H HEM2121 skrev:
Håller med dig. Det är som man skulle ta betalt för att skriva fakturor, städa kontoret, packa osv. Kringkostnader ingår i timpenningen.
På några arbetsplatser jag varit på har det förstås förekommit en del sån här ”icke debiterbar arbetstid”, och när man fått nån ny och grön chef har denne snart fått idén att ”ni ska BARA göra sånt ni kan ta betalt för!”

Efter ett tag inser de oftast att det inte fungerar så, utan man måste baka in alla kringkostnader i det man debiterar kunden.
Det svåra är att få kunderna att inse att de inte bara betalar för den arbetstiden man är hos dem, utan priset ska även täcka allt från lagerhyra och bilservice till utbildningar, revisorer och programvarulicenser.

Kanske TS varit nöjdare om han fått betala 2 timmars jour, plus 1500 för post på ”diverse arbetsrelaterade kringkostnader”, och inte fått det specat som just ”rengöring”?

• Gilla
H-Thomasson och 1 till
  • Laddar…
S
H HEM2121 skrev:
Håller med dig. Det är som man skulle ta betalt för att skriva fakturor, städa kontoret, packa osv. Kringkostnader ingår i timpenningen.
Det ör väl ingen som debiterat TS utöver timkostnaden heller? Skärp dig nu och häng med i matchen.

H
S SueCia skrev:
Det ör väl ingen som debiterat TS utöver timkostnaden heller? Skärp dig nu och häng med i matchen.
Vad är du ute efter? En hög timkostnad för att tvätta ett verktyg 1 timma, det är inte vettigt, det är min åsikt, sen får du tycka vad du vill. Sen tycker jag du kan tona ner dina kommentarer.

R
J Janne 74 skrev:
Säg exempelvis att du har tokstopp i avloppet och en sug & spolbil måste komma hem till dig på jourtid. Du tror väl inte att han låter ditt slam ligga kvar i bilen hela helgen. Klart han åker och tömmer. Det ingår ju i jobbet för att kunna åka till nästa kund med en tom och fräsch spolbil.
Samma med verktyg. Är den skitig så måste den rengöras, och JA på jourtid..
Ja, det verkar de flesta hålla med om (är det någon som inte gör det så har jag faktiskt missat det). Men ska det ta en timme att rengöra ett enkelt verktyg?

De som har erfarenhet av just det verktyget verkar anse att några minuter borde räcka.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
S
H HEM2121 skrev:
Vad är du ute efter? En hög timkostnad för att tvätta ett verktyg 1 timma, det är inte vettigt, det är min åsikt, sen får du tycka vad du vill. Sen tycker jag du kan tona ner dina kommentarer.
Det är en timkostnad, ingen extra kostnad utöver timkostnaden. Det är en jourpersonal som ska utföra arbetet, och om det går över de 2 timmarna som ingår i jourutryckningen så ska det självklart debiteras full timme.

Tycker nog inte jag behöver tona ner mina kommentarer då det börjar bli tröttsamt att samma dåligt genomtänkta argument dyker upp om och om igen.

S
R RoAd skrev:
Ja, det verkar de flesta hålla med om (är det någon som inte gör det så har jag faktiskt missat det). Men ska det ta en timme att rengöra ett enkelt verktyg?

De som har erfarenhet av just det verktyget verkar anse att några minuter borde räcka.
Som sagt, verktyget ska någonstans dit där det kan rengöras, knappast hemma hos jourhavande, alltså måste han omvägen till någonstans att tvätta, bara det ger högst sannolikt en mertid på över några minuter. Sen är varje påbörjad timme en debiterad timme. Skulle aldrig få mig för att jobba gratis på jouren, så roligt är det inte.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
H
B b8q skrev:
På några arbetsplatser jag varit på har det förstås förekommit en del sån här ”icke debiterbar arbetstid”, och när man fått nån ny och grön chef har denne snart fått idén att ”ni ska BARA göra sånt ni kan ta betalt för!”

Efter ett tag inser de oftast att det inte fungerar så, utan man måste baka in alla kringkostnader i det man debiterar kunden.
Det svåra är att få kunderna att inse att de inte bara betalar för den arbetstiden man är hos dem, utan priset ska även täcka allt från lagerhyra och bilservice till utbildningar, revisorer och programvarulicenser.

Kanske TS varit nöjdare om han fått betala 2 timmars jour, plus 1500 för post på ”diverse arbetsrelaterade kringkostnader”, och inte fått det specat som just ”rengöring”?
När man säljer något, tjänst eller produkt ingår kringkostnader i timpriset alt. i produktens pris. Går man och handlar så debiteras man inte separat för städning av affären. t.ex.
Det är det bättre att de ökar timpriset istället så att kringkostnader ingår. Nu blir det bara irration med det upplägget som de har. I TS fall haltar det mycket när rengöringen av verktyget kostar ungefär samma som nytt verktyg. Detta företaget vet ju vad som behövs för jobbet och det är väl inte det enda jobbet de har haft, dels borde de ha flera av dessa verktyg i lager och de borde ha deklarerat att kunden får betala för det verktyget, istället för rengöring, när rengöring och verktyget pris är ungefär samma. Att företaget sen försöker köpa sig fri från dålig reklam är anmärkningsvärt, det tycker jag tyder på att de inte vill att andra ska veta att de tar hutlöst betalt för rengöringen. Hoppas att detta företaget och andra företag med dolda kostnader tar till sig TS kritik och rättar till sin prissättning och även informerar hur deras prissättning är. Lätt löst med ett färdigt dokument. Då blir det klart från början och det blir ingen irration.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
H
S SueCia skrev:
Som sagt, verktyget ska någonstans dit där det kan rengöras, knappast hemma hos jourhavande, alltså måste han omvägen till någonstans att tvätta, bara det ger högst sannolikt en mertid på över några minuter. Sen är varje påbörjad timme en debiterad timme. Skulle aldrig få mig för att jobba gratis på jouren, så roligt är det inte.
Byt jobb då! Du verkar ju inte trivas med ditt arbete.

R RoAd skrev:

Det är INGEN som säger att det tar en timme att rengöra pumpen.
Men rengörning av pumpen samt att lägga tillbaka den där den ska ligga tar x antal minuter, kanske tio minuter, å då gick den totala arbetstiden över två hela timmar, kanske två timmar och åtta minuter, men eftersom firman bara registrerar hela timmar så blev det totalt tre timmar.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
R
S SueCia skrev:
Varför kan man inte göra rent verktyget hos kunden? Jag har rensat lite avlopp genom åren och jag har inte behövt åka till någon vvs-firma för att göra rent dem efteråt. Det gick bra i duschen, handfat, eller ute med trädgårdsslangen. Då slipper man ju dessutom transportera ett skitigt verktyg i bilen.

Demmpa Demmpa skrev:
Det är INGEN som säger att det tar en timme att rengöra pumpen.
Men rengörning av pumpen samt att lägga tillbaka den där den ska ligga tar x antal minuter, kanske tio minuter, å då gick den totala arbetstiden över två hela timmar, kanske två timmar och åtta minuter, men eftersom firman bara registrerar hela timmar så blev det totalt tre timmar.
Det lät som om företaget sagt att de debiterat en timme för rengöring. Eller TS säger i.a.f. det så det får vi ju utgå från är sant. Det ska även funnits god marginal för att lägga 5-10 minuter på att rengöra verktyget utan att gå över två timmar.

Så du verkar anse att TS ljuger, och verkar dessutom ha en väldigt specifik uppfattning om tidsåtgång. Är du inte rörmokaren i fråga så undrar jag varför.

• Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Det lät som om företaget sagt att de debiterat en timme för rengöring. Eller TS säger i.a.f. det så det får vi ju utgå från är sant. Det ska även funnits god marginal för att lägga 5-10 minuter på att rengöra verktyget utan att gå över två timmar.

Så du verkar anse att TS ljuger, och verkar dessutom ha en väldigt specifik uppfattning om tidsåtgång. Är du inte rörmokaren i fråga så undrar jag varför.
Vi vet inte vad företaget har skrivit i mejlet till TS eftersom TS inte har laggt upp någon skärmdump på mejlet.

TS har lämnat lite olika uppgifter om tider, i vissa inlägg är det exakt tid .en i andra inlägg ca-tider.
Restid ca 2*30
Vänta i bilen ca 15
Tekniker på plats ca 15

Men tänk om dessa ca-tider är 5 minuter längre; 2*35+20+20=110 (1 timme 50 minuter).

Nej, jag är ingen VVSare, är underhållstekniker på instrumentavdelning, håller bl.a. på med kalibrering av trycktransmittrar, flödesmätare, vibrationsgivare mm.
Vi har både vattenverk och avloppsreningsverk på jobbet och jag har haft system på bägge ställena.

• Gilla
richardtenggren och 1 till
  • Laddar…
S
H HEM2121 skrev:
Byt jobb då! Du verkar ju inte trivas med ditt arbete.
Gillar mitt jobb, men jag gör det inte gratis.

Om du jobbar gratis så gör det du :)

R
Demmpa Demmpa skrev:
Vi vet inte vad företaget har skrivit i mejlet till TS eftersom TS inte har laggt upp någon skärmdump på mejlet.

TS har lämnat lite olika uppgifter om tider, i vissa inlägg är det exakt tid .en i andra inlägg ca-tider.
Restid ca 2*30
Vänta i bilen ca 15
Tekniker på plats ca 15

Men tänk om dessa ca-tider är 5 minuter längre; 2*35+20+20=110 (1 timme 50 minuter).

Nej, jag är ingen VVSare, är underhållstekniker på instrumentavdelning, håller bl.a. på med kalibrering av trycktransmittrar, flödesmätare, vibrationsgivare mm.
Vi har både vattenverk och avloppsreningsverk på jobbet och jag har haft system på bägge ställena.
Så du vet inte mer än TS skrivit? Då är det märkligt att uttrycka dig som om du gör det. I brist på något som tyder på att TS ljuger så måste vi väl ändå anta att det han säger stämmer. Att tiden räckte till för resor, jobb, "bilsittande", och rengöring.

Även om vi gör som du säger och lägger på 5 minuter på alla TS tider så finns det som du själv säger 10 minuter kvar. Det ska räcka för att göra rent den där pumpen.

Fairlane
Demmpa Demmpa skrev:

Restid ca 2*30
Vänta i bilen ca 15
Tekniker på plats ca 15

Ja, vi vet inte hur exakta tiderna är, eller för all del vad teknikerna gjorde när han satt i bilen utanför. Kanske satt han i ett telefonsamtal som inte rörde kunden och ville avsluta detta innan han gick in. Vips så försvann den tiden från det fakturerbara. Spekulera kan vi alltid göra.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
H
S SueCia skrev:
Gillar mitt jobb, men jag gör det inte gratis.

Om du jobbar gratis så gör det du :)
Man får fler och nöjdare kunder med flexibilitet. Minutrytteri är inte bra för företaget!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.