M Marko9911 skrev:
Hej,

Vi har anlitat Elfirma Elaby Elektriker AB (Stockkholm) som på sms meddelade sina priser 895 kr för första timma och 590 kr för alla timmar därefter.

Så här står det bland annat i deras SMS

Pris inkl. moms och ROT-avdrag:

– Framkörning: 0 kr

– Första timmen: 995 kr

– Därefter: 590 kr/timme

– Avbokningsavgift 500kr

– Admin tillägg 50-250kr

Jag hade beställt en elektriker men det kom två personer av vilka en tydligen var praktikant.

Jobbet drog ut på tiden (borra ett håll i vägen,dra en elsladd och två vägguttag tog 4 timmar för två personer alltså 8 timmar sammanlagt ) och när de var klara så vill de ha betalt direkt via Klarna och dubbelt så mycket per timme 1990 kr för första timma istället för 995kr och 1180 kr istället för 590 kr som det står i SMS:et
Material kostar mera än 100% än vad det kostar på Bauhaus tex. och vad de lovade muntligt två dagar innan under telefonsamtalet.

De vill också ta betalt för att elektriker röker och fakturerar mig i efterhand som också tar 15 till 20 minuter och då blir tiden precis lite över 3 timmar och då tar de 4 timmar eller rättare sagt 8 timmar för två man(!) alltså även för den andra killen (praktikanten) som kollade i sin telefon under tiden.

Fakturan brutto innan ROT blev 13800 kr / 1990 kr för första timma istället för 995kr och 1180 kr istället för 590 kr som det står i SMS:et
Fakturan brutto efter ROT blev 8665 kr

Det räcker med att läsa lite på Trustpilot och Reco.se för att förstå att jag långt ifrån är ensam om att uttsaättas för deras ohederliga metoder.
[länk]
[länk]

De får så klart inte betalt av oss och vi kommer idag att bestrida fakturan och ta till vidare åtgärder mot de

Om ngn kanske har ngt bra råd eller förslag hur man ska hantera detta så är vi tacksama

Hälsningar
Bestrid!! Anmäl och berätta att ni anmäler dem för bedrägeri!

• Gilla
Skåningen_1
  • Laddar…
K Kerstin N skrev:
Tack Skåningen_1,

Det ska jag göra så snart jag får tid till det.

Ha en fin dag.
Du får försöka slita dig loss och lägga 10 minuter på att bestrida, ev får du avsätta lite fritid.

• Gilla
Skåningen_1
  • Laddar…
Fairlane
K Kerstin N skrev:
Självklart så ska jag be om att få fakturan rättad och korrekt.
Jag vill bara vara förberedd om det är så att dom itne erkänner fakturan som en felaktig faktura.
Vad du än gör, betala inte hela fakturan för att sen försöka få tillbaka pengar. När man får en felaktig faktura ska man bestrida den. Du ska dock betala det ostridliga. Om de vägrar att korrigera, så vägrar du att betala. Hotar de skicka till inkasso så bestrider du bara. Skickar de till inkasso så bestrider du igen. Då gör inte inkassobolaget något mer och du riskerar ingen betalningsanmärkning, hur mycket de än försöker hota med det.

Obs, det går inte att avgöra om de gjort ett bra eller dåligt arbete vara för att lampan lyser eller vad det är. Det kan vara perfekt utfört eller illa utfört.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Jag körde en AI analys av de nytillkomna skribenternas inlägg.

Till en början så är det inte mer än drygt 30% chans att inledande texten skulle kunna skrivits utan AI.

Analyserar man sen innehåll och följande diskussioner samt lägger till ytterligare en skribent som råkar upptäcka denna diskussion på ett internetforum med liknade tillkortakommanden (eller samma tangentbord) så minskar sannolikheten att dessa personer existerar och saknar koppling till det kritiserade firman till drygt 1%.

Den tillkommer inlägg #404 med lite retoriskt läckage och språkbruk som inte riktigt passar konsumentsidan.
Själv skulle jag nog gissa på <1%.

Samtidigt är diskussionen till viss del finurligt kreativ o underhållande.

