Har anlitat Svanströms många gånger. Håkan (och resten av familjen) har jävligt bra koll på mycket av det "tekniska", men tyvärr inte på sin personal. Det blir alltid för många timmar på fakturan, men å andra sidan har det alltid löst sig i genom ett telefonsamtal...

S stugan_i_skogen skrev:
Har anlitat Svanströms många gånger. Håkan (och resten av familjen) har jävligt bra koll på mycket av det "tekniska", men tyvärr inte på sin personal. Det blir alltid för många timmar på fakturan, men å andra sidan har det alltid löst sig i genom ett telefonsamtal...
Så, systematiskt sätta för många timmar. Sen tar man bort dessa för de som klagar.
Blir nog många timmar gratis eftersom många inte orkar klaga för en timme. Trots man vet att det är fel.

• Gilla
Bästerortarn och 6 till
  • Laddar…
S
H HEM2121 skrev:
Man får fler och nöjdare kunder med flexibilitet. Minutrytteri är inte bra för företaget!
Du får göra som du vill, jag jobbar som sagt inte gratis :)

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
S SueCia skrev:
På vilket sätt jobbar du gratis om du bjuder på fem minuter på ena kunden och tar igen det på den andra?

• Gilla
Bästerortarn och 4 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Du är med andra ord inte gift? 😛

• Haha
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
S stugan_i_skogen skrev:
Nu har jag inte anlitat dem men jag blir aldrig förvånad om man får en märklig faktura från en hantverkare var eller varannan gång. Säger inte att alla kör med fulspel men jag tror de flesta överfakturerar antalet timmar. Kan ha översyn om det är rimligt men ibland är det helt uppåt väggarna. Det är nästan så att de behöver åka och köpa en ny spik efter varje hammarslag för att man ska kunna få ihop kalkylen. Tror det mer är så att de har ett fastpris i huvudet och sätter alltid det oavsett om det tar 3 eller 6 timmar. Sen kanske vissa får det billigare medan många andra får betala mer.

S
M Mortsken skrev:
På vilket sätt jobbar du gratis om du bjuder på fem minuter på ena kunden och tar igen det på den andra?
Så vissa kunder ska man fakturera extra menar du? känns det inte mer rättvist om alla betalar per påbörjad timme istället som är standard? :)

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
S
Kilrain Kilrain skrev:
Du är med andra ord inte gift? 😛
Nej, men jag får lov att jobba gratis hemma ändå… :(

• Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Så vissa kunder ska man fakturera extra menar du? känns det inte mer rättvist om alla betalar per påbörjad timme istället som är standard? :)
Du förstår nog mycket väl vad jag menar.

Jobb 1: tar 50 minuter, faktura på en timme.
Jobb 2: tar 65 minuter, faktura på en timme.

Två nöjda kunder och inga klagomål.
Kund till jobb 1 tycker det är helt rimligt att betala en timme trots att det bara tog 50 minuter. Kund två hade absolut inte tyckt det var rimligt att betala för en hel timme extra när det drog över fem minuter.

• Gilla
  • Haha
Bästerortarn och 8 till
  • Laddar…
J
M Mortsken skrev:

Kund till jobb 1 tycker det är helt rimligt att betala en timme trots att det bara tog 50 minuter. Kund två hade absolut inte tyckt det var rimligt att betala för en hel timme extra när det drog över fem minuter.
Jag kan väl tänka så också att man har en känsla om man jobbat röven av sig och blivit klar med nåt som brukar ta 2.5h på 1 timme och 10 minuter. Då kanske det är rimligt att man kan debitera 2h och se till att ha tid att rengöra verktyg och annat som man hastat med under själva jobbet.

Om jobbet var supersoft, man suttit länge på muggen och stått å rökt, det redan tagit tre timmar och de drar över 10 minuter kanske man kan bjuda på 10 minutrarna?

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
S
M Mortsken skrev:

Skulle säga att det beror väldigt mycket på kunden i såna där gränsfall. Om kunden är som TS verkar vara så hade jag utnyttjat min fulla rätt att skriva varje påbörjad timme.

Däremot om kunden är trevlig och inte verkar ha pengar i överflöd så kan jag (och har gjort) bjuda på delar av min tid vid en Jourutryckning.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
S
J JohanLun skrev:
Jag kan väl tänka så också att man har en känsla om man jobbat röven av sig och blivit klar med nåt som brukar ta 2.5h på 1 timme och 10 minuter. Då kanske det är rimligt att man kan debitera 2h och se till att ha tid att rengöra verktyg och annat som man hastat med under själva jobbet.

Om jobbet var supersoft, man suttit länge på muggen och stått å rökt, det redan tagit tre timmar och de drar över 10 minuter kanske man kan bjuda på 10 minutrarna?
Min erfarenhet som Jourhavande i en jourgrupp på 6 personer är att ingen sätter sig på muggen, röker eller på något vis drar ut på tiden när man är ute på Jour.
Som Jourhavande vill man oftast bara bli klar med jobbet och man är högst medveten om att man är dyr.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Bjuda?
Det exemplet är ju rent mygel att ta betalt för de tio minutrarna.

Nyfniken Nyfniken skrev:
Frågan är ju hur lång tid det tog att köra den aktuella dagen. Inte vad det står på Google maps att körtiden är.
Varför är körtiden intressant?

För att om man betalat för jour så betalar man per timme. Är det kö så tar det längre tid att köra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.