61 231 läst ·
186 svar
61k läst
186 svar
Varning för Mitsubishi Luft-Luft pumpar?
Medlem
· Nykvarn
· 2 558 inlägg
Lödning var ett exempel som utförs på fabriken.Mats-S skrev:
Bara en fundering när jag läste kommentaren från Comfort Thomas att lödningen är extremt viktig för lång och säker funktion.
Eftersom TS och grannen råkade ut för samma problem kan man ju verkligen ifrågasätta om installatören har koll på vad han gör. Och är det samma installatör som satt in dom nya pumparna (som krånglar igen) och åter misslyckats ... ja då skulle jag inte ta den gubben igen
Vid installation är det flare anslutningar och dom är viktiga att få bra koningar av kopparrören så det blir tätt och att man drar åt med rätt moment.
Ingen Fårrd på våran gårdFairlane skrev:
Det är väl lite som med bilmärken, vissa älskar märke X och tycker de är problemfria, medan andra har haft en bil av det märket med mycket problem och avskyr märket. Jag förstår fullt ut att man inte vill köpa en bil (eller luftvärmepump) av ett märke man haft problem med, men även om man har problem med en Toyota eller en Volvo så behöver ju inte alla andra som köpt en bil av den modellen vara oroliga. Då får man gå runt och oroa sig konstant för det märke som har noll fel finns inte.
Ja svaret just nu är "kundtjänst har mycket att göra vi svarar inom 5-7 dagarC Comfort Thomas skrev:
C Comfort Thomas skrev:
När jag frågade om ev. rep godvill eller liknande så tog det 10min att få ett negativt svar av dom.
Det låter ju betryggande. Själv har jag en 13,5 år gammal ivt som fungerar bra ännu men har börjat fundera på vad jag ska ha när den lägger av och har kommit fram till att just Hero är vad jag vill ha. Mitsubishis pumpar får ju bra valmärkning i Folksams test och är tydligen kända för att orsaka färre försäkringsärenden än andra men tydligen finns de som är mindre bra ändåForlowt skrev:
Mitsubishi har ju varit kända för kvalitet, vet inte om dom blivit sämre?
Jag har idag 8 st pumpar igång i olika lokaler.
'
Har haft både goda och dåliga erfarenheter av Panasonic.
Har 2 st fortfarande fungerande Panasonic som är 20 år gamla.
Flera Panasonic har gått sönder inom några år.
Dom har haft fel på kretskort och fyrvägsvägsventiler och olika givare och spolar.
Vi har också provat LG pumpar som verkar vara skräp, varannan har pajat inom ett par år och fått bytas ut p.g.a. att det inte finns reservdelar.
Service på pumparna tycker jag är överskattat.
Var gör en tekniker som utför service?
Gör rent ute och innedel och luftfilter. Det ska man göra själv med jämna mellanrum.
Jag har idag 8 st pumpar igång i olika lokaler.
'
Har haft både goda och dåliga erfarenheter av Panasonic.
Har 2 st fortfarande fungerande Panasonic som är 20 år gamla.
Flera Panasonic har gått sönder inom några år.
Dom har haft fel på kretskort och fyrvägsvägsventiler och olika givare och spolar.
Vi har också provat LG pumpar som verkar vara skräp, varannan har pajat inom ett par år och fått bytas ut p.g.a. att det inte finns reservdelar.
Service på pumparna tycker jag är överskattat.
Var gör en tekniker som utför service?
Gör rent ute och innedel och luftfilter. Det ska man göra själv med jämna mellanrum.
Enligt mig så verka Mitzu hålla god kvalitet, även enligt lokala installatörer samt grannar som haft dessa i mellan 5-10år. Enligt min lokala installatör har han minst problem med Mitzu pumparna. Grannen installerade en Daikin, den rasa reda innan pumpens 1års dag. Våra olika pumpar är installerade med några veckor mellan oss.
Sen är kanske vissa pumpar specade som mer effektiva än våran Hero 2.0, men det kanske gör dessa mera känsliga, vad vet jag.
Sen är kanske vissa pumpar specade som mer effektiva än våran Hero 2.0, men det kanske gör dessa mera känsliga, vad vet jag.
Medlem
· Nykvarn
· 2 558 inlägg
Medlem
· Nykvarn
· 2 558 inlägg
Har en ivt prn12 tror jag den heter. Den låter dubbelt så mycket som Mitsubishi ln25 Hero .. innerdelen är större och fulare men fan va skönt med en tyst enhet !!J Jamtstårsa skrev:Det låter ju betryggande. Själv har jag en 13,5 år gammal ivt som fungerar bra ännu men har börjat fundera på vad jag ska ha när den lägger av och har kommit fram till att just Hero är vad jag vill ha. Mitsubishis pumpar får ju bra valmärkning i Folksams test och är tydligen kända för att orsaka färre försäkringsärenden än andra men tydligen finns de som är mindre bra ändå
Va, tycker du innerdelen är ful på Hero. Det var ju den jag fastnade för först men ju mer jag läst på desto mer övertygad är jag att den inte bara är snygg utan kraftfull. Jag har Ivt khr-n och den har lite väl liten kapacitet . Behövs mer här i Jämtland än att man bara ser till ytan i synnerhet när det är ett väldigt gammalt hus som inte är allt för väl isolerat även om timmerväggarna är väldigt tjockaForlowt skrev: