100 470 läst ·
453 svar
100k läst
453 svar
Varning för elfirma Elaby el och bygg AB! (Stockholm)
Moderator
· Stockholm
· 57 598 inlägg
Göran, du lämnar en referens på ett företag här. Därmed behöver vi trycka på att du måste fylla i en fullständig användarprofil. Med namn bostadsaddress osv. Denna information blir inte synlig för vanliga medlemmar. Utan bara för oss som modererar och administrerar forumet. Vi behöver uppgifterna för att kunna kontrollera att en medlem är den han/hon utger sig för att vara.
Om du inte fyller i uppgifterna kommer vi att behöva radera dina inlägg.
/moderator
/moderator
G
Goran Bostrom
Bannad
· Min far, senare växte upp i min mor första 9 mån.
· 16 inlägg
Goran Bostrom
Bannad
- Min far, senare växte upp i min mor första 9 mån.
- 16 inlägg
Hej Hempularen,H hempularen skrev:Göran, du lämnar en referens på ett företag här. Därmed behöver vi trycka på att du måste fylla i en fullständig användarprofil. Med namn bostadsaddress osv. Denna information blir inte synlig för vanliga medlemmar. Utan bara för oss som modererar och administrerar forumet. Vi behöver uppgifterna för att kunna kontrollera att en medlem är den han/hon utger sig för att vara.
/moderator
Vad menar du då med att jag lämnar en referens på ett företag?
Jag ber om ursäkt att jag inte förstår varför detta är nödvändigt.
Jag ber vänligen om att få lite mer information om anledningen till detta beslut.
Ni får ursäkta mig som pensionär att jag inte följer med i morderniseringen i tekniken full ut.
Jag kan absolut lämna information som krävs, men jag är en aningen rädd att lämna ut uppgifter som är mer eller mindre personliga över internet.
Som jag förstår det så går det emot GDPR som betyder att det är olagligt/regler emot att lämna ut personliga uppgifter.
Tack på förhand.
G
Goran Bostrom
Bannad
· 16 inlägg
Goran Bostrom
Bannad
- 16 inlägg
Tack Pin, jag uppskattar informationen.P Pin skrev:
Jag kan dessvärre inte lämna ett exakt lägenhetsnummer då jag fortfarande värnar om mig säkerhet.
Det jag kan gör aär att jag ger min adress utan nummer och liknande om ni behöver kolla upp detta.
Det blir dock min hemadress och inte min adressen till min sommarstuga.
Det är för känsligt för mig att sitta sjläv i min sommarstuga och fundera på om någon kommer att "obestämt hälsa på" då jag är en oförskämt pigg 87 åring.
Hoppas att ni är tacksamma för denna information.
Redigerat:
Frågan är inte ge uppgifterna här i tråden utan i din profil.G Goran Bostrom skrev:Tack Pin, jag uppskattar informationen.
Jag kan dessvärre inte lämna ett exakt lägenhetsnummer då jag fortfarande värnar om mig säkerhet.
Det jag kan gör aär att jag ger min adress utan nummer och liknande om ni behöver kolla upp detta.
Det blir dock min hemadress och inte min adressen till min sommarstuga.
Det är för känsligt för mig att sitta sjläv i min sommarstuga och fundera på om någon kommer att "obestämt hälsa på" då jag är en oförskämt pigg 87 åring.
Ribby allé
Västerhaninge
Västerhaninge-Muskö församling
Hoppas att ni är tacksamma för denna information.
Rekommenderar att du editerar inlägget och tar bort uppgifterna och istället fyller i din användarprofil (som var det du ombads göra).
G
Goran Bostrom
Bannad
· 16 inlägg
Goran Bostrom
Bannad
- 16 inlägg
Jag känner inte till om du har läst mina andra meddelanden.P Pin skrev:
Jag är en 87 åring så jag skulle uppskatta lite förståelse med att jag inte är tekniskt lagd i dagens tekninska framgång.
Trots att läsa inte är min svaghet så behövs inte en oförskämt kommentar.
Dock så uppskattar jag att du diregerar mig rätt.
Mer professionellt bemötande skulle uppskattas.
Vänligen besvara också min fråga varför det är nödvändigt för mig att lägga in mer uppgifter när det endast är ett forum där man troligast kan vara anonym.
Detta är med all respekt som jag frågar det, så vänligen misstolka inte min fråga som ett påhopp.
Redigerat:
Det får du fråga moderatorn om.G Goran Bostrom skrev:Jag känner inte till om du har läst mina andra meddelanden.
Jag är en 87 åring så jag skulle uppskatta lite förståelse med att jag inte är tekniskt lagd i dagens tekninska framgång.
Dock så uppskattar jag att jag du diregerar mig rätt.
Vänligen besvara också min fråga varför det är nödvändigt för mig att lägga in mer uppgifter när det endast är ett forum där man troligast kan vara anonym.
Detta är med all respekt som jag frågar det, så vänligen misstolka inte min fråga som ett påhopp.
Vet inte vad som var oprofessionellt eller oförskämt i mitt inlägg. Jag tycker själv att det var enbart sakligt och i all välmening att du inte ska skriva dina personuppgifter öppet utan endast i din profil (där de bara syns för moderatorerna och inte alla medlemmar).
Att ange ditt rätta jag behövs för att säkerställa identitet då vi diskuterar upplevelser och omdömen om företag. Det har hänt att företag själva registrerat konto och gett sig själva goda omdömen.
Att lägga in sina uppgifter, som inte blir synliga för andra användare, är ett sätt att säkerställa att det är privatpersoner som inte har någon företagskopplingar till företaget som diskuteras.
Det har förekommit massor av fejkade inlägg från företag som vill framhålla och göra reklam för sitt företag/produkt, icke tillåtet.
När du nu som nyregistrerad användare går in och höjer ett av många personer kritiserat företag, infinner sig snabbt (miss)tanken att det ev. är en ägare eller person som en en relation till aktuellt företag som skriver inläggen.
Det har förekommit massor av fejkade inlägg från företag som vill framhålla och göra reklam för sitt företag/produkt, icke tillåtet.
När du nu som nyregistrerad användare går in och höjer ett av många personer kritiserat företag, infinner sig snabbt (miss)tanken att det ev. är en ägare eller person som en en relation till aktuellt företag som skriver inläggen.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 770 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 770 inlägg
Uppe till höger har du en "knapp". Trycker du på den får du en meny och kan välja inställningar. Där kan du fylla i din adress. Så här ser det ut för mig.G Goran Bostrom skrev:Jag känner inte till om du har läst mina andra meddelanden.
Dock så uppskattar jag att jag du diregerar mig rätt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det finns som jag förstår det inget krav på att ange sin adress generellt*, men om man ska recensera företag så krävs det för att det inte ska komma in en massa "falska" personer och skriva om olika företag.
Jag, liksom Pin, är vanlig användare så vi kan aldrig se vad du skriver där. Forumets ägare och moderatorer kan se informationen.
* Någon får rätta mig om jag har fel här.
G
Goran Bostrom
Bannad
· 16 inlägg
Goran Bostrom
Bannad
- 16 inlägg
Jag ber om ursäkt att mitt meddelande lät lite som ett påhopp.E etompau skrev:Att lägga in sina uppgifter, som inte blir synliga för andra användare, är ett sätt att säkerställa att det är privatpersoner som inte har någon företagskopplingar till företaget som diskuteras.
Jag uppskattar din förklaring till varför detta är viktigt att utföra.
Jag har lagt in mina uppgifter för mitt mer permanente boende.
Tack igen för en professionell hjälp med mitt missförstånd.
G
Goran Bostrom
Bannad
· 16 inlägg
Goran Bostrom
Bannad
- 16 inlägg
Stort tack för ditt meddelande, jag förstår mycket bättre nu.Fairlane skrev:
Uppe till höger har du en "knapp". Trycker du på den får du en meny och kan välja inställningar. Där kan du fylla i din adress. Så här ser det ut för mig.
[bild]
Det finns som jag förstår det inget krav på att ange sin adress generellt*, men om man ska recensera företag så krävs det för att det inte ska komma in en massa "falska" personer och skriva om olika företag.
Jag, liksom Pin, är vanlig användare så vi kan aldrig se vad du skriver där. Forumets ägare och moderatorer kan se informationen.
* Någon får rätta mig om jag har fel här.
Jag ber om ursäkt att jag är lite reserverande med att lämna ut mina mer personliga uppgifter.
Tack Fairlane för din hjälp.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 770 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 770 inlägg
Det behöver du inte be om ursäkt för, det är väldigt sunt. Fler borde göra så.G Goran Bostrom skrev:
Det var så lite så. Det är vad vi försöker göra på detta forum, hjälpa till. 🙂G Goran Bostrom skrev:
Hade det inte varit bättre att kolla upp företaget innan du beställde jobbet med dom sedan angående rökningen så har folk lagligt rätt till 5 minuters paus per timme sen vet du vad lärlingen tittade på när han kollade på sin telefon för att är inte skit i luren.M Marko9911 skrev:Hej,
Vi har anlitat Elfirma Elaby Elektriker AB (Stockkholm) som på sms meddelade sina priser 895 kr för första timma och 590 kr för alla timmar därefter.
Så här står det bland annat i deras SMS
Pris inkl. moms och ROT-avdrag:
– Framkörning: 0 kr
– Första timmen: 995 kr
– Därefter: 590 kr/timme
– Avbokningsavgift 500kr
– Admin tillägg 50-250kr
Jag hade beställt en elektriker men det kom två personer av vilka en tydligen var praktikant.
Jobbet drog ut på tiden (borra ett håll i vägen,dra en elsladd och två vägguttag tog 4 timmar för två personer alltså 8 timmar sammanlagt ) och när de var klara så vill de ha betalt direkt via Klarna och dubbelt så mycket per timme 1990 kr för första timma istället för 995kr och 1180 kr istället för 590 kr som det står i SMS:et
Material kostar mera än 100% än vad det kostar på Bauhaus tex. och vad de lovade muntligt två dagar innan under telefonsamtalet.
De vill också ta betalt för att elektriker röker och fakturerar mig i efterhand som också tar 15 till 20 minuter och då blir tiden precis lite över 3 timmar och då tar de 4 timmar eller rättare sagt 8 timmar för två man(!) alltså även för den andra killen (praktikanten) som kollade i sin telefon under tiden.
Fakturan brutto innan ROT blev 13800 kr / 1990 kr för första timma istället för 995kr och 1180 kr istället för 590 kr som det står i SMS:et
Fakturan brutto efter ROT blev 8665 kr
Det räcker med att läsa lite på Trustpilot och Reco.se för att förstå att jag långt ifrån är ensam om att uttsaättas för deras ohederliga metoder.
[länk]
[länk]
De får så klart inte betalt av oss och vi kommer idag att bestrida fakturan och ta till vidare åtgärder mot de
Om ngn kanske har ngt bra råd eller förslag hur man ska hantera detta så är vi tacksama
Hälsningar
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 770 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 770 inlägg
Folk har rätt till 5 minuters paus, men det ska såklart inte faktureras kund, ellerhur?M mats.3 skrev: