84 067 läst ·
342 svar
84k läst
342 svar
Varning för elfirma Elaby el och bygg AB! (Stockholm)
Ja för mig är det så trots att jag absolut inte är någon hantverkare, mer än möjligen åt mig själv ibland. 🙂M Marko9911 skrev:
Vi är fullkomligt eniga om att avtalet ska vara så glasklart som möjligt och att huvudansvaret för det ligger på näringsidkaren. Dock anser jag även att kunden har ett ansvar att förstå vad han avtalar.M Marko9911 skrev:
Det sista ska absolut inte tolkas som någon slags pik till dig utan som en rent generell åsikt. Detaljerna i just ditt fall har jag som sagt inte hängt med i och efter 250 inlägg har jag knappast mycket att tillföra även om jag försökte läsa in mig på allt i tråden.
Vilka är det mer än du och Bo? Jag måste ha missat det.M Marko9911 skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 137 inlägg
Jag tolkar inte texten, jag tolkar priset. Priset säger kristallklart att ROT inte är avdragen ännu. Det är en hjälp till att tolka texten, som troligen fullt medvetet är otydlig.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 137 inlägg
Jag tolkar inte texten, jag tolkar priset. Priset säger kristallklart att ROT inte är avdragen ännu. Det är en hjälp till att tolka texten, som troligen fullt medvetet är otydlig.Alfredo skrev:
Fast det är inte vad jag menar. Firman får anpassa timpriset efter hur många gubbar som behövs. Om det räcker med en kostar det 1000 kr men om två behövs blir det 2000 etc.Alfredo skrev:
Och jag tolkar det som TS och Bo.Nissens skrev:
Om priset bygger på ett skatteavdrag måste det tydligt framgå vilket pris som gäller med respektive utan avdrag eftersom alla konsumenter inte alltid kan eller vill använda ROT.
Här visas bara ett pris, och då är det utan ROT avdrag hur mycket du än vill tolka en luddig skrivelse.
Elaby driver ingen seriös verksamhet snarare bluff och vilseledning.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 137 inlägg
Jag håller inte med. Det är ett sätt att tolka oklarheter. Om man har två uppgifter som motsäger varandra, och den ena är kristallklar så får man ju svar på den andra. Om fallet tas till rätten förutsätter jag att de antingen bedömer priset som före ROT, eller möjligen att priset är oskäligt högt.Alfredo skrev:
Verkar som en stor majoritet tolkar texten på annat sätt än vad du gör.M Marko9911 skrev:
Så kanske lite märkligt att vara så dryg och försöka få det till att det bara är för att de är hantverkare.
Jag förstod hur de menade att priset skulle vara.
Jag förstod också varför de skrivit på det sättet. Med reservation för att de bara är kassa på att skriva. Men troligen är det för att luras.
Jag förstod också att det inte är en firma man vill anlita.
Allt detta trots att jag inte är hantverkare.
"Utan" är detsamma om "exklusive". Även avdrag.D Danne824 skrev:Och jag tolkar det som TS och Bo.
Om priset bygger på ett skatteavdrag måste det tydligt framgå vilket pris som gäller med respektive utan avdrag eftersom alla konsumenter inte alltid kan eller vill använda ROT.
Här visas bara ett pris, och då är det utan ROT avdrag hur mycket du än vill tolka en luddig skrivelse.
Elaby driver ingen seriös verksamhet snarare bluff och vilseledning.
"Inklusive" är detsamma som "med". Även avdrag.
Brukar folk vilja handla "inklusive" eller "exklusive" t ex rabatter, eller andra former av avdrag?
(Har aldrig varit hantverkare en minut i hela mitt liv och fattar inte varför "alla" helt plötsligt skulle vara det, utan att någon annan har fantiserat ihop ett yrke att anklaga TS för först.)
Jag ber om ursäkt till alla hantverkareM Mortsken skrev:Verkar som en stor majoritet tolkar texten på annat sätt än vad du gör.
Så kanske lite märkligt att vara så dryg och försöka få det till att det bara är för att de är hantverkare.
Jag förstod hur de menade att priset skulle vara.
Jag förstod också varför de skrivit på det sättet. Med reservation för att de bara är kassa på att skriva. Men troligen är det för att luras.
Jag förstod också att det inte är en firma man vill anlita.
Allt detta trots att jag inte är hantverkare.
Det var inte meningen och jag är inte sådan
Det sista jag vill är att se ner på hantverkare som jag uppskattar högt och jag vet att varje hantverkare kan arbeta med nästan vad som helst då inget jobb är enkel och varje arbete kräver kunnande,tankekraft,struktur, planering m.m.