39 682 läst ·
292 svar
40k läst
292 svar
Varning för långt startinlägg!!! Vad ska en hantverkare debitera? Del 1.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 988 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 988 inlägg
Jag vet Micke att det finns vissa inom kategorin hantverkare som inte har speciellt mycket omkostnader men just därför kan man inte heller hårddra diskussionen varken åt ena eller andra hållet...Mikael_L skrev:
Känns inte heller som denna diskussionen kommer framåt eftersom det stampas med samma argument hela tiden så jag orkar inte lägga ner mer energi på detta känns det som...
Så som sagt... alla som tycker det är ok att fakturera mig 180:- /tim är välkomna att jobba för mig...men jag ställer ju som sagt vissa krav...
Ni får ju en bra lön på 85:- /tim före skatt att försörja er på så det vore väl kanon !!
Sorry, räknade på 150:- först.Paul-Staffanstorp skrev:
Ja det är klart, vill man ha betalt när man inte jobbar så blir det dyrt. Jag har aldrig lyckats lura i mina kunder att de betalar för mig när jag inte jobbar, jag vet inte hur du lyckas med det?Men detta är helt ointressant eftersom du tidigare har ställt upp en årsarbetstid på 1400tim och då måste man ju faktiskt slå fram följande uträkning istället...
85 x 1400 = 119000 / 12mån = 9916:-
Detta är dessutom fortfarande före skatt så lägg nu ner ditt snack om att det inte är en lön på hjon-nivå... och var snäll och inse att du målat in dig i ett hörn...
Givetvis räknar man bara på de timmar han jobbar som F-skattare, det gör man även med timanställda.
Jo, det är väl därför du "måste" ta ut så hög timesättning. Nu hade jag räknat med 5-10 ggr mer i omkostnader än vad du tror att du har. Lite marginal alltså.
Fast då hade det ju varit schysst av dig att kunna nyansera dig själv litet.Paul-Staffanstorp skrev:
För hittills har du liksom bestämt dig för att det måste ligga på en 500:-/timme-nivå. Oavsett ...
Men fint, då kanske mina 50 kkr per år inte var så illa då.Givetvis gäller det inte grävmaskinister.Paul-Staffanstorp skrev:
Skall vi vara petiga så var det 200:- ink moms vi först diskuterade, vilket blir 160:-/h som du får betala. Och nej, jag tror inte han/hon passar alla kunder.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 988 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 988 inlägg
150 kronor...?? :x:S-MH- skrev:Sorry, räknade på 150:- först.
Ja det är klart, vill man ha betalt när man inte jobbar så blir det dyrt. Jag har aldrig lyckats lura i mina kunder att de betalar för mig när jag inte jobbar, jag vet inte hur du lyckas med det?
Givetvis räknar man bara på de timmar han jobbar som F-skattare, det gör man även med timanställda.
Jo, det är väl därför du "måste" ta ut så hög timesättning. Nu hade jag räknat med 5-10 ggr mer i omkostnader än vad du tror att du har. Lite marginal alltså.
Hur var det nu med äpplen och päron...
Är du anställd har du ersättning även när du har semester och det får man väl naturligtvis även räkna med att den som driver ett företag vill ha.för hur ska han annars överleva alls den perioden...
Om du inte förstår hur jag menar så kan man ju hålla sig till årsinkomsten på 119000:- som man har enligt dina uträkningar FÖRE skatten är bortdragen, och då får du mer än gärna försöka övertyga mig igen om att detta är en helt ok årslön...
Detta är nämligen att jämföra med en anställds årslön men jag drog ner den till månadsbasis för att det oftast är lättare att jämföra de siffrorna på den nivån...
Var du får det ifrån att du räknat med 5-10ggr så mycket omkostnader som jag "tror" att jag har vet jag inte eftersom jag inte pratat om hur höga mina omkostnader är någonstans.
Du frågade om hur höga omkostnader jag hade på handverktyg !!! :wow:
För att driva en firma i denna branschen jag är krävs det nog en hel del annat än bara handverktyg också vilket du inte verkar vilja förstå...och detta har diskuterats spaltmetervis i detta forumet och har du missat detta så har du nog en del att ta igen här känns det som... :S
Jag håller inte med dig.-MH- skrev:
Om man driver ett varaktigt företag i Sverige, eller i västvärden öht så vill man nog se att timpenningen täcker ej debiterbar tid samt semesterersättning.
Annars är man nog utbränd förr eller senare.
Men om det finns riktig konkurrens så kommer alla företag försöka maximera sina debiterbara timmar så kunden i slutänden inte behöver betala för lathet utan endast för det som inte går att undvika.
Problemet i sverige är väl främst att tillgång/efterfrågan-läget motverkar riktig konkurrens. :S
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 988 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 988 inlägg
Absolut INTE Micke... då har du totalt lyckats missuppfatta mig faktiskt... :SMikael_L skrev:
Jag har bara påstått att det inte är rimligt att bedriva en seriös svensk firma i hantverkarbranschen med en debitering på 160:-/tim exkl. moms som MH påstår och sedan överleva och försörja sig och kanske t.o.m en familj på detta vilket jag anser nödvändigt om man ska kunna leva ett seriöst liv...
Att man däremot som utländsk hantverkare kan komma till Sverige och debitera dessa summor har jag aldrig förnekat då de jobbar på helt andra premisser när de är här...
Oftast ingen bil eller verktyg & maskiner, inga försäkringar och sällan rätt utbildningar inom t.ex våtrum eller liknande...
Dessutom betalar de inga avgifter i Sverige och då är detta fullt möjligt för dem som sedan ska leva i sitt hemland på dessa pengar.
En kille från Polen som t.ex debiterar 160:-/tim betalar om jag inte missminner mig endast 7% skatt i Polen om han ens visar upp inkomsten, vilket gör 149:- i tim. skattat och klart och har man inga omkostnader eller i alla fall försumbara sådana på lite kläder så är detta ju kanonbra för honom.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 988 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 988 inlägg
Som sagt väldigt olika omkostnader beroende på vad man sysslar med naturligtvis... :|-MH- skrev:
Hhmm.... ska vi nu vara mer petiga så kan du hoppa tillbaka till t.ex inlägg #113 på sidan 4 då vi från början diskuterade 225:-/tim inkl. moms...
SEN ändrade du det till att man t.o.m skulle klara sig på 200:- och det var nog det sämsta påståendet du gjort av alla de inlägg du kommit med på forumet eftersom du inte är speciellt klarsynt i detta anser jag...
SÅ...jag står fast vid att betala hela 180:- till de som vill ha ut en bra lön som hantverkare.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 988 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 988 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 988 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 988 inlägg
En god vän var nyligen i kontakt med Jens Hoffmann som är VD på Dipart Entreprenad AB vilket är en skapligt stor byggfirma i Stockholm. Han har stuckit ut hakan ordentligt och åker tom och jagar oseriösa byggföretagare. Han var med i kvällsöppet det programmet som var efter det första programmet av "fuskbyggarna".
Så här skriver han då han ifrågasattes om dessa 225:-/ tim som diskuterats till leda här.
(Jens har blivit tillfrågad och det är ok att publicera hans mail.)
Hej XXXXXX
Vi har en självkostnad enbart för en gubbe på 285kr/timme. Till det kommer all overhead, försäkringar etc .
Ut till kund måste vi ha 375kr/timme plus ersättning för bil exklusive moms. Men då är det ett proffs som kommer med all utbildning i bagaget och bilen full av den utrustning jobbet kräver. Dessutom är han stöttad av en kompetent arbetsledare.
Med den här debiteringen hoppas vi när året är slut få över 5%.
Min stora rekommendation till dig är att sluta jobba mot privatpersoner.
Det är en kamp som du inte kan vinna och det är väldigt svårt att få något över.
225kronor i timmen är fullständigt orealistiskt. På alla sätt.
Hör gärna av dig igen.
Jens Hoffmann
Så här skriver han då han ifrågasattes om dessa 225:-/ tim som diskuterats till leda här.
(Jens har blivit tillfrågad och det är ok att publicera hans mail.)
Hej XXXXXX
Vi har en självkostnad enbart för en gubbe på 285kr/timme. Till det kommer all overhead, försäkringar etc .
Ut till kund måste vi ha 375kr/timme plus ersättning för bil exklusive moms. Men då är det ett proffs som kommer med all utbildning i bagaget och bilen full av den utrustning jobbet kräver. Dessutom är han stöttad av en kompetent arbetsledare.
Med den här debiteringen hoppas vi när året är slut få över 5%.
Min stora rekommendation till dig är att sluta jobba mot privatpersoner.
Det är en kamp som du inte kan vinna och det är väldigt svårt att få något över.
225kronor i timmen är fullständigt orealistiskt. På alla sätt.
Hör gärna av dig igen.
Jens Hoffmann
Det finns dom som uppmanat mig att kliva ur forumet för jag inte tillför något
Sen finns det vissa som påstår att 80 kr tim är en bra lön odessutom bör dessa högavlönade bära billiga arbetskläder sen i nästa andetag talar han om att han inte jobbar för låglön
Vem tillför något i den här tråden jag bara frågar ?
Mvh Tille
Sen finns det vissa som påstår att 80 kr tim är en bra lön odessutom bör dessa högavlönade bära billiga arbetskläder sen i nästa andetag talar han om att han inte jobbar för låglön
Vem tillför något i den här tråden jag bara frågar ?
Mvh Tille
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 988 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 988 inlägg
Argumenten verkar tryta eller så har man nu telefonkonferens för att backa upp varandra hur man ska komma ut från hörnan man målat in sig i... 

Själv tackar jag nog för mig och säger godnatt...
Själv tackar jag nog för mig och säger godnatt...
Paul ...
Jag måste igen be dig att nyansera dig lite (och det gäller förvisso inte bara dig, men andra lyckas faktiskt provocera dig rätt hårt.
)
Du snackar ur ett och möjligen ditt perspektiv, och du kan väl nöja dig med att slå fast det och sen lämna.
Jag tror inte du behöver debattera mer. Den här tråden har säkert många läsare och jag tror inte någon här tror att man får en elektriker med all nödvändig utbildning och alla verktyg för 225:-/timme, inte heller en köksmontör med full verktygsutrustning eller en VVS-are med en servicebil full med verktyg och de mest nödvändiga delarna.
Och är det någon som verkligen tror det, så är det en person som du egentligen inte är intresserad att vinna över till din åsikt, ärligt talat.
Jag tycker vi har relativt övertygande "bevisat" att det ligger inom möjligheternas ram att anlita någon för ca 250:-/timme utan att det nödvändigtvis behöver vara något mygel.
Det räcker med modesta lönekrav, långt ifrån slavförhållanden, samt minimala omkostnader så är det fullt möjligt att driva vit och korrekt verksamhet i Sverige.
Men nästa grej är ju hur låga omkostnader kan man verkligen ha.
Så fort man har försäkringar, fortbildningar, stor maskinpark men framförallt fina fordon, så drar det snabbt iväg.
Men skulle jag vilja ha huset ommålat och grannarna har tips på en bra polack som gjorde ett utmärkt jobb så skulle jag väl inte ha så mycket emot att själv hyra byggställning, köpa lite penslar till killen, ja t.o.m köpa lite arbetskläder om det skulle kännas bättre att han ser prydlig ut.
Jag kan använda egen bil och åka och köpa färg, ifall han kommer med buss till arbetsplatsen, eller t.o.m hämta killen med min bil.
Allt för att få jobbet gjort för 250:-/timme och sen hälften av det via ROT.
Det är bara ett annat sätt att driva sitt företag.
Jag måste igen be dig att nyansera dig lite (och det gäller förvisso inte bara dig, men andra lyckas faktiskt provocera dig rätt hårt.
Du snackar ur ett och möjligen ditt perspektiv, och du kan väl nöja dig med att slå fast det och sen lämna.
Jag tror inte du behöver debattera mer. Den här tråden har säkert många läsare och jag tror inte någon här tror att man får en elektriker med all nödvändig utbildning och alla verktyg för 225:-/timme, inte heller en köksmontör med full verktygsutrustning eller en VVS-are med en servicebil full med verktyg och de mest nödvändiga delarna.
Och är det någon som verkligen tror det, så är det en person som du egentligen inte är intresserad att vinna över till din åsikt, ärligt talat.
Jag tycker vi har relativt övertygande "bevisat" att det ligger inom möjligheternas ram att anlita någon för ca 250:-/timme utan att det nödvändigtvis behöver vara något mygel.
Det räcker med modesta lönekrav, långt ifrån slavförhållanden, samt minimala omkostnader så är det fullt möjligt att driva vit och korrekt verksamhet i Sverige.
Men nästa grej är ju hur låga omkostnader kan man verkligen ha.
Så fort man har försäkringar, fortbildningar, stor maskinpark men framförallt fina fordon, så drar det snabbt iväg.
Men skulle jag vilja ha huset ommålat och grannarna har tips på en bra polack som gjorde ett utmärkt jobb så skulle jag väl inte ha så mycket emot att själv hyra byggställning, köpa lite penslar till killen, ja t.o.m köpa lite arbetskläder om det skulle kännas bättre att han ser prydlig ut.
Jag kan använda egen bil och åka och köpa färg, ifall han kommer med buss till arbetsplatsen, eller t.o.m hämta killen med min bil.
Allt för att få jobbet gjort för 250:-/timme och sen hälften av det via ROT.
Det är bara ett annat sätt att driva sitt företag.
Nu, efter att jag har följt denna tråd ett tag, så måste jag bara skriva. Jag har flera gånger börjat, men sedan raderat, loggat ut och skitit i det. Jag är inte svensk, till att börja med, så jag kan inte exakt era kostnader som företagare, men.... när ni börjar snacka om att en seriös företagare, registrerad i Sverige, ska kunna klara sej på en summa som snart börjar närma sej vad en löntagare i samma branch får, så då måste jag bara skriva! E ni dumma i huvudet?Eller? Det som hela tråden handlar om, och som Glufsglufs har försökt påpeka, gång efter gång, är ju vad det kostar för en firma i Sverige med svenska kostnader. Inte vad någon polsk gästarbetare "kan" jobba för! Skärp er för fan! Alla jobbar någonstans, och alla ni som inte är i byggbranchen, tänk efter, vad tar "eran" firma för betalt för er. Nä, just det! Det behöver ju inte ni betala, så då e det inte samma sak, eller?