61 227 läst ·
186 svar
61k läst
186 svar
Varning för Mitsubishi Luft-Luft pumpar?
Det tar bara några minuter att plocka isär innerdelen för en grovrengöring. Känns lättare att ta prylarna till duschen och få allt riktigt rent än att skvätta ner tapeterna med en flaskborsteMultiMan skrev:
Jag vet inte vad du menar med "aldrig servats", men fläkthjulet i innerdelen behöver tvättas ur ibland även om man städar bra och dammsuger filter varannan vecka. Min innerdel på FH35 blev som ny igen efter 4 år, med minimala vibrationer och fullt drag igen efter rengöring. I mitt fall använde jag en tunn flaskborste som kom in emellan alla fläktblad och typ Cillit Bang som rengöring. Var rätt tjocka lager smuts bitvis faktiskt. Passade på att smörja vänstra glidlagret också. Det högra sitter fast i motorn, så det fick vara.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 412 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 412 inlägg
?
Självklart tog jag loss fläkthjulet och gjorde det i duschen. Annars hade jag inte kunnat smörja glidlagret heller.
Högtryck räckte inte, därför flaskborste och 30 minuters arbete.
"Några minuter" räcker definitivt inte för att ta isär allt för att få ut fläkten.
Självklart tog jag loss fläkthjulet och gjorde det i duschen. Annars hade jag inte kunnat smörja glidlagret heller.
Högtryck räckte inte, därför flaskborste och 30 minuters arbete.
"Några minuter" räcker definitivt inte för att ta isär allt för att få ut fläkten.
Då håller jag med... då blir den som ny igen - helt klart värt att göra emellanåt.MultiMan skrev:
Åter till ämnet: Min Mitsubishi har fungerat felfritt i 15 år. Funderade på att byta pga. kaminläge och lite bättre verkningsgrad på nya modeller, men dessa små förändringar var inte värt det så den får nog gå i 15 år till
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 941 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 941 inlägg
Det är väl lite som med bilmärken, vissa älskar märke X och tycker de är problemfria, medan andra har haft en bil av det märket med mycket problem och avskyr märket. Jag förstår fullt ut att man inte vill köpa en bil (eller luftvärmepump) av ett märke man haft problem med, men även om man har problem med en Toyota eller en Volvo så behöver ju inte alla andra som köpt en bil av den modellen vara oroliga. Då får man gå runt och oroa sig konstant för det märke som har noll fel finns inte.
Dammsuger filter och lameller emellanåt men inte plockat isär mer än att lyfta på locket.O Offroad skrev:
Det finns även företag som tycker man ska serva pumpen för 1500:- varje år. Rent bondfångeri. I vårt fall hade vi vid det här laget i så fall lagt mer på service än vad pumpen kostade i inköp och installation.
vi har en ny kkl från maj månadMintuxhin skrev:
Förlängd omvänd bevisbörda, vara
Näringsidkaren ansvarar för fel som finns i en vara redan när den avlämnas till konsumenten även om felet visar sig först senare. Det är konsumenten som ska kunna visa att det finns ett fel i varan. Som utgångspunkt är det konsumenten som ska visa att ett fel är sådant som näringsidkaren svarar för, det vill säga att det är ursprungligt. För att underlätta för konsumenten att hävda sin rätt har man dock infört en presumtionsregel som innebär att man under en tid utgår från att felet är ursprungligt, det kallas för den omvända bevisbördan. Med den nya lagen förlängs tiden till 2 år, en stor fördel för alla konsumenter som underlättar att få rätt.
För avtal som ingåtts innan den 1 maj 2022 gäller den gamla konsumentköplagen (SFS 1990:932).
Nya Konsumentköplagen - för företag | För företagare | Konsumentverket
M Matteshus skrev:Jag och min granne köpte varsin likadan Mitsubishi MUZ-FH 35VEHZ tror dom kallas Ninja luft luft pump i november 2015. Vi fick installationen till ett bättre pris om vi köpte samtidigt. Så långt var det väl ett bra köp.
2018 i oktober slutade min värmepump att värma den fylldes på med kylmedel och den fungerade till i december. Med alla helger osv tog det till i slutet av januari innan den felsöktes igen. Den är bara tom sa service killen provade vaccumsuga och sa det finns inget läckage. Med det var han nöjd och fyllde den på nytt. Efter 3 veckor slutade den fungera igen. Sen blev det en hel del korrespondens med Mitsubishi Sverige om mitt problem. De rekommenderade att göra en ny läckage koll igen och att sen fylla på igen. Den fyllningen varade i 6 dagar.
Ny kontakt med Mitsubishi om problemet.
Kolla med hemförsäkringen, ofta ersätter dom även värmepumpar.
I mars 2019 fick jag besked om att min anläggning skulle bytas ut mot en ny. Den nya pumpen även den en Mitsubishi MUZ-FH35-VEHZ blev installerad i maj 2019 och den service tekniker som bytte ut den gamla sa visst får jag kolla var den läcker först vilket han fick och han konstaterade ganska snabbt att det var kompressorn som läckte vilket tydligen inte var första gången han varit med om det.
Nu har min nya Mitsubishi pump även den slutat fungera och efter besök av service tekniker så konstaterades att kretskortet är skadat/ gått varmt. Service killen trodde att det berodde på som han tycktes se på riktigt dåliga(kall) lödningar.
Kontaktade åter Mitsubishi Sverige och berättade om problemet. Fick till svar att garanti och reklamationstiden räknas från första försäljningsdagen. Så ingen respons eller hjälp alls från deras sida.
Så nu har jag en defekt Mitsubishi luft luft pump igen.
(Någon som har ett kretskort över till en Mitsubishi MUZ-FH 35VEHZ?)
Sen för att fortsätta med grannens pump den fungerade till november 2021 innan den la av.
Det konstaterades att den var tom på gas. Fick den påfylld och den fungerade nästan hela resten av förra vintern innan den la av igen på våren med brist på kylmedel.
Även på denna pump så konstaterades det att det var kompressorn som läckte.
Grannen köpte ny luft luft pump från Mitsubishi i september 2022 denna gång blev det en Hero. Detta för att hon kände att det är enklast köpa av en lokal firma om det skulle uppstå problem.
Tyvärr så har jag har blivit väldigt tveksam till kvalitén på Mitsubishi luft luft pumpar.
Tar gärna emot tips och råd.
Eje Forsmark
Jag kan ju som information säga att jag skickade rubrik och text till personen på Mitsubishi Sverige. Jag svarade ungefär lika kort som svaret jag fick om reparationen. Tackade för ett förväntat svar. Jag skrev att jag skulle publicera Rubriken och texten. Gav honom en dag för att svara men fick inget svar. Så antagligen tyckte han att rubrik och text var ok.Fiskebäck1 skrev:
Har sålt 10 000-tals luftvärmepumpar under de 15 senaste åren och har statistik på hur många som går sönder från de främsta fabrikaten i Sverige. Från statistiken kan man tydligt se att Mitsubishi Electric har en väldigt hög kvalitet på sina värmepumpar.
Tycker att rubriken är felaktig och borde ändras så den inte vilseleder vid val av luftvärmepump.
De har fortfarande inte svarat.M Matteshus skrev:Jag kan ju som information säga att jag skickade rubrik och text till personen på Mitsubishi Sverige. Jag svarade ungefär lika kort som svaret jag fick om reparationen. Tackade för ett förväntat svar. Jag skrev att jag skulle publicera Rubriken och texten. Gav honom en dag för att svara men fick inget svar. Så antagligen tyckte han att rubrik och text var ok.
Min FH25 är nu inne på 3:e säsongen nu, inte ett enda problem hitintills. Valde FH25 just för att jag fick rekommendationen av en oberoende installatör vars erfarenhet var precis som din, extremt lite problem med den modellen, typ som en gammal Volvo B18, robust och pålitlig.C Comfort Thomas skrev:
Även HERO fanns som val då, men på hans inrådan, eftersom jag inte behövde extra lulllullet som finns på HERO så tog jag en FH25, ofta mindre problem ju mindre "finesser"
Medlem
· Nykvarn
· 2 558 inlägg
Har inte en aning om vem du skickat till men gissar att dom får mängder med frågor och svar kan dröja, ha som krav att få svar på en dag är nog att önska för mycket.M Matteshus skrev:
Oftast hänvisar tillverkarna till kundens återförsäljare då det är dom som i första hand ska ta hand om frågor och garantiärenden.
Bara en fundering när jag läste kommentaren från @Comfort Thomas att lödningen är extremt viktig för lång och säker funktion.
Eftersom TS och grannen råkade ut för samma problem kan man ju verkligen ifrågasätta om installatören har koll på vad han gör. Och är det samma installatör som satt in dom nya pumparna (som krånglar igen) och åter misslyckats ... ja då skulle jag inte ta den gubben igen
Eftersom TS och grannen råkade ut för samma problem kan man ju verkligen ifrågasätta om installatören har koll på vad han gör. Och är det samma installatör som satt in dom nya pumparna (som krånglar igen) och åter misslyckats ... ja då skulle jag inte ta den gubben igen