Hus tomte Hus tomte skrev:
Ja förstår va du menar men förstår du va ja menar.

Tråden e full av massa skit.
Ring företaget istället å fråga va dom menar med tvätt 1tim eller sluta gnäll å betala å håll k.ft å knyt näven i fickan som alla andra eller klanka ner på en firma som inte kan försvara sej.
Han har gjort det. Först när han startade tråden så började dom vika ner sig.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Det är, som du själv skriver, bara en del av en faktura. Det kan stå precis
Hus tomte Hus tomte skrev:
Jour hit å dit va tycker ni själva det är värt för att slippa bajskorvarna flyta ut i hallen🤔

Ja har haft jour jobb där man fått 3tim så fort man svarat i telefon.

Sist vi hade stopp hemma när man inte själv fick bort fett proppen.
Så kostade spolbilen 6000kr (jour) 10minuters jobb.
Ringer man jour så kostar det pengar punkt slut.

Sluta gnäll å flytta till hyresrätt istället
Vad det är värt?
3h så fort dom svarar i telefonen
Spolbil för 6000kr

Hur är detta relevant, TS har ju fått att 2h inkluderas i jourtiden och jobbet verkar inte ha tagit längre tid än så, speciellt när inte företaget lämnar spec utan gör en pudel, båda parter kan komma till tals här på forumet men den ena väljer att inte göra det, hur kan du då tycka att TS ska sluta gnälla och flytta.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
H
TS ställer en enkel fråga, många tyckande, 722 inlägg!

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
E
Fairlane Fairlane skrev:
Du är den som drar upp de fackliga avtalen. De gäller mellan arbetsgivare och arbetstagare, inte mellan företag och kund så de är oväsentliga här.
Nej fungerar inte alls så i alla branscher. Jag är i IT-branchen och jag har genom åren haft jour. Har vi ett avtal med kunden om att varje utryckning kostar X kr/Tim och minidebitering är 2 timmar då blir fakturan på två timmar om min tid blir kortare än 2 timmar. Om jag sen får betalt för två timmar, tre timmar eller 10 timmar har inte kunde med att göra. Vi följer det avtala vi har med kunden.

Kanske för att du förklaringar dels är väldigt snurriga och du inte ens kan besvara enkla frågor. Om du tror att man kan ha ett avtal med kund och sen strunta i det för att man har ett annat avtal med sina anställda så är det nog du som saknar inblick i hur det fungerar, åtminstone hur det fungerar juridiskt.

Vad ville jag inte? Förstå eller för stå? Jag förstår inte vad du vill säga helt ärligt, men jag har genom åren anlitat olika hantverkare och det har aldrig varit tjafs.
Jag anlitade till exempel en rörmokare för många år sen på jour. Redan när jag ringde sa han att det förmodligen var en enkelt sak som skulle ta 10-15 minuter att åtgärda, men man debiterade minst 3 timmar, extra betalt för att det var jour, samt närmare 1000 kr för bilen. Arbetet tog 10 minuter och räkningen kom på tre timmars jourtaxa plus bil och den betalades utan knot då den var precis det vi kommit överens om. Jag rekommenderade faktiskt den rörmokaren till andra sen, så vad är ditt problem?

Jag tror att den bättre lösningen är att man håller avtal, inte att man fuskar med tid. Man kan inte lägga på en timme för att man tycker man tagit för lite betalt per timme, då får man höja timpriset ja.

Det är oväsentligt. Företaget har själv sagt att de alltid fakturerar minst 2 timmar. Vill de fakturera minst 3 timmar så får de säga det.
I det specifika fallet var utryckningen runt 18.30 en lördag.

Du läser tydligen lika illa som du skriver.
Försök att förstå detta.

Jag tycker man ska betala extra för jourjobb. Jag tycker det är rimligt med en minidebitering. Jag tycker båda parter ska följa det som är överenskommet.

Jag har aldrig sagt att man inte ska betala, bara att man ska faktureras efter vad som är överenskommet. Det är ruggigt fult av dig att påstå att jag sagt att man inte ska betala för hjälp.

Jag fattar att jour kostar mer, det har jag också skrivit, men du är kanske inte läskunnig.
Det var när du blandade in fackliga avtal och att den anställde skulle ha mer betalt som jag gjorde jämförelsen med ICA, för den anställde får mer betalt på helgen, utan att kunderna får betala mer för mjölken.

Har du testat att lova ett pris till någon du tjänar och sen kräva mer? Sa de upp bekantskapen direkt eller är dina vänner likadana?

Dumheter purjolöken. Jag anser bara att man ska hålla avtal. Att du anser att det är ok att slänga på timmar hejvilt för att man inte är nöjd med inkomsten visar bara på att du är en bedragare.

Givetvis ska fakturan vara på 2 timmar om jobbet tagit mindre än 2 timmar (inkluderat resor och rengöring av verktyg etc)
Givetvis ska fakturan vara på 3 timmar om jobbet tagit mer än 2 timmar och mindre än 3 etc.
IT.
Jag anade det. Och du hade jour? Inte beredskap? För du tycks inte för stå skillnaden.

När nötterna här på forumet förutsätter att det inte är något arbete att köra till arbets platsen för står man att det int e lönt o för klare.

Men givet vis ligger det ett ansvar hos firman Svag Ströms att för tydliga sina vill kor.

Exempel vis upprätta två zoner där den ena in går det 1h kör tid ja kör tid, inte res tid, i och yttre zon 2h.

Och sen va tydliga att det in går 2h på plats. An passa priser enligt detta.

Att du inte för står sam band mellan hant verkare, lag krav och vad kund upp lever. Märkligt.

Ja, du bråkade med din hant verkare sist. Givet vis inte öga mot öga men via forum och majl. Hen hade väl fakturerat ett paket skruvar och 20 minuter för mycket i din mening. Och rätt. Ska så klart vara rätt. Men. Kanske massor av saker som glömde faktureras påminde du om detta? Nej.

Givet vis är det inget kund ska behöva veta. Men det förklarar var för saker blir som dom blir och var för firman i efter hand kan backa och bjuda på en timme.

Ingen som på stått att något företag all tid måste fakturera 3h, den idén finns bara i din maniska hjärna.

Du får en faktura från din hant verkare som ut förr en tjänst. Inget verkar lurigt eller knepigt. För söker du pruta hos Polisen och Skatte verket också?

Nu.

I detta fall. Var det troligen gräns fall mellan 2 och 3h.
Och före taget valde att av runda ner för att få en glad kund. Nu får kund be tala hela notan och det har skurit sej så hen inte får an lura denna jour tjänst mer.

Det du skriver att slänga på timmar får stå för dej din IT Bubbla.

Aldrig jag.

E
H HEM2121 skrev:
TS ställer en enkel fråga, många tyckande, 722 inlägg!
En enkel fråga? Var för bjuder du inte på ett enkelt svar då?
Gimp Gimp skrev:
Vad det är värt?
3h så fort dom svarar i telefonen
Spolbil för 6000kr

Hur är detta relevant, TS har ju fått att 2h inkluderas i jourtiden och jobbet verkar inte ha tagit längre tid än så, speciellt när inte företaget lämnar spec utan gör en pudel, båda parter kan komma till tals här på forumet men den ena väljer att inte göra det, hur kan du då tycka att TS ska sluta gnälla och flytta.
Nej, båda parter får givet vis inte komma till tals här utan detta är ett konsument forum. I säll syntax fall kan före taggare bli in bjudna för att bli be spottade av alla internet hatare.

E El-Löken66 skrev:
Nej, båda parter får givet vis inte komma till tals här utan detta är ett konsument forum. I säll syntax fall kan före taggare bli in bjudna för att bli be spottade av alla internet hatare.
Jo, enligt forumreglerna får dom det.
Så det vore väl extremt enkelt för företaget om TS är helt ute och cyklar att ge oss den "rätta" bilden.

§ 6.1 Undantag till regeln om reklam
Företag får inte delta i diskussionen. Undantaget är företag som känner sig kränkta av en diskussion i vårt forum eller ett företag som vill reda ut rena missförstånd kring sin produkt. De kan få gå till svars i den enskilda diskussionen för att ge sin version. Inlägget från företaget ska då modereras först. Kontakta support@byggahus.se för att diskutera hur inlägget ska utformas och publiceras.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
E
Gimp Gimp skrev:
Jo, enligt forumreglerna får dom det.
Så det vore väl extremt enkelt för företaget om TS är helt ute och cyklar att ge oss den "rätta" bilden.

§ 6.1 Undantag till regeln om reklam
Företag får inte delta i diskussionen. Undantaget är företag som känner sig kränkta av en diskussion i vårt forum eller ett företag som vill reda ut rena missförstånd kring sin produkt. De kan få gå till svars i den enskilda diskussionen för att ge sin version. Inlägget från företaget ska då modereras först. Kontakta support@byggahus.se för att diskutera hur inlägget ska utformas och publiceras.
Ja, precis det jag skrev. Men bra du ut veckade.

H
E El-Löken66 skrev:
En enkel fråga? Var för bjuder du inte på ett enkelt svar då?

Du år väl läsa igenom alla inläggen och se vad jag har skrivit tidigare.

• Haha
El-Löken66
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Du får det att låta som att på jourtid finns inga regler. Det ska ju vara rimligt och rätt för kunden även på jourtid även om det kostar mer. Trist med attityden att på jourtid maxar man fakturan.
Den flög dig verkligen över huvudet. Min poäng är att verktyget behövs kanske till andra jobb på jour assistans. Det går inte att säga att det är för dyrt att rengöra. Nästa kund behöver verktyget och skall väl rimligen inte behöva betala för förra kunds rengöring?

M mrmixter skrev:
Varför bara en del?
Han har ju outat allt utom sitt egna namn i tråden.
Nä vill han ha min ärliga åsikt så får han komma med hela.
Vem som helst kan ha skrivit dessa två rader till o med TS
Vet vi ens om han är köpare av tjänsten?
Kan ju vara missnöjd av andra or
R RoAd skrev:
Ja och det kan väl TS ha gjort också? Det hen reagerar på är att det tillkommit en timme som firman motiverar med "rengöring".

Ok, så din uppfattning är att om man inte kan rensa ett avlopp och ändå vill bo i hus så är man giltigt villebråd för oärliga hantverkare? Jag (och lagen) håller inte med dig.

Finns det andra områden där du tycker okunskap ska leda till att man får acceptera att bli lurad?

De har enligt egen utsago tvättat en handpump i en timme.
Fast nej, det kan ha tagit 15min eller 55min att tvätta utrustningen, debiteras påbörjad timme så blir det en timme oavsett om det tog 15 eller 55min.
Man har förklarat att den pålagda timmen är pga rengöring, inte att rengöringen tog en timme.

Fairlane
Dahlberg68 Dahlberg68 skrev:
Fast nej, det kan ha tagit 15min eller 55min att tvätta utrustningen, debiteras påbörjad timme så blir det en timme oavsett om det tog 15 eller 55min.
Man har förklarat att den pålagda timmen är pga rengöring, inte att rengöringen tog en timme.
Men om man har minidebitering på 2 timmar och jobb och resa tar 1h 15 min, då ryms en rengöring på 15 minuter i de två timmarna, ellerhur?

• Gilla
Nyfniken och 6 till
  • Laddar…
E
Fairlane Fairlane skrev:
Men om man har minidebitering på 2 timmar och jobb och resa tar 1h 15 min, då ryms en rengöring på 15 minuter i de två timmarna, ellerhur?
Givet vis!
Du får två timmar. Gratis!
Behöver bara betala start avgift!

Äntligen kanske hjärn celleerna börjar samla sej till stor möte.

Mission aklompished!

• Haha
Fairlane
  • Laddar…
Och den extra, alltså tredje, timmen är då för att hedra fackavtalet? Hur mycket någon vill tjäna styr hur mycket som faktureras kunden, inte tvärtom?

