39 681 läst ·
292 svar
40k läst
292 svar
Varning för långt startinlägg!!! Vad ska en hantverkare debitera? Del 1.
Blir det strid om företagets överlevnad måste ju kostnadsmassan minskas.
Förutom att gå ner i lön så får man börja titta på främst billigare bil (behöver ju inte vara en ny leasad fin van), och minska lagerkostnader och svinn. Även vinsten får ju naggas på, särskilt i tillfälliga sämre tider.
Men någonstans är det ju lite småbefängt att prata om att "en företagare måste ta en viss timpenning", då det inte är ensidigt beslut.
Förutom att gå ner i lön så får man börja titta på främst billigare bil (behöver ju inte vara en ny leasad fin van), och minska lagerkostnader och svinn. Även vinsten får ju naggas på, särskilt i tillfälliga sämre tider.
Men någonstans är det ju lite småbefängt att prata om att "en företagare måste ta en viss timpenning", då det inte är ensidigt beslut.
En grävmaskin köps antingen in på kredit/lån eller med en befintlig buffert alternativt en investering från sig själv eller utifrån, precis som en servicebil kostar den ett antal kronor per månad som delas upp på timmar den används och sen läggs på arbetarens lönekostnad. Samma sak fast en större kostnad utslaget på längre tid så jo beräkningen stämmer lika bra där, kan ju skilja på några kronor hit och dit jämfört med någon som inte använder maskin men beräkningen är densamma. Sen som du säger, de flesta egenföretagare med maskin blir ju inhyrda under längre tid av större byggfirmor och det är numer svårt att vara klåpare i maskin då allt går på GPSMikael_L skrev:Jag kan ju också prova att räkna:
Om jag börjar med att en egenföretagare vill ha 25.000:- brutto / månad. (Frågan är om man inte vill ha lite till, då det innebär lite mer risk och stress att driva eget ..., men men)
Det blir 300' per år.
Egenavgifter på detta är 2011 är 29% dvs 87'
[länk]
Men även som egenföretagare vill man ha lite extra skyddsnät, jag gissar att det kan komma i ungefär samma kostnad som för löntagare, dvs 36,5% = 110'
[länk]
Sen behövs det lite mer klöver, företagets försäkringar, revisorn, fordonskostnader, ev lager, lite spill och svinn, kontorsomkostnader osv osv.
De flesta posterna är relativt små. Bilkostnader har däremot en tendens att dra iväg.
Men jag hugger till med 15' / månad, där jag ansätter ca 10' till fordon.
Alltså 180'
Slutligen bör nog faktiskt ett företag göra vinst, säg 30' , som av den kloke företagaren används till att utveckla verksamheten och bilda buffert för sämre tider. (Men vissa köper bara en ännu större SUV och reser till Tailand för denna vinst... :x)
Då har vi en summa på 620'
Sen finns det 2000 arbetstimmar på ett år minus semester och helgdagar = 1800 timmar minus ej debiterbara timmar = 1600 timmar per år.
(man måste sköta det administrativa samt att det är omöjligt att fylla varje timme med uppdrag).
620' / 1600 timmar = 388 kr / timme + moms = 485:- inkl moms.
Hehe, rätt nära ...
Sen är det ju stor skillnad på verksamhet och verksamhet, har man en stor dyr grävmaskin håller ju inte denna beräkning.
Man kanske kan lyckas med bättre täckningsgrad och därmed ha lägre timpenning, men t.ex. elektriker och rörmokare har nog svårt med tanke på alla små uppdrag.
En snickare som fått ett bra rykte och fin kundstock bör nog däremot kunna nå en bättre täckningsgrad.
Täckningsgraden är absolut beroende på rykte men innan klåparen fått sitt dåliga rykte så får han/hon uppdrag och även klåparen har ju dessa timmar som är omöjliga att debitera. Har jag ett större jobb under längre tid där jag kan spendera varje dag i veckor, månader eller i bästa fall et år eller mer så har jag inte till fullo samma kostnader och kan därmed i offerten gå ner i pris men uträkningen är ju tänkt för ett löpande projekt och/elelr mindre kort projekt.
