M mojjen skrev:
Svåt att misstolka, även om vi inte ser om det finns ytterligare rader. Men det hade nog TS gladeligen presenterat i så fall. Firman har motiverat pos 44 med rengöring.

[bild]
Det är, som du själv skriver, bara en del av en faktura. Det kan stå precis vad som helst på resten av sidan som TS väljer att inte visa. Att TS väljer att bara klippa ut en väldigt liten del av fakturan tycker jag tyder på att det som står där inte är till TS fördel. Oavsett om det är det ena eller andra så vet vi inget om det. Vi får bara se en liten liten del av fakturan och bara med TS kommentarer.

Hus tomte
Jour hit å dit va tycker ni själva det är värt för att slippa bajskorvarna flyta ut i hallen🤔

Ja har haft jour jobb där man fått 3tim så fort man svarat i telefon.

Sist vi hade stopp hemma när man inte själv fick bort fett proppen.
Så kostade spolbilen 6000kr (jour) 10minuters jobb.
Ringer man jour så kostar det pengar punkt slut.

Sluta gnäll å flytta till hyresrätt istället

K kortis skrev:
Ja men nu var de ju tvungna att åka o köpa ljuddämparen på Volvo. Och göra rent liften.
Det bästa är väl att ta ett timpris där allt ingår precis som de gör inga konstruerade pålägg. Bilverkstäder åker ofta o hämtar delar o verktyg men inte tar de extra betalt för det inte heller rengöring när 10 liter olja runnit ut el något.
Det har fortfarande inte gått upp för hantverkarna här på den här sidan hur kunder ser på er. Hum
Jo det gör dom absolut om det är på jourtid…

Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Det är, som du själv skriver, bara en del av en faktura. Det kan stå precis vad som helst på resten av sidan som TS väljer att inte visa. Att TS väljer att bara klippa ut en väldigt liten del av fakturan tycker jag tyder på att det som står där inte är till TS fördel. Oavsett om det är det ena eller andra så vet vi inget om det. Vi får bara se en liten liten del av fakturan och bara med TS kommentarer.
Hade det inte varit för att du bor i Skåne så hade jag trott att det är du som är jour montören:)

TS har bara klagat på den extra timmen som han fått förklarat avser rengöring. Något annat har han inte ifrågasatt. Han har själv påtalat att det var ca 30min restid. Så om det nu döljer sig ytterligare info i fakturan som tex servicebil, framkörning etc, så ligger det ju knappast till Firmans fördel. Dom har liksom redan förlorat på knock out, på dom 2 första raderna.

Hade nu den första positionen bara varit Akut avgift, och arbetstid tillkommer på följande position, (Vilket inte är möjligt med tanke på faktura texten, men hypotetiskt). Så skulle ju inte företaget svarat TS att den timman avgör rengöring. Vilken de dessutom försökt pudla bort, om han backar för exponering.

Hus tomte Hus tomte skrev:
Jour hit å dit va tycker ni själva det är värt för att slippa bajskorvarna flyta ut i hallen🤔

Ja har haft jour jobb där man fått 3tim så fort man svarat i telefon.

Sluta gnäll å flytta till hyresrätt istället
Om de går ut med 3h min debitering så är det en sak. Men då skall det också framgå till kund. Här framgick det att mindebitering var 4700:- inkl 2 h arbete. Men om man går ut med akutavgift 2h, lägger ner mindre än 2h, och ändå debiterar 3h, så är det inte ok. Sker det systematiskt så är det dessutom brottsligt.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
R
Så du fick ut en hel spolbil för samma kostnad som TS fick en handpump för? Då låter faktiskt TS faktura rätt hög, eller hur?

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
M mojjen skrev:
Hade nu den första positionen bara varit Akut avgift, och arbetstid tillkommer på följande position, (Vilket inte är möjligt med tanke på faktura texten, men hypotetiskt). Så skulle ju inte företaget svarat TS att den timman avgör rengöring. Vilken de dessutom försökt pudla bort, om han backar för exponering.
Jag säger inte att all arbetstid tillkommer utan att det KAN vara så att första raden innebär:

framkörning och 2h tid för servicekillen. Har du 30 min körtid enkel väg betyder det att du får gjort 1h jobb. Har du 2 minuter enkel väg får du gjort 1h och 56 minuters jobb.

Detta är det rimligaste anser jag, jag betalar 4700 i startavgift inklusive fasta kostnader, milkostnad och 2 timmar av montörens tid. Om han lägger tiden i bilen eller hemma hos mig beror på var jag bor. Innebär att den som bor långt bort får mindre jobb gjort för samma peng, men åtminstone slipper betala bensinpeng.

Man kan även se det som du att jag betalar 4700 för ovanstående MEN med 2 timmars tid hemma hos mig. Innebär att den som bor långt bort slipper betala timpenning för körtiden och bensinpengar.

Hus tomte
R RoAd skrev:
Så du fick ut en hel spolbil för samma kostnad som TS fick en handpump för? Då låter faktiskt TS faktura rätt hög, eller hur?
man frågar väl vad det kostar innan eller?

