Daliz Kovacevic Daliz Kovacevic skrev:
Jag förstår hur du menar och jag håller med om principen att orderbekräftelse/offert väger tungt och att man som köpare ska läsa och kontrollera den.

Men i mitt fall var jag mycket tydlig i telefonsamtalet att jag ville ha exakt samma som referensobjektet (som leverantören själv gjort tidigare). Det var efter detta som leverantören skrev in stentypen i offerten/order.

Jag har därför hela tiden utgått ifrån att stentypen vi var överens om heter “Mystery White”, dvs att det var deras benämning på referensstenen – inte att det var ett nytt/annat val av sten som avvek från referensen.

Det är alltså inte så att jag “valt Mystery White” som något fristående, utan att leverantören namngav/betecknade den sten vi redan enats om via referensen.
Återigen, du behöver säkerställa att referensen är korrekt.
Jag förstår att du muntligt förklarat för leverantören att du önskar likadan sten, han ger dig då på offerten den sten han förutsätter att du önskar sen ska du säkerställa att det är rätt sten.
Nu har du förutsatt att det är rätt sten, då får du förutsätta att ta kostnaden.

Men nu vet ju både du och jag att du inte kommer acceptera det utfallet så varför ens göra ett inlägg, då är det bättre du reklamerar och kör ditt eget race för du har inte kommit med några underlag som skulle ge dig en bra förutsättning för en reklamation.
jag tycker fortsatt att din rubriksättning är dryg och missvisande, det här är inte stoneks ab som har gjort något uppenbart fel, de skulle kanske kunnat vara mer lyhörda och tvingat dig som kund att godkänna ett stenprov men de har i mina ögon gjort det som de behöver göra genom att skicka en offert med allt underlag så du kunde ha kollat detta själv.

• Gilla
TobiasStockholm
  • Laddar…
Jonasmartinhansson Jonasmartinhansson skrev:
det här är inte stoneks ab som har gjort något uppenbart fel,
Jo men visst har väl firman uppenbarligen gjort ett fel. De har fått en tydlig beställning på en typ av sten, som de sedan av någon anledning förvanskat till en annan vara. De är dessutom medvetna om att deras kund saknar möjlighet att kontrollera om den i bekräftelsen angivna produkttypen verkligen är den som kunden har beställt.

Firman har inte levererat den variant av produkten som deras kund beställde. Och tar inte ansvar för sitt misstag. Verkar väl finnas alla anledning att varna för den firman.

Sedan är det en annan sak att om jag hade gjort en sådan beställning så skulle jag förutsätta att firman gör fel, och försöka resonera hur man skall säkerställa att det blir rätt, ex. genom stenprov i ett fall som detta.

• Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Jo men visst har väl firman uppenbarligen gjort ett fel. De har fått en tydlig beställning på en typ av sten, som de sedan av någon anledning förvanskat till en annan vara. De är dessutom medvetna om att deras kund saknar möjlighet att kontrollera om den i bekräftelsen angivna produkttypen verkligen är den som kunden har beställt.

Firman har inte levererat den variant av produkten som deras kund beställde. Och tar inte ansvar för sitt misstag. Verkar väl finnas alla anledning att varna för den firman.

Sedan är det en annan sak att om jag hade gjort en sådan beställning så skulle jag förutsätta att firman gör fel, och försöka resonera hur man skall säkerställa att det blir rätt, ex. genom stenprov i ett fall som detta.
Företaget har ju levererat exakt den sten som både offert och orderbekräftelse visar?
Vilket är då det uppenbara felet som företaget levererat?

• Haha
Bästerortarn
  • Laddar…
Återigen, du behöver säkerställa att referensen är korrekt.
Jag förstår att du muntligt förklarat för leverantören att du önskar likadan sten, han ger dig då på offerten den sten han förutsätter att du önskar sen ska du säkerställa att det är rätt sten.
Nu har du förutsatt att det är rätt sten, då får du förutsätta att ta kostnaden.

Men nu vet ju både du och jag att du inte kommer acceptera det utfallet så varför ens göra ett inlägg, då är det bättre du reklamerar och kör ditt eget race för du har inte kommit med några underlag som skulle ge dig en bra förutsättning för en reklamation.
jag tycker fortsatt att din rubriksättning är dryg och missvisande, det här är inte stoneks ab som har gjort något uppenbart fel, de skulle kanske kunnat vara mer lyhörda och tvingat dig som kund att godkänna ett stenprov men de har i mina ögon gjort det som de behöver göra genom att skicka en offert med allt underlag så du kunde ha kollat detta själv.
Samtidigt är det inte rimligt (enligt mig) att lägga hela ansvaret på konsumenten när beställningen uttryckligen baserats på en referens som leverantören själv gjort, och där jag var tydlig med att jag skulle ha samma. Jag utgick från att stenbeteckningen i offerten var leverantörens benämning på referensstenen.

Anledningen till att jag skrev här var inte för att “få rätt” i forumet, utan för att få input kring hur man bör hantera ett sånt här läge (offerttext vs det som faktiskt avtalats/utlovats). Jag kommer driva detta via reklamation/rättsskydd oavsett, men det är alltid nyttigt att höra andras erfarenheter.

Jag kommer inte lägga upp full dokumentation offentligt, men tar till mig att rubriken kan uppfattas som hård.

Företaget har ju levererat exakt den sten som både offert och orderbekräftelse visar?
Om man bara tittar på texten i offert/order kan det se ut som att de levererat “rätt”. Felet är att stentypen som skrevs in i offerten inte var den sten som beställningen faktiskt baserades på, dvs samma som referensobjektet som säljaren bekräftade. När det i efterhand visar sig vara en helt annan stentyp är det alltså inte normal variation utan fel produkt i praktiken.

• Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Tack – det där sammanfattar faktiskt min upplevelse väldigt bra.

Jag var tydlig med att jag beställde samma som referensobjektet och utifrån det angav säljaren stentypen i offerten/order. Problemet är att jag som konsument inte har någon rimlig möjlighet att kontrollera om den angivna beteckningen verkligen motsvarar referensen, särskilt när leverantören samtidigt säger att vi inte behöver komma förbi och välja utan att det blir “samma som referensen”.

Och ja – i efterhand håller jag helt med om att stenprov hade varit säkrast. Hade jag fått rådet från dem att stenprov behövs för att säkerställa rätt variant hade jag gjort det direkt, men jag litade på deras bedömning när de sa att referensen räckte.

Jag vill också förtydliga att själva tillverkningen/stenen bara är en del av totalfakturan (det är mätning, håltagning, montering, transporter m.m. också). Jag försöker inte “slippa betala” generellt – jag vill i första hand att de löser detta och gör skivorna rätt, eftersom de gjorde ett riktigt bra jobb på referensobjektet. Men jag vägrar betala fullt pris för något som objektivt blivit fel jämfört med vad beställningen baserades på.

Jag har försökt komma fram till en praktisk lösning (prisavdrag/omleverans eller liknande), men tyvärr har det inte funnits något intresse att arbeta lösningsorienterat. Tvärtom har VD i kommunikationen vägrat föra ett normalt samtal och istället hotat med polisanmälan m.m., vilket gjort det väldigt svårt att lösa på ett rimligt sätt.

Allt detta är väl dokumenterat (offertunderlag, mail, reklamation osv). Jag vill dock inte lägga ut fullständig dokumentation här då ärendet fortfarande pågår

De har inte levererat den sten som beställdes. Det är möjligen tänkbart att de skulle klara sig om detta hamnar i domstol, genom att de skickat en orderbekräftelse med en för beställaren obegriplig produktbeskrivning. Men det är definitivt inget företag man vill göra affär med. Slarvig handläggning av beställningen, står inte för de misstag de begår.

Och som sagt jag personligen skulle nog varit misstänksam över ett produktnamn i bekräftelsen som jag inte har någon möjlighet att tolka rätt/fel. Sådant tenderar att vara fel oftare än det är rätt.

• Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
Du beställer en Volvo som du i detalj valt ut typ, färg utrustning med säljaren, för 600 000 från en bilfirma. Javisst vi offererar en bil 6756.....87473463 för 600 000. Samma text sedan på orderbekräftelsen. Och så får du din beställda Opel Kadett årsmodell 78 som stått osåld, för 600 000. Helt korrekt av bilfirman?

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
S
H hempularen skrev:

På vilket sätt är det omöjligt för kunden att verifiera att den variant av stenskiva som står på offert och orderbekräftelse överensstämmer med vad kunden vill ha?
Det är väl bara att gå in på Stoneks hemsida och titta i deras produktgalleri så ser man hur Mystery White ser ut.
Om den då inte ser ut som den skiva som man önskar så får man som kund korrigera detta.

Speciellt som Stoneks representant också enligt TS har upplyst om att exakt den skivan som fanns i referensobjektet inte finns med samma produktnamn längre utan det finns en annan produkt med annat namn som skall vara lika.
Att då som kund inte gå in och titta hur den föreslagna skivan ser ut skulle jag säga är ganska våghalsigt.
Bara för att säljaren tycker att den här skivan är i stort sett samma skiva betyder ju inte på något sätt att TS tycker att skivan är samma som referensobjektet.

TS har ju informerats om att referensobjektet har ett produktnamn som inte längre säljs utan dom kan leverera en skiva med ett annat produktnamn. Dvs det har varit tydligt från start att den skiva som dom erbjuder i offerten är en annan än referens objektet.
En offert som TS väl medveten om detta godkänt och beställt baserat på.

Jag har svårt att se att säljaren i det läget gjort något fel utöver att han i högre grad försäkrat sig om att den föreslagna skivan i TS ögon var tillräckligt lika den skiva som fanns i referensobjektet.

TS har å sin sida brustit i sin skyldighet att kontrollera vad denne faktiskt beställt om du frågar mig eftersom det framgår av dokumenten vilken skiva som faktiskt skulle levereras.

den produktbild på Mystery white på stoneks hemsida är just vit vilket TS hävdar att han inte ville ha.

H hempularen skrev:
Du beställer en Volvo som du i detalj valt ut typ, färg utrustning med säljaren, för 600 000 från en bilfirma. Javisst vi offererar en bil 6756.....87473463 för 600 000. Samma text sedan på orderbekräftelsen. Och så får du din beställda Opel Kadett årsmodell 78 som stått osåld, för 600 000. Helt korrekt av bilfirman?
Jag hade nog säkerställt att varan framgick tydligt på orderbekräftelsen om jag köpte en bil för 600.000kr...

I fallet begagnad bil i med åtminstone regnr/chassinr och ny bil modellnamnet samt dom tillval jag gjort, man kan ju inte beställa en produkt baserat på ett artikelnr

Samtidigt är det inte rimligt (enligt mig) att lägga hela ansvaret på konsumenten när beställningen uttryckligen baserats på en referens som leverantören själv gjort, och där jag var tydlig med att jag skulle ha samma. Jag utgick från att stenbeteckningen i offerten var leverantörens benämning på referensstenen.

Anledningen till att jag skrev här var inte för att “få rätt” i forumet, utan för att få input kring hur man bör hantera ett sånt här läge (offerttext vs det som faktiskt avtalats/utlovats). Jag kommer driva detta via reklamation/rättsskydd oavsett, men det är alltid nyttigt att höra andras erfarenheter.

Jag kommer inte lägga upp full dokumentation offentligt, men tar till mig att rubriken kan uppfattas som hård.
Konsumentskyddet är starkt i Sverige och det är inte otänkbart att det skulle kunna gå igenom, det kräver dock i princip att du i klartext har skriftlig dokumentation om dom utfästelser som diskuteras.

Jag må vara yrkesskadas men lusläser alltid avtal och orderbekräftelser.

Förstår att B2B är nån form av målsättning för dom flesta företag, är betydligt stökigare att jobba mot privatpersoner då man hela tiden behöver säkerställa att dom uppfattat allting korrekt.

