S
J jasa1 skrev:
Om det är så att det krävs en extra resa till rengjörings stället utöver resan till kunden så blir det än märkligare detta fallet.
Förklara varför när du kommer med såna märkliga kommentarer :)
 
Två sidor av myntet och båda sidor är lika säkra på sin sak.
Tycker att det är tråkigt när vissa skjuter ner TS ganska hårt utan att ens ha läst tråden, det bidrar inte till ett bättre forum.
Oavsett vem som har fel är nog den upplevda situationen hos båda det som är deras sanning och utgångspunkt.
Är inte helt nöjd över hur vissa häver ur sig att konsumenter bara ska hålla tyst och betala det hantverkaren vill ha, annars ska dom bojkottas, det hjälper ingen heller.

Det saknas en del informatio från TS om hela förloppet och företaget har inte fått komma till tals förutom en del av ett mail som ser ut att vara från företaget.
Då företaget säkert läser här på forumet kanske dom kan kontakta Admin och kolla om dom kan få bemöta kritiken och ge sin bild, vi kanske inte kommer längre men kanske båda sidor kan få en nyanserad bild av hur det gå när det inte är tydligt.

Jour mindebiteras med 2h, det visste TS och även taxan, inga frågetecken där.
TS uträkning är att hela jobbet inkl restid och rengöring rymdes i dessa 2h

Om nu tiden som TS räknade ihop var fel och att det tog längre tid än 2h, varför specade då företaget att den extra timmen var för rengöring, varför inte svara med att det tog längre tid och därför påbörjas nästa timme i debiteringen. Som jag tolkar det TS skriver och resonerar hade TS betalat och kanske inte gnällt så mycket mer.

Min tolkning av det är att företaget inte hade rent mjöl i påsen och försökte komma undan, först att fortsätta hävda att fakturan var rätt med tvivelaktig information och sen med att köpa sig fri från en av deras kunds upplevda erfarenhet.

Kan inte bara dessa företag var ärliga med vilken timkostnad dom behöver, och skippa dolda tillkommande kostnader, typ offerera 2500-3500:-/h och ta betalt för övriga prylar inom rimliga ramar, eller tycker inte vi konsumenter synd om dom längre då?

Ett exempel från jobbet, vi fick en offert på att montera massor av 110V uttag från en elfirma (uttag som dom köper från Solar), timpris 650:-/h
Elfirman är en av dom större i staden och handlade då typ allt från Solar, vi har konto hos Solar för att vi köper några lysrör och annat småskräp, dvs inte den bästa rabatten.

Eftersom den stora posten var 110V uttagen skickade vi en förfrågan till Solar och med vår begränsade rabatt och fick ett pris som var en åttondel av det som elfirman hävdade att dom fick betala. När vi då önskade att tillhandahålla uttagen ville dom räkna om, föga förvånande gick antal timmar upp så att totalkostnaden blev nästan exakt detsamma.
Ställde den som lämnat offerten mot väggen och fick mellan raderna att dom måste tjäna pengar på materialet också, därav blir det så.
 
  • Gilla
Nyfniken och 5 till
  • Laddar…
S
Gimp Gimp skrev:
Två sidor av myntet och båda sidor är lika säkra på sin sak.
Tycker att det är tråkigt när vissa skjuter ner TS ganska hårt utan att ens ha läst tråden, det bidrar inte till ett bättre forum.
Oavsett vem som har fel är nog den upplevda situationen hos båda det som är deras sanning och utgångspunkt.
Är inte helt nöjd över hur vissa häver ur sig att konsumenter bara ska hålla tyst och betala det hantverkaren vill ha, annars ska dom bojkottas, det hjälper ingen heller.

Det saknas en del informatio från TS om hela förloppet och företaget har inte fått komma till tals förutom en del av ett mail som ser ut att vara från företaget.
Då företaget säkert läser här på forumet kanske dom kan kontakta Admin och kolla om dom kan få bemöta kritiken och ge sin bild, vi kanske inte kommer längre men kanske båda sidor kan få en nyanserad bild av hur det gå när det inte är tydligt.