Från analysen
Det som sticker ut är inte en enskild detalj, utan kombinationen av flera:

• Två nyregistrerade konton inom kort tidsintervall
  • Båda gör sina första inlägg i just denna tråd
  • Båda uttrycker sig övervägande positivt om ett annars starkt kritiserat företag
  • Liknande språkbruk och formuleringar
  • Återkommande språkliga avvikelser (t.ex. avsaknad av å/ä/ö, ovanliga meningskonstruktioner)
  • Resonemang som tenderar att tona ner kritik snarare än att bemöta den konkret
  • Begränsat med verifierbara detaljer trots relativt långa inlägg
Var för sig är inget av detta avgörande. Men tillsammans bildar det ett mönster som är svårt att bortse från.

För att detta skulle vara helt genuint krävs i praktiken att:

• två oberoende personer
  • med liknande språkliga egenheter (inkl. tangentbord utan svenska tecken)
  • råkar hitta en äldre, omfattande kritiktråd
  • väljer att registrera sig enbart för att nyansera bilden
  • och gör detta inom loppet av ett par dagar
Det är naturligtvis inte omöjligt – men sannolikheten får bedömas som låg.

En mer sannolik förklaring är att inläggen inte är helt oberoende av varandra.

• Gilla
Dilato och 7 till
  • Laddar…
K
E elmont skrev:
Du får försöka slita dig loss och lägga 10 minuter på att bestrida, ev får du avsätta lite fritid.
Tack för ditt svar elmont,

Det ska jag ta mig tid att göra, det kommer absolut att bli av.
Det är just nu ett par dagar som jag har en del sjukhusbesök att gå på.
Det tar en del energi så jag behöver vila lite när jag har kommit hem från dom.
Det var lättare med sådan när jag var yngre än 86 år gammal.

Ha en fin dag elmont.

• Gilla
Granne421
  • Laddar…
K
Fairlane Fairlane skrev:
Vad du än gör, betala inte hela fakturan för att sen försöka få tillbaka pengar. När man får en felaktig faktura ska man bestrida den. Du ska dock betala det ostridliga. Om de vägrar att korrigera, så vägrar du att betala. Hotar de skicka till inkasso så bestrider du bara. Skickar de till inkasso så bestrider du igen. Då gör inte inkassobolaget något mer och du riskerar ingen betalningsanmärkning, hur mycket de än försöker hota med det.

Obs, det går inte att avgöra om de gjort ett bra eller dåligt arbete vara för att lampan lyser eller vad det är. Det kan vara perfekt utfört eller illa utfört.
Hej Fairlane,

Tack för ditt tips, jag ska använda den taktiken har jag tänkt, dock inte tänkt så långt som du beskrev i ditt meddelande.

Jag uppskattar ditt tips samt tar till mig det som ett extra steg i min plan.

Ha en fin dag Fairlane.

K
blackarrow blackarrow skrev:
Jag körde en AI analys av de nytillkomna skribenternas inlägg.

Till en början så är det inte mer än drygt 30% chans att inledande texten skulle kunna skrivits utan AI.

Analyserar man sen innehåll och följande diskussioner samt lägger till ytterligare en skribent som råkar upptäcka denna diskussion på ett internetforum med liknade tillkortakommanden (eller samma tangentbord) så minskar sannolikheten att dessa personer existerar och saknar koppling till det kritiserade firman till drygt 1%.

Den tillkommer inlägg #404 med lite retoriskt läckage och språkbruk som inte riktigt passar konsumentsidan.
Själv skulle jag nog gissa på <1%.

Samtidigt är diskussionen till viss del finurligt kreativ o underhållande.

Från analysen
Hej,

Jag vet att jag är en nytillkommen användare här på forumet, men är dock osäker på om det är bland andra mig du har i tankarna med att du utförde en AI analys.

Om så är fallet att jag är en av dessa så kan jag intyga dig om att det inte är så ens en liten gnutta.

Jag fick ett jobb utfört, fick en felande faktura, sökte på internet om vad jag kan göra, hittade detta bland andra forum, bad om hjälp och har fått väldigt bra respons som jag uppskattar.

Jag lägger inte någon större vikt i det, så om du vill ta bort mitt konto från forumet så är du mer än välkommen att göra det.

Glöm inte att det är säkert mycket mindre än 1% chans att folk vinner något större på lotto också, trots detta så händer det varje gång.

Tusen tack till er som har hjälpt mig på vägen, jag uppskattar det otroligt mycket. 😍

• Gilla
Marko9911
  • Laddar…
Båda dessa nya medlemmar säger sig vara 80+ och använder ett språk som är ovanligt t.o.m. i deras ålderskategori. Det är klart att det är fejk. Det är väl bara att banna användarna.

