D09
Mikael_L skrev:
Skitstövlar finns överallt ... oavsett anställningsår, utbildningsgrad, kön, etnicitet eller samhällsklass.
Då får du allt berätta om dom ;)

Mikael_L
Nope, tråden handlar om praktikanter och sommarjobbare, så jag går inte offtopic, nänä ... ;)

Men jag kan väl ta det när jag var på beredskapsjobb, som skogshuggare. Och ja, det är ju alltid en lustig samling figurer i dessa sammanhang. Bl.a. en knarkande kåkfarare. Tja, han verkade iofs relativt drogfri åtminstone de månaderna där. Men roligt att släppa iväg en sådan med motorsåg i skogen. ;)

Men det jag tänkte berätta var att under "utbildningen" innan, då vi gick genom teknik, utrustningsvård och skyddsutrustning osv så berätta vår bas att sågskyddsbyxorna har flera lager med skydd på framsidan något färre lager på baksidan. Och så la han till "Men inget skydd på rumpan, men ingen kan väl ändå lyckas såga sig i rumpan!" skrattade, hahaha ... :)

Och så två veckor senare kom en av killarna (en allmänt fumlig och vimsig individ, men snäll kille) in till rastkojan märkbart blek i synen.
Och så visade han att han hade lyckats såga sig i rumpan. Genom skyddsbyxorna, långkalsongerna och nafsat lite i kalsongerna.
:D

Redigerat:
  • Gilla
xdigger och 3 till
  • Laddar…
När jag läste om incidenten med den inlåsta killen i hissen kom jag att tänka på den stackars sommarjobbaren som på första dagen blev inlåst på toaletten, men han var tydligen lugn och ringde till företagets växel och bad om hjälp....

Det första jag kom att tänka på när jag läste rubriken var den stackars tjejen som var på praktik hos en bonde, hon skulle harva en åker, på åkern fanns en telefonstolpe, den lyckades hon få in mellan traktor och harv, så det enda sättet att komma loss var att koppla loss harven....

Till sist en parentes lite OT
(På tal om snubben som inte gillade att man tog 450 kr i timmen för det arbete han utförde.
Vet om en som hyrde ut sig som reparatör till ett litet företag, när dom som jobbade där fick reda på att han tog runt 500 kr i timmen så blev det ett jäkla liv, för dom fick bara xxx kr / h.
Att sen denne killen hade egna verktyg, egen svets, höll en bra service och kom nästan på en gång när dom ringde efter hjälp tänkte dom inte på.
Och att han då stod för sina egna arbetsgivaravgifter mm. )

• Gilla
D09
  • Laddar…
C
Är väl knappast "värsta" exemplet på praktikantarbete, men när jag renoverade badrummet skulle byggfirman preparera några kalkputsade väggar genom att diamantslipa dessa.

Alla som hållt på med kalkputs vet att det blir ett otroligt fint damm som tar sig in och sprider sig precis överallt. Vis av erfarenhet förberedde jag därför för hantverkarna genom att tejpa upp byggplast mellan golv och tak och noga försegla alla springor. Dagen efter har hantverkaren skickat ut sina två praktikanter att göra jobbet, utan handledning på plats. Tyvärr var jag inte heller själv på plats.

Praktikanterna inleder med att vika upp den omsorgsfullt uppsatta plasten och tejpa upp den i taket. Skrider sedan till verket och börjar slipa med Flexen. Ganska snabbt inser de väl att det inte går att jobba utan att ansluta Flexen till dammsugaren. Hmmm... fan vi glömde packa in dammsugaren i bilen. Men kunden har ju en dammsugare, den tar vi. Efter ytterligare en stund inser de att det låter ganska mycket. Fan, vi glömde hörselskydden också. Men här ligger ju ett par, de tar vi. Fyra timmar senare avbryter de med halvtaffligt resultat och går hem.

Jag var måttligt förbannad när jag kom hem och inser att hela hemmet (inkl TV, dator, stereo, soffa, etc.) är täckt med 1 mm kalkdamm, dammsugarens filter är sabbat och mina hörselskydd ligger slängda i en dammhög i badrummet. Till råga på allt ville hantverkaren ha 20 000:- för 2 x 4 tim praktikantjobb, och ursäkten var "men det var ju rätt skitigt där redan innan". Nej det var det inte! :@

Redigerat:
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Vi hade en kille inne på IT supporten som tyckte det var en bra grej att knäcka allas lösenord, det är var på NT4 tiden så det var lätt gjort. Han tyckte det var så smidigt att ha allas lösenord i en excelfil så han inte behövde fråga användarna. Att de skulle vara något fel med att ha allas lösenord i en excelfil förstod han inte.

