S
T TobiasStockholm skrev:
Det jag fortfarande inte riktigt förstår är:

- Du skriver att du har skriftlig dokumentation på vad som är överenskommet. Har du skriftlig kommunikation där du hänvisar till det specifika referensobjektet? Hur hänvisas det? Med bilder? Om du har det så har du ju såklart ett starkt case, det är såklart inte enbart offerten som spelar roll utan all (skriftlig främst) kommunikation runtomkring också. Ett mail där du eller de däremot skriver "vi kör på det vi pratade om per telefon" säger ju tyvärr ingenting. Muntliga överenskommelser är ju som sagt väldigt svåra att bevisa.

- Du skriver att du har vittnen på vad du faktiskt har beställt. Är det oberoende vittnen? Isf kan det ju också väga tungt vid en eventuellt tvist. Eller är det partiska vittnen, typ dina vänner, familj eller partner? Isf har det betydligt svagare värde tror jag tyvärr.
Min tolkning är nej.
Som jag fattat det så finns det en skriftlig hänvisning till ett telefonsamtal där TS avböjt att komma till showroom och titta på plats igen utan nöjt sig med att hänvisa till referenwsobjektet och sedan litat på att säljaren har koll på exakt vilken skiva som faktiskt låg där samt inte begår några misstag när denne skriver ner vilken rpodukt TS önskar ha.

Dvs det enda som finns dokumenterat skriftligt som jag fattat det är att TS beställt en skiva som heter Mystery White.. Att han i själva verket önskade en annan skiva finns bara muntligt som jag fattar det.

S steffo_b skrev:
Faktum kvarstår. Du har avböjt att komma förbi showroom vilket skulle vara ett tillfälle där ett sådant här fel upptäckts.
Du har inte brytt dig om att titta på varuprover för att försäkra dig om att den skiva som säljaren rekommenderat faktiskt var den du önskade.
Och du visste inte vad skivan du hade för avsikt att köpa hade för benämning.

Sitter du med det utgångsläget så måste du naturligtvis vara supernogrann med att det faktiskt står det som du faktiskt vill ha på beställningsbekräftelse så det inte blir fel.
Nu visste du inte ens vad du ville ha och sedan blir du förvånad när du inte får det du förväntar dig.

Firman har ju levererat exakt det som du accepterat med beställningsbekräftelsen.
Men du har inte ens orkat kolla upp om det som står på bekräftelsen är i närheten av det du önskar.

Hur kan du vara så godtrogen att du fullständigt litar på att en säljare inte gör ett misstag och råkar skriva fel på bekräftelsen eller att denne tycker att den här mörkgråa skivan är nästan exakt samma som den kritvita med neongula ränder.

Jag säger inte att Stonek är vare sig ett bra eller dåligt företag och har aldrig haft med dom att göra.
Men enligt mig så har du inte fullgjort din del som kund för att säkerställa att det du beställer är det du faktiskt vill ha så du får nog ta på dig det här felet anser jag.

Hade jag haft lika dålig koll som du så hade mitt hus inte sett ut som det gör idag för det hade varit massor med saker som inte blivit som de skulle. Säljare gör fel och du är ansvarig för att se till att kontrollera så att det som står i bekräftelsen är det du vill ha. Det är inte krångligare än så.
Jag respekterar att du gör en annan bedömning, men jag delar den inte. Jag visste exakt vad jag ville beställa: identiskt som referensinstallationen (som leverantören själv gjort), och säljaren bekräftade att jag därför inte behövde åka in till showroom/ta prov. Jag utgick därför från att stenbeteckningen som säljaren skrev in i offerten var benämningen på just referensstenen. I efterhand kan man alltid säga att jag borde dubbelkollat mer, men det förändrar inte att det levererats en annan stentyp än den beställningen baserades på. Jag driver detta vidare via reklamation/rättsskydd och ser ingen poäng i att diskutera det mer här.

S steffo_b skrev:
Min tolkning är nej.
Som jag fattat det så finns det en skriftlig hänvisning till ett telefonsamtal där TS avböjt att komma till showroom och titta på plats igen utan nöjt sig med att hänvisa till referenwsobjektet och sedan litat på att säljaren har koll på exakt vilken skiva som faktiskt låg där samt inte begår några misstag när denne skriver ner vilken rpodukt TS önskar ha.

Dvs det enda som finns dokumenterat skriftligt som jag fattat det är att TS beställt en skiva som heter Mystery White.. Att han i själva verket önskade en annan skiva finns bara muntligt som jag fattar det.
Det är samma säljare som hanterat både referensobjektet och mitt projekt. Jag var tydlig med att jag skulle ha identiskt som referensen, och säljaren bekräftade att jag därför inte behövde åka till showroom utan skrev själv in stentypen i offerten. Jag har hela tiden utgått från att “Mystery White” var deras benämning på referensstenen – inte att jag beställde en annan sten.

