H Harald Blåtumme skrev:
Det var en timmes debitering för rengöring verktyg jag finner löjeväckande. Att jourtjänster är dyra är per definition.
Hur vet vi att det bara är rengöring av den där pumpen som avses, när vi inte fått se fakturan? TS skrev ju att det blev ett flerdagarsjobb med även filmning av avloppet. Kanske även rengöring av kamerautrustningen ingick i posten ”rengöring”?

• Gilla
Guzzi och 4 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Hur vet vi att det bara är rengöring av den där pumpen som avses, när vi inte fått se fakturan? TS skrev ju att det blev ett flerdagarsjobb med även filmning av avloppet. Kanske även rengöring av kamerautrustningen ingick i posten ”rengöring”?
Modigt eller kanske nåt annat att önska filmning av avlopp under jourtid dessutom. 🙄😂

• Gilla
mbj79
  • Laddar…
J Jowan1 skrev:
Hej!
Svanströms debiterar 1280 SEK i rengöring för ett verktyg som kostar 1355 SEK i inköp för en privatperson (allt ex moms och utan rabatter som alla företag har).
Akta er för att använda Svanströms El&VVS.

Mvh
Johan With
Tack för info, ska undvika dom!

J Jowan1 skrev:
Hej!
Svanströms debiterar 1280 SEK i rengöring för ett verktyg som kostar 1355 SEK i inköp för en privatperson (allt ex moms och utan rabatter som alla företag har).

Mvh
Johan With
Saltade fakturor är snarare regel än undantag. Utgångspunkten tycks alltid vara att kräma ur maximalt i alla lägen.

• Gilla
Pel063
  • Laddar…
TS kan ju inte ens påvisa att det fakturerats för rengöring av verktyg. Jag tror bara TS vill svartmåla ett företag för att det sved att betala fakturan på jourtid..🤷‍♂️

• Gilla
H-Thomasson och 6 till
  • Laddar…
J Jowan1 skrev:
Hej!

Mvh
Johan With
Jobbar själv som tekniker i ett helt annat fält och jag rengör alltid mina verktyg hos kund. Har dom det grisigt så tar det längre tid. Sen om det är mätutrustning för 250.000kr eller en skruvmejsel för någon hundring spelar ingen roll. Jag gissar att hans verktyg var hyffsat rena när han kom? Vill du använda smutsiga verktyg eller vill du att vvsaren kommer hem till dig med avloppsskitiga verktyg som stinker skit?
Betala och sluta gnälla.

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
P
M Mika_A skrev:
Saltade fakturor är snarare regel än undantag. Utgångspunkten tycks alltid vara att kräma ur maximalt i alla lägen.
Är din erfarenhet att företag tar betalt för mer än dom utfört rent generellt, alltså att det är någon form av system?
Jag tänker inte likadant som dig, jag är mer inne på att jag inte förstår vad man tar betalt för och ibland verkar företaget inte heller begripa vad man debiterat.
Som några företag som debiterat felsökning men felet kvarstår och liknande. Men det kanske är en separat fråga som skulle glänsa i en egen tråd.

• Gilla
mbj79
  • Laddar…
L långtjock skrev:
Ja, verktyget kan ju behövas vid nästa jobb och det måste ju rengöras efter användning.
Vad tycker du att de skulle ha gjort istället?
Kastat skiten.

• Arg
Roger Fundin
  • Laddar…
K kortis skrev:
Kastat skiten.
Absolut, men då måste ett nytt anskaffas på jourtid istället. Det innebär att kunden får betala både ett nytt verktyg och en resa till jouröppen gross. Tycker du verkligen att det låter som en bättre lösning?

• Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Om han åkte förbi kontoret och hämtade verktyget ska du vara väldigt nöjd.
Korrekt förfarande enl Skatteverket om han inte vill bli förmånsbeskattad är att åka hemifrån till dig, titta på problemet, sedan åka till kontoret och hämta verktyget för att sedan köra tillbaka till dig och göra färdigt.
Hur lång tid hade det tagit?

Att köra mellan hemmet och kontoret är en privatresa oavsett när och varför. Med en bil som arbetsgivaren tillhandahåller får du göra det max tio gånger per kalenderår, gör du elva resor så förmånsbeskattas du för servicebilen hela året samt sträckan mellan hem och kontor.

• Gilla
  • Wow
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
J Jowan1 skrev:
Om du går till tandläkaren, förväntar du dig att betala lika mycket som verktygen kostar i rengöring dessa?
Thermodisinfektorer och autoklaver är sällan billiga, sammantaget så blir det rätt dyrt att rengöra dentalverktyg.

• Gilla
ornet och 1 till
  • Laddar…
P
Att kasta ett VVS verktyg kanske inte räknas som helt hållbart.
Då behöver man köpa ett nytt likadant verktyg som kunden behöver betala och så tiden för att åka och köpa det hos sin grossist. Eller tiden det tar att få det levererat till företaget. Den tiden är väl inte gratis?
Då röstar jag mer för rengöring. Det låter rimligt så långt.

Argumentet "du vill väl inte ha bajs hemma, så gnäll inte över posten rengöring" är hiskeligt intressant.
Är det så svart eller vitt? Antingen eller?

Jag påstår att dessa frågor mellan leverantör och beställare är djupare än så, det upprepar sig gång på gång, och det är i dom flesta fall förväntningar och kommunikation som har en "missmatch".

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Det är väl klart att han ska rengöra verktyget. Lika klart som att han inte ska debitera en timme för att göra det, när det i verkligheten tar kanske 5 minuter.

• Gilla
MsTake och 3 till
  • Laddar…
P
M Mortsken skrev:
Det är väl klart att han ska rengöra verktyget. Lika klart som att han inte ska debitera en timme för att göra det, när det i verkligheten tar kanske 5 minuter.
Tråden börjar mer och mer handla om skälig tid för att rengöra ett specifikt verktyg, och ärligt talat vet (iallafall inte jag) vad exakt dom har rengjort eller hur lång tid det tog.

Men iallafall, ibland så betalar man för mer än just tiden, kunden får ju kollektivt även betala för förbrukning så som medel, slitage på allt möjligt och så vidare.

Men visst, att betala en hel timme för en enklare uppgift så som jag anser rengöring faller under är kanske i överkant.
Men i just denna tråd vet vi inte 100% hur det gått till.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
J Jowan1 skrev:
Nej! Men att betala för arbetstiden och dessutom lika mycket som verktyget i rengörning känns ju lite galet…
Du förväntar dig alltså att hantverkaren ska stå och torka ditt bajs från verktyget på sin fritid? Eller hade du velat att han lämnade det bajsiga verktyget på ditt badrumsgolv och sen debiterat dig för ett nytt?

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.