tille1, lönerna i vissa branscher är så låga så bara svenskar vill ha jobben.

tille1 skrev:
Paul o GlufsGlufs som bedriver egna rörelser anses inte veta hur det fungerar
Utan vissa andra egnahemsägare med egenplånbok som måtstock är experter
mvh Tille
Jag driver egen rörelse, och jag vet hur det fungerar. Vet du?

Min overheadkostnad är <5%, och jag betalar 5-10% för försäljning och anskaffning av nya uppdrag. Uppdragen är dock ganska långa (flera månader). Mitt kontor är i mitt "egnahem".

Om jag skulle nöja mig med en "timlön" motsvarande 85:-/arbetad timme (vilket är lågt), vad skulle jag behöva fakturera då per arbetad timme?

Redigerat:
Glufsglufs skrev:
Det har jag aldrig sagt men ...
Okej, jag övertolkade nog ditt inlägg. Sorry!

Självklart när man gör en jämförelse så måste man ju utgå från samma grunder och i det fallet ser vi klart och tydligt att det är svårt att driva företag seriöst och ekonomiskt riktigt för 225 kr.
I andra änden så har vi de som inte driver företag efter den "svenska modellen" och ligger lågt i pris, dessa har fortfarande kostnader som verkar vara svåra för merparten här att ta åt sig samt att de lever som hjon för att ha pengar kvar att ta hem, speciellt om dom har hjälp av någon för att ragga jobb och ska ha del av kakan.

Att detta med utländsk arbetskraft och deras debitering tas upp i tråden beror helt på inlägg nr 37. Varför jag tycker det är moraliskt fel går att läsa i ett antal inlägg både i denna tråd och andra och det framgår ganska klart där, jag bara undrar hur många andra kan jämföra på samma vis. Men som sagt, detta är bara en bivariant av trådens huvudtema. Jag startade tråden just på de anledningar att det dels klagas över att hantverkare är dyra där jag ville visa konkret vad man har att göra med ekonomiskt samt varför man inte kan i sverige driva ett företag för 225 kr om det ska skötas riktigt efter "svenk modell". Moralsnacket är ju ett bihang men jag håller fortfarande fast vid att det är skillnad på att nyttja och UTnyttja.

Någon skrev också om Norge i samband med att det inte skulle vara dyrt i sverige, Norge är dyrt även för våra måttstockar, svenska arbetare som även tjänar lika som de norska bor i en lägre standard under vistelsen för att kunna betala det man har i sverige samt ha en bunt räkningar i norge för att leva i en standard som de norska arbetarna är i det närmaste omöjlig. Om vi svenskar har det problemet vad tror ni då de från öststaterna har när dom jobbar i sverige och då för typ hälften av en svensk lön?

-MH- skrev:
Okej, jag övertolkade nog ditt inlägg. Sorry!
No problem, jag vet att du inte är ett troll d^_^b

Ingen som vill räkna på 85:-/h och 20% overhead?

-MH- skrev:
Jag driver egen rörelse, och jag vet hur det fungerar. Vet du?

Min overheadkostnad är <5%, och jag betalar 5-10% för försäljning och anskaffning av nya uppdrag. Uppdragen är dock ganska långa (flera månader). Mitt kontor är i mitt "egnahem".

Om jag skulle nöja mig med en "timlön" motsvarande 85:-/arbetad timme (vilket är lågt), vad skulle jag behöva fakturera då per arbetad timme?

Skriv in alla uppgifter och rätt på: https://www.verksamt.se/portal/web/guest/starta/anvandbara-verktyg/rakna-ut/ditt-pris
så kommer du se, man kan laborera med siffror bra där och enkelt är det.

Coolt!

85:-/h, 1400 timmar arbetat per år och 50.000:- i omkostnader (dvs dryga 20% av intäkterna) blev utpriset 200:-/h inklusive moms.

Dvs en låg lön men det går runt i alla fall...

Ja, lönen är verkligen inget att hänga i julgranen. Som en timanställd kassörska kanske? Observera att detta är en F-skattare, dvs ingen pensionsavsättning, inga kollektivavtalade avsättningar etc, etc.

