30 424 läst ·
267 svar
30k läst
267 svar
Varning för hobbyelektriker
Ja de är ju helt sanslöst vad man läser på detta forumet. Praktiskt taget alla som inte är elektriker som svarat på tråden är ju helt ute och cyklar.
De kan tyckas väldigt enkelt att dra dessa VP rör och dra dessa trådar, men kan säga att i 9fall av 10 så drar dessa "hobbyelektriker" fel vprören för lite eller för mycket tråd. De ser för de mesta ut som skit osv.. För att lyckas med detta på ett bra sätt krävs både kunskap och erfarenhet!
Nån nämnde att dessa 4år som man har efter skolan innan blir fullbetald är onödigt? Kan säga att man är långt ifrån fullärd efter dessa 4år. De som säger att de kan allt innan de har dålig koll.
De är så sjukt mycket att tänka på bara för mindre installationer som hemmapularen absolut har ingen aning och då får ni ha hur mycket teoretiska kunskaper som helst. Kom ut med mig en dag så kan ni få prova på och se hur långt de räcker. Tror inte vi tar oss ens till firmabilen....
Jag anser att de är för dåliga krav på elinstallationer. Vansinne att alla dessa lågpris elmaterial ens får säljas. Många lurar sig själva med att köpa billigt skit material och sen låta en elektriker installera de. I de flesta fallen så monterar man de dyrare materialet så snabbt så att de inte lönar sig mer.
Man kommer till så många som tror att de kan dra el.. "är ju bara lite plaströr och kabel" De slutar oftast med att man får göra om allt!
Har säkert glömt hälften av de jag tänkte skriva, men man blir bara förbannad när okunniga personer sitter och motsäger elektriker och tror att de kan så mycket..
/ Isak
De kan tyckas väldigt enkelt att dra dessa VP rör och dra dessa trådar, men kan säga att i 9fall av 10 så drar dessa "hobbyelektriker" fel vprören för lite eller för mycket tråd. De ser för de mesta ut som skit osv.. För att lyckas med detta på ett bra sätt krävs både kunskap och erfarenhet!
Nån nämnde att dessa 4år som man har efter skolan innan blir fullbetald är onödigt? Kan säga att man är långt ifrån fullärd efter dessa 4år. De som säger att de kan allt innan de har dålig koll.
De är så sjukt mycket att tänka på bara för mindre installationer som hemmapularen absolut har ingen aning och då får ni ha hur mycket teoretiska kunskaper som helst. Kom ut med mig en dag så kan ni få prova på och se hur långt de räcker. Tror inte vi tar oss ens till firmabilen....
Jag anser att de är för dåliga krav på elinstallationer. Vansinne att alla dessa lågpris elmaterial ens får säljas. Många lurar sig själva med att köpa billigt skit material och sen låta en elektriker installera de. I de flesta fallen så monterar man de dyrare materialet så snabbt så att de inte lönar sig mer.
Man kommer till så många som tror att de kan dra el.. "är ju bara lite plaströr och kabel" De slutar oftast med att man får göra om allt!
Har säkert glömt hälften av de jag tänkte skriva, men man blir bara förbannad när okunniga personer sitter och motsäger elektriker och tror att de kan så mycket..
/ Isak
La in en liten halvdryg kommentar som jag sedan tog bort, hehe, skitsamma... det kommer alltid vara så här, så länge som det är pengar som styr... tyvärr.Moribound skrev:Ja de är ju helt sanslöst vad man läser på detta forumet. Praktiskt taget alla som inte är elektriker som svarat på tråden är ju helt ute och cyklar.
/ Isak
Som svar på tal om det var mig du inkludera i det du skrev så är min tanke bara att man ska kunna hjälpa eletrikern som kommer hem till en genom att tex kunna göra "enklare" jobb som tex lägga vp-rör, efter instruktion, på ett lagligt sätt, som det är nu får jag ju inte egentligen sätta fast ett rör även om elektrikern säger att det är OK.
Klart de inte kommer försvinna hemmapulare, men människan måste väl fatta själv när man ska låta nån kunnig göra de. Förstår dina tankegångar men de funkar inte riktigt i verkliga livet.hugodog skrev:La in en liten halvdryg kommentar som jag sedan tog bort, hehe, skitsamma... det kommer alltid vara så här, så länge som det är pengar som styr... tyvärr.
Som svar på tal om det var mig du inkludera i det du skrev så är min tanke bara att man ska kunna hjälpa eletrikern som kommer hem till en genom att tex kunna göra "enklare" jobb som tex lägga vp-rör, efter instruktion, på ett lagligt sätt, som det är nu får jag ju inte egentligen sätta fast ett rör även om elektrikern säger att det är OK.
Nog stötar man på kunder här och där som känner att de vill hjälpa att fixa i rör osv, men saken är den att de tar betydligt längre tid jobbet om jag ska hålla på att instruera en okunnig. Varesig om han hjälper mig på plats eller om han gör en del själv och så kommer jag dit sen.. Spelar ingen roll hur bra man förklarar hur man ska göra de.. Vill se en okunnig förlägga rör och dosor infällt i ett kök tex... Huga de vill jag förresten inte...
Nä de blir bäst och billigast om elektrikern får fixa allt i samspråk med ägaren av huset eller vad man nu elar i.
mvh Isak
jag instruerade en gång en som skulle lägga rör själv om att i en bastu bör man undvika att förlägga dom i taket, och om man gör det så lägger man dom på kalla sidan i bastuisoleringen. när bastun var klar så låg rören dikt mot bastupanelen i taket!
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 834 inlägg
Det var ett exempel. Undrar om alla hemmafixare har lika svårt att följa enkla instruktioner - säkert några till men knappast majoriteten.
Just att förlägga rör/slang är ju ett moment som alla skulle tjäna på om folk kunde göra själva innan elektrikern kommer och kopplar in allt. Ett typiskt fall är tilläggsisolering inifrån. Man slipper förbereda alla väggar samtidigt.
Och dom flesta håller nog med om att det är nånting som dom flesta skulle klara av med enkla instruktioner i text och bilder.
Just att förlägga rör/slang är ju ett moment som alla skulle tjäna på om folk kunde göra själva innan elektrikern kommer och kopplar in allt. Ett typiskt fall är tilläggsisolering inifrån. Man slipper förbereda alla väggar samtidigt.
Och dom flesta håller nog med om att det är nånting som dom flesta skulle klara av med enkla instruktioner i text och bilder.
men tar en billig brytare 5min längre att montera och är tex 75kr billigare så tjänar ju kunden på att ta den billiga iaf och betala dom extra 5min arbetstid 
Glufsglufs skrev:Det är väl kanske inte just dosorna som är det jobbiga, jag har inga problem med att en kund handlar ut allt material själv men är det undermåligt eller svårarbetat så påpekar jag det så får dom helt enkelt välja på att antingen inte få det monterat, åka och köpa rätt saker, låta mig fixa eller helt enkelt leva med att dom prylar som ändock är godkända tar längre tid att montera och då menar jag främst uttag och brytare av suspekta fabrikat samt idiotiska armaturer och dessa plus annat i hårdplast som spricker bara man tittar på grejerna.
En elfirma håller nog genomgående lättarbetade saker och bra kvallité på alla produkter dom handhar men det säger ju inte att man ska ta hutlösa priser för likvärdiga produkter och observera här nu likvärdiga! som finns i övrig handel.
Arbetar man med samma moment och samma typ av material dag ut och dag in året runt så hittar man ju som elektriker det som passar en bäst och det är sällan det billigaste på marknaden, att hålla på med uttag och brytare där det far omkring skruvar och fjädrar och momentet tar 5-10 min längre tid för man måste pilla och leta delar på golvet så är det drygt i längden och dyrare för kunden om det är mycket som ska monteras, men för en person som kanske gör det en gång i månaden på sin höjd eller mindre så spelar det ju ingen roll så länge sakerna är godkända.
Om det billiga skiten är hela 75 spänn billigare så är du grundligt lurad på priset om du köper riktiga saker.Tossegubbe skrev:
Sen kan du se det som så, dessa extra 5 min (som säkert blir fler för det ska säkert monteras fler grejer) kan vara dom första 5 min på en ny timme.....då blev det inte så billigt!!!! :wow:
Debiterar du 2 timmar om du har jobbat 1 timme och 5 minuter?Glufsglufs skrev:Om det billiga skiten är hela 75 spänn billigare så är du grundligt lurad på priset om du köper riktiga saker.
Sen kan du se det som så, dessa extra 5 min (som säkert blir fler för det ska säkert monteras fler grejer) kan vara dom första 5 min på en ny timme.....då blev det inte så billigt!!!! :wow: