30 419 läst ·
267 svar
30k läst
267 svar
Varning för hobbyelektriker
Grundlurad på priset är man väl alltid (finns en multitud av trådar om detta):@. Dessutom, om det tar 65 min med 'bra' komponenter och 115 med 'sämre' blir ju tydligen timdebiteringen samma, dvs man vinner på att använda billigare komponenter. Om det istället tar 55min med 'bra' och 105 med 'sämre' går det i alla fall jämt ut, om inte det blir vinst där med givet det skiljer 75kr per del.Glufsglufs skrev:Om det billiga skiten är hela 75 spänn billigare så är du grundligt lurad på priset om du köper riktiga saker.
Sen kan du se det som så, dessa extra 5 min (som säkert blir fler för det ska säkert monteras fler grejer) kan vara dom första 5 min på en ny timme.....då blev det inte så billigt!!!! :wow:
Fast om priset mtrl/arbtid är detsamma så blir ju slutresultatet att för samma pengar har du fått sämre grejor... Hur smart är det??Kemisten skrev:Grundlurad på priset är man väl alltid (finns en multitud av trådar om detta):@. Dessutom, om det tar 65 min med 'bra' komponenter och 115 med 'sämre' blir ju tydligen timdebiteringen samma, dvs man vinner på att använda billigare komponenter. Om det istället tar 55min med 'bra' och 105 med 'sämre' går det i alla fall jämt ut, om inte det blir vinst där med givet det skiljer 75kr per del.
Just monteringstiden går att räkna på, med 5min och 360kr/h blir monteringskostnaden 30kr mer.Tossegubbe skrev:
Men det viktiga för elfirmorna är nog risken för reklamation. Där försvinner garanterat minst 2 timmar. Sedan kan man diskutera felutfallet på de billiga uttagen 1e-2, 1e-3
Med 1e-2, dvs 1% blir kostnaden nästan 10kr/uttag
Jag skulle gissa att vinsten ligger i att man köper in samma grejor någon annanstans för mindre pengar än hos hantverkaren. Men om hantverkaren kompenserar det med att vara mer petig med sin tidsrapportering eller lägga på mer tid för att man inte får sälja materialet så är det ett nollsummespel.tomlan skrev:
Så ska man göra det så är det nog bäst att vara på god fot med sin hantverkare innan och att han/hon tycker det är OK annars verkar det inte vara någon större besparing.
Ja eller så fyller dom ut dom där 55 "gratisminuterna" 

Glufsglufs skrev:Om det billiga skiten är hela 75 spänn billigare så är du grundligt lurad på priset om du köper riktiga saker.
Sen kan du se det som så, dessa extra 5 min (som säkert blir fler för det ska säkert monteras fler grejer) kan vara dom första 5 min på en ny timme.....då blev det inte så billigt!!!! :wow:
Ja vad jag menar är att det inte alltid är givet vad som blir bäst eller billigast men även om jag själv är i branchen så måste jag erkänna att man lätt blir bekväm och tar det enkla/snabba alternativet utan att reflektera över den faktiska totalkostnaden.
Det mest tragiska är ju när priset för identiska produkter skiljer, tex, en ELJO-vägguttag, om elektrikern tar 140 kr, istället för 90 kr, så kan jag ju lika gärna själv beställa hem och i samråd med elektrikern göra klart exakt vilket material som redan finns att tillgå, givetvis då kvalitetsmaterial.
Dock tror jag detta blivit bättre sen ROT infördes, då det är bättre att de tar materialhantering i sin overhead på timpriset.
Dock tror jag detta blivit bättre sen ROT infördes, då det är bättre att de tar materialhantering i sin overhead på timpriset.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Om aktivt installationstid är 1 tim 5 min så tar det ju också sedan tid att städa och åka därifrån så debitera 2 timmar är nog inte helt otänkbart i ett sådant fall.
//Patrik
//Patrik
Ja, men är de identiska?, t.ex så hade jag ett eljio trend jordat 1vägs uttag somBoan skrev:Det mest tragiska är ju när priset för identiska produkter skiljer, tex, en ELJO-vägguttag, om elektrikern tar 140 kr, istället för 90 kr, så kan jag ju lika gärna själv beställa hem och i samråd med elektrikern göra klart exakt vilket material som redan finns att tillgå, givetvis då kvalitetsmaterial.
jag köpt tidigare från elfirma, men behövde 2 och det var lite bråttom så jag åkte
till bauhaus som jag vet säljer eljo o köpte ett till, skulle sen sätta dem i en dubbelram som jag skaffat tidigare o döm om min förvåning (eller inte)när uttaget från bauhaus inte hade lös mittbricka utan den satt ihop med ram!!
dvs eljo i bägge fallen, ser lika ut när man titar på det genom förpackning
men inte!!