Jag lider med dig.

Säljaren har med säkerhet klantat till det, men denne kommer aldrig erkänna att han har gjort fel.

I och med att du inte har några mer konkreta bevis än vad du har för vilken sten du ville ha och därefter godkände offerten med den felaktiga stenen så ser jag inte hur reklamation / rättsskydd ska kunna hjälpa dig att få rätt. Men som sagt - säkert säljaren som av misstag strulat till det i grunden. Det förändrar dock inte läget.

• Gilla
TobiasStockholm och 1 till
  • Laddar…
S steffo_b skrev:
Sitter du med det utgångsläget så måste du naturligtvis vara supernogrann med att det faktiskt står det som du faktiskt vill ha på beställningsbekräftelse så det inte blir fel.
Jo men det måste man ju kunna vända på också. Med dessa förutsättningar så ligger det på säljaren att vara supernoggrann med att kontrollera att det verkligen blir rätt sten beställd.

Jag personligen som kund skulle absolut ha agerat med försiktighet som du skriver, varningsklockorna ringer, som upplagt för att bli fel. Men ansvaret att beställningen blir korrekt ligger solklart i första hand på firman som säljer.

Och företag som gör fel, och inte står för sitt fel förtjänar självklart att bli "uthängda", vem vill göra affär med ett sådant företag?

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
S
H hempularen skrev:
Jo men det måste man ju kunna vända på också. Med dessa förutsättningar så ligger det på säljaren att vara supernoggrann med att kontrollera att det verkligen blir rätt sten beställd.

Jag personligen som kund skulle absolut ha agerat med försiktighet som du skriver, varningsklockorna ringer, som upplagt för att bli fel. Men ansvaret att beställningen blir korrekt ligger solklart i första hand på firman som säljer.

Och företag som gör fel, och inte står för sitt fel förtjänar självklart att bli "uthängda", vem vill göra affär med ett sådant företag?
Ja. Säljaren ska såklart i ett sådant här fall vara noggrann med att se till så att det blir samma eller i stort sett identisk sten.
Det håller jag med om.

Men när det är frågan om en sådan sak som en bänkskiva i sten där man relativt lätt som kund kan se huruvida den föreslagna skivan ser ut som man förväntar sig genom att gå in på en websida och titta så hade jag som kund i vart fall varit supernogrann att kontrollera att det inte skett något misstag från säljarens sida just för att säkerställa att sådant här inte händer.

Jag har själv nyligen byggt om taket till sadeltak (från låtlutande), bytt fasad, tilläggsisolerat, bytt alla fönster, altandörrar och ytterdörrar samt garageportar och förrådsdörr till garaget.
Jag dubbelkollade allt som var av vikt i beställningarna, såsom fönster, ytterdörrar, altandörrar och garageportar så att det blev det jag förväntade mig för att säkerställa att jag exempelvis fick den solskyddsbeläggning jag ville ha i fönstren på framsidan och att alla fönster var av rätt typ (öppningsbara resp fasta) samt att det var rätt dörrar.
Likväl blev det fel mått på en dörr vilket jag missade vid min kontroll, Det tog dock säljaren på sig eftersom han varit här och mätt och råkat notera ner fel mått.
så jag vet precis hur lätt det är att det smyger in sig något fel i en beställning.
Det är en sak för mig som kund som kanske gör en beställning. En helt annan för en säljare som kanske håller på med 10 beställningar samtidigt. Där är risken stor att någon sammanblandning eller felskrivning råkar ske så att det blir beställt något annat än de som förväntats.

Det är en sak att säljaren bör vara nogrann och se till så att det som beställs blir det som kunden önskar.
Men det friskriver inte kunden från allt ansvar för att se till så att det som beställs är i enlighet med dennes önskemål. Att inte dubbelkolla något alls i en beställning av något som är såpass dyrt som stenskivor till köket är enligt min mening att vara lite väl slarvig och nonchalant.

visst. Säljaren har slarvat och råkat beställa något annat än det som önskades vilket var skivan som var i referenshuset. Utifrån det så kan man kanske diskutera i vilken grad som skall "äga" sitt misstag eftersom det vid diskussionerna varit tydligt att det var en sådan skiva kunden önskade.
Men dom har också skickat över en beställningsbekräftelse på vad som beställs till kunden så att denne kan verifiera att allt blivit rätt.

en väldigt serviceminded firma med god ekonomi hade kanske i det läget låtit byta ut skivan utan kostnad för kunden men det är nog inget man bör kunna förvänta sig i normalfallet.
Och att en firma som har det kämpigt med ekonomin skall göra det är nog ytterst osannolikt.
Speciellt som det som i detta fall inte verkar finnas något som helst skrivet där det är dokumenterat vilken skiva kunden faktiskt vill ha.