Jour mindebiteras med 2h, det visste TS och även taxan, inga frågetecken där.
TS uträkning är att hela jobbet inkl restid och rengöring rymdes i dessa 2h

Om nu tiden som TS räknade ihop var fel och att det tog längre tid än 2h, varför specade då företaget att den extra timmen var för rengöring, varför inte svara med att det tog längre tid och därför påbörjas nästa timme i debiteringen. Som jag tolkar det TS skriver och resonerar hade TS betalat och kanske inte gnällt så mycket mer.

Min tolkning av det är att företaget inte hade rent mjöl i påsen och försökte komma undan, först att fortsätta hävda att fakturan var rätt med tvivelaktig information och sen med att köpa sig fri från en av deras kunds upplevda erfarenhet.

Kan inte bara dessa företag var ärliga med vilken timkostnad dom behöver, och skippa dolda tillkommande kostnader, typ offerera 2500-3500:-/h och ta betalt för övriga prylar inom rimliga ramar, eller tycker inte vi konsumenter synd om dom längre då?

Ett exempel från jobbet, vi fick en offert på att montera massor av 110V uttag från en elfirma (uttag som dom köper från Solar), timpris 650:-/h
Elfirman är en av dom större i staden och handlade då typ allt från Solar, vi har konto hos Solar för att vi köper några lysrör och annat småskräp, dvs inte den bästa rabatten.

Eftersom den stora posten var 110V uttagen skickade vi en förfrågan till Solar och med vår begränsade rabatt och fick ett pris som var en åttondel av det som elfirman hävdade att dom fick betala. När vi då önskade att tillhandahålla uttagen ville dom räkna om, föga förvånande gick antal timmar upp så att totalkostnaden blev nästan exakt detsamma.
Ställde den som lämnat offerten mot väggen och fick mellan raderna att dom måste tjäna pengar på materialet också, därav blir det så.
Det är ju tyvärr ingen hemlighet att det är så det fungerar.
Många kunder lägger extremt mycket vikt vid timpriset. Därför är det svårare att konkurrera med ”reella” timpriser och avstå vinst på materialet för då -VERKAR- man mycket dyrare än konkurrenterna vid en första anblick.

Jag kan tycka att det vore helt OK att lagstadga en maxvinst på lagerhållet standardmaterial, men det lär inte hända.
 
  • Gilla
b8q och 1 till
  • Laddar…
J
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
De allra flesta tar betlat för påbörjad timme...men iom att det redan hade betalats för 2h timmar tycker man kanske att det var lite hårt.
Tänker att om det tog 2h och 3 minuter så borde man från firman bjuda på de 3 minutrarna.

Om killen som var ute jobbade skiten ur sig och svettig och nedbajsade kläder med ett grymt skitigt verktyg inlindat i en tygtrasa gick därifrån efter 1h och 58 minuter så skulle jag ha full förståelse för att det tillkom tid för att städa upp.

Om han gick efter knappa 2h i godan ro pysslade lite utanför men debiterade 3h skulle jag tycka det var sjysst att fråga om kunden hade nåt mer problem iom han hade en timme "över" som redan var betald där han tex kunde fixa en läckande kran...
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
L långtjock skrev:
Ja, verktyget kan ju behövas vid nästa jobb och det måste ju rengöras efter användning.
Vad tycker du att de skulle ha gjort istället?
Varför är det inte självklart att de skulle ha ett extra verktyg att tillgå … är det en jourbil så ska allt finnas . Rengöring är väl inte kundens sak !!
 
Düsseldorff
B Birgitta Horn Torngren skrev:
Varför är det inte självklart att de skulle ha ett extra verktyg att tillgå … är det en jourbil så ska allt finnas . Rengöring är väl inte kundens sak !!
Vem ska betala för rengöringen då?
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Vem ska betala för rengöringen då?
Jag har aldrig preciserat betalat för rengöringen av målarpenslar e d och de är väl också hantverkare . Några hundrslappar kan väl vara ok , annars känns det inte bra .
Allt sådant bör man få info om innan man anlitar jourbilen . Alla har ju hemsidor !!
Får ingå i deras arbetstid tycker jag vore mer på sin plats .
 
Düsseldorff
B Birgitta Horn Torngren skrev:
Jag har aldrig preciserat betalat för rengöringen av målarpenslar e d och de är väl också hantverkare . Några hundrslappar kan väl vara ok , annars känns det inte bra .
Allt sådant bör man få info om innan man anlitar jourbilen . Alla har ju hemsidor !!
Får ingå i deras arbetstid tycker jag vore mer på sin plats .
Ok. Jag var bara nyfiken på hur du ser på saken. Jag är inte hantverkare men har svårt att se varför jag i mitt yrke, som jurist, skulle göra någonting alls om ingen betalar.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
H
B Birgitta Horn Torngren skrev:
Varför är det inte självklart att de skulle ha ett extra verktyg att tillgå … är det en jourbil så ska allt finnas . Rengöring är väl inte kundens sak !!
Håller med dig. Det är som man skulle ta betalt för att skriva fakturor, städa kontoret, packa osv. Kringkostnader ingår i timpenningen.
 
J
H HEM2121 skrev:
Håller med dig. Det är som man skulle ta betalt för att skriva fakturor, städa kontoret, packa osv. Kringkostnader ingår i timpenningen.
Specifika kringkostnader som inte är normala, att tex rengöra ett verktyg som är specifikt för uppgiften tycker jag kan debiteras i rimlig omfattning. Att tvätta och städa bilen, tvätta sina arbetskläder osv tycker jag inte ska debiteras, det måste ingå pss som fakturor, kontorets kostnader osv. På längre jobb med ramavtal kanske det är vettigt att en veckostäd ingår. Men för högdebiterade kunder som betalar per timme måste det ingå i timpenningen. Iallafall om det är ett par minuter in på ny timme som isåfall genererar en timmes extra jour. Den får man bjuda på. Liksom att jag inte skulle pruta på 5 minuter om rörisen var tvungen att gå och kissa under jobbet (om de nu inte var den pissen som kostade en extra jourtimme).

Jag vet att jurister har ett speciellt sätt att se på detta då min fru är i den branchen. De verkar iallafall debitera per påbörjade x minuter (om det är 6 minuter eller 10 är kanske olika?) men debiterar ofta allt. Om man som VVSare har samma timpenning som en advokat borde man oxå debitera i mindre intervall.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
H
J JohanLun skrev:
Specifika kringkostnader som inte är normala, att tex rengöra ett verktyg som är specifikt för uppgiften tycker jag kan debiteras i rimlig omfattning. Att tvätta och städa bilen, tvätta sina arbetskläder osv tycker jag inte ska debiteras, det måste ingå pss som fakturor, kontorets kostnader osv. På längre jobb med ramavtal kanske det är vettigt att en veckostäd ingår. Men för högdebiterade kunder som betalar per timme måste det ingå i timpenningen. Iallafall om det är ett par minuter in på ny timme som isåfall genererar en timmes extra jour. Den får man bjuda på. Liksom att jag inte skulle pruta på 5 minuter om rörisen var tvungen att gå och kissa under jobbet (om de nu inte var den pissen som kostade en extra jourtimme).