Om vi säger att dom har en extra dyr bil så måste dom ändå vänta ut leasingtiden, de flesta leasar sina bilar. Lagerkostnaderna ligger nog oftast på gränsen, man har i regel endast de grejer man vet kan behövas akut, flera större företag slutar t o m med internt lager och servicekillarna åker till grossist för att ha de viktigaste i bilarna, de flesta småföretagare har ingen anledning till att ha något "större" lager, svinn för småföretagare är ju att bita sig själv i svansen och på det större företagen brukar det vaar väldigt noga med att dokumentera vad som tas ut från grossist/lager och vad som sen säljs till kund så där håller ekonomerna på företaget koll. Sverige har haft sina ekonomiska smällar nu så att företagen har redan i system att kolla upp sånt, i alla fall de flesta.Mikael_L skrev:Blir det strid om företagets överlevnad måste ju kostnadsmassan minskas.
Och visst måste företaget ta en viss summa, allt enligt beräkningen jag gjorde, vill någon ha lägre lön så visst, då kan man sänka debiteringen men som jag skrev, vem vill som egenföretagare tjäna mindre än som anställd? Då försvinner ju syftet med att köra eget samt att om vi inte har dessa små firmor så äter de stora upp marknaden och vad händer då med priserna?
Tycker att GG mfl har mycket bra redogjort hur det faktiskt ser ut. Sedan tycker jag att timpris på 500 för ex en snickare är högt, hemmavid ligger de flesta på ca 330+moms, men då har de också högre beläggningsgrad och de anstälda har inte firmabil.
Skulle de ta mer ex 400 skulle beläggningen snabbt gå ned då folk tycker det blir för dyrt.
Målare ligger på ca 320, vvs 450, och el på 380 (varierar dock mycket)
De el och vvs snubbar jag känner säger att timpengen är låg men de går runt på fastpriserna, timpengen är mer för de kortare giggen och de orkar inte ta den diskussion som varit här utan ser det som "marknadsföring".
Sedan fattas det något i jämförelsen anställd vs eget, ex oftast kan man slippa egen bil för skattade pengar, vinst kan tas ut som utdelning samt att man är sin egen chef, man väljer ju själv men så fruktanvärt är det inte att vara egen
Skulle de ta mer ex 400 skulle beläggningen snabbt gå ned då folk tycker det blir för dyrt.
Målare ligger på ca 320, vvs 450, och el på 380 (varierar dock mycket)
De el och vvs snubbar jag känner säger att timpengen är låg men de går runt på fastpriserna, timpengen är mer för de kortare giggen och de orkar inte ta den diskussion som varit här utan ser det som "marknadsföring".
Sedan fattas det något i jämförelsen anställd vs eget, ex oftast kan man slippa egen bil för skattade pengar, vinst kan tas ut som utdelning samt att man är sin egen chef, man väljer ju själv men så fruktanvärt är det inte att vara egen
Det är risk att det blir lite hårklyverier när vi börjar komma till småposterna.
En skillnad mellan företagare och företagare är många gånger hur man lyckas planera och hantera sina kostnader och intäkter.Vissa har ett konstant och obegripligt superflyt med sina uppdrag och är aldrig utan jobb, de lyckas alltid ro hem sina fastprisåtaganden, får välbetalda smörjobb, lyckas köpa sina firmabilar till bra priser, lyckas kombinera uppdragen på osannolikt sättt,har alltid ett antal tusenlappar på fickan ifall det dyker upp en bra deal t.ex.ett konkurslager eldosor, en trasig kompressor ägaren bara vill bli av med för att slippa se skiten, ett lastbilslass felbeställda köksskåp på väg till soptippen eller whatever.
Att räkna rent teoretiskt på täckningsbidrag, bruttomarginaler, osv kan och ska naturligtvis göras, men det blir lätt lite väl akademiskt. Det finns så otroligt mycket som kan göras av den skicklige, streetsmarta, framsynte, långsiktiga företagaren med ekonomiskt sinne och fingertoppskänsla som av olika anledningar aldrig någonsin kan tas med i de "officiella" akademiska beräkningarna men som verkligen är det som skiljer agnarna från vetet.
