H Hampus55 skrev:
Du fattar inte jag har mail från vattenfall där dem själva säger att den som äger mätaren programmerar om till timavläsning då kan man inte välja tillbaka om du kör med vattenfall som elleverantör. Du måste byta till nån som kan erbjuda månadspris oavsett om mätarenr programmerad. Men vattenfall gör inte det. Är den programmerad till timavläsning så får du timpris

Men det är för att vattenfall har bestämt att det ska vara så. Men det finns ju ingen teknisk begränsning som gör att en timavläst mätare också måste ha timdebitering. Det är + och - bara.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Scouten skrev:
Här håller jag med Daniel, för nätet är en vanlig profil, en dålig profil, ju mer man jämnar ut förbrukningen desto bättre.

Tänk att elnätet är som en landsväg. Den klarar lätt att svälja dygnets totala mängd bilar, men varje morgon och kväll blir det köer, när alla vill till jobbet eller hem. Om människor spred ut sina tider, så klarar man sig med befintlig väg, annars måste man bygga om till motorväg.

På samma sätt fungerar det med elnätet även vi då även får väga in tillgänglig effekt mm, att förändra folks beteende är alltså enormt mycket billigare än att bygga om infrastrukturen.
Jo, om vi alla ändrar vårt livsmönster till att skjuta en del förbrukning till nätterna, ibland på bekostnad av säkerhet, som att t ex tvätta på nätterna, så slipper elnätsbolagen investera och bygga upp ett nät som passar en ökande befolkning.
Då klarar elnätsbolagen sig undan med ett uråldrigt nät och kan skjuta investeringar på framtiden och fortsätta plocka ut stora vinter. Det tycker många är helt ok för att det är så spännande att monitorera sin förbrukning och tävla om att ha "bästa möjliga förbrukningsprofil".
Förbrukningsprofil sparar ju ingen ström. Det flyttar ju bara förbrukningen och det är ju överföringen och inte produktionen de säger att det kan bli problem med i vinter.
Kan man däremot minska förbrukningen och därigenom spara ström så blir det ju en miljövinst och det är ju bra....

• Gilla
antonholm och 6 till
  • Laddar…
X
H Hampus55 skrev:
Så länge dem har ändrat till timpris så spelar det ingen roll vilket bolag man byter till. Det kommer ALLTID bli timpris.
Nej. Du kan välja vad du vill hos olika elbolag. Inte alls bunden till timpris.
För övrigt har vi haft timpris i flera år. Anpassar man sig blir det ofta väldigt bra.

H Hampus55 skrev:
Du fattar inte jag har mail från vattenfall där dem själva säger att den som äger mätaren programmerar om till timavläsning då kan man inte välja tillbaka om du kör med vattenfall som elleverantör. Du måste byta till nån som kan erbjuda månadspris oavsett om mätarenr programmerad. Men vattenfall gör inte det. Är den programmerad till timavläsning så får du timpris
Det handlar helt och hållet om vad dom vill, inte vad man kan göra. Som sagt var är det flera här som har timavläsning med månadsdebitering och mitt nätbolag säger att det inte är några problem att byta åt båda hållen.
Det är väl helt enkelt så att elbolagen inte vill ha månadsmedelavtalen, så genom att tvinga över kunder till timpris blir dom enkelt av med dom.

• Gilla
Hummingbird och 2 till
  • Laddar…
H Hampus55 skrev:
Varning till alla som tror dem har rörligt elavtal med schablonavräkning dvs genomsnittspris räknat på hela månaden. Nu ändrar vattenfall avtalet utan tillåtelse och du blir fast i timpris istället för månadspris. Sen när dem ändrat i elmätaren så spelar det ingen roll vilket bolag du ändrar till. I framtiden kommer du bara ha timpris så länge du inte väljer fast avtal.
Det förklarar ju min förvirring senaste dygnen! Fick mailet från Vattenfall där det stod att jag hade timpris. Kollade då mitt avtal och senaste fakturan och insåg att det står klart och tydligt att jag hade timpris. Jag bytte till Vattenfall i början av oktober efter att ha jämfört priserna på elskling, var nöjd med att få ungefär samma erbjudande med samma rabatter som jag haft senaste året hos Skeleffteåkraft.

