101 431 läst ·
454 svar
101k läst
454 svar
Varning för elfirma Elaby el och bygg AB! (Stockholm)
Så märkligt dock hur många nya användare som poppar upp inom loppet av några dagar för att just hitta in till denna tråd… bara väldigt märkligt ”sammanträffande”… bara för att neutralisera det faktum att Elaby har dåliga recensioner… och nu råkar det inte ens vara recensioner som rör ngt litet, som att det råkade debitera ngn för en extra timme eller en extra produkt för en hundring, utan vi pratar om grövre situationer där flera användare påtalar bedrägeri och att de blev debiterade för två extra dagar bland annat, en annan användare som blev utsatt för falska fakturor där bland annat en spishäll skulle kopplas in och helt plötsligt även blir fakturerad för ett nytt arbete över 20-tusen konor som blev avbokat, etc etc…S Sir Ström skrev:Jag ser både för och nackdelar med Elaby.
Inget kommer utan det andra så att säga.
Jag hade önskat att dom var snabbare i arbetet, men saker tar så klart sin tid, och jag är inte rätt person att estimera tider för just eljobb.
Jobbet blev iaf gjort och det funkar bra än så länge.
Både spisfläkt och tvättmaskinen går utan att några säkringar går.
Jag kände att jag betalade för en dag extra, men som sagt så är inte jag rätt person att döma sånt.
fortfarande surt i plånkan dock.
Jag såg också priserna i en annan tråd som inte var som jag fick information om.
Över lag så blev det fler grejer som var bra än dom som var dåliga.
En rättvis "review" är alltid bäst tänker jag, annars kunde jag ha lagt till endast det dåliga.
Hoppas att dett akan hjläpa någon ny som läser detta och funderar på något elarbete.
Jag säger inte att ovanligt att ngn också skulle ha en positiv recension om ett företag, men väldigt märkligt som sagt att det råkar bara vara användare som är nya som dyker upp i just denna tråd för att släta ut problematiken… och du, Sir Ström, råkar i skrivande stund vara medlem i 19 timmar… just saying…! Men tänker att de flesta användare här inne har full koll på detta…
Jag vill börja med nackdelarna som jag ser på det.
- Tog längre tid än utsatt, trots att det var en mellan tummen och pekfingret gissning. Vilket resulterade i att det tog 1,5 dagar längre än planerat.
- Jag fick städa upp lite själv efter att arbetet var utfört. Kan jag ifs leva med utan att gråta mig till sömns.
- Priset hade jag önskat att jag kikade närmare på, men det ligger lite hos mig också.
Det som var bra så är det jobbet i sig utöver ovanstående..
- Elektrikerna var flitiga med att berätta/visa vad som behövde göras, samt hur dom behövde utföra jobbet.
- Allt dom installerade (ny spiskontakt, spottar i köket (med dimmer), samt spisfläkten) fungerar som det ska än så länge så här 1 månad efter arbetet.
- Elektrikerna kom på utsatt utan förhinder.
Kan det här hjälpa någon så är jag glad för det.
Därför är det viktigt för mig att jag tog med båda sidor av myntet.
Jag beklagar att det har vart sämre möten med Elaby med det som jag har läst här i tråden.
Jag kanske bör känna mig lyckligt lottad eller få någon form av pris, hehe.
**************** Varning, detta är ett reklaminlägg från en falsk användare /moderator ********************
- Tog längre tid än utsatt, trots att det var en mellan tummen och pekfingret gissning. Vilket resulterade i att det tog 1,5 dagar längre än planerat.
- Jag fick städa upp lite själv efter att arbetet var utfört. Kan jag ifs leva med utan att gråta mig till sömns.
- Priset hade jag önskat att jag kikade närmare på, men det ligger lite hos mig också.
- Elektrikerna var flitiga med att berätta/visa vad som behövde göras, samt hur dom behövde utföra jobbet.
- Allt dom installerade (ny spiskontakt, spottar i köket (med dimmer), samt spisfläkten) fungerar som det ska än så länge så här 1 månad efter arbetet.
Jag beklagar att det har vart sämre möten med Elaby med det som jag har läst här i tråden.
**************** Varning, detta är ett reklaminlägg från en falsk användare /moderator ********************
Redigerat av moderator:
Hur kan det ta 1,5 dag extra att installera ”ny spiskontakt, spottar i köket (med dimmer), samt spisfläkten”? Vad var den ursprungliga uppskattningen, eller hur lång tid tog det totalt?B Byströmarn skrev:Jag vill börja med nackdelarna som jag ser på det.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 655 inlägg
Det är väl ändå en lägstanivå att elinstallationerna fungerar efter en månad och att elektrikerna kom i tid. Fast jag undrar varför det var fler än en elektriker till att göra ett så utpräglat småjobb?B Byströmarn skrev:
Varför beklagar du att folk haft sämre upplevelser av företaget?B Byströmarn skrev:
Och hehe på dig själv, ni fattar väl att det är sjukt genomskinligt att det kommit helt nya användare, som direkt efter skapat konto på forumet går in och skriver om "era erfarenheter" av just det här företaget. Din användare är väl nummer fyra, om jag räknat rätt.
Och märkligt nog igen.. Byströmarn… du blev ju medlem för 43 minuter sedan. Seriöst.. dags för moderatorn att städa upp här. Inte okej att ge falska recensioner… skapas ju hejvilt en massa profiler som går in på denna tråd för att ge falska recensioner… 😒B Byströmarn skrev:Jag vill börja med nackdelarna som jag ser på det.
Har du hunnit bestrida ännu?K Kerstin N skrev:Tack för ditt svar elmont,
Det ska jag ta mig tid att göra, det kommer absolut att bli av.
Det är just nu ett par dagar som jag har en del sjukhusbesök att gå på.
Det tar en del energi så jag behöver vila lite när jag har kommit hem från dom.
Det var lättare med sådan när jag var yngre än 86 år gammal.
Ha en fin dag elmont.
(vilken slump att du och @Goran Bostrom är i samma ålder!)
Så Sir Ström du menar alltså att trots att du betalade för en dag extra så är du nöjd med Elaby skurkar och skriver här att du gärna lämnar en rättvis "review"S Sir Ström skrev:Jag ser både för och nackdelar med Elaby.
Inget kommer utan det andra så att säga.
Jag hade önskat att dom var snabbare i arbetet, men saker tar så klart sin tid, och jag är inte rätt person att estimera tider för just eljobb.
Jobbet blev iaf gjort och det funkar bra än så länge.
Både spisfläkt och tvättmaskinen går utan att några säkringar går.
Jag kände att jag betalade för en dag extra, men som sagt så är inte jag rätt person att döma sånt.
fortfarande surt i plånkan dock.
Jag såg också priserna i en annan tråd som inte var som jag fick information om.
Över lag så blev det fler grejer som var bra än dom som var dåliga.
En rättvis "review" är alltid bäst tänker jag, annars kunde jag ha lagt till endast det dåliga.
Hoppas att dett akan hjläpa någon ny som läser detta och funderar på något elarbete.
Man tar sig för pannan!
Precis… fjärde inom loppet av ett par dagar och samtliga går in minuter efter att profil skapats och recenserar i just denna tråd… som sagt, sjukt genomskinligt… 🤦🏻♀️🙄SågspånPappspikEternit skrev:
Det är väl ändå en lägstanivå att elinstallationerna fungerar efter en månad och att elektrikerna kom i tid. Fast jag undrar varför det var fler än en elektriker till att göra ett så utpräglat småjobb?
Varför beklagar du att folk haft sämre upplevelser av företaget?
Och hehe på dig själv, ni fattar väl att det är sjukt genomskinligt att det kommit helt nya användare, som direkt efter skapat konto på forumet går in och skriver om "era erfarenheter" av just det här företaget. Din användare är väl nummer fyra, om jag räknat rätt.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 655 inlägg
Jag vet inte om jag tycker att moderatorerna borde städa upp bland de misstänkta profilernas inlägg. Kanske bättre att inläggen får stå kvar så läsarna kan se hur det här synnerligen suspekta företaget jobbar?S Skåningen_1 skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Då har vi grävt lite.
Analys visar att de relativt poisitiva användarna:
Goran Bostrom
Sir Ström
Goran Bostrom
Byströmarn
Verkar ha nära kontakt med varandra, kanske är de samma person. Och man kan kanske gissa att det är elfirman som försöker bättra på sitt rykte.
Bannar användarna, inläggen får stå kvar som indikation på hur seriöst företaget är.
/moderator
Goran Bostrom
Sir Ström
Goran Bostrom
Byströmarn
Verkar ha nära kontakt med varandra, kanske är de samma person. Och man kan kanske gissa att det är elfirman som försöker bättra på sitt rykte.
Bannar användarna, inläggen får stå kvar som indikation på hur seriöst företaget är.
/moderator
Redigerat:
Tusen tack Hempularen för ert detektivarbete samt alla andra som är uppmärksamma 👏🏼👏🏼👏🏼H hempularen skrev:Då har vi grävt lite.
Goran Bostrom
Sir Ström
Goran Bostrom
Byströmarn
/moderator
Tja, det är väl mer än 100 gånger större chans att vinna på HarryBoy än att dessa 4 nya medlemmar inte agerar tillsammans.
När man läser dem tillsammans framträder ett ganska tydligt gemensamt budskap, oavsett avsändare:
Samtidigt är det intressant att just denna linje återkommer i flera nya inlägg, eftersom den i praktiken innebär en ganska tydlig omdefiniering av vad som ska anses vara ett acceptabelt resultat:
Från att arbetet ska stämma mot offert och tidsplan
=> Till att avvikelser ses som normala
Från att fakturor ska vara korrekta
=> Till att kunden förväntas ta höjd för justeringar
Från fackmässigt utförande i alla delar
=> Till att “det fungerar” räcker som kvalitetsmått
Trådens mer centrala fråga om riktigt tokiga (bluff)fakturor bemöts ej.
När man läser dem tillsammans framträder ett ganska tydligt gemensamt budskap, oavsett avsändare:
- Att tidsuppskattningar i elarbeten är svåra och att det därför är rimligt att jobb drar över med 1–2 dagar
- Att fakturor ibland kan avvika från förväntan, och att det delvis ligger på kunden att ha koll
- Att mindre brister, som städning eller vissa moment i utförandet, är något man får räkna med
- Att så länge installationerna fungerar i efterhand så får arbetet anses vara lyckat
- Att kritik ofta inte visar “hela bilden”, utan behöver balanseras
Samtidigt är det intressant att just denna linje återkommer i flera nya inlägg, eftersom den i praktiken innebär en ganska tydlig omdefiniering av vad som ska anses vara ett acceptabelt resultat:
Från att arbetet ska stämma mot offert och tidsplan
=> Till att avvikelser ses som normala
Från att fakturor ska vara korrekta
=> Till att kunden förväntas ta höjd för justeringar
Från fackmässigt utförande i alla delar
=> Till att “det fungerar” räcker som kvalitetsmått
Trådens mer centrala fråga om riktigt tokiga (bluff)fakturor bemöts ej.