100 470 läst ·
453 svar
100k läst
453 svar
Varning för elfirma Elaby el och bygg AB! (Stockholm)
Håller med… inte städa bort själva inläggen, men användare 🙂 vilket nu gjorts 👏🏼👏🏼👏🏼SågspånPappspikEternit skrev:
Samma Elaby som listas överst i listan här?
https://www.byggahus.se/priser-pa-snickare-malare-elektriker-rormokare#8916-timpris-elektriker
I så fall kanske de skulle tas bort därifrån, onödigt att ge en så oseriös firma gratisreklam tänker jag.
https://www.byggahus.se/priser-pa-snickare-malare-elektriker-rormokare#8916-timpris-elektriker
I så fall kanske de skulle tas bort därifrån, onödigt att ge en så oseriös firma gratisreklam tänker jag.
Japp.. samma firma.. och kolla in priset bara… bara de är helt absurt, lååångt över alla andra väl etablerade elfirmor. Dom har dessutom flera bolag. Både i Sthlm och även börjat rota sig nu i Skåne 😣 timpriser från 1400 och uppåt… Säger att bara första timmen men sen debiterat annat på fakturorna enligt ett par stycken som blivit utsatta… vissa påtalar även att de blivit debiterade för inte bara extra timmar utan extra dagar.. helt sjukt!!!P Peter321 skrev:
För att nyansera diskussionerna lite tycker jag inte att det är ett problem att ta en skyhög timpenning för småjobb. Men man kan ju inte både göra det och fiffla med siffrorna. Ta 1200kr per timme och klargör att det är minsta debitering 4h som gäller, lägg på 30% på materialet också, inga problem men då ska det vara på det faktiska inköpspriset och inte något hittepålistpris från Ahlsell.
Det är hopplöst att få ut hantverkare för småjobb på ett par timmar. Ska dom få någon lönsamhet i det så behöver man ta lite högre ersättning. Dryft har ju jobbat lite så även om man kanske agerat lite mer proffesionellt som företag. Ändå fick dom inte lönsamhet i det, även om det var för att man troligtvis byggde en lite för stor organisation bakom hantverkarna.
Det är hopplöst att få ut hantverkare för småjobb på ett par timmar. Ska dom få någon lönsamhet i det så behöver man ta lite högre ersättning. Dryft har ju jobbat lite så även om man kanske agerat lite mer proffesionellt som företag. Ändå fick dom inte lönsamhet i det, även om det var för att man troligtvis byggde en lite för stor organisation bakom hantverkarna.
Absolut kan man ha ett startpris eller att man debiterar småjobb på 2-4 h till ett högre pris för att det överhuvudtaget ska löna sig. Men då ska det framgå och man kan inte göra hittepåpriser. Man kan inte heller lägga på extra timmar som man inte jobbat eller som vissa här vittnar om, att de blivit debiterade extra dagar och det är ju helt absurt!L Liljeros skrev:För att nyansera diskussionerna lite tycker jag inte att det är ett problem att ta en skyhög timpenning för småjobb. Men man kan ju inte både göra det och fiffla med siffrorna. Ta 1200kr per timme och klargör att det är minsta debitering 4h som gäller, lägg på 30% på materialet också, inga problem men då ska det vara på det faktiska inköpspriset och inte något hittepålistpris från Ahlsell.
Och här är de ju även frågan om att detta företag verkligen kör sitt eget race med ALLT, det är nästan så de tror att man gång på gång kan fiffla med priser, material, timmar, yes you name it, och sen komma undan med allt. Och de har de ju förvisso gjort hittills… tyvärr!!
Men förhoppningsvis kan fler få nys om detta då alltfler gör sin röst hörd och där de berättar vad de varit med om och då kanske inte fler eller iaf lika många råkar ut för samma sak kan man hoppas iaf… 🙏
Moderator
· Stockholm
· 57 598 inlägg
Jag har städat bort en del inlägg från användare med falska profiler, och följdinlägg.
/moderator
/moderator
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 585 inlägg
Det här blir bara konstigare och konstigare...
Nu är någon/några och trollar med AI-genererade inlägg om Elaby El och Bygg på Flashback också:
https://www.flashback.org/t3725189
Jag citerar ur inlägg #6:
Hej, vad skönt att det finns en tråd med Elaby här.
Jag har sett i ett annat forum där det verkar svårt att få in en syl i vädret om man inte tycker illa om Elaby.
[...]
Hur som helst så har dom utfört ett vad jag tycker är ett gott utfört arbete där vi i familjen är nöjda med vad som blev gjort.
Vi satte in köksfläkt, bytte spisuttag, satte in spottar i köket samt bytte ut lampknappar och eluttag i nästan alla rum i huset.
Kommer det upp något som vi inte är nöjda med så uppdaterar jag det här direkt.
Det lät bekant på något vis...🙄
Nu är någon/några och trollar med AI-genererade inlägg om Elaby El och Bygg på Flashback också:
https://www.flashback.org/t3725189
Jag har sett i ett annat forum där det verkar svårt att få in en syl i vädret om man inte tycker illa om Elaby.