En skillnad mellan företagare och företagare är många gånger hur man lyckas planera och hantera sina kostnader och intäkter.Vissa har ett konstant och obegripligt superflyt med sina uppdrag och är aldrig utan jobb, de lyckas alltid ro hem sina fastprisåtaganden, får välbetalda smörjobb, lyckas köpa sina firmabilar till bra priser, lyckas kombinera uppdragen på osannolikt sättt,har alltid ett antal tusenlappar på fickan ifall det dyker upp en bra deal t.ex.ett konkurslager eldosor, en trasig kompressor ägaren bara vill bli av med för att slippa se skiten, ett lastbilslass felbeställda köksskåp på väg till soptippen eller whatever.
Att räkna rent teoretiskt på täckningsbidrag, bruttomarginaler, osv kan och ska naturligtvis göras, men det blir lätt lite väl akademiskt. Det finns så otroligt mycket som kan göras av den skicklige, streetsmarta, framsynte, långsiktiga företagaren med ekonomiskt sinne och fingertoppskänsla som av olika anledningar aldrig någonsin kan tas med i de "officiella" akademiska beräkningarna men som verkligen är det som skiljer agnarna från vetet.
Mjo, ska man vara riktigt noga när man sätter upp företagets kalkyl så handlar det inte bara om att debitera kund mer än vad man har kostnader för, det är diverse avskrivningar, momser fram och tillbaka osv osv. Jag har en kalkyl med 29 huvudgrupper och totalt 55 punkter för in och ut när det gäller pengar i företaget och jag har inte till 100 förstått allt än själv men som tur är så räknar det ut av sig själv och ekonom, revisor och skatteverket är nöjda, däremot när det finns personer som helt allvarligt menar på att man tar på tok för mycket betalt i timmen och andra som anser att man bara försöker försvara och rättfärdiga priser så blir man ju bara sur.
Jag menar, hur många gånger sitter inte en företagare och räknar på hur mycket man ska ta betalt för att täcka utgifterna och ändå inte vara för dyr så man inte har chans på jobben kontra hur ofta och ingående en kund sitter och räknar, det är en jäkla skillnad och som sagt, man tar ju inte betalt med ett speciellt pris bara för att det är kul.
Jag menar, hur många gånger sitter inte en företagare och räknar på hur mycket man ska ta betalt för att täcka utgifterna och ändå inte vara för dyr så man inte har chans på jobben kontra hur ofta och ingående en kund sitter och räknar, det är en jäkla skillnad och som sagt, man tar ju inte betalt med ett speciellt pris bara för att det är kul.
Administrator
· Skåne
· 8 353 inlägg
I den här diskussionen tillhör jag dem som tycker att det är OK att betala en hantverkare 225 kr per timma, eller varför inte ännu lägre. Det är marknaden som styr. Finns det någon som är villig att utföra ett arbete för 225kr per timma, så varför inte? Vi har ju valmöjligheter med olika kvalitetsnivå på andra områden: Ica vs Lidl, Volvo vs Skoda, Svenssons i Lammhult vs Ikea, etc.Glufsglufs skrev:
En moralisk aspekt har framförts som argument. Det skulle vara omoraliskt att låta någon leva på en sådan svältlön. Här håller jag verkligen inte med. Oftast är det utländska hantverkare som håller så här låga priser.
Det finns en anledning till att priset är så lågt. Anledningen är inte att personen blir torterad eller hotad att ta lite betalt, utan att man själv har valt att använda priset som ett konkurrensmedel. Man får inte jobbet om man inte tar ut ett lägre pris, och man vill komma in på marknaden. Alternativet skulle vara att ha en riskkapitalist bakom sig, som hjälper till att sälja hantverkartjänsterna med hjälp av reklam.