Även fast det kändes osannolikt att jag gjort misstaget att teckna ett timpris när målet var att teckna ett klassiskt rörligt avtal så hade jag börjat acceptera att jag gjort en miss.

Men nu känner jag mig istället lurad! Enda stället på fakturan där det framgår att jag har timpris är där det står avtalstyp timpris, på förra månadens faktura står det faktiskt ”Rörligt pris” på samma ställe. I övrigt redovisas fakturorna på samma sätt med ett örespris för mina förbrukade kWh precis som alla tidigare fakturor jag fått från tidigare leverantörer.

har väl inget emot att ha timpris egentligen om rörligt inte längre är ett alternativ, men då vill jag ju att jag jämfört med anda leverantörers erbjudanden på timpris innan jag tecknar avtal.

Om nya verkligheten är att det bara går att få timpris hos leverantörerna återstår det bara för mig att avsluta avtalet och be Vattenfall dra åt helvete och hitta en leverantör med bra pris och då är ju kravet att de ska ha en app där man kan se sin förbrukning och sina kostnader per timme och se vad priset kommer bli framöver.

• Gilla
Traildreamer
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Hur får du ihop att jag skulle förbruka mer el med rörligt elpris med hur jag är tvungen att leva . Obs vill ej sitta uppe mitt i natten o vakta mina vitvaror om nu ngt skulle hända .
Så du är aldrig ute i trädgården och kör TM/TT utan du sitter alltid inne och vaktar när det är igång?

• Gilla
Henrik.woll och 2 till
  • Laddar…
Jag blev också flyttad av Vattenfall, har haft månadsrörligt hos dem i åratal trots att nätbolaget har timmätning. Kan bara anta att det beror på att jag är "mikroproducent", precis som jag varit hela tiden jag varit kund hos Vattenfall.
Nåja, hade redan innan gjort min research, med min "förbrukningsprofil" tjänar jag ändå på timpris om än lite (har jämfört data från 1/1 2020 tills nu) och jag har studerat vad olika bolag erbjuder, Vattenfall finns inte med på listan.

[QUOTE="Hampus55,Sen när dem ändrat i elmätaren så spelar det ingen roll vilket bolag du ändrar till. I framtiden kommer du bara ha timpris så länge du inte väljer fast avtal.[/QUOTE]

Så du menar att det går att välja timpris men sen går det inte att välja tillbaka till rörligt? Har du förstått korrekt?

Isabella Åkerlund Isabella Åkerlund skrev:
[QUOTE="Hampus55,Sen när dem ändrat i elmätaren så spelar det ingen roll vilket bolag du ändrar till. I framtiden kommer du bara ha timpris så länge du inte väljer fast avtal.

Så du menar att det går att välja timpris men sen går det inte att välja tillbaka till rörligt? Har du förstått korrekt?[/QUOTE]
EON:
"
Full flexibilitet
Kom igång och testa vårt timprisavtal! Du kan när som helst välja att avsluta eller byta till ett rörligt månadspris. Vi hjälper dig att välja elavtalet som passar din elanvändning bäst och som ger dig den lägsta kostnaden."

Jag har börjat lördagmorgonen med att läsa hela tråden. Ni som är upprörda över att ha tappat rörligt dagspris varför har ni valt det överhuvudtaget (åtminstone före 2021-11)? Lösningen på att kunna strunta i hur elpriset rör sig upp och ner har ju länge funnits och kallas fastprisavtal. Då behöver man inte ändra sina vanor för att få en lägre elkostnad. Att det finns andra skäl att ändra sina vanor som är mer inriktade på klimatmål och effekt brist är en annan sak.
Timpris finns ju för att styra elförbrukningen mot den tid där det finns effektöverskott.
Jag förstår inte heller oron att köra vitvaror på kvällen och natten. Skulle vi bara köra tvättmaskinen när vi är hemma på dagtid skulle tvättberget öka från dag till dag. Om man inte tvättar så mycket så har de flesta tvättmaskiner (inkl min 5 år gamla) en starttimer så man kan dra igång den någon gång på natten. Samma med diskmaskinen. Men ni kanske slår av frys och kyl också på natten? Även de kan ju tänkas börja brinna.
Jag kör tvätt och disk kvälls och nattetid trots att jag har ett fastprisavtal.