[...]
Hur som helst så har dom utfört ett vad jag tycker är ett gott utfört arbete där vi i familjen är nöjda med vad som blev gjort.
Vi satte in köksfläkt, bytte spisuttag, satte in spottar i köket samt bytte ut lampknappar och eluttag i nästan alla rum i huset.
Ja tyvärr lyckades dom inte så bra med sina falska recensioner här, då både vi och moderatorn kunde avslöja detta. Så då hittar man andra forum istället för att bättra på de… 🙄 Jag hoppas bara att potentiella kunder hinner läsa på detta forumet innan de tecknar kontrakt med Elaby, så man åtminstone kan ta ställning innan och därmed förhoppningsvis slipper bli utsatt som tyvärr många andra blev…SågspånPappspikEternit skrev:
[länk]
[...]
Inne och kikat nu… 😂 kan ju påtala att även medlemmarna på Flashback har sett igenom detta… bara se följande kommentarer från medlemmar sen tidigare. De uppmärksammar att flera nya användare skapats på samma vis som här, för att direkt samma dag skriva i tråden om hur bra Elaby är… så dom kör på som vanligt dom 🤦🏻♀️SågspånPappspikEternit skrev:
[länk]
[...]
Det är just nu fyra nya användare som skapats senaste dygn… som uppenbarligen är samma person som dividerar och har diskussioner med sig själv om hur bra dom är… 😂🙈
Hej! Vi har också råkat ut för dessa bluffmakare och ligger i konflikt med dem. De hade gett oss en offert på ca 350.000 kr (i första offerten hade de glädjeräknat med 130.000 kr i ROT, hur nu det skulle funka)för ett stort elarbete. Under arbetets gång betalad vi dagligen deras jobb via Klarna. Våra andra byggare hörde av sig till oss och frågade om vi visste att de var tre personer var av den ena var prao-elev som gick och sopade, denna prao-elev betalade vi fullt pris för. Varje vecka frågade vi hur de låg till om timmarna de offererat verkligen skulle räcka och vi fick svarat att det inte var några problem. När vi sedan får en till större faktura så är jobbet långt ifrån klart och offerten uppäten. Då får vi en ny offert på ytterligare 390.000 kr exkl material. I den nya offerten skulle de t ex ha 1 timme för att sätta själva kontakten i det redan färdig dragna uttaget. Det är 24 stycken… Allt med detta företag är bluff och vi fick avsluta jobbet utan att de var färdig och ta in en ny firma som gör samma jobb inkl material för 200.000 kr.
Otroligt!jen ser skrev:
Hej! Vi har också råkat ut för dessa bluffmakare och ligger i konflikt med dem. De hade gett oss en offert på ca 350.000 kr (i första offerten hade de glädjeräknat med 130.000 kr i ROT, hur nu det skulle funka)för ett stort elarbete. Under arbetets gång betalad vi dagligen deras jobb via Klarna. Våra andra byggare hörde av sig till oss och frågade om vi visste att de var tre personer var av den ena var prao-elev som gick och sopade, denna prao-elev betalade vi fullt pris för. Varje vecka frågade vi hur de låg till om timmarna de offererat verkligen skulle räcka och vi fick svarat att det inte var några problem. När vi sedan får en till större faktura så är jobbet långt ifrån klart och offerten uppäten. Då får vi en ny offert på ytterligare 390.000 kr exkl material. I den nya offerten skulle de t ex ha 1 timme för att sätta själva kontakten i det redan färdig dragna uttaget. Det är 24 stycken… Allt med detta företag är bluff och vi fick avsluta jobbet utan att de var färdig och ta in en ny firma som gör samma jobb inkl material för 200.000 kr.
Hur mycket betalade ni den första firman?
Halmstrå, men det går att reklamera betalningar via Klarna.
Skojare finns det gott om i större samhällen.
Ute på landet funkar dyligt väldigt sällan...
Det är s a s brist på kunder o jobb.
- Inlägg no 1.
Är det ok att debitera full lön för en praktikant som en anställd?
150 kr/ timme borde väl räcka för en som går som lärling?
M a o 1200 kr för en normal arbetsdag.
Inga småpengar direkt.
Betalning för praktikant, ska väl gå till praktikanten och inte vara någon extra förtjänst för firman.
Så djävla fult!
Ute på landet funkar dyligt väldigt sällan...
Det är s a s brist på kunder o jobb.
- Inlägg no 1.
Är det ok att debitera full lön för en praktikant som en anställd?
150 kr/ timme borde väl räcka för en som går som lärling?
M a o 1200 kr för en normal arbetsdag.
Inga småpengar direkt.
Betalning för praktikant, ska väl gå till praktikanten och inte vara någon extra förtjänst för firman.
Så djävla fult!
Redigerat:
Har ni inget skriftligt avtal, skriver man ett ordentligt avtal med hantverkarformuläret där anbud framgår så är det ju en ickefråga.jen ser skrev: