30 525 läst ·
267 svar
31k läst
267 svar
Varning för hobbyelektriker
Rätt onödigt med ett sådant "tillstånd". Det funkar redan så här i verkligheten. Om du har bra kontakt med din elektriker så tror jag knappast att det är några problem om ni kommer överens att du hjälper till med elinstallationerna genom att dra VPrör. Han kan informera dig hur du ska göra för att allt ska bli rätt/säkert/optimalt för funktioner/idragning av FK. Han kan kontrollera att allt ser bra ut innan väggar spikas igen.hugodog skrev:Skulle man inte kunna ha något tillstånd som gäller ihop med samtycke från elektriker att tex vid ett nybygge får jag som lekman förlägga vprör sätta apparatdosor etc som sedan besiktigas av elektriker och han drar sedan elen? eller vid renovering som i mitt fall så får man efter att man har skrivit på pappret byta dosan själv, nåt i den stilen, ni kanske fattar vad jag menar? Som det är nu får jag inte göra ett jota i mitt egna hus.
Jag säger inte att jag tycker att man som husägare kunna få dra elen själv, utan bara förberedande arbeten.
Detta är som sagt inte "lagligt", men knappast några problem! Jag kan inte komma på så många fel som kan bli i rördragningen (som man inte kan se då man inspekterar)
Detta är sant och verkligheten funkar så i många fall förutsatt att en elektriker är med på noterna från början. Men, det kan bli kul tänkte jag att en lekman frågar elsäkerhetsverket, läser svaret, tolkar och lägger ut i forumet...... Kanske lekman då får sig en tankeställare över vad elektriker har att tampas med.Rrrrr skrev:Rätt onödigt med ett sådant "tillstånd". Det funkar redan så här i verkligheten. Om du har bra kontakt med din elektriker så tror jag knappast att det är några problem om ni kommer överens att du hjälper till med elinstallationerna genom att dra VPrör. Han kan informera dig hur du ska göra för att allt ska bli rätt/säkert/optimalt för funktioner/idragning av FK. Han kan kontrollera att allt ser bra ut innan väggar spikas igen.
Detta är som sagt inte "lagligt", men knappast några problem! Jag kan inte komma på så många fel som kan bli i rördragningen (som man inte kan se då man inspekterar)
Jo jag vet att det funkar så här i verkligheten många gånger, men varför ska det vara så att man måste "smyga" med det, hade det inte vart bättre att man fick hjälpa elektrikern med det här på ett´"lagligt" sätt?Rrrrr skrev:Rätt onödigt med ett sådant "tillstånd". Det funkar redan så här i verkligheten. Om du har bra kontakt med din elektriker så tror jag knappast att det är några problem om ni kommer överens att du hjälper till med elinstallationerna genom att dra VPrör. Han kan informera dig hur du ska göra för att allt ska bli rätt/säkert/optimalt för funktioner/idragning av FK. Han kan kontrollera att allt ser bra ut innan väggar spikas igen.
Vill inte vara spydig på nåt sätt men...Glufsglufs skrev:Detta är sant och verkligheten funkar så i många fall förutsatt att en elektriker är med på noterna från början. Men, det kan bli kul tänkte jag att en lekman frågar elsäkerhetsverket, läser svaret, tolkar och lägger ut i forumet...... Kanske lekman då får sig en tankeställare över vad elektriker har att tampas med.
Jag tolkar det du har skrivit som att du har världens jobbigaste arbete?
Redigerat av moderator:
Ja det var väl ett bra exempel på korkad byrokrati!
Jag får fullt lagligt ge mig ut och fräsa runt med (nåja svaja) min 12m långa och 8ton tunga och gamla husbil! men jag får inte ta nya lättkörda 4,2tons ivecoflakbilen med ABS osv in till bygghandeln men väl den exakt likadana 3.5tons versionen.

Likaväl kan jag lagligt köra grannens personbilsreggade 4.5tons hummer in till affären men chevapickupen går inte för sig trots att den är mindre på alla sätt, orsaken är att den heter lätt lastbil i reg-papper istället för personbil men likaväl kan båda fordonen reggas på valfritt sätt och är bara en pappersfråga.
Ja svensk lagstiftning är verkligen förtroendeingivande tycker jagq(;^
p
Samma sak gäller för el anser jag, en oerfaren elektriker kan vara behörig för en sak han aldrig arbetat med IRL medans en mycket duktig hempulare inte får spika upp 2m kulo och montera ett uttag.
Sorry men sådan lagstiftning kommer aldrig att få min respekt tyvärr.
Jag får fullt lagligt ge mig ut och fräsa runt med (nåja svaja) min 12m långa och 8ton tunga och gamla husbil! men jag får inte ta nya lättkörda 4,2tons ivecoflakbilen med ABS osv in till bygghandeln men väl den exakt likadana 3.5tons versionen.
Likaväl kan jag lagligt köra grannens personbilsreggade 4.5tons hummer in till affären men chevapickupen går inte för sig trots att den är mindre på alla sätt, orsaken är att den heter lätt lastbil i reg-papper istället för personbil men likaväl kan båda fordonen reggas på valfritt sätt och är bara en pappersfråga.
Ja svensk lagstiftning är verkligen förtroendeingivande tycker jagq(;^
Samma sak gäller för el anser jag, en oerfaren elektriker kan vara behörig för en sak han aldrig arbetat med IRL medans en mycket duktig hempulare inte får spika upp 2m kulo och montera ett uttag.
Glufsglufs skrev:Jag är uppväxt med lastbilar, jag kan lossa, lasta och förankra last på ett säkert sätt. Jag kan köra lastbil utan problem. En helg ska jag flytta och måste göra det precis då men kan bara ta allt i en sväng pga att jag ska köra 50 mil. Jag har inte lastbilskort. Om jag ska följa reglerna så måste jag ha tag på en person med lastbilskort eller flyttfirma på dagen. Jag vet inte vad ni tycker men om jag fick en helgkurs med teori och praktik för lastbilskort så hade jag tagit det. Jag kan ju allt, lasta, lossa, köra. Hårddraget, jag får inte ens köra på otrafikerad väg, men regler är ju regler som sagt.
Nä, så är det inte men man funderar ibland om folk tror att en elektriker bara står vid en strömbrytare och kopplar hela dagarna.hugodog skrev:
Sen kommer du om du nu inte lyckas få svar från den mest pedagogiska anställde elsäkerhetsverket någonsin har haft få ett svar som antingen enkelt och rakt av i en mening typ bara fördömmer lekman och elinstalltion i kombination eller ett svar som inte ens en elektriker med 50 års erfarenhet skulle kunna tolka något vettigt av.
Dom är experter på det på elsäkerhetsverket. Det var så jag menade.
Redigerat:
Det finns ingen oerfaren elektriker som har behörighet för något den inte gjort IRL.Tossegubbe skrev:Ja det var väl ett bra exempel på korkad byrokrati!
Ja svensk lagstiftning är verkligen förtroendeingivande tycker jagq(;^p
För att överhuvud taget komma till en punkt en elektriekr ska jobba på egen hand och sen komma till den dagen då han kan läsa in behörighet och ta ut den så måste den efter skolutbildning gå som lärling 1600 timmar som är uppdelade i olika många timmar på olika delar inom yrket, som ett visst antal timmar på el-service, jobb i stall o ladugårdar, motorer, nyproduktion osv osv därefter skrivs ett certifikat ut, sen ska elektrikern jobba med handledning i ytterligare 4 år inan den är fullbetald och kan plocka ut en behörighet om så önskas efter att ha läst en ABL kurs tex.
Sen tog du mitt stycke lite ur sitt sammanhang, det var ett svar på en sak, inte ett konstaterande så läs inläggen före också.
Visst jag håller i princip med men i mitt dagliga arbete så kommer jag i kontakt med elektriker som säger "oj det här vet jag inte hur jag ska göra" och då anser jag inte att dom kan "allt" i deras yrke.
Finns ganska många behöriga industrielektriker som när dom hamnar på ngt mindre villarbete står som handfallna över hur det ska vara och spec den funktionella/estetiska biten.
Finns ganska många behöriga industrielektriker som när dom hamnar på ngt mindre villarbete står som handfallna över hur det ska vara och spec den funktionella/estetiska biten.
Glufsglufs skrev:Det finns ingen oerfaren elektriker som har behörighet för något den inte gjort IRL.
För att överhuvud taget komma till en punkt en elektriekr ska jobba på egen hand och sen komma till den dagen då han kan läsa in behörighet och ta ut den så måste den efter skolutbildning gå som lärling 1600 timmar som är uppdelade i olika många timmar på olika delar inom yrket, som ett visst antal timmar på el-service, jobb i stall o ladugårdar, motorer, nyproduktion osv osv därefter skrivs ett certifikat ut, sen ska elektrikern jobba med handledning i ytterligare 4 år inan den är fullbetald och kan plocka ut en behörighet om så önskas efter att ha läst en ABL kurs tex.
Sen tog du mitt stycke lite ur sitt sammanhang, det var ett svar på en sak, inte ett konstaterande så läs inläggen före också.
Om vi vänder det så här, jag har jobbat med elektriker som har varit alltifrån 18 till 70 och det finns ingen som kan allt, gubbarna säger att dom lär sig något nytt varje år. Och absolut har du rätt men det är helt två olika typer av elektriker, det är som att jämföra en murare och en finsnickare ungefär, båda är byggare fast inte. Det finns även inom elyrket olika grenar och det är ju total otur att få hem en industrielektriker när det är en servicekille man egentligen ska ha. För inte tar du hem en murare när det ska byggas en altan?Tossegubbe skrev:Visst jag håller i princip med men i mitt dagliga arbete så kommer jag i kontakt med elektriker som säger "oj det här vet jag inte hur jag ska göra" och då anser jag inte att dom kan "allt" i deras yrke.
Ok, missuppfattade lite vad du menade dåGlufsglufs skrev:Nä, så är det inte men man funderar ibland om folk tror att en elektriker bara står vid en strömbrytare och kopplar hela dagarna.![]()
Sen kommer du om du nu inte lyckas få svar från den mest pedagogiska anställde elsäkerhetsverket någonsin har haft få ett svar som antingen enkelt och rakt av i en mening typ bara fördömmer lekman och elinstalltion i kombination eller ett svar som inte ens en elektriker med 50 års erfarenhet skulle kunna tolka något vettigt av.
Dom är experter på det på elsäkerhetsverket. Det var så jag menade.
Nä vad jag tror så kommer jag få ett ganska så entydligt svar, SÄKERHET!
Nä en eletriker står inte varje dag och kopplar strömbrytare, villainstallationer hör väl till dom mest enkla rutinmässiga jobben antar jag.
Läser om många som ger sig på att dra fk hit å dit, pillar i el-centralen, går ut på nätet och ställer frågor om både det ena och det andra som det bara lyser "jag är en glad amatör om", ja mycket är väl ganska så mycket standard och man behöver inte göra så mycket beräkningar i en vanlig villainstallation, rätta mig om jag har fel.
Just därför tycker jag att det är lustigt att det blir så mycket uppståndelse när jag pratar om att få lägga ut VP-rör eller sätta dit några apparatdosor, och ja jag vet skulle jag sätta igång å byta det själv så tror jag inte nån skulle bry sig så värst och det skulle heller inte märkas att en lekman som jag har varit framme i farten.
Det är väl kanske egentligen en liten sak att diskutera just om vp-rör å dosor, men iaf
Redigerat av moderator:
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
"Arga snickaren": 400 V i vanligt vägguttag. Bra gjort, duktigt.
//Patrik
//Patrik