Jag vet att jurister har ett speciellt sätt att se på detta då min fru är i den branchen. De verkar iallafall debitera per påbörjade x minuter (om det är 6 minuter eller 10 är kanske olika?) men debiterar ofta allt. Om man som VVSare har samma timpenning som en advokat borde man oxå debitera i mindre intervall.
Ja, lite flexibilitet och sunt förnuft. Det finns många sätt för hantverkare att lägga på extrakostnader. En hantverkare kom med en litet kartong skruv till hantverkare på plats, servicebil x2. 2x3 mil. Trots att vi hade sagt att fattas det något så köper vi det, bygghandel ligger 2 minuter bort. Man gör halvdagar för att åka fler gånger och debitera för servicebil och milersättning och för fler timmar. Pratar med frun/fästmön i en kvart. En hantverkare satt 1 timma och pratade, han trodde väl inte att någon märkte det när han satt i krypgrunden, dock var det upptaget en 1x1 m hål i golvet. Har absolut inga problem med snabba telefonsamtal. Det finns många exempel hur man saltar fakturan. Vilket gör att kunder blir förbannade och misstänksamma. Inte alla hantverkare gör så men tyvärr, spiller det över på de seriösa hantverkare.
Har också haft hantverkare också som inte ens tagit någon rast, har haft hantverkare som har gjort ett fantastisk arbete. Men har också haft hantverkare som inte har skött sig.
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Specifika kringkostnader som inte är normala, att tex rengöra ett verktyg som är specifikt för uppgiften tycker jag kan debiteras i rimlig omfattning.
För en rörfirma som jobbar med stopp i avlopp är väl pumpen det mest normala verktyget och rengöring av den är extremt vanlig och borde desutom gå jättesnabbt eftersom man vet exakt hur det ska göras.
 
  • Gilla
HEM2121 och 1 till
  • Laddar…
J
D Dilato skrev:
För en rörfirma som jobbar med stopp i avlopp är väl pumpen det mest normala verktyget och rengöring av den är extremt vanlig och borde desutom gå jättesnabbt eftersom man vet exakt hur det ska göras.
Om pumpen kostar 1600 att köpa och 1500 i tid att rengöra borde man se sig om efter en bättre lämpad pump. Det är som att man skulle ha en dator som tar 45 minuter att boota up och kunden får betala den tiden varje morgon. Är man en professionell firma har man effektiva verktyg. Inte nå julaskit som trasslar och tar en timme att rengöra. Är man så kass på att rengöra så får man faktiskt bjuda på det.

 
  • Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
B Birgitta Horn Torngren skrev:
Jag har aldrig preciserat betalat för rengöringen av målarpenslar e d och de är väl också hantverkare . Några hundrslappar kan väl vara ok , annars känns det inte bra .
Allt sådant bör man få info om innan man anlitar jourbilen . Alla har ju hemsidor !!
Får ingå i deras arbetstid tycker jag vore mer på sin plats .
Nu är det ingen rad/post på fakturan som är specad "rengörning" utan det är bara arbetstid som är specad. Finns ett inlägg från TS med en bild från del av fakturan.

J JohanLun skrev:
Om pumpen kostar 1600 att köpa och 1500 i tid att rengöra borde man se sig om efter en bättre lämpad pump. Det är som att man skulle ha en dator som tar 45 minuter att boota up och kunden får betala den tiden varje morgon. Är man en professionell firma har man effektiva verktyg. Inte nå julaskit som trasslar och tar en timme att rengöra. Är man så kass på att rengöra så får man faktiskt bjuda på det.
Sen när TS frågade varför det var debiterat en timme extra utöver de två som ingår i startavgiften så har någon på Svanströms svarat att det var rengörning, men det har vi bara TS ord på, finns ingen skärmdump eller liknande på det.

TS har laggt upp en skärmdump på det aktuella verktyget/pumpen.
 
  • Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
J Jowan1 skrev:
Perfekt! Så förklara varför jag ska betala 1280 SEK för rengöring av en sak som jag (som privatperson) kan köpa för 1356 SEK.
Säg exempelvis att du har tokstopp i avloppet och en sug & spolbil måste komma hem till dig på jourtid. Du tror väl inte att han låter ditt slam ligga kvar i bilen hela helgen. Klart han åker och tömmer. Det ingår ju i jobbet för att kunna åka till nästa kund med en tom och fräsch spolbil.
Samma med verktyg. Är den skitig så måste den rengöras, och JA på jourtid..
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.