Ja tycker ändå att vissa ska bara betala eller ta en hyresrätt istället

Sen vet väl inte vi va ”jouren” gjort förutom vad TS säger.
ja tycker ändå d bara gnälls hela tiden på hantverkarna lös problemet själva då

Redigerat:
Hus tomte
M mojjen skrev:
Om de går ut med 3h min debitering så är det en sak. Men då skall det också framgå till kund. Här framgick det att mindebitering var 4700:- inkl 2 h arbete. Men om man går ut med akutavgift 2h, lägger ner mindre än 2h, och ändå debiterar 3h, så är det inte ok. Sker det systematiskt så är det dessutom brottsligt.
Nä man plussar ju inte på 1tim men vet vi att det va så då?

Ja har anlitat jour via jobbet flera ggr å dom utgår från city även om dom står gatan bredvid å lagar/fixar nått eller om vi e på samma ställe under jour tid å ska vi dessutom åka å hämta nått som ligger innanför en låst dörr så kostar d 1000kr till bara att öppna dörren.

R
man frågar väl vad det kostar innan eller?
Ja och det kan väl TS ha gjort också? Det hen reagerar på är att det tillkommit en timme som firman motiverar med "rengöring".

Ja tycker ändå att vissa ska bara betala eller ta en hyresrätt istället
Ok, så din uppfattning är att om man inte kan rensa ett avlopp och ändå vill bo i hus så är man giltigt villebråd för oärliga hantverkare? Jag (och lagen) håller inte med dig.

Finns det andra områden där du tycker okunskap ska leda till att man får acceptera att bli lurad?

Sen vet väl inte vi va ”jouren” gjort förutom vad TS säger å ja tycker d bara gnälls
De har enligt egen utsago tvättat en handpump i en timme.

• Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Hus tomte
R RoAd skrev:
Ja och det kan väl TS ha gjort också? Det hen reagerar på är att det tillkommit en timme som firman motiverar med "rengöring".

Ok, så din uppfattning är att om man inte kan rensa ett avlopp och ändå vill bo i hus så är man giltigt villebråd för oärliga hantverkare? Jag (och lagen) håller inte med dig.

Finns det andra områden där du tycker okunskap ska leda till att man får acceptera att bli lurad?

R RoAd skrev:

Ja förstår va du menar men förstår du va ja menar.

Tråden e full av massa skit.
Ring företaget istället å fråga va dom menar med tvätt 1tim eller sluta gnäll å betala å håll k.ft å knyt näven i fickan som alla andra eller klanka ner på en firma som inte kan försvara sej.

Hus tomte
Ja lägger ner

Trevlig helg på er alla å puss på ljumsken 😘

R
Ja förstår va du menar men förstår du va ja menar.

Tråden e full av massa skit.
Ring företaget istället å fråga va dom menar med tvätt 1tim eller sluta gnäll å betala å håll k.ft å knyt näven i fickan som alla andra eller klanka ner på en firma som inte kan försvara sej.
Nej jag förstår faktiskt inte riktigt vad du menar. Du skriver rätt rörigt. Det lät som om du tycker att TS bara ska betala vad firman vill ha eftersom hen själv inte kunde eller ville rensa stoppet, alternativt sälja huset och flytta till hyrd bostad. Korrekt? Jag håller inte med, jag tycker att hantverkare bör skicka korrekta fakturor och att man får bo var man vill.

TS har ringt till företaget och fått svaret att den extra timmen är för rengöring av pumpen. TS håller inte med om att det är rimligt och har därför startat en tråd om det på ett konsumentforum. Jag ser inte något superkonstigt med det.

• Gilla
Nyfniken och 6 till
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Jag säger inte att all arbetstid tillkommer utan att det KAN vara så att första raden innebär:

framkörning och 2h tid för servicekillen. Har du 30 min körtid enkel väg betyder det att du får gjort 1h jobb. Har du 2 minuter enkel väg får du gjort 1h och 56 minuters jobb.

Detta är det rimligaste anser jag, jag betalar 4700 i startavgift inklusive fasta kostnader, milkostnad och 2 timmar av montörens tid. Om han lägger tiden i bilen eller hemma hos mig beror på var jag bor. Innebär att den som bor långt bort får mindre jobb gjort för samma peng, men åtminstone slipper betala bensinpeng.

Man kan även se det som du att jag betalar 4700 för ovanstående MEN med 2 timmars tid hemma hos mig. Innebär att den som bor långt bort slipper betala timpenning för körtiden och bensinpengar.
Jo men om vi fortfarande utgår ifrån att TS information om ca 30min är sant. Annars kan vi ju lägga ner allt.
Det ger ju fortfarande ca 1h arbete, arbete på plats var ca 15min, avrunda då upp till 30min
Sen har arbetsgivaren likförbannat bekräftat, enligt TS att den sista timmen avser rengöring. Så det enda som kan förändra någonting är att om den initiala uppgiften om 30min bilkörning/ väg inte stämmer. Det kan vi inte veta med mindre än om vi vet vart TS bor.

Fairlane
Tomtom79 Tomtom79 skrev:

Vi vet som sagt inte och får jag gissa vilt så säger inte fakturan mycket mer om vad som ingår. Ett lämpligt ställe att förklara debiteringsmodellen hade varit på hemsidan, men åtminstone hittar jag inte den informationen där. Jag hittar en väldig massa information om vad en rörmokare kostar för företaget, men inget om vad det kostar för kunden.

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.