40 259 läst ·
292 svar
40k läst
292 svar
Varning för långt startinlägg!!! Vad ska en hantverkare debitera? Del 1.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Nu får ju faktiskt du be om ursäkt... men om DU läser noggrant så skriver jag "VAD har du medräknat i dina omkostnader" och inte hur mycket omkostnaderna är på...-MH- skrev:
Kan bara hålla med dig tille... och fortfarande har ju ingen nappat och vill jobba för mig genom att jag hjälper dem att starta en firma och erbjuder dem arbete så de kan fakturera mig 180:- / tim...tille1 skrev:
Med seriös firma anser jag att företaget ska ha det som krävs för att kunna utföra de arbeten de säger sig kunna...
Jag anser inte att man som seriös firma ska använda sig av kundens verktyg och maskiner eller köra och hyra varenda liten sak man behöver och sen extradebitera kunden för detta...
Vad spelar det för roll? Det är dubbelt mot mina, och du påstår väl ändå inte att jag driver en oseriös verksamhet?Paul-Staffanstorp skrev:
Jaa, med seriös firma anser du bara de vara som är lika dyra som en svensk hantverkare, som åker stor och dyr firmabil, och som bara köper märkeskläder och märkesverktyg. Vem är överraskad.
200:-/ink moms och 1400 timmar per år. 50kkr i omkostnader och 85:-/h i lön. Inte fett, men inte olagligt, inte omoraliskt och definitivt inte på "hjon"-nivå.
Varför fortsätter ni att älta äpplen och päron?
De utländska hantverkare som diskuteras här bedriver ju inte "seriös" verksamhet i den bemärkelsen att dom har samma lön,. sociala förmåner, bilar från detta årtusende osv osv. Det är ju alla överens om.
Jag tycker det är en intressant slutsats, utan att lägga några värderingar i detta, att en svensk hantverkare bör kosta 4-500kr och en utländsk säsongsarbetare går runt på 225kr. Olika förutsättningar, olika affärside, olika leverans mot kund osv osv.
De utländska hantverkare som diskuteras här bedriver ju inte "seriös" verksamhet i den bemärkelsen att dom har samma lön,. sociala förmåner, bilar från detta årtusende osv osv. Det är ju alla överens om.
Jag tycker det är en intressant slutsats, utan att lägga några värderingar i detta, att en svensk hantverkare bör kosta 4-500kr och en utländsk säsongsarbetare går runt på 225kr. Olika förutsättningar, olika affärside, olika leverans mot kund osv osv.
Utländska eller ej: Tjänsteintensiva företag påverkas i högsta grad av anställdas kollektivavtal. Elektriker, plåtslagare, snickare och VVS-installatörer har alla olika lönenivåer. Detta slår i givetvis igenom på fakturan.
Vilken F-skattare kör firma om han tjänar sämre än som anställd inom samma bransch? Alltså ligger F-skattare på samma nivå som löntagare med avtal. Jag har gått igenom detta också tidigare i tråden så det är inte heller så mycket att mummla om.-MH- skrev:
Ja en polack kanske, det är ju lixom essensen av det många här skriver...Glufsglufs skrev:
Men knappast en svensk hantverkare i alla fall. Här finns det ju a-kassa också, i värsta fall.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Alltså... jag börjar snart undra var problemet hos en del människor härinne ligger... :x-MH- skrev:Vad spelar det för roll? Det är dubbelt mot mina, och du påstår väl ändå inte att jag driver en oseriös verksamhet?
Jaa, med seriös firma anser du bara de vara som är lika dyra som en svensk hantverkare, som åker stor och dyr firmabil, och som bara köper märkeskläder och märkesverktyg. Vem är överraskad.
200:-/ink moms och 1400 timmar per år. 50kkr i omkostnader och 85:-/h i lön. Inte fett, men inte olagligt, inte omoraliskt och definitivt inte på "hjon"-nivå.
Man kan ju inte bara ta en siffra på 50000:- och generellt säga att det är ok omkostnader bara för att du påstås ha hälften av detta själv...
Har du nu detta så är du knappast i samma bransch som mig själv iaf...
Exakt... jag anser nog att en seriös hantverkare ska ha den utrustning som krävs för att han/hon ska kunna utföra det jobb de utger sig för att kunna, som sagt utan att låna kundernas verktyg och maskiner m.m.
Bilen behöver inte vara något märkvärdigt för att det ska kosta pengar men jag anser det inte heller speciellt seriöst att köra runt i en Volvo 245 med ett gammalt släp bakefter...
...och framförallt blir det inte speciellt funktionellt i längden heller.
...och till sist...
Om du nu tycker att 85:-/tim är ok att leva på så varför startar du inte en firma så jag kan hyra in dig för 180:-/tim... eller du lyckas inte uppfylla den listan jag skrivit om tidigare...
1. Ni har kunskap i yrket om vad som ska göras...
2. Har en ordentlig bil så ni kan transportera material, verktyg m.m till arbetsplatserna...
3. Har en fullständig maskinpark så ni kan utföra alla typer av arbeten ute hos kund...
4. Ni håller er med en ordentlig försäkring om något skulle hända...
5. Ni går klädda med stil...
6. Sköter era inbetalningar av skatter och avgifter...
Nä, som sagt... det här med äpplen och päron... :x
Jag vet att en utländsk hantverkare kan komma till Sverige och debitera 180:-/tim då han saknar en ordentlig bil att frakta alla sina maskiner och verktyg som han inte har i...
Kör omkring oförsäkrad och är som bortblåst den dagen kunderna har problem.
Går omkring i sina slitna jeans och ser ut som vilken hemmapulare som helst...
Slipper betala alla dessa avgifter som den svenska hantverkaren måste göra...
Däremot kan du/ni försöka lägga ner att förklara för mig att man kan driva en Svensk seriös firma inom hantverksbranschen och debitera 180:-/tim då detta inte ens räcker till en rimlig timlön... och sen ska alla omkostnader betalas också vilket inte är några 50000:- om året som du inbillar dig MH...
Men som sagt... du och alla andra som envisas med att det går att driva en seriös svensk firma som uppfyller de kriterier jag listat upp flertalet ggr nu...
VARFÖR drar ni inte igång och hör av er... jag har uppsjöar med jobb till er och ni slipper ju faktiskt leva som Hjon om ni arbetar för mig till hela 180:-/tim...
Jag kan svara dig varför.Och jag gör det genom att citera dig själv från en annan liknande tråd:Paul-Staffanstorp skrev:
Paul-Staffanstorp skrev:
Redigerat av moderator:
Är det personagrepp så fort argumenten tryter.Paul-Staffanstorp skrev:
Det är väl inget som säger att dina omkostnader är representativa för varken din bransch eller någon annan? Eller skall vi ta dina påstådda omkostnader och tro att ingen kan klara sig på mindre utgifter.
Vad är dina omkostnader per år för handverktyg?
Nej just det, man måste ju ha senaste pickisen med AC och Ipod-uttag, gärna stripad och värsta motorn. Annars är det ju inte SERIÖST!
För att jag tycker det verkar ganska trist att vara hantverkare och för att jag betydligt bättre på ett roligare jobb. Utbildning lönar sig tydligen. Men tack för erbjudandet!
Så, eftersom jag inte vill jobba för din lön, så vill inte du det heller. Det betyder att du inte driver en seriös firma antar jag?
Så är ju frågan om de kriterierna verkligen är något att hänga i julgranen. Är dina kriterier samma kriterier som alla andra som kan tänka sig jobba som hanverkare har? Konstigt, men mina kunder frågar aldrig efter hur min bil ser ut eller vilka kläder jag har på mig. Jag tror inte dina kunder bryr sig heller, men du kanske vill tro det?
Alla dessa påhittade kriterier för att vara seriös är ju bara löjligt. Jag har visat en rimlig kalkyl för en person som inte har massa krav på sitt jobb och får en (liten) intäkt på det. Ingen vidare bra lön, men bättre än soc. eller A-kassa. Och nej, man har INTE råd till senaste hantverkarmodet. Dock tjänar man nog mer än en mjölkbonde per timme.
Svensk skatt, rena papper. Det är mina kriterier för en seriös firma. Undrar hur många som debiterar 500:-/h kör 100% vitt?
Redigerat:
Jag, bla.Glufsglufs skrev:
Alla skördarförare skulle tjäna mer som grävmaskinister. Alla mjölkbönder skulle tjäna mer som avbytare åt någon annan.
Tja, men frågan är om du har rätt? Jag tror inte det.