61 216 läst ·
186 svar
61k läst
186 svar
Varning för Mitsubishi Luft-Luft pumpar?
[/QUOTE]P petoll skrev:[Den lagstadgade treårsgarantin är inte frivillig och kan inte förhandlas bort.
Om någon del byts under garantitiden börjar de tre åren om för den utbytta delen.
Har du fått helt ny maskin så gäller de tre åren för hela den nya maskinen.
För övrigt är jag djupt oroad av ditt inlägg, eftersom jag själv i år fått en Mitsubishi luft/vatten pump installerad.
QUOTE="klaskarlsson, post: 5008911, member: 19356"]Jag blandade nog ihop begreppen: Garanti är ju frivillig från tillverkaren, så dom kan ju förvisso bestämma om det är urspreungsdatum eller ngt annat som gäller.
Däremot bör konsumentköpslagen gälla:
[länk]
Enligt den har du tre års reklamationsrätt .
Och enligt §5 skall det även gälla utbyte av vara: "5 § Lagen gäller i tillämpliga delar även byte av en vara."
Lagstadgade Reklamationsrätten gäller för fel/defekter som fanns när man tog imot varan. Efter 6 månader går bevisbördan över till köparen att visa att det är en skada/fel som fanns vid inköpsdatumet.
Klart dem ska ha betalt för sin tid. Vad förväntade du dig ?L Lenam skrev:Varning också för LG luft luftvärmepump. Den gick några år sen slutade den att värma. Jag beställde servicetekniker men de konstaterade bara att kompressorn är trasig. Kan ni byta? Nej det går inte. Det är kompressorn som är själva pumpen. Allt annat är bara skal. Det är alltid kompressorn det är fel på och det är inget att göra. Det ville han också ha betalt för att åka ut och säga. Jag måste köpa en ny pump. Då kostar det pengar att ta bort den gamla, Det har inte blivit av.
Medlem
· Nykvarn
· 2 558 inlägg
Många skriver bara Mitsubishi men det finns 2 grenar av företaget som tillhandahåller luftvärmepumpar, Mitsubishi Electric och Mitsubishi Heavy och deras olika modeller har egentligen ingenting gemensamt och har olika generalagenter/distributörer.
Bara lite förtydligande så man inte tror det är samma produkter.
Bara lite förtydligande så man inte tror det är samma produkter.
Jag har en MSZ-FH25VE Kirigamini installerad 2016. Går pålitligt och har hittills aldrig krånglat. Alltså mycket nöjd med den o valdes just pga de goda vitsord och prestanda i alla tester. Intjänad sen flera år tillbaks . Kommer troligen att bytas till nyare Mitsubishi pump då prestandan är ännu bättre på de nyare. Dock får nuvarande pump gå så länge den fungerar. Intressant att det tydligen finns problem med läckage. Sådant får man ju undersöka vid nästa byte om kvaliten sjunkit.M Matteshus skrev:Jag och min granne köpte varsin likadan Mitsubishi MUZ-FH 35VEHZ tror dom kallas Ninja luft luft pump i november 2015. Vi fick installationen till ett bättre pris om vi köpte samtidigt. Så långt var det väl ett bra köp.
2018 i oktober slutade min värmepump att värma den fylldes på med kylmedel och den fungerade till i december. Med alla helger osv tog det till i slutet av januari innan den felsöktes igen. Den är bara tom sa service killen provade vaccumsuga och sa det finns inget läckage. Med det var han nöjd och fyllde den på nytt. Efter 3 veckor slutade den fungera igen. Sen blev det en hel del korrespondens med Mitsubishi Sverige om mitt problem. De rekommenderade att göra en ny läckage koll igen och att sen fylla på igen. Den fyllningen varade i 6 dagar.
Ny kontakt med Mitsubishi om problemet.
I mars 2019 fick jag besked om att min anläggning skulle bytas ut mot en ny. Den nya pumpen även den en Mitsubishi MUZ-FH35-VEHZ blev installerad i maj 2019 och den service tekniker som bytte ut den gamla sa visst får jag kolla var den läcker först vilket han fick och han konstaterade ganska snabbt att det var kompressorn som läckte vilket tydligen inte var första gången han varit med om det.
Nu har min nya Mitsubishi pump även den slutat fungera och efter besök av service tekniker så konstaterades att kretskortet är skadat/ gått varmt. Service killen trodde att det berodde på som han tycktes se på riktigt dåliga(kall) lödningar.
Kontaktade åter Mitsubishi Sverige och berättade om problemet. Fick till svar att garanti och reklamationstiden räknas från första försäljningsdagen. Så ingen respons eller hjälp alls från deras sida.
Så nu har jag en defekt Mitsubishi luft luft pump igen.
(Någon som har ett kretskort över till en Mitsubishi MUZ-FH 35VEHZ?)
Sen för att fortsätta med grannens pump den fungerade till november 2021 innan den la av.
Det konstaterades att den var tom på gas. Fick den påfylld och den fungerade nästan hela resten av förra vintern innan den la av igen på våren med brist på kylmedel.
Även på denna pump så konstaterades det att det var kompressorn som läckte.
