man väldigt konstiga korsdragningar i mätningen.
Bad han öppna ett uttag och visa hur han kopplat. visade sig vara att han bara tryckt in kablarna på måfå enligt färgmarkeringen och frågade om han återigen hade kopplat datauttag.iaf visar att varje ledare ska ligga under respektive färg markering och att vi kör Enligt B standarden. Han kontakterar om och hälften av ledarna är felkopplade. visar sig att han lagt dubbelt på varje plint så både blå och blåvit ligger under samma plint. Jag visar hur man kontakterar en och han säger att han förstår osv.
Jag låter han göra om kontakten så att jag ser så han gör rätt. Blir lite tillrättavisande med att nu gör du fel. felkabel. suck och stön osv. Han fick visa ett par uttag innan jag vågade släppa han fri. Han försvann ett år tror jag och kom tillbaka. Härlig kille som man faktiskt fått lite fart på när man förklarat hur han ska göra.
Var på ett bygge med flera olika företag inblandade som hade hand om olika delar. tex kyla. larm. belysning osv. så det händer att man ständigt får föra dialogen att kan jag nyttja denna vägen så är jag i vägen för dig osv. Mycket problem lösningar mm. Iaf vi står och diskuterar något när en lärling/praktikant står och ska borra fast en dosa på en dosplåt på en stege. '
Han står där och maskinen skriker på. efter en stund börjar blickarna rikta sig mot han och han lägger märke att det börjar bli lite väl tyst runt omkring. Där står vi som en hög med kommunalare och tittar förundransvärt med vad han håller på med.
Han säger att det går lite tungt. En person säger till att du kan ju testa att köra maskinen framåt istället. 3 sekunder senare så var skruven i skruvad.
En annan person tyckte glatt ihågen att man kunde dra alla sorters kablar rakt igenom alla dess dosor och väggar mm och lustiga dragningar istället för att bara borra genom en vägg med enkelgips. Väldigt mysko kille som började snoka runt i folks hem och lekte med barns leksaker. Han fick inte komma tillbaka iaf.
Men överlag så verkar faktiskt många av den senare tidens praktikanter mm ha den attityden att varför ska jag? varför nu? Vi kanske har en hård jargong på jobbet men vi har alla varit där inte främst de äldre. Jag och många andra ser upp till de äldre som varit med längre och lär oss av våra misstag och rättar till. Men dagens generation verkar sakna den del där man ser upp till de äldre och låter de sitta ner först om det finns för få stolar eller bara tycker om att se på när andra jobbar. Sen så vågar de inte göra fel eller fråga om de inte förstår. Gör man fel så rättar man till sina egna fel så att man lär sig. Sen vågar inte vissa göra enkla saker så som att bara sätta i en plug och skruv utan att de kan bli fel.
En kompis jobbade som hissbyggare. En praktikant fick i uppgift att kapa alla kablar vid ett kopplingsskåp. Tyvärr kapade han även bort märkningarna... Ni kan tänka er hur många kablar som går i ett hisschakt, och hur lätt det sen var att reda ut vad som var vad....
Men det kan jag faktiskt förstå lite då det är otroligt vanligt att någon gör det eller en går upp och köper. När jag var 15 så praktiserade jag på en bygghandel. Jag fick utföra en del meningsfulla uppgifter en av dem var bla att springa upp till "gula villan" och köpa mackor, växel fick jag behålla och det var skönt med en promenad. Det var roliga 2 veckor. Jag praktiserade senare i gymnasiet på en bank på deras it avdelning och fick frågan vem den tidigare praktikanten vad det var för kille. Det visade sig att han kunde försvinna 2 timmar och komma tillbaka han brukade helt enkelt gå in och lägga sig någonstans och kvarta en stund. Jag fick sommarjobbet kan man säga.Kloge skrev:
Gula villan? bredvid gamla sjukhuset?Andy78 skrev:Men det kan jag faktiskt förstå lite då det är otroligt vanligt att någon gör det eller en går upp och köper. När jag var 15 så praktiserade jag på en bygghandel. Jag fick utföra en del meningsfulla uppgifter en av dem var bla att springa upp till "gula villan" och köpa mackor, växel fick jag behålla och det var skönt med en promenad. Det var roliga 2 veckor. Jag praktiserade senare i gymnasiet på en bank på deras it avdelning och fick frågan vem den tidigare praktikanten vad det var för kille. Det visade sig att han kunde försvinna 2 timmar och komma tillbaka han brukade helt enkelt gå in och lägga sig någonstans och kvarta en stund. Jag fick sommarjobbet kan man säga.
Nä bredvid Bällsta bro. Det var lite kul deras logga är en gubbe i form av en tumsstock och jag svansade efter en mentor "kom vi går ut och kikar hur det går för dem som ska sätta upp gubben efter att väggen målats" "här är ritningen" å så visade han mig ett fotografi när den satt uppsatt på vägen en sådan där bild som kom ut från kameran polaroid tror jag det hette, en form av ta kort framkalla direkt från kameranMaxPax skrev:
+1Nyfniken skrev:
De flesta praktikanter är inte dumma, bara okunniga och de är där för att lära sig av dig.
Säger man åt dem att klippa kablarna så gör de det, säger man åt dem att klippa ovanför märkningen så gör de det. Det är lätt att glömma bort sånt som är självklart för någon som har gjort det i många år och kan se hela bilden framför sig, men man måste försöka att komma ihåg detaljerna med så att de lär sig. Du kunde se nyttan med att ha kvar märkningen i ett senare steg av processen eftersom du har en bild av hela processen, praktikanten som aldrig(?) har gjort detta innan kan omöjligen se hela processen om man inte beskriver den för dem.
Ja det är klart att det inte är lärlingens fel om de inte instruerat honom rätt. Men en ganska rolig historiaKorvgubbe skrev:+1
De flesta praktikanter är inte dumma, bara okunniga och de är där för att lära sig av dig.
Säger man åt dem att klippa kablarna så gör de det, säger man åt dem att klippa ovanför märkningen så gör de det. Det är lätt att glömma bort sånt som är självklart för någon som har gjort det i många år och kan se hela bilden framför sig, men man måste försöka att komma ihåg detaljerna med så att de lär sig. Du kunde se nyttan med att ha kvar märkningen i ett senare steg av processen eftersom du har en bild av hela processen, praktikanten som aldrig(?) har gjort detta innan kan omöjligen se hela processen om man inte beskriver den för dem.
Påminner mig om praktikanten som var med några veckor första året jag var lärling. Vi började misstänka att han inte kunde räkna, så vi kollade. "-Vi hade tolv säckar när vi började och nu är det tre kvar. Hur många har vi då använt?" gav en tom fundersam blick men aldrig något svar.Müssli skrev:
Han hade också hoppat av...