30 419 läst ·
267 svar
30k läst
267 svar
Varning för hobbyelektriker
I vissa fall så är de sånt skrot kunden köpt att man hinner ta sönder saken innan man monterat denTossegubbe skrev:
Jag rekommenderar alla att köpa eljo eller elko. Eljo säljs till bra kurs på Jula.
Patrik_Hed skrev:
Dock har jag märkt att om man jämför Eljo som man köper via grossisterna och de man köper på Jula så är plasten invändigt blå på Julas och grön från grossisterna
Jag har märkt att elektrikerna här har väldigt svårt att hålla isär elsäkerhet, design/funktionalitet och fel som enbart är fel för att man inte gör som elektrikern vill.
Många argument emot hobbyelektriker är att vi inte klamrar kabeln på cm rätt avstånd eller snett och fult. Vi gör för snäva böjar på vp-slangen så att det omöjliggör omdragning av trådar. Drar för många trådar eller för få. Vi sätter inte fast rören ordentligt så att det blir omöjligt eller bara blir jobbigt att dra in ny kabel. Vi köper prylar som har dålig kvalitet och är fula, vissa är "jobbiga" att ansluta.
Vad fan, vi får väll skylla oss själva om vi skapar mer problem än vad vi löser. Om det tex inte går att dra in en extra tråd för trappbelysning för att vi har lagt rörböjen för skarp. Så är väll det ingen säkerhetsrisk?!!
Var finns begreppet att "kunden alltid har rätt" i elbranschen oavsett hur fel vi gjort? Ni skall väll serva oss inte tvärs om?
Sedan finns det ju givetvis fall som har "en förhöjd risk". Men då kan ni väll vänligt men bestämt påpeka det här och erbjuda er att lösa det här istället för att idiot förklara era kunder...
Jag tycker vvs branschen är ett klockrent exempel. Dit kan man, i alla fall där jag bor, gå men den värsta idiot frågan som finns och ändå få ett professionellt bemötande och även om man inte får ihop sin Biltema kran med resten av huset så hjälper dom en med det med och talar vänligt om att det hade varit enklare om man köpt en kran med en bra kvalitet som håller sig till standard men att det givetvis kostar mer. Jag får bestämma själv vad jag vill ha...
Många argument emot hobbyelektriker är att vi inte klamrar kabeln på cm rätt avstånd eller snett och fult. Vi gör för snäva böjar på vp-slangen så att det omöjliggör omdragning av trådar. Drar för många trådar eller för få. Vi sätter inte fast rören ordentligt så att det blir omöjligt eller bara blir jobbigt att dra in ny kabel. Vi köper prylar som har dålig kvalitet och är fula, vissa är "jobbiga" att ansluta.
Vad fan, vi får väll skylla oss själva om vi skapar mer problem än vad vi löser. Om det tex inte går att dra in en extra tråd för trappbelysning för att vi har lagt rörböjen för skarp. Så är väll det ingen säkerhetsrisk?!!
Var finns begreppet att "kunden alltid har rätt" i elbranschen oavsett hur fel vi gjort? Ni skall väll serva oss inte tvärs om?
Sedan finns det ju givetvis fall som har "en förhöjd risk". Men då kan ni väll vänligt men bestämt påpeka det här och erbjuda er att lösa det här istället för att idiot förklara era kunder...
Jag tycker vvs branschen är ett klockrent exempel. Dit kan man, i alla fall där jag bor, gå men den värsta idiot frågan som finns och ändå få ett professionellt bemötande och även om man inte får ihop sin Biltema kran med resten av huset så hjälper dom en med det med och talar vänligt om att det hade varit enklare om man köpt en kran med en bra kvalitet som håller sig till standard men att det givetvis kostar mer. Jag får bestämma själv vad jag vill ha...
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Drar du ner priset på fastigheten den dagen du ska sälja då? Det kan ju skapa enorma problem för nästa ägare.lillePer skrev:
Det tycker inte jag har med saken att göra. Det är väll av elsäkerhetsskäl som ni är är emot hobbyelektriker? Inte att vi har gjort det svårare för framtida eventuella förändringar?
