61 231 läst ·
186 svar
61k läst
186 svar
Varning för Mitsubishi Luft-Luft pumpar?
Inför köp av LLVP 2012 gjorde jag en grundlig research och kom då fram till att bästa val av märke för våra nordiska förhållanden i Sverige var Daikin.M Matteshus skrev:
Något efter (relativt stort kliv) var Mitsubishi.
Därefter rätt stort kliv ner till övriga märken.
Den största skillnaden låg i kapaciteten (effekten) vid låga temperaturer (-10C och kallare). Dvs när man behöver effekten som mest.
Kvalitetsmässigt låg (då) Mitsubishi och Daikin i topp. Med ”ett kliv” ner till övriga.
Vi köpte Daikin (2012) och grannen Mitsubishi året efter (2013). Grannen har fått byta kretskortet en gång men i övrigt funkat bra. Vår snurrar än så länge på problemfritt.
Kompisen köpte Daikin >10år före oss, den funkar problemfritt fortfarande.
Mitt tips blir därför:
- Om ni anser det värt att investera i nytt kretskort tror jag ni kommer få ganska många problemfria år. Om inte, utan i stället vill investera i ny pump, köp Daikin!
// Niklas
hur många säljer du på ett årA Avarage skrev:Inför köp av LLVP 2012 gjorde jag en grundlig research och kom då fram till att bästa val av märke för våra nordiska förhållanden i Sverige var Daikin.
Något efter (relativt stort kliv) var Mitsubishi.
Därefter rätt stort kliv ner till övriga märken.
Den största skillnaden låg i kapaciteten (effekten) vid låga temperaturer (-10C och kallare). Dvs när man behöver effekten som mest.
Kvalitetsmässigt låg (då) Mitsubishi och Daikin i topp. Med ”ett kliv” ner till övriga.
Vi köpte Daikin (2012) och grannen Mitsubishi året efter (2013). Grannen har fått byta kretskortet en gång men i övrigt funkat bra. Vår snurrar än så länge på problemfritt.
Kompisen köpte Daikin >10år före oss, den funkar problemfritt fortfarande.
Mitt tips blir därför:
- Om ni anser det värt att investera i nytt kretskort tror jag ni kommer få ganska många problemfria år. Om inte, utan i stället vill investera i ny pump, köp Daikin!
// Niklas
Medlem
· Nykvarn
· 2 558 inlägg
2012/2013 var det just FH serien som var Mitsubishi Electrics toppmodell som ersatte FD serien.A Avarage skrev:Inför köp av LLVP 2012 gjorde jag en grundlig research och kom då fram till att bästa val av märke för våra nordiska förhållanden i Sverige var Daikin.
Något efter (relativt stort kliv) var Mitsubishi.
Därefter rätt stort kliv ner till övriga märken.
Den största skillnaden låg i kapaciteten (effekten) vid låga temperaturer (-10C och kallare). Dvs när man behöver effekten som mest.
Kvalitetsmässigt låg (då) Mitsubishi och Daikin i topp. Med ”ett kliv” ner till övriga.
Vi köpte Daikin (2012) och grannen Mitsubishi året efter (2013). Grannen har fått byta kretskortet en gång men i övrigt funkat bra. Vår snurrar än så länge på problemfritt.
Kompisen köpte Daikin >10år före oss, den funkar problemfritt fortfarande.
Mitt tips blir därför:
- Om ni anser det värt att investera i nytt kretskort tror jag ni kommer få ganska många problemfria år. Om inte, utan i stället vill investera i ny pump, köp Daikin!
// Niklas
FD35 / FH35 gav vid -15 som brukar finnas redovisas i produktblad 4kW, vad är det för modellbeteckning av Daikin som du har som gav mer ?
Luftvärmepumpar är rätt svårt att göra en bra research på kvalitetsmässigt då det kommer nya modeller inom några år från tillverkarna .
Vi byter ut en del defekta luftvärmepumpar som det inte är värt att reparera och att det inte skulle vara några fel på Daikin kan jag inte hålla med om .
Vilket märke som har lägst felprocent är nog svårt att få korrekta uppgifter på då tillverkarna troligen inte redovisar all statistik.
Det känns djupt tragiskt att du har fått denna erfarenhet. För min del har jag haft mycket högt förtroende för Mitsubishi, (fram tills nu). För mig har Mitsubishi stått för kvalitet och effektivitet. Att kvaliteten får stå tillbaka när det blir sämre tider är mycket tråkigt. Som du förstår har jag bara haft bra erfarenhet av Mitsubishi. Så nu blir frågan vad man ska köpa nästa gång. Valet är inte solklart längre. Hoppas Mitsubishi skärper till sig. Men som alla vet tar det lång tid att bygga upp ett förtroende.M Matteshus skrev:Jag och min granne köpte varsin likadan Mitsubishi MUZ-FH 35VEHZ tror dom kallas Ninja luft luft pump i november 2015. Vi fick installationen till ett bättre pris om vi köpte samtidigt. Så långt var det väl ett bra köp.
2018 i oktober slutade min värmepump att värma den fylldes på med kylmedel och den fungerade till i december. Med alla helger osv tog det till i slutet av januari innan den felsöktes igen. Den är bara tom sa service killen provade vaccumsuga och sa det finns inget läckage. Med det var han nöjd och fyllde den på nytt. Efter 3 veckor slutade den fungera igen. Sen blev det en hel del korrespondens med Mitsubishi Sverige om mitt problem. De rekommenderade att göra en ny läckage koll igen och att sen fylla på igen. Den fyllningen varade i 6 dagar.
Ny kontakt med Mitsubishi om problemet.
I mars 2019 fick jag besked om att min anläggning skulle bytas ut mot en ny. Den nya pumpen även den en Mitsubishi MUZ-FH35-VEHZ blev installerad i maj 2019 och den service tekniker som bytte ut den gamla sa visst får jag kolla var den läcker först vilket han fick och han konstaterade ganska snabbt att det var kompressorn som läckte vilket tydligen inte var första gången han varit med om det.
Nu har min nya Mitsubishi pump även den slutat fungera och efter besök av service tekniker så konstaterades att kretskortet är skadat/ gått varmt. Service killen trodde att det berodde på som han tycktes se på riktigt dåliga(kall) lödningar.
Kontaktade åter Mitsubishi Sverige och berättade om problemet. Fick till svar att garanti och reklamationstiden räknas från första försäljningsdagen. Så ingen respons eller hjälp alls från deras sida.
Så nu har jag en defekt Mitsubishi luft luft pump igen.
(Någon som har ett kretskort över till en Mitsubishi MUZ-FH 35VEHZ?)
Sen för att fortsätta med grannens pump den fungerade till november 2021 innan den la av.
Det konstaterades att den var tom på gas. Fick den påfylld och den fungerade nästan hela resten av förra vintern innan den la av igen på våren med brist på kylmedel.
Även på denna pump så konstaterades det att det var kompressorn som läckte.
Grannen köpte ny luft luft pump från Mitsubishi i september 2022 denna gång blev det en Hero. Detta för att hon kände att det är enklast köpa av en lokal firma om det skulle uppstå problem.
Tyvärr så har jag har blivit väldigt tveksam till kvalitén på Mitsubishi luft luft pumpar.
Tar gärna emot tips och råd.
Eje Forsmark
Jag har haft en Sanyo krv 123, en ivt nordic inverter i tidigare hus och nu har jag en daikin 25 och en mitsubishi fh35.
Av dessa pumpar anser jag mitsubishin vara den som inger högst kvalitetskänsla.
Inga problem alls på 6 år med den…sanyon var nog den med lägst intryck, följt av daikin…
Daikin blev jag ledsen av att den saknar sidoskyddspanel (vilket inte framgick från nätet när jag köpte den) Den känns även lite plastig jämfört med mitsubishin…
Av dessa pumpar anser jag mitsubishin vara den som inger högst kvalitetskänsla.