Och det är inte enda gångerna man råkat ut för det, så helt klart även på samma
fabrikat så finns det en kvalite som säljs via grossister/elfirmor och en billigare budget somman hittar i varuhusen
Moderator
· Stockholm
· 57 772 inlägg
Min erfarenhet är att det snarare är så att ett uttag jag kan köpa för 90 kr på ex. Jula kostar 250 - 300 från elektrikern. Om det faktiskt "bara" skiljer 50 kr, och du dessutom måste detaljdiskutera med elektrikern om vad du skall köpa, så är det logiskt sett bättre att ta den högre kostnaden hos elektrikern. Man bör förutsätta att han kommer att debitera 1 timme för rådgivningen också, om det nu handlar om lite mer än ett eller två uttag (jag skulle inte bli irriterad över en sådan extra debitering).Boan skrev:Det mest tragiska är ju när priset för identiska produkter skiljer, tex, en ELJO-vägguttag, om elektrikern tar 140 kr, istället för 90 kr, så kan jag ju lika gärna själv beställa hem och i samråd med elektrikern göra klart exakt vilket material som redan finns att tillgå, givetvis då kvalitetsmaterial.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Just i det fallet så finns det faktiskt två varianter av envägsuttag, ett med löstagbar ram som kan sättas i flerfacksram och ett utan som är tänkt att sitta ensamt.tomlan skrev:Ja, men är de identiska?, t.ex så hade jag ett eljio trend jordat 1vägs uttag som
jag köpt tidigare från elfirma, men behövde 2 och det var lite bråttom så jag åkte
till bauhaus som jag vet säljer eljo o köpte ett till, skulle sen sätta dem i en dubbelram som jag skaffat tidigare o döm om min förvåning (eller inte)när uttaget från bauhaus inte hade lös mittbricka utan den satt ihop med ram!!
dvs eljo i bägge fallen, ser lika ut när man titar på det genom förpackning
men inte!!
Och det är inte enda gångerna man råkat ut för det, så helt klart även på samma
fabrikat så finns det en kvalite som säljs via grossister/elfirmor och en billigare budget somman hittar i varuhusen
Det är en enkel miss om man inte känner till det.
//Patrik
Man behöver inte pula själv speciellt länge innan man inser att bra material är värt priset även när arbetstiden är "gratis".
Sedan får man faktiskt värdesätta i reda pengar att elektrikern har prylarna hemma. Visst kan man beställa på internet, men det tar tid, både när man surfar på nätet och inte minst medan man väntar från torsdag till tisdag innan prylarna dyker upp.
Inte helt sällan köper jag material av min lokale elektriker. OK, det kostar lite mer, men han en central hemma när jag behöver den på fredag eftermiddag inför helgens projekt.
Precis som hempularen skriver så får man dessutom lite goda råd och kloka frågor att besvara på köpet.
Sedan får man faktiskt värdesätta i reda pengar att elektrikern har prylarna hemma. Visst kan man beställa på internet, men det tar tid, både när man surfar på nätet och inte minst medan man väntar från torsdag till tisdag innan prylarna dyker upp.
Inte helt sällan köper jag material av min lokale elektriker. OK, det kostar lite mer, men han en central hemma när jag behöver den på fredag eftermiddag inför helgens projekt.
Precis som hempularen skriver så får man dessutom lite goda råd och kloka frågor att besvara på köpet.
Det har du givetvis helt rätt i, och jag har försökt gång på gång på gång att gynna de lokala företagarna med att handla, men när de först inte har prylarna på lager och inte lyckas få fram dem snabbare än jag själv (antingen genom att handla över nätet eller åka 7 mil i andra riktningen till "min" grossist) och sedan gör påslag på grossistens priser på 50 - 100 procent så är det f*n inte lätt.mycke_nu skrev:
VVS prylar däremot, med mindre jag behöver specialsaker (som det har blivit en hel del på senare tid) köper jag lokalt. Inte är de speciellt mycket dyrare än nätet (eller grossist) och de står klara att svara på alla möjliga frågor man kan ha även om man inte har köpt delarna (f.ex. ett par Blucher brunnar med tillbehör) hos dem.
Jag har inga som helst problem att betala lite mer än "marknadspris" för produkter om det innebär att jag får snabb leverans, god service och blir trevligt bemött men ska de ha ut ockerpriser, levera efter en vecka och sist men absolut inte minst inte orkar/vill svara på frågor då det är "olagligt att koppla själv" får det vara. Hoppas fler och fler gör som mig så dessa lurendrejare går konkurs - men det är det väl heller ingen större risk för då de mer eller mindre har monopol här i byn.
Grejen är väl att oftast är de inte så enklar instruktioner i slutändan... Finns såklart de som klarar av att göra ett hyfsat jobb med instruktioner, men i överlag så gör de inte de. De blir bara hafsjobb som sedan blir ett helvete. Och för den delen. Tror du att vi ska bli nå lärare eller? Inte sitter en rörmokare och föklarar med bild och text hur man linar ett rör?Bo.Siltberg skrev:Det var ett exempel. Undrar om alla hemmafixare har lika svårt att följa enkla instruktioner - säkert några till men knappast majoriteten.
Just att förlägga rör/slang är ju ett moment som alla skulle tjäna på om folk kunde göra själva innan elektrikern kommer och kopplar in allt. Ett typiskt fall är tilläggsisolering inifrån. Man slipper förbereda alla väggar samtidigt.
Och dom flesta håller nog med om att det är nånting som dom flesta skulle klara av med enkla instruktioner i text och bilder.
Ofta när de dras hejvilt hemma så älskar de vp16 slang med 5ledad fk1.5 i.... De är riktigt kul att koppla när de går 5trådar till ALLT! och samma färger då förstås. vid såna tillfällen blir de betydligt dyrare för kunden att få arbetet gjort.
Nej har man inte erfordlig kunskap om de man gör så ska man ge fan i de.