Grannen köpte ny luft luft pump från Mitsubishi i september 2022 denna gång blev det en Hero. Detta för att hon kände att det är enklast köpa av en lokal firma om det skulle uppstå problem.
Tyvärr så har jag har blivit väldigt tveksam till kvalitén på Mitsubishi luft luft pumpar.
Tar gärna emot tips och råd.
Eje Forsmark
Medlem
· Nykvarn
· 2 558 inlägg
Står väl inte att dom HAR den procentsatsen på reklamationer , när man säljer produkter med garantier så måste man budgetera för kostnader.M Matteshus skrev:Såg i tråden att ca 1-2% har reklamationer under garantitiden. Jag tycker iaf att när var 50:e pump har fel under garantitiden låter mycket? Hur stor är procenten efter 10år? Visserligen står det på deras webbsida att en llvp ska hålla 10-15 år.
Frågan är ju lite hur mycket sparar man om man ska investera i ny pump vart 5 - till vart 10:e år? Är ju trots allt en betydande investering. Grannens nya Hero kostade ju drygt 27 000:-
Med tanke på hur reklamationer vi har så har dom räknat högt.
Finns en mängd olika saker som ingår som tex fjärrkontroll, fläktmotorer , kretskort, kompressor mm mm och behöver inte behöva att man måste byta ut aggregatet utan kan repareras.
Hur länge en luftvärmepump ”ska” hålla vågar nog ingen tillverkare specifikt lova men rimligt är mellan 10-25 år men kan krävas någon reparation/service som man även räknar med om man köper en bil .
Hur mycket man sparar beror på förutsättningarna men med dagens elpriser så har nog många en väldigt kort pay off tid, dessutom har man komforthöjande kylfunktion som många använder inkl mig själv och kostar inte mycket.
27000:- efter rotavdrag låter lite högt men det kanske var en lite krånglig installation om det gällde en standardinstallation.
Jag blir mest att fundera på om eventuella läckage eller bristfälliga kretskort går att upptäcka i tid, innan grejerna börjar gå sönder?
Har nyligen fått en Hero 35 installerad och är mycket nöjd men jag vill ju att den ska hålla, så vad kan man göra för att undvika problem, förutom att följa skötselanvisningarna?
Är det förresten livsviktigt för min Hero att jag kopplar upp den mot mobiltelefonen och Melcloud? Har ännu inte lyckats med detta.
Har nyligen fått en Hero 35 installerad och är mycket nöjd men jag vill ju att den ska hålla, så vad kan man göra för att undvika problem, förutom att följa skötselanvisningarna?
Är det förresten livsviktigt för min Hero att jag kopplar upp den mot mobiltelefonen och Melcloud? Har ännu inte lyckats med detta.
Medlem
· Nykvarn
· 2 558 inlägg
Är nog helt omöjligt att upptäcka om något är på väg att gå sönder om man inte visuellt kan se att det är tex en dålig lödning om man har kunskapen att se det.Keiller skrev:
Jag blir mest att fundera på om eventuella läckage eller bristfälliga kretskort går att upptäcka i tid, innan grejerna börjar gå sönder?
Absolut inget livsviktigt att ansluta med Melcloud för att styra via app i telefonen, lika livsviktigt som att koppla upp tvättmaskinen till en app
Keiller skrev:
Har sålt 10 000-tals luftvärmepumpar under de 15 senaste åren och har statistik på hur många som går sönder från de främsta fabrikaten i Sverige. Från statistiken kan man tydligt se att Mitsubishi Electric har en väldigt hög kvalitet på sina värmepumpar.
Tycker att rubriken är felaktig och borde ändras så den inte vilseleder vid val av luftvärmepump.
Jag fick en ny värmepump installerad igår.
En Daikin Caldo II XRH30 6,7 kW med 6 års garanti.
Min gamla pump la av i år efter 18 års trogen tjänst (en Panasonic CU-E12CKP5).
Jag hade nog köpt en ny Panasonic men innerdelen på en ny Panasonic var för bred för att passa.
Håller nu tummarna för att min nya Daikin ska hålla i lika många år.
En Daikin Caldo II XRH30 6,7 kW med 6 års garanti.
Min gamla pump la av i år efter 18 års trogen tjänst (en Panasonic CU-E12CKP5).
Jag hade nog köpt en ny Panasonic men innerdelen på en ny Panasonic var för bred för att passa.
Håller nu tummarna för att min nya Daikin ska hålla i lika många år.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 412 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 412 inlägg
Jag vet inte vad du menar med "aldrig servats", men fläkthjulet i innerdelen behöver tvättas ur ibland även om man städar bra och dammsuger filter varannan vecka. Min innerdel på FH35 blev som ny igen efter 4 år, med minimala vibrationer och fullt drag igen efter rengöring. I mitt fall använde jag en tunn flaskborste som kom in emellan alla fläktblad och typ Cillit Bang som rengöring. Var rätt tjocka lager smuts bitvis faktiskt. Passade på att smörja vänstra glidlagret också. Det högra sitter fast i motorn, så det fick vara.