Inga problem alls på 6 år med den…sanyon var nog den med lägst intryck, följt av daikin…
Daikin blev jag ledsen av att den saknar sidoskyddspanel (vilket inte framgick från nätet när jag köpte den) Den känns även lite plastig jämfört med mitsubishin…
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 944 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 944 inlägg
Fast det är också väldigt många som köpt Mitsubishi genom åren, även i relativ närtid, utan problem. Oavsett vilket märke du väljer så kommer du hitta någon med negativa erfarenheter, så om det avskräcker dig så läs inga kommentarer alls, annars kommer du bara kunna köpa en pump från en totalt okänd tillverkare...S Styrtekniker skrev:Det känns djupt tragiskt att du har fått denna erfarenhet. För min del har jag haft mycket högt förtroende för Mitsubishi, (fram tills nu). För mig har Mitsubishi stått för kvalitet och effektivitet. Att kvaliteten får stå tillbaka när det blir sämre tider är mycket tråkigt. Som du förstår har jag bara haft bra erfarenhet av Mitsubishi. Så nu blir frågan vad man ska köpa nästa gång. Valet är inte solklart längre. Hoppas Mitsubishi skärper till sig. Men som alla vet tar det lång tid att bygga upp ett förtroende.
Svägerskans nya Daikin funkade i ett par månader sen var kompressorn skrot ,A Avarage skrev:Inför köp av LLVP 2012 gjorde jag en grundlig research och kom då fram till att bästa val av märke för våra nordiska förhållanden i Sverige var Daikin.
Något efter (relativt stort kliv) var Mitsubishi.
Därefter rätt stort kliv ner till övriga märken.
Den största skillnaden låg i kapaciteten (effekten) vid låga temperaturer (-10C och kallare). Dvs när man behöver effekten som mest.
Kvalitetsmässigt låg (då) Mitsubishi och Daikin i topp. Med ”ett kliv” ner till övriga.
Vi köpte Daikin (2012) och grannen Mitsubishi året efter (2013). Grannen har fått byta kretskortet en gång men i övrigt funkat bra. Vår snurrar än så länge på problemfritt.
Kompisen köpte Daikin >10år före oss, den funkar problemfritt fortfarande.
Mitt tips blir därför:
- Om ni anser det värt att investera i nytt kretskort tror jag ni kommer få ganska många problemfria år. Om inte, utan i stället vill investera i ny pump, köp Daikin!
// Niklas
reparatören hade bytt kompressorn på flera Daikin , har inte hört nån som har
haft nåt problem med Mitsubishi i våran bekantskapskrets.
Lekage i kompressorn? Hur ofta hör man om det. Inte jag i alla fall. För mig låter det som sämre kvalitet. De prylar jag jobbar med märker jag att flera fabrikat sänkt sin kvalitet på vissa prylar. Fabrikat som jag gillat bättre än andra. Blir bara irriterad på sådant. Mitsubishi upplever jag som dyrare och bättre. Då ska dom vara det också. Det är skillnad mellan Mercedes och Fiat.Fairlane skrev:
Fast det är också väldigt många som köpt Mitsubishi genom åren, även i relativ närtid, utan problem. Oavsett vilket märke du väljer så kommer du hitta någon med negativa erfarenheter, så om det avskräcker dig så läs inga kommentarer alls, annars kommer du bara kunna köpa en pump från en totalt okänd tillverkare...
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 944 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 944 inlägg
Det lär hända alla märken någon gång. Monteringen är viktig enligt kunniga i tråden.S Styrtekniker skrev:Lekage i kompressorn? Hur ofta hör man om det. Inte jag i alla fall. För mig låter det som sämre kvalitet. De prylar jag jobbar med märker jag att flera fabrikat sänkt sin kvalitet på vissa prylar. Fabrikat som jag gillat bättre än andra. Blir bara irriterad på sådant. Mitsubishi upplever jag som dyrare och bättre. Då ska dom vara det också. Det är skillnad mellan Mercedes och Fiat.
Både Mercedes och Fiat har sina problem, ibland småsaker, ibland riktigt detta saker.
Hittar du ett bilmärke där ingen har haft några stora problem, så får du gärna tipsa om det.
M Matteshus skrev:Jag och min granne köpte varsin likadan Mitsubishi MUZ-FH 35VEHZ tror dom kallas Ninja luft luft pump i november 2015. Vi fick installationen till ett bättre pris om vi köpte samtidigt. Så långt var det väl ett bra köp.
2018 i oktober slutade min värmepump att värma den fylldes på med kylmedel och den fungerade till i december. Med alla helger osv tog det till i slutet av januari innan den felsöktes igen. Den är bara tom sa service killen provade vaccumsuga och sa det finns inget läckage. Med det var han nöjd och fyllde den på nytt. Efter 3 veckor slutade den fungera igen. Sen blev det en hel del korrespondens med Mitsubishi Sverige om mitt problem. De rekommenderade att göra en ny läckage koll igen och att sen fylla på igen. Den fyllningen varade i 6 dagar.
Ny kontakt med Mitsubishi om problemet.
I mars 2019 fick jag besked om att min anläggning skulle bytas ut mot en ny. Den nya pumpen även den en Mitsubishi MUZ-FH35-VEHZ blev installerad i maj 2019 och den service tekniker som bytte ut den gamla sa visst får jag kolla var den läcker först vilket han fick och han konstaterade ganska snabbt att det var kompressorn som läckte vilket tydligen inte var första gången han varit med om det.
Nu har min nya Mitsubishi pump även den slutat fungera och efter besök av service tekniker så konstaterades att kretskortet är skadat/ gått varmt. Service killen trodde att det berodde på som han tycktes se på riktigt dåliga(kall) lödningar.
Kontaktade åter Mitsubishi Sverige och berättade om problemet. Fick till svar att garanti och reklamationstiden räknas från första försäljningsdagen. Så ingen respons eller hjälp alls från deras sida.
Så nu har jag en defekt Mitsubishi luft luft pump igen.
(Någon som har ett kretskort över till en Mitsubishi MUZ-FH 35VEHZ?)
Sen för att fortsätta med grannens pump den fungerade till november 2021 innan den la av.
Det konstaterades att den var tom på gas. Fick den påfylld och den fungerade nästan hela resten av förra vintern innan den la av igen på våren med brist på kylmedel.
Även på denna pump så konstaterades det att det var kompressorn som läckte.
Grannen köpte ny luft luft pump från Mitsubishi i september 2022 denna gång blev det en Hero. Detta för att hon kände att det är enklast köpa av en lokal firma om det skulle uppstå problem.
Tyvärr så har jag har blivit väldigt tveksam till kvalitén på Mitsubishi luft luft pumpar.
Tar gärna emot tips och råd.
Eje Forsmark
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
M Matteshus skrev:Jag och min granne köpte varsin likadan Mitsubishi MUZ-FH 35VEHZ tror dom kallas Ninja luft luft pump i november 2015. Vi fick installationen till ett bättre pris om vi köpte samtidigt. Så långt var det väl ett bra köp.
2018 i oktober slutade min värmepump att värma den fylldes på med kylmedel och den fungerade till i december. Med alla helger osv tog det till i slutet av januari innan den felsöktes igen. Den är bara tom sa service killen provade vaccumsuga och sa det finns inget läckage. Med det var han nöjd och fyllde den på nytt. Efter 3 veckor slutade den fungera igen. Sen blev det en hel del korrespondens med Mitsubishi Sverige om mitt problem. De rekommenderade att göra en ny läckage koll igen och att sen fylla på igen. Den fyllningen varade i 6 dagar.
Ny kontakt med Mitsubishi om problemet.
I mars 2019 fick jag besked om att min anläggning skulle bytas ut mot en ny. Den nya pumpen även den en Mitsubishi MUZ-FH35-VEHZ blev installerad i maj 2019 och den service tekniker som bytte ut den gamla sa visst får jag kolla var den läcker först vilket han fick och han konstaterade ganska snabbt att det var kompressorn som läckte vilket tydligen inte var första gången han varit med om det.
Nu har min nya Mitsubishi pump även den slutat fungera och efter besök av service tekniker så konstaterades att kretskortet är skadat/ gått varmt. Service killen trodde att det berodde på som han tycktes se på riktigt dåliga(kall) lödningar.
Kontaktade åter Mitsubishi Sverige och berättade om problemet. Fick till svar att garanti och reklamationstiden räknas från första försäljningsdagen. Så ingen respons eller hjälp alls från deras sida.
Så nu har jag en defekt Mitsubishi luft luft pump igen.
(Någon som har ett kretskort över till en Mitsubishi MUZ-FH 35VEHZ?)
Sen för att fortsätta med grannens pump den fungerade till november 2021 innan den la av.
Det konstaterades att den var tom på gas. Fick den påfylld och den fungerade nästan hela resten av förra vintern innan den la av igen på våren med brist på kylmedel.
Även på denna pump så konstaterades det att det var kompressorn som läckte.
Grannen köpte ny luft luft pump från Mitsubishi i september 2022 denna gång blev det en Hero. Detta för att hon kände att det är enklast köpa av en lokal firma om det skulle uppstå problem.
Tyvärr så har jag har blivit väldigt tveksam till kvalitén på Mitsubishi luft luft pumpar.
Tar gärna emot tips och råd.
Eje Forsmark
M Matteshus skrev:Jag och min granne köpte varsin likadan Mitsubishi MUZ-FH 35VEHZ tror dom kallas Ninja luft luft pump i november 2015. Vi fick installationen till ett bättre pris om vi köpte samtidigt. Så långt var det väl ett bra köp.
2018 i oktober slutade min värmepump att värma den fylldes på med kylmedel och den fungerade till i december. Med alla helger osv tog det till i slutet av januari innan den felsöktes igen. Den är bara tom sa service killen provade vaccumsuga och sa det finns inget läckage. Med det var han nöjd och fyllde den på nytt. Efter 3 veckor slutade den fungera igen. Sen blev det en hel del korrespondens med Mitsubishi Sverige om mitt problem. De rekommenderade att göra en ny läckage koll igen och att sen fylla på igen. Den fyllningen varade i 6 dagar.
Ny kontakt med Mitsubishi om problemet.
I mars 2019 fick jag besked om att min anläggning skulle bytas ut mot en ny. Den nya pumpen även den en Mitsubishi MUZ-FH35-VEHZ blev installerad i maj 2019 och den service tekniker som bytte ut den gamla sa visst får jag kolla var den läcker först vilket han fick och han konstaterade ganska snabbt att det var kompressorn som läckte vilket tydligen inte var första gången han varit med om det.
Nu har min nya Mitsubishi pump även den slutat fungera och efter besök av service tekniker så konstaterades att kretskortet är skadat/ gått varmt. Service killen trodde att det berodde på som han tycktes se på riktigt dåliga(kall) lödningar.
Kontaktade åter Mitsubishi Sverige och berättade om problemet. Fick till svar att garanti och reklamationstiden räknas från första försäljningsdagen. Så ingen respons eller hjälp alls från deras sida.
Så nu har jag en defekt Mitsubishi luft luft pump igen.
(Någon som har ett kretskort över till en Mitsubishi MUZ-FH 35VEHZ?)
Sen för att fortsätta med grannens pump den fungerade till november 2021 innan den la av.
Det konstaterades att den var tom på gas. Fick den påfylld och den fungerade nästan hela resten av förra vintern innan den la av igen på våren med brist på kylmedel.
Även på denna pump så konstaterades det att det var kompressorn som läckte.
Grannen köpte ny luft luft pump från Mitsubishi i september 2022 denna gång blev det en Hero. Detta för att hon kände att det är enklast köpa av en lokal firma om det skulle uppstå problem.
Tyvärr så har jag har blivit väldigt tveksam till kvalitén på Mitsubishi luft luft pumpar.
Tar gärna emot tips och råd.
Eje Forsmark
M Matteshus skrev:Jag och min granne köpte varsin likadan Mitsubishi MUZ-FH 35VEHZ tror dom kallas Ninja luft luft pump i november 2015. Vi fick installationen till ett bättre pris om vi köpte samtidigt. Så långt var det väl ett bra köp.
2018 i oktober slutade min värmepump att värma den fylldes på med kylmedel och den fungerade till i december. Med alla helger osv tog det till i slutet av januari innan den felsöktes igen. Den är bara tom sa service killen provade vaccumsuga och sa det finns inget läckage. Med det var han nöjd och fyllde den på nytt. Efter 3 veckor slutade den fungera igen. Sen blev det en hel del korrespondens med Mitsubishi Sverige om mitt problem. De rekommenderade att göra en ny läckage koll igen och att sen fylla på igen. Den fyllningen varade i 6 dagar.
Ny kontakt med Mitsubishi om problemet.
I mars 2019 fick jag besked om att min anläggning skulle bytas ut mot en ny. Den nya pumpen även den en Mitsubishi MUZ-FH35-VEHZ blev installerad i maj 2019 och den service tekniker som bytte ut den gamla sa visst får jag kolla var den läcker först vilket han fick och han konstaterade ganska snabbt att det var kompressorn som läckte vilket tydligen inte var första gången han varit med om det.
Nu har min nya Mitsubishi pump även den slutat fungera och efter besök av service tekniker så konstaterades att kretskortet är skadat/ gått varmt. Service killen trodde att det berodde på som han tycktes se på riktigt dåliga(kall) lödningar.
Kontaktade åter Mitsubishi Sverige och berättade om problemet. Fick till svar att garanti och reklamationstiden räknas från första försäljningsdagen. Så ingen respons eller hjälp alls från deras sida.
Så nu har jag en defekt Mitsubishi luft luft pump igen.
(Någon som har ett kretskort över till en Mitsubishi MUZ-FH 35VEHZ?)
Sen för att fortsätta med grannens pump den fungerade till november 2021 innan den la av.
Det konstaterades att den var tom på gas. Fick den påfylld och den fungerade nästan hela resten av förra vintern innan den la av igen på våren med brist på kylmedel.
Även på denna pump så konstaterades det att det var kompressorn som läckte.
Grannen köpte ny luft luft pump från Mitsubishi i september 2022 denna gång blev det en Hero. Detta för att hon kände att det är enklast köpa av en lokal firma om det skulle uppstå problem.
Tyvärr så har jag har blivit väldigt tveksam till kvalitén på Mitsubishi luft luft pumpar.
Tar gärna emot tips och råd.
Eje Forsmark
M Matteshus skrev:Jag och min granne köpte varsin likadan Mitsubishi MUZ-FH 35VEHZ tror dom kallas Ninja luft luft pump i november 2015. Vi fick installationen till ett bättre pris om vi köpte samtidigt. Så långt var det väl ett bra köp.
2018 i oktober slutade min värmepump att värma den fylldes på med kylmedel och den fungerade till i december. Med alla helger osv tog det till i slutet av januari innan den felsöktes igen. Den är bara tom sa service killen provade vaccumsuga och sa det finns inget läckage. Med det var han nöjd och fyllde den på nytt. Efter 3 veckor slutade den fungera igen. Sen blev det en hel del korrespondens med Mitsubishi Sverige om mitt problem. De rekommenderade att göra en ny läckage koll igen och att sen fylla på igen. Den fyllningen varade i 6 dagar.
Ny kontakt med Mitsubishi om problemet.
I mars 2019 fick jag besked om att min anläggning skulle bytas ut mot en ny. Den nya pumpen även den en Mitsubishi MUZ-FH35-VEHZ blev installerad i maj 2019 och den service tekniker som bytte ut den gamla sa visst får jag kolla var den läcker först vilket han fick och han konstaterade ganska snabbt att det var kompressorn som läckte vilket tydligen inte var första gången han varit med om det.
Nu har min nya Mitsubishi pump även den slutat fungera och efter besök av service tekniker så konstaterades att kretskortet är skadat/ gått varmt. Service killen trodde att det berodde på som han tycktes se på riktigt dåliga(kall) lödningar.
Kontaktade åter Mitsubishi Sverige och berättade om problemet. Fick till svar att garanti och reklamationstiden räknas från första försäljningsdagen. Så ingen respons eller hjälp alls från deras sida.
Så nu har jag en defekt Mitsubishi luft luft pump igen.
(Någon som har ett kretskort över till en Mitsubishi MUZ-FH 35VEHZ?)
Sen för att fortsätta med grannens pump den fungerade till november 2021 innan den la av.
Det konstaterades att den var tom på gas. Fick den påfylld och den fungerade nästan hela resten av förra vintern innan den la av igen på våren med brist på kylmedel.
Även på denna pump så konstaterades det att det var kompressorn som läckte.
Grannen köpte ny luft luft pump från Mitsubishi i september 2022 denna gång blev det en Hero. Detta för att hon kände att det är enklast köpa av en lokal firma om det skulle uppstå problem.
Tyvärr så har jag har blivit väldigt tveksam till kvalitén på Mitsubishi luft luft pumpar.
Tar gärna emot tips och råd.
Eje Forsmark
Vår värmepump till sommarstugan köptes 2012 slutade fungera 2019. Kom bara kalluft från den. Den ”reparerades” och fylldes på med ny gas och gick sedan hela vintern. Kostnad 4000.K Kerstin Nilsson skrev:
Stängdes av på sommaren 2020. När den sattes igång på hösten var det samma sak - ingen varmluft. Skickades iväg på reparation igen - hittade då att ett rör i utedelen läckte.
Enligt reparatören var materialet för tunt på det stället. Han gjorde en svetsning på stället och fyllde på nu gas. Enligt honom var detta fel extremt ovanligt. Pris 4000 kr. Sedan fungerade den normalt under vintern.
Nu har den varit avstängd under sommaren och jag vet inte om den kommer att fungera under denna vintern.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 412 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 412 inlägg
Mitt största problem med Daikin (som flera bekanta köpt rätt nyligen) är att inomhusfilterna är rent smäck i mycket klen plast som känns som dockhusprylar. Vågar knappt dammsuga utan risk för att de ska trasas sönder. De är också bara ett enkelt "2D"-nät medan min FH35 har tredimensionellt dubbelt lager nät med små pyramider på som kan ta upp mycket större mängder damm innan flödet minskar. Mitsun har också två olika andra filter (blå filt + samt svart bikake i metall framför jonisatorn), medan Daikin bara har filten (som dessutom sitter väldigt dåligt fast och svårt att rengöra).H hjalle74 skrev:Jag har haft en Sanyo krv 123, en ivt nordic inverter i tidigare hus och nu har jag en daikin 25 och en mitsubishi fh35.
Av dessa pumpar anser jag mitsubishin vara den som inger högst kvalitetskänsla.
Inga problem alls på 6 år med den…sanyon var nog den med lägst intryck, följt av daikin…
Daikin blev jag ledsen av att den saknar sidoskyddspanel (vilket inte framgick från nätet när jag köpte den) Den känns även lite plastig jämfört med mitsubishin…
Kompressor läckage är bara en omskrivning för jag inte orkar med denna kunden längreS Styrtekniker skrev:Lekage i kompressorn? Hur ofta hör man om det. Inte jag i alla fall. För mig låter det som sämre kvalitet. De prylar jag jobbar med märker jag att flera fabrikat sänkt sin kvalitet på vissa prylar. Fabrikat som jag gillat bättre än andra. Blir bara irriterad på sådant. Mitsubishi upplever jag som dyrare och bättre. Då ska dom vara det också. Det är skillnad mellan Mercedes och Fiat.