P
RobbinL RobbinL skrev:
Du förväntar dig alltså att hantverkaren ska stå och torka ditt bajs från verktyget på sin fritid? Eller hade du velat att han lämnade det bajsiga verktyget på ditt badrumsgolv och sen debiterat dig för ett nytt?
Argumentet "du vill väl inte ha bajs hemma, så gnäll inte över posten rengöring" är hiskeligt intressant.
Är det så svart eller vitt? Antingen eller?

Just fekalier är inte så charmigt att ha på badrumsgolvet, men jag har faktiskt sagt till en hantverkare en gång att jag kan städa upp efter jobbet så slipper jag betala det. Men då var det torra saker så som plast och papp.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
L långtjock skrev:
Absolut, men då måste ett nytt anskaffas på jourtid istället. Det innebär att kunden får betala både ett nytt verktyg och en resa till jouröppen gross. Tycker du verkligen att det låter som en bättre lösning?
Nu är ju jobbet redan gjort och om hantverkaren vet att han behöver ett sådant verktyg kan det med fördel inhandlas antingen ihop med andra verktyg o material el beställas med vändande post.
Nästa gång du får bilen lagad så tycker jag att den verkstaden ska debitera rengöring av verktyg el när du köper skinka i lösvikt så ska ju ICA speca rengöring av skärmaskin,
det min vän är konsekvenstänk

• Gilla
A-Man_08 och 2 till
  • Laddar…
J Jowan1 skrev:
Skulle du, som yrkesman, debitera lika mycket som värdet av ett verktyg i rengöring av detta verktyg?
Fattar du inte att du/jag/vi gör det väldigt ofta. Tänk dig en kakelsättare. Emallanåt rengör han alla hinkar och slevar. Det tar en jäkla tid, och han/hon tar ca 600kr/h. En hink kan man ofta köpa för 20spänn. Ett gäng slevar för ett par hundralappar. Tycker du att han bara ska ta fram nya verktyg efter varje rast?
Eller tänk om hantverkaren kommer i en nästan värdelös bil...måste han lämna den hos dig också?

• Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
RobbinL RobbinL skrev:
Du förväntar dig alltså att hantverkaren ska stå och torka ditt bajs från verktyget på sin fritid? Eller hade du velat att han lämnade det bajsiga verktyget på ditt badrumsgolv och sen debiterat dig för ett nytt?
Så allt som inte är debiterbart sker på fritiden?

Nog känns väl 1 timme för att rengöra ett verktyg som länge, tycker vi kunder/lekmän. Det verkar som att företaget inser att vi kunder instämmer med trådstartaren och erbjuder kompensation om han tar bort alla dåliga omdömen han lämnat överallt. Det betyder inte att dom tycker i sak att dom överdebiterat, men inser att det inte ser det bra ut för oss vanliga kunder och det fattar dom också. jag hade samma typ av problem när jag hade restaurang. Många restauranger tog betalt för ett glas vanligt kranvatten. "Man skall väl inte betala för vatten?" Vi betalade 3:50 för en mineralvatten och tog 15. Det tyckte alla var ok., men vatten..
Jag gjorde helt enkelt så att vatten var gratis och så hoppades jag kunna plocka in pengarna pn något annat eftersom jag insåg att jag inte skulle få förståelse för att det kostar att bära glaset, diska glaset, tillhandahålla stol och lokal. Kanske elfirman skullegöra nägot liknande, lägga kostnad eller del av den nägon annannstans?

• Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Fattar du inte att du/jag/vi gör det väldigt ofta. Tänk dig en kakelsättare. Emallanåt rengör han alla hinkar och slevar. Det tar en jäkla tid, och han/hon tar ca 600kr/h. En hink kan man ofta köpa för 20spänn. Ett gäng slevar för ett par hundralappar. Tycker du att han bara ska ta fram nya verktyg efter varje rast?
Eller tänk om hantverkaren kommer i en nästan värdelös bil...måste han lämna den hos dig också?
Om man debiterar längre tid än Max 5 min på rengöring av hink är det i mina ögon bedrägeri. Kostar hinken 20kr är det förbrukningsmaterial typ dammsugarpåsar men ni debiterar nog det oxå.
Om du debiterar en hel bil så är den min, gammal el ny, så ja

• Gilla
ornet och 2 till
  • Laddar…
J Jowan1 skrev:
Hej!
Svanströms debiterar 1280 SEK i rengöring för ett verktyg som kostar 1355 SEK i inköp för en privatperson (allt ex moms och utan rabatter som alla företag har).
Akta er för att använda Svanströms El&VVS.

Mvh
Johan With
Det är nog bara till att betala och sedan ringa en annan VVS firma nästa gång.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
J Jowan1 skrev:
Hej!
Svanströms debiterar 1280 SEK i rengöring för ett verktyg som kostar 1355 SEK i inköp för en privatperson (allt ex moms och utan rabatter som alla företag har).
Akta er för att använda Svanströms El&VVS.

Mvh
Johan With
Där sparade du 75 spänn - grattis!

/

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Dahlberg68 och 4 till
  • Laddar…
P
Promiscuos Monkey Lars Roth skrev:
Många restauranger tog betalt för ett glas vanligt kranvatten. "Man skall väl inte betala för vatten?" Vi betalade 3:50 för en mineralvatten och tog 15. Det tyckte alla var ok., men vatten..

Jag gjorde helt enkelt så att vatten var gratis och så hoppades jag kunna plocka in pengarna pn något annat eftersom jag insåg att jag inte skulle få förståelse för att det kostar att bära glaset, diska glaset, tillhandahålla stol och lokal. Kanske elfirman skulle göra nägot liknande, lägga kostnad eller del av den nägon annannstans?
Intressant. Du är något på spåren.

P Pyka skrev:
Det är inte hela sanningen. Du drar alla under samma kamm.
Jag betalar gärna för din yrkeserfarenhet.
Men börjar du städa efter dig. Så säger jag åt dig att lägga ner, jag fixar det. Du är här för att utöva dina färdigheter.
Har gjort samma då vi trådade om huset för att jorda samtliga grupper.
Min elektriker började städa efter sig. Vilket inte är onormalt för vissa.
Jag sa att jag inte tänker betala dig för att städa
Det är kutym för seriösa aktörer att man städar efter sig men samtidigt visst vi gör det för att vara ordentliga gentemot kund och om kund vill städa själv så är det helt okej och som elektriker förstår jag det med timpenningen. På vissa större projekt anlitas en städare för att minska timkostnaden vilket är smart av projektledaren tycker jag.

Jag tänker inte försvara TS VVSare, det är lite osnyggt att på faktura debitera rengöring av ett verktyg på 1 timme men samtidigt har vi inte sett fakturan och jag förstod inte helt hela prisbilden och om det är 2 + 1 timme debiterad eller inte. Om det är 2 varav 1 timme rengöring hade det kanske varit mer "safe" att inte specifikt skriva rengöring av verktyg på fakturan för att slippa problem med grinig kund.

Om denne hade fler jobb med "propplösning" begriper jag att det krävdes rengöring i fältet inför nästa jobb. Dock så är det klumpigt att detaljerat skriva rengöring av verktyg på en timme för ett jobb som man kan anta tar 10-15 minuter tillsammans med plats för rengöring och transport till fots. Bättre att överhuvudtaget inte skriva något sådant. Felet är troligtvis inte helt på firman i sig men teknikern i fält som skrivit in rapport och sedan har inte fakturan reviderats tillräckligt innan slutkund fått den.

Ingen hantverkare skriver med städning av arbetsytan och/eller verktyg i fakturaunderlaget. Det är bara en kutym som jag började med. Däremot om det tillkommer kostnader för hyra av verktyg.

Ur en vanlig anställds timrapporterings synvinkel behöver man fylla ut de 8 timmarna så det kan nog vara svårt att fylla ut dem perfekt. Det är svårt att jobba med service inom branschen där man ofta åker mellan ett flertal jobb under dagen. Dock så har vi ju framkörningsavgift som tillkommit just för detta, vilket ofta döpts om till allehanda namn.

Swanströms elektriska är en stor och relativt gammal aktör i Storstockholm och det kan lätt bli så med enormt stora aktörer att de blir uppköpta och drivna av investmentbolag med enormt vinstdriv att man försöker med alla metoder att lägga på extra kostnader för att uppdragsgivaren hetsar på. De kan också ha svårt att behålla seriös personal utan det blir lättfogliga typer som egentligen inte är så skickliga hantverkare men låter sig hetsas på och är "duktiga idioter".

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Promiscuos Monkey Lars Roth skrev:
Nog känns väl 1 timme för att rengöra ett verktyg som länge, tycker vi kunder/lekmän. Det verkar som att företaget inser att vi kunder instämmer med trådstartaren och erbjuder kompensation om han tar bort alla dåliga omdömen han lämnat överallt. Det betyder inte att dom tycker i sak att dom överdebiterat, men inser att det inte ser det bra ut för oss vanliga kunder och det fattar dom också. jag hade samma typ av problem när jag hade restaurang. Många restauranger tog betalt för ett glas vanligt kranvatten. "Man skall väl inte betala för vatten?" Vi betalade 3:50 för en mineralvatten och tog 15. Det tyckte alla var ok., men vatten..
Jag gjorde helt enkelt så att vatten var gratis och så hoppades jag kunna plocka in pengarna pn något annat eftersom jag insåg att jag inte skulle få förståelse för att det kostar att bära glaset, diska glaset, tillhandahålla stol och lokal. Kanske elfirman skullegöra nägot liknande, lägga kostnad eller del av den nägon annannstans?
Känslomässigt kan man bli irrationellt irriterad över sådana småavgifter - trots att man är helt medveten om att allt kostar. Men det känns ändå inte bra att betala 25 kronor för lite kompletterande kranvatten, när man lagt 200 på förrätten, 400 för huvudrätten och 300 på vinet per person - så att ta betalt för det separat är onödigt utmanande. I de andra summorna kan det maskeras in lätt ihop med andra kostnader.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
1280 kr/h rakt ner i fickan säger hantverkaren här alltså nej till..

Sverige är inte friskt.
Jag tror inte dom får ta emot svart betalning utan allt ska beskattas och följa kollektivavtalet.

Hantverkare som jobbat mer än 40h/vecka, vilket är mycket vanligt förekommande, värderar sin fritid väldigt högt.
Det är inte vansinnigt kul att få samtal om att rensa skit hemma hos nån på lördag kväll när man sitter och äter tacos med familjen och ska se på film.

J Jowan1 skrev:
Om nu rengöring av ett verktyg kostar i stort sätt lika mycket som ett nytt så borde man ju planera därefter.
Vad jobbar du med?

J Jowan1 skrev:
Det har du ju inte. Om nu man behöver såna verktyg och de uppenbarligen är engånssaker så agerar man enligt så. Vilken är din arbetsgivare, så jag slipper komma i diskussion med dig?
det där är ingen engångsverktyg, sluta vara så lättkränkt

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
S
P Pyka skrev:
Vad ska du rengöra för 1500 spänn? Min bil?
1500kr är väl ingen orimlig timtaxa på jourtid eller?

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.