Båda parter har uppenbarligen gjort fel. Men det var säljaren som började (för att låta som ett barn som skyller ifrån sig! 😀) .

Jäkligt klantigt att man som säljare utifrån de givna premisserna skriver ner en annan skiva än den korrekta i offerten. Rent slarv känns det som!

Kanske klantigt som kund att man skriver på offert / beställning utan att "dubbelkolla" att säljaren gjort sitt jobb rätt.

Men samtidigt är det oerhört jobbigt om man alltid skall behöva dubbelkolla allt som alla andra gör här i livet. Jag vet att vissa människor fungerar så, men man måste ibland (kanske undantagsvis) kunna lita på att andra människor vet vad de håller på med.

TRJBerg
S steffo_b skrev:
Ja. Säljaren ska såklart i ett sådant här fall vara noggrann med att se till så att det blir samma eller i stort sett identisk sten.
Det håller jag med om.

Men när det är frågan om en sådan sak som en bänkskiva i sten där man relativt lätt som kund kan se huruvida den föreslagna skivan ser ut som man förväntar sig genom att gå in på en websida och titta så hade jag som kund i vart fall varit supernogrann att kontrollera att det inte skett något misstag från säljarens sida just för att säkerställa att sådant här inte händer.

Jag har själv nyligen byggt om taket till sadeltak (från låtlutande), bytt fasad, tilläggsisolerat, bytt alla fönster, altandörrar och ytterdörrar samt garageportar och förrådsdörr till garaget.
Jag dubbelkollade allt som var av vikt i beställningarna, såsom fönster, ytterdörrar, altandörrar och garageportar så att det blev det jag förväntade mig för att säkerställa att jag exempelvis fick den solskyddsbeläggning jag ville ha i fönstren på framsidan och att alla fönster var av rätt typ (öppningsbara resp fasta) samt att det var rätt dörrar.
Likväl blev det fel mått på en dörr vilket jag missade vid min kontroll, Det tog dock säljaren på sig eftersom han varit här och mätt och råkat notera ner fel mått.
så jag vet precis hur lätt det är att det smyger in sig något fel i en beställning.
Det är en sak för mig som kund som kanske gör en beställning. En helt annan för en säljare som kanske håller på med 10 beställningar samtidigt. Där är risken stor att någon sammanblandning eller felskrivning råkar ske så att det blir beställt något annat än de som förväntats.

Det är en sak att säljaren bör vara nogrann och se till så att det som beställs blir det som kunden önskar.
Men det friskriver inte kunden från allt ansvar för att se till så att det som beställs är i enlighet med dennes önskemål. Att inte dubbelkolla något alls i en beställning av något som är såpass dyrt som stenskivor till köket är enligt min mening att vara lite väl slarvig och nonchalant.

visst. Säljaren har slarvat och råkat beställa något annat än det som önskades vilket var skivan som var i referenshuset. Utifrån det så kan man kanske diskutera i vilken grad som skall "äga" sitt misstag eftersom det vid diskussionerna varit tydligt att det var en sådan skiva kunden önskade.
Men dom har också skickat över en beställningsbekräftelse på vad som beställs till kunden så att denne kan verifiera att allt blivit rätt.

en väldigt serviceminded firma med god ekonomi hade kanske i det läget låtit byta ut skivan utan kostnad för kunden men det är nog inget man bör kunna förvänta sig i normalfallet.
Och att en firma som har det kämpigt med ekonomin skall göra det är nog ytterst osannolikt.
Speciellt som det som i detta fall inte verkar finnas något som helst skrivet där det är dokumenterat vilken skiva kunden faktiskt vill ha.
Du säger "där man relativt lätt som kund kan se huruvida den föreslagna skivan ser ut som man förväntar sig genom att gå in på en websida och titta". Det är inte realistiskt, websidor är så gott som alltid missvisande vad gäller nyanser och färg. Därutöver kan du som kund inte avgöra om en artikelbenämning/artikelnummer är detsamma som den vara du sett i verkligheten - såvida det inte är väldigt tydligt som t ex du vill ha en stol men det står bord i ordern.

(Nu skulle jag i TS fall handlat annorlunda. Jag skulle trippelkollat skivan, t ex genom att se skivan enligt ordern i verkligheten (igen). Detta p g a erfarenheter. När jag för en del år sedan övervägde att köpa ett relativt exklusivt golv beställde jag hem prover av olika träslag och nyanser. Vilket minimerade missförstånd och slarv.)

samovar
TRJBerg TRJBerg skrev:
Du säger "där man relativt lätt som kund kan se huruvida den föreslagna skivan ser ut som man förväntar sig genom att gå in på en websida och titta". Det är inte realistiskt, websidor är så gott som alltid missvisande vad gäller nyanser och färg. Därutöver kan du som kund inte avgöra om en artikelbenämning/artikelnummer är detsamma som den vara du sett i verkligheten - såvida det inte är väldigt tydligt som t ex du vill ha en stol men det står bord i ordern.

(Nu skulle jag i TS fall handlat annorlunda. Jag skulle trippelkollat skivan, t ex genom att se skivan enligt ordern i verkligheten (igen). Detta p g a erfarenheter. När jag för en del år sedan övervägde att köpa ett relativt exklusivt golv beställde jag hem prover av olika träslag och nyanser. Vilket minimerade missförstånd och slarv.)
Men de är tillräckligt olika för att man ska se det med en googling och dubbelkolla med säljaren.
Gör man en Google bildsökning på referensbilden så får man också upp exakt vad stenen heter.

• Kök med Marazzi Taj Mahal Lux bänkskiva. Grå köksö och skåp i modern stil i ett ljust rum med träskyddad golvyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C
S steffo_b skrev:
Faktum kvarstår. Du har avböjt att komma förbi showroom vilket skulle vara ett tillfälle där ett sådant här fel upptäckts.
Fast referensobjektet är väl i allt väsentligt att betrakta som ett "showroom"?
Det lutar ju åt att TS fått leverans enligt avtal, så där kanske det inte finns något att hämta.
Däremot har vi ju konsumentköplagens 4 kap. 2 §:

Konsumentköplagens paragraftext, paragraf 2 §, med hänvisning till 1 §.
...
Textutdrag ur konsumentköplagen kapitel 4, paragraf 2, om varans kvalitet och säljarens beskrivning av prov eller modell före köpet.

Det som talar till TS nackdel är att det inte verkar vara skriftligt dokumenterat att TS beställt den typ av skiva som fanns i referensobjektet.

• Gilla
TobiasStockholm och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
samovar samovar skrev:
Men de är tillräckligt olika för att man ska se det med en googling och dubbelkolla med säljaren.
Gör man en Google bildsökning på referensbilden så får man också upp exakt vad stenen heter.
Menar du med referensbilden den/de TS lade upp i inlägg 12? Men det är inte samma kök som du visar av bilderna att döma.

S
TRJBerg TRJBerg skrev:

Ja. Visst har även säljaren klantat sig. Det säger jag inte emot.
Men jag personligen hade i det läger sett till att möta upp säljaren i showroom och jämfört ett materialprov mot den skiva som jag faktiskt ville ha för att verkligen verifiera att det är samma.
Åtminstone för något som är i den här prisklassen där det dessutom blir rätt jobbigt om det kommer fel grejor.. Om det varit frågan om några eluttag för en hundring styck där det är lätt att byta så hade jag nog inte brytt mig.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
samovar
TRJBerg TRJBerg skrev:
Menar du med referensbilden den/de TS lade upp i inlägg 12? Men det är inte samma kök som du visar av bilderna att döma.
Dessa ser ut som exakt samma kök tycker jag nog, det är bara några luckor som inte är monterade när företaget fotat och TS bilder ser ut som säljannonsen för huset som ljusar upp bilderna en del .

• Modernt kök under renovering med grå bänkskivor och plast täckande apparater, vissa skåpluckor saknas.
    Skapa konto
  • Modernt kök med gråa skåpluckor, en köksö i ljust stenmaterial, trägolv och inbyggda vitvaror.
    Skapa konto
TRJBerg
samovar samovar skrev:
Dessa ser ut som exakt samma kök tycker jag nog, det är bara några luckor som inte är monterade när företaget fotat och TS bilder ser ut som säljannonsen för huset som ljusar upp bilderna en del .
Ok det stämmer nog. Tyckte det såg ut som en häll i din bild där det är diskho.

S steffo_b skrev:
Det håller jag med om.

Jag håller egentligen inte med dig om att köparen har något direkt ansvar att dubbelkolla så att orderbekräftelse stämmer överens med det man tror sig ha beställt. Säljaren har ett mycket mer långtgående ansvar att försäkra sig om att det har blivit vad konsumenten tror sig ha beställt, eftersom företag och konsumenter/privatpersoner anses ha en ojämställd position jäntemot varandra vid avtal, där företag i lagen anses ha en starkare position så ska tvetydigheter tolkas till konsumentens fördel.

Problemet i det här fallet är ju dock att muntliga överenskommelser är helt omöjliga att bevisa till skillnad från skriftliga överenskommelser, vilket gör att det helt faller på företagets vilja (eller ovilja) att erkänna att de kommit överens om något annat muntligt. Nekar företaget till att någon sådan överenskommelse finns så kommer man inte komma långt i tvisten tyvärr.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.