• Gilla
TobiasStockholm
  • Laddar…
S steffo_b skrev:
På vilket sätt är det omöjligt för kunden att verifiera att den variant av stenskiva som står på offert och orderbekräftelse överensstämmer med vad kunden vill ha?
Det är väl bara att gå in på Stoneks hemsida och titta i deras produktgalleri så ser man hur Mystery White ser ut.
Om den då inte ser ut som den skiva som man önskar så får man som kund korrigera detta.

Speciellt som Stoneks representant också enligt TS har upplyst om att exakt den skivan som fanns i referensobjektet inte finns med samma produktnamn längre utan det finns en annan produkt med annat namn som skall vara lika.
Att då som kund inte gå in och titta hur den föreslagna skivan ser ut skulle jag säga är ganska våghalsigt.
Bara för att säljaren tycker att den här skivan är i stort sett samma skiva betyder ju inte på något sätt att TS tycker att skivan är samma som referensobjektet.

TS har ju informerats om att referensobjektet har ett produktnamn som inte längre säljs utan dom kan leverera en skiva med ett annat produktnamn. Dvs det har varit tydligt från start att den skiva som dom erbjuder i offerten är en annan än referens objektet.
En offert som TS väl medveten om detta godkänt och beställt baserat på.

Jag har svårt att se att säljaren i det läget gjort något fel utöver att han i högre grad försäkrat sig om att den föreslagna skivan i TS ögon var tillräckligt lika den skiva som fanns i referensobjektet.

TS har å sin sida brustit i sin skyldighet att kontrollera vad denne faktiskt beställt om du frågar mig eftersom det framgår av dokumenten vilken skiva som faktiskt skulle levereras.

den produktbild på Mystery white på stoneks hemsida är just vit vilket TS hävdar att han inte ville ha.
Jag tror du missförstår händelseförloppet lite här.

Jag har aldrig påstått att “samma skiva inte existerar längre”. Tvärtom: när säljaren frågade om jag ville komma förbi showroom så var jag tydlig med att jag inte behövde det, eftersom jag ville ha identiska skivor som i referensobjektet – ett hus som Stoneks själva gjort åt samma hustillverkare. Husen och köken är identiska, och referensen var därför väldigt tydlig.

Det är inte rimligt att säga att det bara är att “gå in på hemsidan och jämföra produktgalleriet”. Produktbilder på sten är inte ett facit (ljus, vitbalans, redigering osv). Därför är just referensobjektet och säljarens bekräftelse centralt.

Uppgiften om att referensen skulle ha haft ett annat produktnamn kom först vid reklamationen (enligt säljaren). Det var alltså inte “tydligt från start” att jag beställde en annan sten än referensen.

Jag har hela tiden utgått från att den stentyp som säljaren skrev in (“Mystery White”) var deras benämning på den sten vi redan enats om via referensen.

jag beställde samma som referensen, säljaren bekräftade att jag inte behövde komma in och välja, och det som levererades är en annan stentyp än referensen. Det är inte “naturliga skiftningar”.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Konsumentskyddet är starkt i Sverige och det är inte otänkbart att det skulle kunna gå igenom, det kräver dock i princip att du i klartext har skriftlig dokumentation om dom utfästelser som diskuteras.

Jag må vara yrkesskadas men lusläser alltid avtal och orderbekräftelser.

Förstår att B2B är nån form av målsättning för dom flesta företag, är betydligt stökigare att jobba mot privatpersoner då man hela tiden behöver säkerställa att dom uppfattat allting korrekt.
Bra och nyanserat inlägg – tack.
Jag håller helt med: för att få riktig tyngd i det här krävs skriftlig dokumentation, och det är också därför jag nu håller mig strikt till reklamation och allt sker skriftligt. Jag har dessutom mejlkommunikation kopplat till beställningen (och vittnen på vissa delar), så det är inte enbart “min muntliga upplevelse”.
Jag köper också din poäng om att man som kund bör lusläsa underlag – i efterhand hade jag absolut önskat att jag reagerat på stenbeteckningen direkt. Samtidigt var hela upplägget att vi utgick från en referensinstallation och jag fick besked att jag inte behövde komma in/ta stenprov eftersom det skulle bli samma som referensen, så jag litade på att beteckningen i offerten motsvarade just det.
Och ja – jag kan verkligen förstå att privatpersoner blir stökigare för företag. Men just därför tycker jag också att man som leverantör bör vara extra tydlig och säkerställa att konsumenten verkligen förstått vad som beställs, särskilt när man avråder från showroom/stenprov och hänvisar till referens.