Jag är inte bitter även om jag kände att det kunde låta så...
Jag är inte bitter även om jag kände att det kunde låta så...
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Ja, för ett bra tags sen så var det faktiskt uppe på tapeten, det var någon som påstod att skillnaden var att strömställarna med blå plast inte var halogenfri, jämfört med den gröna.Moribound skrev:
//Patrik
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
En elanläggning ska vara säker, funktionell och snygg. Klarar man inte av att upprätthålla de kraven när man pular så ska man låta bli.lillePer skrev:
Men kan man däremot göra det så visst, pula på.
Det är väl ungefär samma sak med VVS-branchen, är det fackmannamässigt utfört så är det lugnt med försäkringar och så (har jag uppfattat det som).
//Patrik
Kan man inte lägga till några ord?Patrik_Hed skrev:
En elanläggning skall vara säker. Klarar man inte av att upprätthålla det kravet när man pular så skall man låta bli. En elanläggning bör vara funktionell och snygg. Klarar man inte av att upprätthålla de kraven när man pular bör man låta bli, men det händer inget farligt. Sedan finns förstås momentet omedveten okunnighet, men en olycka orsakas inte av att en anläggning är ful.
Erik
faktum är att det är inte många utanför detta forum som verkligen kan göra en säker och snygg anläggning, har sett mycket elände, inte minst hos en bil-el firma, som verkligen kan el, satt det slarvingt monterade armaturer, dåligt klamrad kabel och trasiga vägguttag där metallblecken syntes med blotta ögat..
jag ska inte säga att jag är ofelbar för jag har också gjort lite fel (gulgrön mellantråd från dosa till trappbrytare i en kulo, samt ojordade takuttag och jordade vägguttag, samt lite för väl tilltagen kapslingsklass i badrummet) men det var också dom enda felen, på hela anläggningen som jag gjorde från grunden, innan jag hittade detta forum (har lärt mig ganska mycket här också)
jag ska inte säga att jag är ofelbar för jag har också gjort lite fel (gulgrön mellantråd från dosa till trappbrytare i en kulo, samt ojordade takuttag och jordade vägguttag, samt lite för väl tilltagen kapslingsklass i badrummet) men det var också dom enda felen, på hela anläggningen som jag gjorde från grunden, innan jag hittade detta forum (har lärt mig ganska mycket här också)
Säkert: JA!
Snyggt: Om man själv tycker att det är viktigt
Funktionellt: Ja efter ens eget tycke
Annars kommer det ju snart vara krav på att man inte får måla sitt hus om man inte är målare/behörighet...
För det kan bli både fult och dåligt...
Man kan tycka att man borde låta bli om man inte har kunskapen men jag tycker att man skall få välja fritt i detta land hur man vill ha det och vad man tycker är viktigt förutsatt att man håller sig till säkerhetskraven...
Jag tycker bara att när man pratar om behörighet så skall man ha det av säkerhetsskäl inget annat!
Annars kommer det ju snart vara krav på att man inte får måla sitt hus om man inte är målare/behörighet...
Man kan tycka att man borde låta bli om man inte har kunskapen men jag tycker att man skall få välja fritt i detta land hur man vill ha det och vad man tycker är viktigt förutsatt att man håller sig till säkerhetskraven...
Jag tycker bara att när man pratar om behörighet så skall man ha det av säkerhetsskäl inget annat!
Du har inte funderat på att det är olagligt också....inte bara bryta mot branschpraxtis utan även mot lagen men å andra sidan så verkar det inte spela någon roll hur kunnig lekman är eller inte för pula själv skas det ju göra, annars är man väl inte man noglillePer skrev:Säkert: JA!
electrocuted skrev:faktum är att det är inte många utanför detta forum som verkligen kan göra en säker och snygg anläggning, har sett mycket elände, inte minst hos en bil-el firma, som verkligen kan el, satt det slarvingt monterade armaturer, dåligt klamrad kabel och trasiga vägguttag där metallblecken syntes med blotta ögat..
Jobbar du som elektriker? Hoppas du inte menar att det finns en massa anläggningar med gulgrönmellantråd och ojordade lamputtag tillsammans med jordade vägguttag, utan att det är endast i din egen anläggning.
Lagarna hoppas jag är till för att skydda oss från olyckor inte fula anläggningar.
Jag är inte emot att man måste ha behörighet för vara elektriker men om argumentet är att om man inte är det så gör man fula och enligt vissa inte funktionsdugliga anläggningar, då är jag emot det.
Behörigheten skall man bara kräva för säkerhetens skull inget annat...
Sedan begår jag dagligen lagbrott på många olika sätt en del med ökad risk för mig själv och ibland även andra, tex fortkörning...
Jag kalkylerar då hur stor risk jag tar och agerar utifrån det.
Detsamma gäller elen här hemma. Jag vet att jag gör något olagligt. Jag vet att jag kanske inte gör det helt utan risk.
MEN jag tror att risken att jag gör fel är väldigt liten, och om det ändå skulle bli fel trots all faktainsamling så kalkylerar jag med risken över olika tänkbara olyckor...
Efter den här riskbedömningen så ser jag inte att jag tar en större risk när jag pillar med elen en när jag balanserar på ställningen hemma utanför huset eller kör för fort eller bara kör bil.
(Jag använder elektriker till sådant som jag är osäker över)
Däremot är jag helt övertygad om att jag inte gör allt enligt praxis men jag tror inte att det påverkar säkerheten.
Så håll isär säkerhet och allt annat! Det är min åsikt.
Vad gäller åtkomsten av material så minns jag när jag var liten och vi drog någon ny tändtråd eller liknande. Då tog vi den färgen vi hade liggandes för det gick inte att få tag i något annat men idag använder jag 100% proffs grejer och jag tror, 100% RÄTT grejer. Så jag tror att tillgången på elmaterial ökar säkerheten i alla fall för mig...
Jag är inte emot att man måste ha behörighet för vara elektriker men om argumentet är att om man inte är det så gör man fula och enligt vissa inte funktionsdugliga anläggningar, då är jag emot det.
Sedan begår jag dagligen lagbrott på många olika sätt en del med ökad risk för mig själv och ibland även andra, tex fortkörning...
Detsamma gäller elen här hemma. Jag vet att jag gör något olagligt. Jag vet att jag kanske inte gör det helt utan risk.
MEN jag tror att risken att jag gör fel är väldigt liten, och om det ändå skulle bli fel trots all faktainsamling så kalkylerar jag med risken över olika tänkbara olyckor...
Efter den här riskbedömningen så ser jag inte att jag tar en större risk när jag pillar med elen en när jag balanserar på ställningen hemma utanför huset eller kör för fort eller bara kör bil.
Däremot är jag helt övertygad om att jag inte gör allt enligt praxis men jag tror inte att det påverkar säkerheten.
Vad gäller åtkomsten av material så minns jag när jag var liten och vi drog någon ny tändtråd eller liknande. Då tog vi den färgen vi hade liggandes för det gick inte att få tag i något annat men idag använder jag 100% proffs grejer och jag tror, 100% RÄTT grejer. Så jag tror att tillgången på elmaterial ökar säkerheten i alla fall för mig...
Om inte annat förenklar det kanske för någon i framtiden om inte allt är draget med brunt i principlillePer skrev:Lagarna hoppas jag är till för att skydda oss från olyckor inte fula anläggningar.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Haha Vilken stjärna!Glufsglufs skrev:Om inte annat förenklar det kanske för någon i framtiden om inte allt är draget med brunt i princip(har en gammal jobbarkompis som var till en kund som mixtrat själv och hade bara brun tråd förutom till spisen, där hade han lyxat till det med gul/grön fas just för att den färgen skillde sig så pass mycket)
//Patrik