Glufsglufs skrev:
I andra änden så har vi de som inte driver företag efter den "svenska modellen" och ligger lågt i pris, dessa har fortfarande kostnader som verkar vara svåra för merparten här att ta åt sig samt att de lever som hjon för att ha pengar kvar att ta hem, speciellt om dom har hjälp av någon för att ragga jobb och ska ha del av kakan.
Jag visade ju att ett utländskt arbetslag som kommer hit för att bygga en villa, lätt klarar att driva sitt företag på 225 kr/tim exkl. moms. Ca 30% i avgifter och 30% inkomstskatt och 168 tim/mån gav 26460 kr/mån bruttolön. Du återkommer till mantrat "lever som hjon" som är ditt enda argument i det här fallet.
Byggnadsarbetaren Nr2, 2011
"Grattis, ni är LO:s lönekungar.
Kolla här, byggjobbare. Med ett lönesnitt på 26 200 kronor i månaden tillhör ni det vinnande laget. En färsk rapport från LO visar att ni toppar löneligan för landets arbetare."

Hur fasen lever och bor då LO:s "lönekungar"?
Låt oss inte gång på gång sabotera diskussionen med poster som kontor, administration och annat som tillfällig utländsk arbetskraft helt enkelt inte har.

Glufsglufs skrev:
Någon skrev också om Norge i samband med att det inte skulle vara dyrt i sverige, Norge är dyrt även för våra måttstockar, svenska arbetare som även tjänar lika som de norska bor i en lägre standard under vistelsen för att kunna betala det man har i sverige samt ha en bunt räkningar i norge för att leva i en standard som de norska arbetarna är i det närmaste omöjlig.
Det var jag som skrev att många balter och polacker drar till Norge, och de gör det helt enkelt för att de tjänar bättre där. Trots högre prisnivå, får de ändå mer över, samt att det är lättare att skaffa jobb. Det är ingen idé att framställa dem som offer.
En sak till - Även om de tjänade dubbelt jämfört med "LO:s lönekungar", så hade de ändå valt att bo som "hjon", dvs fyra stycken i en etta eller liknande. Vet du varför? Jo, av samma anledning som börsnoterade företag sparkar folk och rationaliserar trots miljardvinster. Det bara är så.

Mikael_L
isolde skrev:
Jag visade ju att ett utländskt arbetslag som kommer hit för att bygga en villa, lätt klarar att driva sitt företag på 225 kr/tim exkl. moms. Ca 30% i avgifter och 30% inkomstskatt och 168 tim/mån gav 26460 kr/mån bruttolön.
Hur jag än skäller och gnäller på min miniräknare kan jag inte få den att visa den siffran.
Den envisas med 18522:-

Och då anser jag dessutom att du "glömt" de sociala avgifterna, eller egenavgifter som det heter för egenföretagare.

Edit:
Såg just nu att du först snackade om inkomstskatt och sen ändå skrev bruttolön. Ja, OK bruttolön så stämmer det, men du har fortfarande glömt egenavgifterna, vilket betyder att bruttolönen ändå blir nåt kring 18000:-
Vilket ändå är mer än avtalsenlig svensk lön i många brancher i Sverige, som inte är lika lönegynnade som hantverkarna.

Redigerat:
Tillfällig utländsk arbetskraft momsar i Sverige och betalar väl alla andra skatter i sitt hemland? Är det inte så? Jag har tidigare exemplifierat med bolagsskatten som är mycket lägre i Lettland. Jag gissar att övriga avgifter också kan vara lägre där.

Mikael_L
Ja det gick långt ifrån mina kunskaper.
Men självklart finns det säkert skattetekniska finesser att nyttja.

Och i vilket fall kan jag tänka mig att det känns hyggligt attraktivt för en hel del utlänningar att komma hit och jobba ifall dom får säg 15-19' i månaden. Bärplockarna kan t.ex. knappast få in lika mycket, antar jag. Och där kan du t.o.m finna någon svensk (pensionär?) ibland.

Jag jobbar en del på samma ställen som "öst firmor" dom som debiterar lägst är helt ärliga o säger att dom betalar ingen skatt nånstans "chefen" uttryckte sig med orden "jag bryr mig inte om staten o den bryr sig inte om mig " sen finns det andra firmor som har ett högre läge som kanske sköter sig bättre

Visst kan man debitera lågt om man vill jobba för en låg lön men vad tycker ni själva är rimligt är ni beredda att jobba för säg 80 kr tim som hantverkare när löne snittet säkert ligger på 150 kr tim idag
Mvh Tille

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.