• Gilla
  • Älska
Bangan och 2 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Jag gjorde förra månaden (Oktober) av med 267kWh.
Högst förbrukning har jag efter jobbet när alla kommer hem. Mat ska lagas, någon liten ska bådas, saker ska laddas, TV:n är på osv.
Även på morgonen drar det extra mycket innan alla har lämnat huset.

Jag tjänar definitivt ingenting på påtvingat timpris!
Jag hade 1450 kWh, men bor var även Oktober bjuder på snö och minusgrader. Har luftvärmepump i garage och jordvärme i huset…

• Gilla
McHolm
  • Laddar…
Pellegnillot71
H Hampus55 skrev:
Varning till alla som tror dem har rörligt elavtal med schablonavräkning dvs genomsnittspris räknat på hela månaden. Nu ändrar vattenfall avtalet utan tillåtelse och du blir fast i timpris istället för månadspris. Sen när dem ändrat i elmätaren så spelar det ingen roll vilket bolag du ändrar till. I framtiden kommer du bara ha timpris så länge du inte väljer fast avtal.
Det här har inte riktigt med saken att göra men det är så svårt att förstå folks texter när man inte kan hålla isär de och dem.
Prova att byta ut mot jag och mig så blir det enklare. ”Varning till alla mig som tror att de har rörligt elpris…. Sen när mig ändrat i mätaren….”
Tack på förhand!

I Ironside skrev:
Detta är en intressant fråga vi kör rörligt och fick en räkning på 1000 lappen för okt månad, priset på elen låg på ca 130 öre / kWh vilket är dyrt, den borde ha legat på 100-110 inkl allt. Jag numera tim uppgifter från nätägaren från och med Okt så jag tänkte jag skulle räkna ut vad vår kostnad hade blivit med timdebitering kontra "normalpris".

Spontat har jag fått uppfattningen att man kan tjäna par 100 lappar med timdebitering och om det är sant så är det inte värt mecket att hålla koll på elpriserna stup i kvarten.
Du kanske redan känner till detta men om inte så finns https://timpriskollen.se/kalkylator där du kan ladda upp din förbrukning från din leverantör (om du har upplösning på timme.
Detta kan ju även de som tror en massa om sitt förbrukningsmönster använda så ser man svart på vitt.

• Gilla
AndersPS
  • Laddar…
H Hampus55 skrev:
Jo, det finns många bolag (alla?) som erbjuder volymvägt rörligt pris. Vilken slags mätare man har är en oberoende parameter.

Hela tråden måste vara en missuppfattning eller kortslutning i ledningsnätet på Vattenfalls kontor. Vilket är det?

/Elanvändare med timprismätning sedan länge men inget timprisavtal under multipla elhandelsbolagsbyten

coconut
H Hampus55 skrev:
Det finns bara ett sätt att bli av med timpris. Det är att gå över till ett bolag som kan erbjuda månadsavläsning oavsett om din mätare är programmerad för timavläsning. Så sa vattenfall.
Kollade och skellefteåkraft erbjuder det så det blir dem för min del.
Skekraft har ju samma skrivning i sina avtalsvillkor som vattenfall

8.2 Om kunden saknar timmätning beräknas priset utifrån Skellefteå Krafts inköpspris av el för aktuellt elområde och Skellefteå Krafts kunders förbrukningsprofiler. Om kunden har timmätning förbehåller Skellefteå Kraft sig rätten att beräkna priset timvis. Priset baseras på kundens aktuella förbrukning samt Nord Pools elpriser för aktuellt elområde.
Blir det inte samma sak då, när du redan är timmätt?

dvs så länge inte nätbolaget ändrar din avräkningsperiod till månadsmätning blir det fortfarande ett timavtal.

• Gilla
FredrikPpp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.