• Gilla
Dilato och 8 till
  • Laddar…
B Bästerortarn skrev:
Båda dessa nya medlemmar säger sig vara 80+ och använder ett språk som är ovanligt t.o.m. i deras ålderskategori. Det är klart att det är fejk. Det är väl bara att banna användarna.
Admin borde väl dessutom kunna se om de kommer från samma ip vilket säkert är fallet.

• Gilla
Skåningen_1
  • Laddar…
S
P Peter321 skrev:
Admin borde väl dessutom kunna se om de kommer från samma ip vilket säkert är fallet.
Just precis! 😄

• Gilla
Pin
  • Laddar…
K Kerstin N skrev:
Hej,

Jag vet att jag är en nytillkommen användare här på forumet, men är dock osäker på om det är bland andra mig du har i tankarna med att du utförde en AI analys.
Välkommen till forumet
K Kerstin N skrev:
Om så är fallet att jag är en av dessa så kan jag intyga dig om att det inte är så ens en liten gnutta.

Jag fick ett jobb utfört, fick en felande faktura, sökte på internet om vad jag kan göra, hittade detta bland andra forum, bad om hjälp och har fått väldigt bra respons som jag uppskattar.
Det ska bli intressant att följa hur ditt ärende utvecklas och om det löser sig.
K Kerstin N skrev:
Jag lägger inte någon större vikt i det, så om du vill ta bort mitt konto från forumet så är du mer än välkommen att göra det.
Jag är bara en vanlig användare så jag kommer inte ta bort dig. Jag avundas inte moderatorer som får lägga tid på att läsa och bedömma sånt.

Många inlägg som förefaller mycket märkliga är oftast äkta enligt min erfarenhet
K Kerstin N skrev:
Glöm inte att det är säkert mycket mindre än 1% chans att folk vinner något större på lotto också, trots detta så händer det varje gång.
Harry Boy har bättre odds än lotto.
K Kerstin N skrev:
Tusen tack till er som har hjälpt mig på vägen, jag uppskattar det otroligt mycket. 😍
Här på forumet är vi snälla och hjälper varandra.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
S
Angelica Cramer Angelica Cramer skrev:
Blev grundlurad av dem med. Fick en offert på 22tkr efter ROT och beräkning på 2 arbetsdagar. Enter Lillebror, elektriker som kom, drog en djup suck och sade att det antagligen skulle ta längre tid än 2 dagar. Två första dagarna var det Lillebror och hjälpreda. Tjatar till sig om fler dagar och skickar löpande fakturor för varje arbetsdag. Eftersom elen nu är utdragen så är det gisslandrama så kommer överens om ytterligare 2 dagar. Abbe (med hjälpreda) kommer då som annan i tråden här även har erfarenhet med. Jag var bortrest den veckan men konstaterade när jag kom tillbaka att nästan ingenting skett sen Lillebror. Skickade åter löpande fakturor och är fortfarande inte klara! Jag ger hård deadline eftersom vardagsrumsgolvet nämligen ska slipas och de är inte välkomna efter det. De förstår att det inte finns mer att hämta så Lillebror kommer tillbaka för en FEMTE (5!) dag och gör färdigt allt med gusto som definitivt inte fanns tidigare.

Arbetet tog 2,5 ggr längre tid och kostade 4ggr mer än avtalat!
86tkr och ROT:en helt länsad!!!! De hade mage att säga att jag skulle kontakta dem när jag ska renovera köket! 🤬 Hela renoveringen har tagit tvärnit och jag har haft ekonomisk ångest i snart tre månader tack vare dem.
Hej Angelica
Hur har d gått för dig? Fått ngn upprättelse? 😕

• Gilla
Marko9911
  • Laddar…
S
Angelica Cramer Angelica Cramer skrev:
Blev grundlurad av dem med. Fick en offert på 22tkr efter ROT och beräkning på 2 arbetsdagar. Enter Lillebror, elektriker som kom, drog en djup suck och sade att det antagligen skulle ta längre tid än 2 dagar. Två första dagarna var det Lillebror och hjälpreda. Tjatar till sig om fler dagar och skickar löpande fakturor för varje arbetsdag. Eftersom elen nu är utdragen så är det gisslandrama så kommer överens om ytterligare 2 dagar. Abbe (med hjälpreda) kommer då som annan i tråden här även har erfarenhet med. Jag var bortrest den veckan men konstaterade när jag kom tillbaka att nästan ingenting skett sen Lillebror. Skickade åter löpande fakturor och är fortfarande inte klara! Jag ger hård deadline eftersom vardagsrumsgolvet nämligen ska slipas och de är inte välkomna efter det. De förstår att det inte finns mer att hämta så Lillebror kommer tillbaka för en FEMTE (5!) dag och gör färdigt allt med gusto som definitivt inte fanns tidigare.

