39 681 läst ·
292 svar
40k läst
292 svar
Varning för långt startinlägg!!! Vad ska en hantverkare debitera? Del 1.
Nu kan jag ju knappast veta huruvida en vara är tillverkad i ett låglöneland eller inte, det kanske är det enda alternativet dessutom.isolde skrev:
Tycker du Isolde att det är okej att någon kan sälja in sig på ex. Volvo till lägstapris?? Kan vara en Polack, ungdom, uteliggare, you name it. -Lägsta bud får jobbet. hörde jag 70kr/tim och tolv timmar per dag??
Eller ska vi försöka försvara den hyllade modellen med avtalsenliga löner??
Likväl som avtalsenliga löner ska betalas ut i låglöneländer, efter dom regler dom har där.
Som sagt, inga av våra politiker vill ha lönedumpning på den svenska arbetsmarknad och jag tror och hoppas att det är ganska få överhuvudtaget som vill det.
Redigerat:
Vilka känslor?tille1 skrev:Roligt att se vilka känslor ämnet skapar om du läst lite i tråden inser du varför vi talar summor
Bara för att många "gör saker" så blir det inte moraliskt rätt aotomatiskt
Jag vet att det är en öm tå att utnyttja personers underläge men köper man tjänster uppenbart för billigt borde man ta sig en funderare
mvh Tille
Och vilka är vi? Du började diskutera i denna tråd för några timmar sedan.
Jag tror att de flesta som köper billig arbetskraft gör det högst medvetet. Att någon vill ha mindre betalt än du betyder inte att dom är i underläge. Många som kommer hit är glada över att få jobba här, varför ska dom förvägras det bara för att du inte går ur sängen för dom pengarna?
Ärligt talat tror jag att denna priskonkurrens är nyttig för marknaden. Det borde göra att lokala hantverkare får skärpa till sig lite sett till leveranskvalitet och kundservice.
Jag vet inte vad som sker på Volvo.pappskallen skrev:
Men på svenska Ericsson-siter kliver det i alla fall in indiska ingenjörer och gör de tidigare svenska ingenjörernas jobb för lägre lön.
Kom att tänka på en artikelserie som gick i DN för några år sen. Det verkar dock som att bara den första artikeln finns på nätet.
http://www.dn.se/kultur-noje/del-1-spoket-kor-en-liten-bil-med-utlandska-skyltar
Del 4 och 5.
http://www.dn.se/kultur-noje/del-4-hur-spoket-ser-ut-beror-pa-vem-som-tittar
http://www.dn.se/kultur-noje/del-5-den-svenska-modellen-tal-inga-frestelser
http://www.dn.se/kultur-noje/del-1-spoket-kor-en-liten-bil-med-utlandska-skyltar
Del 4 och 5.
http://www.dn.se/kultur-noje/del-4-hur-spoket-ser-ut-beror-pa-vem-som-tittar
http://www.dn.se/kultur-noje/del-5-den-svenska-modellen-tal-inga-frestelser
Redigerat:
Funkar hyfsat, men det vanligaste är att man tar uppgiften och flyttar den till annat land. Ericsson flyttade en hel del till Estland vill jag minnas.pappskallen skrev:
Så det är bara om arbetet utförs i Sverige som du är bekymrad över lönenivån?
"Lönedumpning" är bara ett problem för "lönedumparens" konkurrenter, inte för kunderna.
Nu avviker vi från trådens ämne, och admin får gärna flytta inlägg som inte hör hit till en egen tråd.
Visst, det är ju inte lätt att veta var grejerna kommer ifrån, speciellt om det står 'made in China' på dem.pappskallen skrev:
Ja, alla företag försöker ta det billigaste erbjudandet. Vad trodde du? Kommuner är t o m bundna att göra det. Sedan behöver vi inte ta till extremfall. Anses du kapabel att utföra jobbet, brukar du få det också.pappskallen skrev:
Vet du vad den lägsta avtalsenliga lönen är i USA, Storbritannien eller Polen? Ingen vill arbeta för lägsta avtalsenliga lön, så den är inte mycket att försvara, till att börja med. Sist försökte man försvara kronan, och se hur det gick. Du får det vad konsumenten är beredd att betala, varken mer eller mindre.pappskallen skrev:
Nej, men ingen av dem tycks dra sig för att anlita snuskigt billiga au-pair från Baltikum, eller städhjälp var den nu må komma ifrån. De är konsumenter precis som du och jag, och man är sig själv närmast. Dessutom handlar det inte om vad våra politiker vill. Du och jag kommer att tjäna det Sveriges finanser och handel med utlandet tillåter oss att tjäna. Det är väl rättvist?pappskallen skrev:
ja du matias du är klarsynt du om du tänker lite längre så skulle det va trevligare tycker jag.
Du har rätt att att det är säkert ingen som tvingar hit "hantverkare från öst" men fråga varför det blir billigt jo bland annat betalar dom inte skatt nånstans varken här eller hemma (jag vet har varit på samma byggen som många från öst)
Visst dom tjänar bättre här än hemma men hur trevligt är det att vara borta från familjerna i vissa fall ca 6 veckor bo som råttor o äta det billigaste dom hittar .
tror du dom skulle välja det livet om det var ordning o reda i hemlandet ?
Men det är ju tur att det finns riddare som dig som tar hand om dom
konkurrens är bra men den ska vara sund
mvh Tille
Du har rätt att att det är säkert ingen som tvingar hit "hantverkare från öst" men fråga varför det blir billigt jo bland annat betalar dom inte skatt nånstans varken här eller hemma (jag vet har varit på samma byggen som många från öst)
Visst dom tjänar bättre här än hemma men hur trevligt är det att vara borta från familjerna i vissa fall ca 6 veckor bo som råttor o äta det billigaste dom hittar .
mvh Tille
Man ska inte gå med på att betala 225kr/tim. Istället ska man be den utländska byggfirman att komma in med en ny offert där de dubblerat timpriset så att man kan låta exakt samma firma bygga exakt samma bygge med exakt samma villkor för sina arbetare men dubbelt så dyrt. Då kommer man få mycket bättre nattsömn eftersom man är på den goda sidan av det moraliska rättesnöret.
Det är väl värt pengarna, på samma sätt som svenska hantverkare åker till Norge för att jobba ihop grova pengar? Är svenska byggarbetare solidariska mot sina norska kollegor, eller tar ni pengarna och ser glada ut?tille1 skrev:
Nu vet jag inte om de verkligen bor som råttor eller om det är din personliga syn. Kom faktiskt att tänka på en artikel i Dagens Nyheter, där man oroade sig att en svensk tjej som jobbade tillfälligt i Norge med att skala bananer, kunde ses som nedvärderande för svensk arbetsmarknad. Tolkar det att man anser sig vara för fin för att skala bananer. Vilka ska få ta mindre fina jobb, tycker du?tille1 skrev:
Hela diskussionen om alltför låga ersättningar till utländska hantverkare kan lösas löjligt enkelt. Tycker någon att priset låter för lågt, kan han/hon alltid erbjuda bonus. Så gör ju de stora boysen, Å andra sidan har svenskar inte gjort sig kända för att ge dricks, ute i den stora världen.
Hej kul att ni hänvisar till norge jag har fått erbjudande att åka till norge för att jobba
jag skulle få lika lön som norska arbetare ingen lönedumpning alltså
Men när svenskarna "hjälper" andra medborgare att "tjäna pengar" då pratar man halva svenska lönen eller ännu mindre
Låter sjysst
Mvh Tille
jag skulle få lika lön som norska arbetare ingen lönedumpning alltså
Men när svenskarna "hjälper" andra medborgare att "tjäna pengar" då pratar man halva svenska lönen eller ännu mindre
Låter sjysst
Mvh Tille
Ja, men om det nu inte är ordning och reda i hemlandet är det ju bra att dom kan åka hit och jobba lite. Precis som att vi kan jobba utomlands när arbetsmarknaden tryter här hemma.tille1 skrev:ja du matias du är klarsynt du om du tänker lite längre så skulle det va trevligare tycker jag.
mvh Tille
Eftersom jag gör saker själv kan jag tyvärr inte räkna mig till skaran riddare som tar hand om någon, sorry.
"konkurrens är bra men den ska vara sund"
Ja, det var väl det jag trodde och det var väl bara en tidsfråga innan det kom fram. Det är inte levnadsvillkoren för dessa stackare som kommer hit som är ditt problem, det är konkurrensen. :|
-MH- skrev:
isolde skrev:
Tackar för svaret!
Jag tror personligen inte det går, tror inte fack går med på det och jag tycker det är tur att vi har en reglerard arbetsmarknad.
Att ni väljer att missförstå mig och jämföra med outsourcing blir ju bara barnsligt, jag menar givetvis att sälja sig till lägstalöner på svensk arbetsmarknad, ta ICA, bilverkstaden, pappersbruket...... jag tror inte det är särskilt lyckat att någon går med på att jobba för ex. 50 spänn i timman.
Men som sagt jag tackar för svaret, då vet jag vad ni tycker (att ni sen med all säkerhet tillhör en minoritet i samhället är i mina ögon bara logiskt)
Vad gäller Norge så har min brorsa jobbat där i snart femton år, han har aldrig haft sämre lön än någon Norrman, dock har han utfört "skitgöra" och bla. rensat fisk på fröya, men tvärtom,tjänat riktigt bra även med Norska mått mätt.
Dom hantverkare jag känner som jobbat i Norge har inte heller haft lägre löner än någon Norrman med samma arbetsuppgifter.
Redigerat:
En liten tanke... man måste nog skilja lite på den rätt stora skara säsongsarbetare som i första hand servar privatpersoner med byggtjänster och en mer organiserad form av trafficing med hantverksresurser.
Det första ter sig ju som en rätt oskyldig verksamhet där det verkar rimligt att utgå från att den som kommer hit gör det för att det är det minst sämsta av tillgängliga alternativ. Det andra alternativet har ju tagit rätt otrevliga uttryck vid några tillfällen och det är knappast något som någon försvarar. Två helt olika saker dock.
Det första ter sig ju som en rätt oskyldig verksamhet där det verkar rimligt att utgå från att den som kommer hit gör det för att det är det minst sämsta av tillgängliga alternativ. Det andra alternativet har ju tagit rätt otrevliga uttryck vid några tillfällen och det är knappast något som någon försvarar. Två helt olika saker dock.