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
E El-Löken66 skrev:
IT.
Jag anade det. Och du hade jour? Inte beredskap? För du tycks inte för stå skillnaden.
Ah, ledsen, jo jag hade beredskap. Dvs samma då som alla exempel här om att rörmokaren måste resa sig ur soffan, hoppa upp ur sängen etc, är vi överens då?
E El-Löken66 skrev:
När nötterna här på forumet förutsätter att det inte är något arbete att köra till arbets platsen för står man att det int e lönt o för klare.
Kan du peka på ett enda inlägg där någon påstår det?
Du läser som vanligt inte vad folk skriver utan gissar lite vilt och besvarar sen det. Halmgubbe brukar det kallas.
E El-Löken66 skrev:
Men givet vis ligger det ett ansvar hos firman Svag Ströms att för tydliga sina vill kor.
Ja, en sak är vi åtminstone överens om.
E El-Löken66 skrev:
Exempel vis upprätta två zoner där den ena in går det 1h kör tid ja kör tid, inte res tid, i och yttre zon 2h.

Och sen va tydliga att det in går 2h på plats. An passa priser enligt detta.
Det är ett sätt
E El-Löken66 skrev:
Att du inte för står sam band mellan hant verkare, lag krav och vad kund upp lever. Märkligt.
Jag har ärligt talat allmänt svårt att läsa och förstå vad du skriver. Snälla "samband", "hantverkare", "lagkrav" och "upplever". Prova att uttala orden med en tillgjort lång paus där du vill sätta ett mellanslag. Låter det vettigt så ska det vara ett mellanslag, inte annars.

Lagkravet som ska uppfyllas är väl konsumettjänstlagen. Är det den du syftar på?
Den har jag koll på, har du?
E El-Löken66 skrev:
Ja, du bråkade med din hant verkare sist. Givet vis inte öga mot öga men via forum och majl. Hen hade väl fakturerat ett paket skruvar och 20 minuter för mycket i din mening. Och rätt. Ska så klart vara rätt. Men. Kanske massor av saker som glömde faktureras påminde du om detta? Nej.
Nu ljuger du! Jag har aldrig någonsin bråkat med en hantverkare som jag anlitat, inte öga mot öga, inte i något forum. Jag har aldrig känt mig överdebiterad, aldrig någonsin. Jag har varit otroligt nöjd med samtliga hantverkare jag har anlitat och jag har betalat räkningen utan att tveka. Vad gäller något som glömts, så är det enda jag kan komma på en hantverkare som glömde ett verktyg hos mig. Jag ringde upp honom direkt när jag såg det och erbjöd mig att möta upp honom.

Den enda hantverkare som jag inte varit nöjd med är han som bokade tid med mig för att kolla på ett jobb och sen aldrig dök upp eller hörde av sig. Honom anlitade jag ju inte såklart, så faktum är att jag inte varit missnöjd med någon hantverkare jag anlitat.

Sluta hitta på!
E El-Löken66 skrev:
Givet vis är det inget kund ska behöva veta. Men det förklarar var för saker blir som dom blir och var för firman i efter hand kan backa och bjuda på en timme.
Vad är det kunden inte ska behöva veta? Att det blir missförstånd förstår jag, det är hur det hanteras och vad man gör för att undvika nya likadana missförstånd som visar om ett företag är seriöst eller inte i min värld.
Firman backade först när det kom ut negativ kritik offentligt.
E El-Löken66 skrev:
Ingen som på stått att något företag all tid måste fakturera 3h, den idén finns bara i din maniska hjärna.
Nu ljuger du ju igen! Jag har aldrig påstått detta.
E El-Löken66 skrev:
Du får en faktura från din hant verkare som ut förr en tjänst. Inget verkar lurigt eller knepigt. För söker du pruta hos Polisen och Skatte verket också?
Hos polisen har jag väl haft utgift för pass, id-kort och och tillståndsansökan. De har alltid begärt betalt i enlighet med prislistan. Skulle de inte göra det skulle jag såklart säga till, men det är ju inte att pruta.

Hos Skatteverket säger jag också till om jag upptäcker ett fel, inte heller det är att pruta.