Arbetet tog 2,5 ggr längre tid och kostade 4ggr mer än avtalat!
86tkr och ROT:en helt länsad!!!! De hade mage att säga att jag skulle kontakta dem när jag ska renovera köket! 🤬 Hela renoveringen har tagit tvärnit och jag har haft ekonomisk ångest i snart tre månader tack vare dem.
Hej Angelica
G Guran47 skrev:
Jag har också drabbats av "Abbe" med praktikant! De svarade blixtsnabbt från Stockholm när jag sökte elektriker för att byta en kontakt här i Kävlinge, i Skåne. "Abbe" var trevlig och pratsam och berättade att Elaby nu skulle etablera sig också i Skåne. Han, eller snarare praktikanten, satte kontakt på spishällen och monterade dessutom en ny "hona". Inget vi bad om men ok tyckte vi. Allt väl så långt. Vi kom dessutom överens om att de skulle byta ut ojordade kontakter. Signerade detta via "Abbes" mobil.
Men när fakturan för kontakterna till spishällen kom höll jag på att smälla av och jag bröt omedelbart kontraktet om att byta ut ojordade kontakter och avsa mig vidare samröre med dem.
Som du skriver stämde ingenting! Fakturerat för två elektriker till det dubbla priset mot vad som sägs på deras hemsida. Dessutom fakturerade de 1.000 kr styck för kontakter jag kan köpa i butiken för ca 108 kr! Jag vägrade betala de närmare 4.000 kr. Efter hot om polisanmälan kom till sist en ny faktura på ca 2.800 kr, också det åt h-e för dyrt, men jag orkade inte med dem mer och betalade.
Sen damp det ner en faktura på över 23.671.34 kr!! De krävde betalt för den överenskommelse om byte av ojordade kontakter vi gjorde och som jag två dagar senare, när jag såg den första fakturan, utnyttjade min ångerrätt och bröt kontraktet. Nu hävdar, de via ett inkassoföretag Nordbro, att de ska ha betalt för ett arbete som aldrig påbörjats! Dessutom hävdar de att eftersom arbetet påbörjats ? gäller inte ångerrätten. Detta enligt deras egna speciella regler tydligen. Något vi inte informerades om när jag skrev under kontraktet.
Detta är naturligtvis rena gangstermetoder! Inget arbete har påbörjats, men ändå hävdar de att de ska ha betalt. Jag ser fram emot att möta dem i ett civilmål och vill varna ALLA för samröre med Elaby Bygg o EL AB!
Guran, hur har de gått för dig i detta? 🙁

• Gilla
Marko9911
  • Laddar…
S Skåningen_1 skrev:
Hej Angelica

Guran, hur har de gått för dig i detta? 🙁
Hyfsat. Jag betalade till sist runt 2800kr.

• Gilla
Skåningen_1 och 1 till
  • Laddar…
S
Jag ser både för och nackdelar med Elaby.
Inget kommer utan det andra så att säga.

Jag hade önskat att dom var snabbare i arbetet, men saker tar så klart sin tid, och jag är inte rätt person att estimera tider för just eljobb.

Jobbet blev iaf gjort och det funkar bra än så länge.
Både spisfläkt och tvättmaskinen går utan att några säkringar går.

Jag kände att jag betalade för en dag extra, men som sagt så är inte jag rätt person att döma sånt.
fortfarande surt i plånkan dock.

Jag såg också priserna i en annan tråd som inte var som jag fick information om.
Över lag så blev det fler grejer som var bra än dom som var dåliga.
En rättvis "review" är alltid bäst tänker jag, annars kunde jag ha lagt till endast det dåliga.

Hoppas att dett akan hjläpa någon ny som läser detta och funderar på något elarbete.

**************** Varning, detta är ett reklaminlägg från en falsk användare /moderator ********************

Redigerat av moderator:
  • Haha
  • Wow
Marko9911 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.