Om så många utländska hantverkare vill komma hit och arbeta av egen fri vilja, så lönar det sig ju uppenbarligen för dem. Ofta kommer de från ett land som har lägre kostnadsnivå och levnadsstandard än vi, kombinerat med hög arbetslöshet. Handel av varor och tjänster med andra länder, där de kan få mer betalt än i hemlandet, ökar välståndet. Man hjälper knappast hantverkare i ett låglöneland genom att inte köpa av dem, tvärtom. Att inte handla deras arbetskraft vore som att frysa ut dem. ”Ni är för fattiga, vi köper inte av er, det vore att sponsra vidrig fattigdom. Kom tillbaka när ni har lite högre levnadsstandard”.
Att man sedan ska vara vaksam på kunskapsnivån hos hantverkare från utlandet och utan svenska referenser, att man ska vara medveten om svårigheter med språket, det är en helt annan femma.
Men det är väldigt bra för oss att vi har priskonkurrens på marknaden för hantverkartjänster och att det finns alternativ för den som verkligen behöver få en hantverkartjänst utförd och som tycker att 450 kr per timma är för mycket att betala.
Den snickare som ska göra om golv och väggar hemma hos mig tar 481:- timmen ink moms, det motsvarar väl 385:- + moms, men då tillkommer inga dolda avgifter för bil, transport eller liknande. Jag vet dessutom att han är enormt noggrann och har mycket bra referenser.
Administrator
· Skåne
· 8 353 inlägg
Snickaren som gjorde vår tillbyggnad tog 450 kr per timma ink moms. Vi har testat alla varianter av snickare - flera svenska, några polska. Det är ju så att man får oftast det man betalar för, inget snack om saken.
Du som är utbildad ekonom samt driver företag och öppet förklarar att du tycker 225 kr/h är helt ok att betala ett företag för dess tjänster borde ju ändå lätt kunna räkna ut att de 225 kr inte är ok. Du kan få i hemläxa att räkna ut vad som blir kvar till den enskilde arbetaren efter att alla kostnader för företaget är gjorda för du menar väl inte att vi ska betala för svart arbetskraft?Marlene Eskilsson skrev:I den här diskussionen tillhör jag dem som tycker att det är OK att betala en hantverkare 225 kr per timma, eller varför inte ännu lägre. Det är marknaden som styr. Finns det någon som är villig att utföra ett arbete för 225kr per timma, så varför inte? Vi har ju valmöjligheter med olika kvalitetsnivå på andra områden: Ica vs Lidl, Volvo vs Skoda, Svenssons i Lammhult vs Ikea, etc.
För det första, om man nu tycker det är ok med låga debiteringar och i samma mening påtalar att det finns andra branscher så som handeln att jämföra med och även i argumentet lägger till "olika kvalitetsnivå" så ska man sedan aldrig nämna något om att hantverkare slarvar vare sig dom känns dyra eller inte. Dyrt resp billigt är väldigt inviduellt för varje enskild kund. Att ta betalt efter marknaden eller ta betalt för att överleva är två vitt skilda saker, de flesta är inte här för att dom tycker sverige är guld och gröna skogar, dom är tvugna för att kunna få in pengar till familjen över huvud taget och som det oftast sägs i trådarna så är de utländska hantverkarna minst lika bra och ibland bättre än de svenska så varför inte betala dom en lön anpassad för ett liv i Sverige? Nä, då är det inte värt det helt plötsligt, bullshit kallar jag det för. När vi ändå jämför så kolla upp anställningsförhållandena hos de som jobbar på Lidl, kolla upp organisationen bakom Lidl osv, enda anledningen till att dom kan hålla låga priser är just pga missförhållanden för sina anställda, det har t o m varit program på tv om det.
En moralisk aspekt har framförts som argument. Det skulle vara omoraliskt att låta någon leva på en sådan svältlön. Här håller jag verkligen inte med. Oftast är det utländska hantverkare som håller så här låga priser.
Att moraliskt försvara och tycka det är helt ok att någon ska leva på en svältlön är ju helt förkastligt (för så har du skrivit). Nu handlar ju inte tråden om detta utan varför en hantverkare behöver ta ut de priser som dom gör så egentligen så har denna tråden börjat gå OT men som jag sagt tidigare i andra trådar och frågar åter igen, har du umgåtts, pratat, spenderat hela arbetsdagar, samt varit hemma hos dessa arbetare medans dom är i Sverige? Jag har, jag vet hur många får leva och vad dom har råd att äta osv. Det här visar ju bara på ett förakt för dessa arbetare, jag vet inte om du har formulerat dig totalt fel eller om du verkligen menar det du skrev, för i så fall bör detta forumt totalt bojkottas.
