Vi målar om i stugan och frugan plockade ner en gammal elradiator som varit icke-fungerande i säkert 10 år. Oj vad snett detta höll på att gå... uppenbarligen var det spänning till elementet för det blixtrade ordentligt när det häktades av från väggen. Säkringen gick direkt så det blev inget värre än så men för i h-e.

Så här såg kabeln ut:
Sliten elektrisk kabel med skadad isolering, borttagen från en gammal elradiator, ligger på ett perforerat metallgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag är väldigt arg på mig själv att jag lät detta ske, jag borde ha förutsett detta. Jag vet ju grundregel #1: *bryt strömmen* innan det pillas med några elinstallationer, kontrollera att det är spänningslöst! Extra illa är att det fortfarande inte finns JFB installerat i stugan så detta måste åtgärdas omgående.

Då var detta sagt, jag rodnar av skam men om det kan hindra andra att göra liknande misstag så fanns det en mening med det.

• Gilla
  • Wow
kashieda och 8 till
  • Laddar…
J
Läskigt, så bra att det gick bra. Är det fel typ av anslutningskabel eller vad är orsaken till detta?

Det var nog en originalkabel sedan tillverkningen på jag gissar 1960-talet. Ojordad radiator, all plastisolering var som kex. Enfas men kunde lika gärna varit 400V.

C
H Harald Blåtumme skrev:
all plastisolering var som kex
Gissar på gummikabel, PVC står sig otroligt mycket bättre med tiden.
Tyvärr kan det se ut så där även i fasta dolda installationer.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
PVC kablar har "oändligt" liv, men om de utsätts för övertemperatur så blir de spröda. Det kan ha hänt här.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Det var nog en originalkabel sedan tillverkningen på jag gissar 1960-talet. Ojordad radiator, all plastisolering var som kex. Enfas men kunde lika gärna varit 400V.
Ursäkta mitt Besservisser svar. Men skriver det i utbildningssyfte.
230 eller 400 V är samma spänning i fasen.
Skillnaden är att vid 400 V är båda sladdarna fas 230 V. Medans 230 V bara har en fas och en nolla.
Att det blir 400 V med 2 stk 230 V är att det är växelström. Så när en är uppe är den andra nere. Så skillnaden mellan faserna blir 400 V
Lite förenklat förklarat.

• Gilla
Duckface21
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Vi målar om i stugan och frugan plockade ner en gammal elradiator som varit icke-fungerande i säkert 10 år. Oj vad snett detta höll på att gå... uppenbarligen var det spänning till elementet för det blixtrade ordentligt när det häktades av från väggen. Säkringen gick direkt så det blev inget värre än så men för i h-e.

Så här såg kabeln ut:
[bild]

Jag är väldigt arg på mig själv att jag lät detta ske, jag borde ha förutsett detta. Jag vet ju grundregel #1: *bryt strömmen* innan det pillas med några elinstallationer, kontrollera att det är spänningslöst! Extra illa är att det fortfarande inte finns JFB installerat i stugan så detta måste åtgärdas omgående.

Då var detta sagt, jag rodnar av skam men om det kan hindra andra att göra liknande misstag så fanns det en mening med det.
Om kabeln ser ut sådär efter decennier av grillning mot stekhet yta, vilket de blir i dessa icke oljefyllda radiatorer så kan jag bara gratulera till att inte dammet i dessa fattat eld. Tro mig, dessa samlar damm, och är inte mycke annorlunda än en väldigt stor brödrost

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
Kenneth Hellman Kenneth Hellman skrev:
Om kabeln ser ut sådär efter decennier av grillning mot stekhet yta, vilket de blir i dessa icke oljefyllda radiatorer så kan jag bara gratulera till att inte dammet i dessa fattat eld. Tro mig, dessa samlar damm, och är inte mycke annorlunda än en väldigt stor brödrost
Elementet på bilden är farligt för att kabeln vittrat sönder. Man behöver inte hitta på andra risker med dem. Elradiatorer är inte en vanlig orsak till bränder.

• Gilla
fribygg och 5 till
  • Laddar…
Kenneth Hellman Kenneth Hellman skrev:
Det handlar inte om oljfyllda eller utan olja utan om att elementet haft lite för låg effekt så att det varit tvungen att jobba på max under längre tid så att mjukgöraren i gummit dunstat. Väljer man element med lite "överkapacitet" ( tot ca 70-80W/m2) blir moderna element normalt aldrig heta. Och det gäller både oljefylda och icke oljefylda, med dagens teknik finns det ingen orsak att köpa oljefylda element dom har mera nackdelar än ikckefyllda.
Varför det är så har beskrivits ett flertal gånger här på forumet, så vill man veta så sök.

• Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Oavsett vad så är det anläggningsinnehavarens ansvar att sånt här inte förekommer. Hade det blivit brand och fb kunnat konstatera att orsaken var nåt dylikt så hade nog ersättningen äventyrats.....Finns ingen elanläggning som på nåt vis är statisk och aldrig kräver "service" Men det är så de flesta resonerar.......

E
E elmont skrev:
Det handlar inte om oljfyllda eller utan olja utan om att elementet haft lite för låg effekt så att det varit tvungen att jobba på max under längre tid så att mjukgöraren i gummit dunstat. Väljer man element med lite "överkapacitet" ( tot ca 70-80W/m2) blir moderna element normalt aldrig heta. Och det gäller både oljefylda och icke oljefylda, med dagens teknik finns det ingen orsak att köpa oljefylda element dom har mera nackdelar än ikckefyllda.
Varför det är så har beskrivits ett flertal gånger här på forumet, så vill man veta så sök.
Jobba på max ???
Jag har aldrig sett en elradiator med effektstyrning.

Elradiatorer är antingen på eller av,
De är på tills inställd temperatur uppnåtts sedan stänger de av.
När temperaturen sjunkit några grader så slår de på igen.

E Electrony skrev:
Jobba på max ???

Moderna elradiatorer från 70-talet och framåt har en reglering av effekten. Det är en slags PWM med en periodtid på någon minut. Det är en proportionell reglering med ett temperaturspann på någon halv grad. Är det en halv grad under inställd temperatur går det fullt. Är det en kvarts grad under inställd temperatur är den aktiv halva tiden. Principen du beskriver gäller bara för de allra enklaste bimetalltermostaterna.

Med detta sagt skall elementen givetvis vara konstruerade för att inte förstöras av att gå för fullt långa tider.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Jag har sett och bytt väldigt snarlik spröd kabel på flertalet radiatorer i min stuga, från ca 60 tal. Min bedömning är att det är fel plast som åldras dåligt, inte värmen som är problemet. Hade det varit värmen hade plasten varit som sämst närmast själva radiatorn där värmen är som högst, men kabeln som jag sett och bytt har varit allmänt spröd hela vägen.

Är det måhända nobö radiatorer utan termostat, med enbart ett antal fasta effeksteg?

E Electrony skrev:
Jobba på max ???

Med "jobba på max" menar jag att elementet är lite underdimensionerat så att det inte "orkar" höja temperaturen till önskad nivå. Det kommer då att gå mer eller mindre kontinuerligt och blir då överhettat. Har man ett till effekten större element kommer det att gå till och från och då hinner det att svalna av mellan tillslagen och blir inte lika hett.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.