Får jag en faktura från en hantverkare och inget verkar lurigt eller knepigt så betalar jag, inte försöker jag pruta då. Skulle jag få en felaktig faktura så säger jag till och det är inte samma sak som att pruta.

Vet du vad pruta betyder?
E El-Löken66 skrev:
Nu.

I detta fall. Var det troligen gräns fall mellan 2 och 3h.
Och före taget valde att av runda ner för att få en glad kund. Nu får kund be tala hela notan och det har skurit sej så hen inte får an lura denna jour tjänst mer.
Kanske var det ett gränsfall, kanske var det solklart att det skulle vara 2 timmar, kanske var det solklart att det skulle vara tre timmar, det vet varken du eller jag. Det vi vet är att företaget inte rundade av nedåt och att de inte försökte få en kund glad. De stod fast vid tre timmar tills det kom offentlig kritik, då erbjöd de sig att dra bort en timme, mot att kunden plockade bort recensionen, så det har knappast något att göra med att göra kunden glad.

E El-Löken66 skrev:
Det du skriver att slänga på timmar får stå för dej din IT Bubbla.

Aldrig jag.
Det finns helt klart de som gör i både din och min bransch. Jag gör det inte och jag försvarar inte beteendet när branschkollegor gör det heller. Det var du som började yra om att ta extra tid och fackliga avtal som inte har ett dugg med saken att göra, inte jag.

Nu hoppas jag att du kan hålla dig till sanningen i fortsättningen och inte hitta på en massa skit om folk, alternativt att du lägger av att skriva helt om det är för svårt för dig.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
E
P Pin skrev:
Och den extra, alltså tredje, timmen är då för att hedra fackavtalet? Hur mycket någon vill tjäna styr hur mycket som faktureras kunden, inte tvärtom?
Jag tar ett exempel. R många verkar ha svårt mer mellan stadie matten.

Fair Laine ringde ut sin hantverkare som klockan tio, ny års afton. Givet vis utan att kolla pris på hem sidan eller fråga i luren. Problemet skulle vara lösas. Kosta. Vad det kosta vill!!

Det tar tre kvart för hant verkaren att köra ut till Rinke By då lokala väg spärrar upp rättats.

Väl på plats. Upp täcker hant verkaren att Fair glömt att rensa avloppet.
Detta tar en halv timme att åtgärda. Tre av lopp, in total.

Fair bjuder nu på en kopp champagne te. Allmänt prat. Allt detta tar en kvart.

Hem resan tar en halv timme då dom lokala för mågorna nu känner igen hant verkaren bil.

Kläder av. Dusch. Kläder på. En kvart.

Matte. 45. +. 30. +15. +30. +15. Ger 2h15m. Enligt hant verkare.

Matte. 30. Ger 30. Enligt Fare.

Hant verkaren bryr sej inte så mycket. Hen får 3x100 kronor. 300. Enligt avtal. Hen skulle kunna skriva en halv timme ut fyllnad. Men lite jobbigare. Och blir samma pengar mellan firma och Hantis.
Man skriver bara hela och halva timmar.

Firman ser att 3h lagts på kund Fare Lane. I deras er bjudande in går 2h. Gratis. Så fast pris. Inga bil kostnader eller annat. Plus 1h. Skickas ut en faktura.

Tror ni Far går i Taket?

Nu startas minst sju trådar. Alla instanser till kallas. Majl. Till höger och vänster.

Firman kollar lite närmre med sin hant verkaren. Ja. Kanske var ute 2 eller 2.5h. Handlade lite mjölk.

Kanske blev fel. Kan ni ringa kund och för klara? Ja, då drar vi av en timme.

Men, vad nu??

Kund vill inte detta längre. Kund skriver till höger samt till vänster. Miss nöje. Fast jobbet var så bra ut fört.

Vi får nog för tydliga vår hem sida säger den ene ägaren till den andre.
Tror du det hade hjälpt? Kund var ju aldrig inne dör och tittade ändå?

Nej.. Men vi måste för söka vårt yttersta att vara ärliga och transparent mot kunder. Ok. 😇

• Wow
  • Arg
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.