179 401 läst ·
844 svar
179k läst
844 svar
Varning för Svanströms El&VVS
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 698 inlägg
Har anlitat Svanströms många gånger. Håkan (och resten av familjen) har jävligt bra koll på mycket av det "tekniska", men tyvärr inte på sin personal. Det blir alltid för många timmar på fakturan, men å andra sidan har det alltid löst sig i genom ett telefonsamtal...
Så, systematiskt sätta för många timmar. Sen tar man bort dessa för de som klagar.S stugan_i_skogen skrev:
Blir nog många timmar gratis eftersom många inte orkar klaga för en timme. Trots man vet att det är fel.
Nu har jag inte anlitat dem men jag blir aldrig förvånad om man får en märklig faktura från en hantverkare var eller varannan gång. Säger inte att alla kör med fulspel men jag tror de flesta överfakturerar antalet timmar. Kan ha översyn om det är rimligt men ibland är det helt uppåt väggarna. Det är nästan så att de behöver åka och köpa en ny spik efter varje hammarslag för att man ska kunna få ihop kalkylen. Tror det mer är så att de har ett fastpris i huvudet och sätter alltid det oavsett om det tar 3 eller 6 timmar. Sen kanske vissa får det billigare medan många andra får betala mer.S stugan_i_skogen skrev:
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 505 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 505 inlägg
Du förstår nog mycket väl vad jag menar.S SueCia skrev:
Jobb 1: tar 50 minuter, faktura på en timme.
Jobb 2: tar 65 minuter, faktura på en timme.
Två nöjda kunder och inga klagomål.
Kund till jobb 1 tycker det är helt rimligt att betala en timme trots att det bara tog 50 minuter. Kund två hade absolut inte tyckt det var rimligt att betala för en hel timme extra när det drog över fem minuter.
Jag kan väl tänka så också att man har en känsla om man jobbat röven av sig och blivit klar med nåt som brukar ta 2.5h på 1 timme och 10 minuter. Då kanske det är rimligt att man kan debitera 2h och se till att ha tid att rengöra verktyg och annat som man hastat med under själva jobbet.M Mortsken skrev:Du förstår nog mycket väl vad jag menar.
Kund till jobb 1 tycker det är helt rimligt att betala en timme trots att det bara tog 50 minuter. Kund två hade absolut inte tyckt det var rimligt att betala för en hel timme extra när det drog över fem minuter.
Om jobbet var supersoft, man suttit länge på muggen och stått å rökt, det redan tagit tre timmar och de drar över 10 minuter kanske man kan bjuda på 10 minutrarna?
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 505 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 505 inlägg
Skulle säga att det beror väldigt mycket på kunden i såna där gränsfall. Om kunden är som TS verkar vara så hade jag utnyttjat min fulla rätt att skriva varje påbörjad timme.M Mortsken skrev:Du förstår nog mycket väl vad jag menar.
Däremot om kunden är trevlig och inte verkar ha pengar i överflöd så kan jag (och har gjort) bjuda på delar av min tid vid en Jourutryckning.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 505 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 505 inlägg
Min erfarenhet som Jourhavande i en jourgrupp på 6 personer är att ingen sätter sig på muggen, röker eller på något vis drar ut på tiden när man är ute på Jour.J JohanLun skrev:Jag kan väl tänka så också att man har en känsla om man jobbat röven av sig och blivit klar med nåt som brukar ta 2.5h på 1 timme och 10 minuter. Då kanske det är rimligt att man kan debitera 2h och se till att ha tid att rengöra verktyg och annat som man hastat med under själva jobbet.
Om jobbet var supersoft, man suttit länge på muggen och stått å rökt, det redan tagit tre timmar och de drar över 10 minuter kanske man kan bjuda på 10 minutrarna?
Som Jourhavande vill man oftast bara bli klar med jobbet och man är högst medveten om att man är dyr.