A A-Man_08 skrev:
Varför är körtiden intressant?
För den ingår i de två timmarna en påbörjad jourutryckning debiteras som minst.

D Dilato skrev:
För den ingår i de två timmarna en påbörjad jourutryckning debiteras som minst.
Hur menar du att man tar betalt för servicebilen?
Är det per tidsenhet eller km?

Redigerat:
Fairlane
A A-Man_08 skrev:
Hur menar du att mam tar betaltnför servicebilen?
Är det per tidsenhet eller km?
För bilen tar man normalt fast avgift plus km-ersättning. För personen / personerna i bilen tar man normalt per timme.

Man syftar på frågan om resan + tid hos kund samt eventuell tid att hämta/lämna något tar mer tid så går totaltiden upp även om tiden hus kund är oförändrad.

M Micke7700 skrev:
För att när du ringde och behövde jour hjälp fick du inte svaret ”tyvärr vi kan inte hjälpa dig för vi sålde vårt verktyg till förra kunden. Och butiken är stängd, vänligen ring tillbaka när butiken öppnat”. Ditt resonemang fungerar inte när det är jour tjänst, då får man betala vad det kostar, annars får man vänta med att ringa på normal arbetstid. Den bedömningen ligger på dig att göra.
Säger du samma sak till kunde när du gjort slut på material?
"Tyvärr gjorde vi av med 2 kulventiler hos förra kunden så vi kan inte komma till digförrän på måndag."
Av ren nyfikenhet var rengör du pumpen någonstans om det var du i fallet i fråga?

A AG A skrev:
Jag undrar mest hur BH tillåter den här typen av trådar. Det är ren och skär smutskastning. Skulle även säga förtal. Tråden är anmäld, men moderatorerna finner tydligen det hela som okej. Jag hade högre tankar om ledningen.
Nej, jag har inget med det aktuella företaget att göra. Dock har drivit eget i 15 års tid. Om minsta meningsskiljaktighet med en kund slutade såhär. Skulle det inte gå att ha företag i Sverige. Hur seriös och noga man än är kommer alltid någon tycka annolunda.
Hur skulle det kunna vara förtal?

B Birgitta Horn Torngren skrev:
Varför är det inte självklart att de skulle ha ett extra verktyg att tillgå … är det en jourbil så ska allt finnas . Rengöring är väl inte kundens sak !!
Det är ju kundens, i det här fallet, skit 😂
Så det är väl rimligt att återställa utrustning på debiterad tid tänker jag 🤔

Dahlberg68 Dahlberg68 skrev:
Det är ju kundens, i det här fallet, skit 😂
Så det är väl rimligt att återställa utrustning på debiterad tid tänker jag 🤔
Hur och var rengör man pumpen?

A A-Man_08 skrev:
Hur skulle det kunna vara förtal?
Man kan inte förtala företag så det går ju bort. Sen om någon sätter i system att smutskasta för att förstöra medvetet. Det är en annan femma

C
A A-Man_08 skrev:
Hur och var rengör man pumpen?
Drar några drag i en hink med vatten i kundens badrum eller ute på gräsmattan.
Om man nu nödvändigtvis skall rengöra den.

• Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
S SvanteC skrev:
Jour är jour. De kan inte köpa en ny under jourtid.
De kan de nog, jag såg något avsnitt på deras Youtube kanal där de har tillgång till en grossists lager under nattetid. Åker dit och plockar delar för att fixa ett jourjobb...

• Haha
  • Gilla
john.h och 1 till
  • Laddar…
S SvanteC skrev:
Jour är jour. De kan inte köpa en ny under jourtid.
Det är därför dom har ett lager med delar.

Rätta mig om jag har fel, men visst har väl Svanströms i några filmer visat att de kommer in på grossisten även nattetid med egen access? Eller drömmer jag, det kanske inte kommit till Stockholm än?

• Gilla
Lilak
  • Laddar…
RoTe
tensiden tensiden skrev:
Rätta mig om jag har fel, men visst har väl Svanströms i några filmer visat att de kommer in på grossisten även nattetid med egen access? Eller drömmer jag, det kanske inte kommit till Stockholm än?
Jo men det måste låsas upp av en väktare och det kostar knappast gratis.

• Gilla
SvanteC
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Jo men det måste låsas upp av en väktare och det kostar knappast gratis.
Ah! Kom inte ihåg allt, men bra att det förtydligas.

E
Fairlane Fairlane skrev:
För bilen tar man normalt fast avgift plus km-ersättning. För personen / personerna i bilen tar man normalt per timme.

Man syftar på frågan om resan + tid hos kund samt eventuell tid att hämta/lämna något tar mer tid så går totaltiden upp även om tiden hus kund är oförändrad.
Lugna sig nu.

Det mesta är sagt i denna tråd och saker upprepas nu gång på gång.

Svanströms kan givetvis komma in hos grossisten 24/7 och det behövs ingen väktare för detta men givetvis kostar det en slant.

Detta var en vanlig lösning förr men med e-handel och JIT-konceptet blev det för de flesta billigare att ha ett lager i egen regi. Suez och Cornona har gett en tankeställare. Nog om detta.

Företaget i fråga erbjuder en jourtjänst där en utryckning kostar en känd peng och två timmar tekniker ingår då.

Detta ska tolkas som att den fasta pengen täcker ett jobb av normal graden.

Kan inte VVS avtalen i detalj men vi kan rimligen anta att Hen på plats får betalt för minst 3h då detta är standard.

Allt detta har inget med inget att göra.

Givetvis måste pump och verktyg rengöras, Hen på plats kanske även vill basta och ta en dusch.

Allt detta ska firman Svanströms stå för och kostnaden regleras genom justering av den fasta pengen kund ska betala.

Av dessa två timmar är minst en körtid. Så har Hen på plats varit på plats i minst 90 minuter kan beställare räkna med att den fasta pengen överskrids.

Har Hen på plats varit på plats 60-90 minuter finns en risk att den fasta pengen inte täcker åtagandet.

Det ligger i kunds intresse att avbryta arbetet innan tiden går överstyr om detta är viktigt.

Småprat. Jobbigt somna om efter att blivit väckt på natten? Var utgår du, Hen på plats, ifrån? Google Maps, snabbaste väg 54km/h ger då körtid. Ett stopp på lagret kan vara möjligt. Tiden springer.

Då detta är känt kan Hen på plats helt sonika slängas ut i rätt tid för att undvika tilläggstid.

I många fall tillåter kanske inte situationen detta och då får kund ta smällen.

Slut.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.