Själv skrotade jag som praktikant en 1 vecka gammal bil en gång för länge sen. Kanske inget generalfel men pinsamt. Jag var ju som 19 åring kung på vägen men saknade kanske lite erfarenhet av dubbfria vinterdäck. När jag kom till en korsning och skulle bromsa hände absolut inget. Lastbilen med släp lastad med grus som stod framför märkte inte mycket. När polisen fick tag på honom senare sa han att han efteråt tyckte det gick lite lättare att komma iväg, han höll precis på att köra ut.. Av min bil blev det inte mycket kvar men jag klarade mig med några blåmärken.

• Gilla
MTech och 1 till
  • Laddar…
I somras när jag kom tillbaka till jobbet så hade det försvunnit en 24" datorskärm hos vår kund. Det var inte kundens, de har bara gamla skärmar, utan en inlejd konsults. Det brukar aldrig försvinna nåt så det var väldigt konstig, men jag lovade att hålla koll för att se om den hittades. När sommarjobbarna gått hem och deras datorutrustning skulle plockas bort, finns hos en en extra skärm, en 24" ny och fin. Jag ringer till killen som suttit där och frågar varifrån den extra skärmen kommer.
- Ja, den tog jag från ett bord där ingen använde den, skulle väl kanske ha ställt tillbaka den?
Bordet som han hade hämtat skärmen från där den var ansluten till en stationär dator var i en helt annan huskropp!
Konsulten återfick sin skärm, och jag meddelade den chef som haft sommarjobbaren om händelsen.
- Jaså, han skickade ju ett SMS till mig en tisdag och sa att han inte hade kommit på måndag för att de hade haft en fest till tre på natten och han hade varit för trött för jobb. Han kommer inte att vara här fler ggr.

• Gilla
MTech och 2 till
  • Laddar…
Ny praktikant idag, han somnade 5 minuter efter han presenterat sig:confused:
Jag måste vara en väldigt tråkig chaufför att åka med, alla somnar ju:sly:

• Gilla
RoTe och 1 till
  • Laddar…
En sommarjobbare skulle kärra ut sågflis med en ordinär skottkärra, han lyckades köra över sin egen fot med skottkärran.
Hur detta är möjligt hade vi andra svårt att förstå:eek:

• Gilla
johel572 och 2 till
  • Laddar…
D09
Ha ha kom på en grej jag gjorde som praktikant för många år sen

Praktiserade som chaufför på posten och skulle backa in mot lastfickan.

Var inte helt nöjd så jag skulle korrigera lite, körde fram och skraaaaaap...

Klantskallen jag glömde det långa överhänget som tog i skåpbilen brevid

😁😁😁😁

Sökte inte sommarjobb där ;)

OK bjuder väl på denna då. En gång för många, många år sedan. Ett av mina första sommarjobb och helt klart var jag lite överambitiös. Av preskriberad anledning fick jag händerna på en brödrost som åkt i golvet och var rätt ordentligt kvaddad.

Allt går att laga tänkte jag, och "lagade" den gjorde jag. Med smältlim! :x Funkade sådär när brödrosten blev varm... :thumbdown:

• Gilla
xdigger och 1 till
  • Laddar…
MTech skrev:
Jag måste vara en väldigt tråkig chaufför att åka med, alla somnar ju:sly:
Se det som positivt att de känner sig trygga med dig bakom ratten. Betydligt jobbigare med passagerare som krampaktigt försöker panikbromsa tre gånger i minuten och ser allmänt vitgröna ut i ansiktet. Skriken blir även rätt tröttande i längden.

• Gilla
corre och 3 till
  • Laddar…
jojjeblom skrev:
En sommarjobbare skulle kärra ut sågflis med en ordinär skottkärra, han lyckades köra över sin egen fot med skottkärran.
Hur detta är möjligt hade vi andra svårt att förstå:eek:
Jag försöker lista ut hur det här kan ha gått till men fattar det inte. Nu kommer jag att gå och tänka på det hela dagen.

• Gilla
-PC- och 3 till
  • Laddar…
När jag jobbade på ett lager för ett bra tag sedan så lyckades en praktikant köra över min fot med en truck. Jag är väldigt tacksam idag att jag bar stålhätta annars hade det slutat illa och nu när jag tänker tillbaka på det så undrar jag om han hade tillstånd att köra trucken igentligen.

• Gilla
D09
  • Laddar…
pelpet skrev:
Jag försöker lista ut hur det här kan ha gått till men fattar det inte. Nu kommer jag att gå och tänka på det hela dagen.
Haha, ja vi funderar ibland på detta även fast det är några år sedan nu. Han har ju inte alla indianer i kanoten om man säger så, och det kanske är lättare att lyckas med detta konststycke då.

SSSS
När jag gick på högstadiet för länge sedan praktiserade två av mina klasskamrater på det lokala fygfältet. En dag fick dom följa med på en flygning till Arlanda tur och retur. Dock så blev den ena killen flygsjuk och spydde i planet vilket gjorde att dom istället fick ta en taxitur hem på cirka 30mil.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.