Det finns en anledning till att priset är så lågt. Anledningen är inte att personen blir torterad eller hotad att ta lite betalt, utan att man själv har valt att använda priset som ett konkurrensmedel. Man får inte jobbet om man inte tar ut ett lägre pris, och man vill komma in på marknaden. Alternativet skulle vara att ha en riskkapitalist bakom sig, som hjälper till att sälja hantverkartjänsterna med hjälp av reklam.
Ja visst, dom har inget annat val just pga att dom inte annars får jobben men det visar ju sig sen också många gånger vad resultatet blir på vissa av jobben. Man ska också vara medveten om att många arbetare har en förmedlare som jagar rätt på jobben och "hyr ut" dessa arbetare, den personen betalar inte mer än nödvändigt till arbetarna, jag känner till sådana personer också och vet hur det ligger till.
En del gör kanonjobb medans andra pga slarv och/eller okunnighet visar upp ett skitresultat, visst är det lika bland svenska hantverkare men du vet lika väl som jag varför en svensk hantverkare vare sig den är bra eller dålig tar så mycket mer betalt i timmen.
Om så många utländska hantverkare vill komma hit och arbeta av egen fri vilja, så lönar det sig ju uppenbarligen för dem. Ofta kommer de från ett land som har lägre kostnadsnivå och levnadsstandard än vi, kombinerat med hög arbetslöshet. Handel av varor och tjänster med andra länder, där de kan få mer betalt än i hemlandet, ökar välståndet. Man hjälper knappast hantverkare i ett låglöneland genom att inte köpa av dem, tvärtom. Att inte handla deras arbetskraft vore som att frysa ut dem. Ni är för fattiga, vi köper inte av er, det vore att sponsra vidrig fattigdom. Kom tillbaka när ni har lite högre levnadsstandard.
Jag säger inte att man inte ska nyttja arbetskraften. Jag säger att man inte ska UTnyttja den. Ge dom en högre ersättning så kan dom leva normalt efter svenska prisnivåer medans dom är i Sverige och ändå kunna ha pengar att ta hem till sin familj så att dom kan ha det bra där med.
Att man sedan ska vara vaksam på kunskapsnivån hos hantverkare från utlandet och utan svenska referenser, att man ska vara medveten om svårigheter med språket, det är en helt annan femma.
Kunskap, erfarenhet och löpande utbildningar kostar men är man beredd att tumma på dessa grejer så är väl det ok men då ska man inte sen heller gnälla när även svenska hantverkare gör fel, de finns blandade kunskapsnivåer där med men debiteringsgraden är vad den är just pga att det är ett antal poster som kostar och ska företaget drivas lagligt och seriöst ur ekonomisk synvinkel så har man inget val än att betala vad det kostar som företagare.
Men det är väldigt bra för oss att vi har priskonkurrens på marknaden för hantverkartjänster och att det finns alternativ för den som verkligen behöver få en hantverkartjänst utförd och som tycker att 450 kr per timma är för mycket att betala.
Nä, kom tillbaka med ett inlägg som kan försvara en timdebitering så pass mycket lägre än den jag visat som man kan driva ett företag seriöst på så ger jag mig, där företaget gör rätt för sig med skatter, avgifter och betalar sina löpande räkningar samt arbetarna får ut en skälig lön för att kunna leva i Sverige. Att man vägrar förstå hur det ser ut i verkligheten för många av dessa arbetare speciellt när det är fler än jag som berättat om missförhållande för dem i olika trådar är för mig totalt befängt samt att det är fruktansvärt lätt att räkna ut själv hur man måste leva under vistelsen i Sverige om man ska leva på den lilla lön som blir kvar efter att företaget gjort rätt i sina ekonomiska åtaganden som företag. Nog har väl en del det bättre än andra men det är inget försvar till alla de som får bo mitt i bygget och/eller 4-5 stycken i samma rum i flera månader (betala hyra om dom inte bor på bygget) och leva på nudlar i princip.