Jag har aldrig påstått att “samma skiva inte existerar längre”. Tvärtom: när säljaren frågade om jag ville komma förbi showroom så var jag tydlig med att jag inte behövde det, eftersom jag ville ha identiska skivor som i referensobjektet – ett hus som Stoneks själva gjort åt samma hustillverkare. Husen och köken är identiska, och referensen var därför väldigt tydlig.

Det är inte rimligt att säga att det bara är att “gå in på hemsidan och jämföra produktgalleriet”. Produktbilder på sten är inte ett facit (ljus, vitbalans, redigering osv). Därför är just referensobjektet och säljarens bekräftelse centralt.

Uppgiften om att referensen skulle ha haft ett annat produktnamn kom först vid reklamationen (enligt säljaren). Det var alltså inte “tydligt från start” att jag beställde en annan sten än referensen.

Jag har hela tiden utgått från att den stentyp som säljaren skrev in (“Mystery White”) var deras benämning på den sten vi redan enats om via referensen.

jag beställde samma som referensen, säljaren bekräftade att jag inte behövde komma in och välja, och det som levererades är en annan stentyp än referensen. Det är inte “naturliga skiftningar”.
Det jag fortfarande inte riktigt förstår är:

- Du skriver att du har skriftlig dokumentation på vad som är överenskommet. Har du skriftlig kommunikation där du hänvisar till det specifika referensobjektet? Hur hänvisas det? Med bilder? Om du har det så har du ju såklart ett starkt case, det är såklart inte enbart offerten som spelar roll utan all (skriftlig främst) kommunikation runtomkring också. Ett mail där du eller de däremot skriver "vi kör på det vi pratade om per telefon" säger ju tyvärr ingenting. Muntliga överenskommelser är ju som sagt väldigt svåra att bevisa.

- Du skriver att du har vittnen på vad du faktiskt har beställt. Är det oberoende vittnen? Isf kan det ju också väga tungt vid en eventuellt tvist. Eller är det partiska vittnen, typ dina vänner, familj eller partner? Isf har det betydligt svagare värde tror jag tyvärr.

S

Faktum kvarstår. Du har avböjt att komma förbi showroom vilket skulle vara ett tillfälle där ett sådant här fel upptäckts.
Du har inte brytt dig om att titta på varuprover för att försäkra dig om att den skiva som säljaren rekommenderat faktiskt var den du önskade.
Och du visste inte vad skivan du hade för avsikt att köpa hade för benämning.

Sitter du med det utgångsläget så måste du naturligtvis vara supernogrann med att det faktiskt står det som du faktiskt vill ha på beställningsbekräftelse så det inte blir fel.
Nu visste du inte ens vad du ville ha och sedan blir du förvånad när du inte får det du förväntar dig.

Firman har ju levererat exakt det som du accepterat med beställningsbekräftelsen.
Men du har inte ens orkat kolla upp om det som står på bekräftelsen är i närheten av det du önskar.

Hur kan du vara så godtrogen att du fullständigt litar på att en säljare inte gör ett misstag och råkar skriva fel på bekräftelsen eller att denne tycker att den här mörkgråa skivan är nästan exakt samma som den kritvita med neongula ränder.

Jag säger inte att Stonek är vare sig ett bra eller dåligt företag och har aldrig haft med dom att göra.
Men enligt mig så har du inte fullgjort din del som kund för att säkerställa att det du beställer är det du faktiskt vill ha så du får nog ta på dig det här felet anser jag.

Hade jag haft lika dålig koll som du så hade mitt hus inte sett ut som det gör idag för det hade varit massor med saker som inte blivit som de skulle. Säljare gör fel och du är ansvarig för att se till att kontrollera så att det som står i bekräftelsen är det du vill ha. Det är inte krångligare än så.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.