Du har själv i ett inlägg i en annan tråd "suckat" över att ett företag med utländska arbetare ville ta i pris som ett svenskt företag, du påvisar här att du inte tycker det är fel att utlänska arbetare tar ut låg timmpenning men det verkar som att du kräver det så fort dom är av utländsk härkomst.....denna timmpenning kommer ju sen självklart visa sig på den inviduelles lön, du har i flertalet trådar klagat och/eller hållit med om att hantverkare slarvar men tycker ändå i denna tråd att en billig kan få göra så för den är billig, smällar man får ta liksom då eller?
Jag undrar förutom att du uppenbarligen som utbildad ekonom och företagare ska kunna ekonomi har för allmänsyn av utländsk arbetskraft egentligen. Du om någon borde ju kunna tänka lite utanför ramarna och inse hur det egentligen är, du har ju kunskapen om hur man hanterar siffror. Jag vet ärligt inte om det hela är någon smygrasistisk bild som läggs upp där vissa är mindre värda och ska inte ha det bättre än så och detta rättfärdigas genom att påstå att prisnivån är självvald....ja, men pga vilka anledningar?
Detta inlägg har bara gjort mig mer förvirrad faktiskt, det ska vara billigt. Billigt får man genom att man tummar på kunskaper, erfarenheter och utbildningar. Vilka kan driva företag både billigt och utan kunskaper, erfarenheter och utbildningar? Jo, utländska arbetare. Varför jobbar det utländsk arbetskraft i Sverige? Jo, det finns inte jobb i hemlandet och familjen måste försörjas. Hur ska man som utländsk med dåliga språkkunskaper få jobb i sverige då? Jo, man är billig. Men hur ska man överleva i Sverige och kanske också försörja en familj i hemlandet på en låg lön? Jo, antingen så får man under vistelsen i Sverige leva som ett hjon och familjen hemma lever som dom alltid har gjort eller så får man fuska ekonomiskt.
Allt detta för att en kund vill ha ett arbete utfört billigt, vare sig det är av en svenk eller utländsk arbetare samt om något blir fel så gnälls det över det.
Men slutligen, inget av vad som skrivits och nu svarats på i detta inlägg motsäger att en svensk hantverkares debitering är onödigt hög, inte så länge företaget ska följa lagar och regler samt göra rätt för sig med sina egna löpande kostnader, ännu ett försök bara för att rättfärdiga låga timdebiteringar som visar sig omöjliga att driva företag på i Sverige.
Marlene Eskilsson skrev:
Jo, det händer. Till på köpet är det väldigt vanligt! Åtminstone hälften av jordens människor lever i länder där det är livsfarligt att organisera sina arbetskamrater fackligt. Ibland är det till och med straffbelagt. Vilket givetvis missgynnar alla som "arbetar" med något annat medel än sina pengar...
Administrator
· Skåne
· 8 353 inlägg
Menar du att polska hantverkare i Sverige blir torterade om de tar mer betalt?
Administrator
· Skåne
· 8 353 inlägg
Glufsglufs, de utländska hantverkare som jag har träffat på är säsongsarbetare. De åker hit under ett par tre månader i taget, jobbar långa dagar och åker hem med massor av pengar till familjen sedan.
De som väljer att flytta hit sedan anpassar sin prisnivå efter den svenska, för lever du i Sverige med vår kostnadsnivå måste du ta mer betalt. Allt eftersom de får erfarenhet och goda referenser höjer de sedan sina priser successivt.
De som väljer att flytta hit sedan anpassar sin prisnivå efter den svenska, för lever du i Sverige med vår kostnadsnivå måste du ta mer betalt. Allt eftersom de får erfarenhet och goda referenser höjer de sedan sina priser successivt.
Administrator
· Skåne
· 8 353 inlägg
Ja, det gör stor skillnad. Polen har ett helt annat kostnadsläge än vi har. Det är mycket billigare att leva där, därför är det värt besväret för dem att resa hit i perioder och tjäna bra pengar.