M Marko9911 skrev:
Skulle du betala 1900 kr per timma till en elektriker?
Eller 1180 kr per timma kanske?
Vad har priset på de tjänster jag eventuellt köper med något att göra? Men jag betalar alltid enligt avtal.

• Gilla
Argastesnickaren
  • Laddar…
E EB2 skrev:
Fast då bestrider man väl kostnaden för 3-4 gubbar och betalar för 1-2?
Ja har bara 1-2 levererat värde så naturligtvis.

E EB2 skrev:
Fast om ett företag skriver att kostnaden för att göra något är 1900 kr/h tycker jag att man som konsument ska kunna utgå från att det är oavsett hur många de tänker skicka.
Då tycker du tvärtemot etablerad sedvänja och handelsbruk. I alla fall så länge som vi pratar om arbetskostnad.

Men du skulle alltså vara nöjd med att betala 1900 kr/h även om de bara skickade en man?

Alfredo Alfredo skrev:
Då tycker du tvärtemot etablerad sedvänja och handelsbruk. I alla fall så länge som vi pratar om arbetskostnad.

Men du skulle alltså vara nöjd med att betala 1900 kr/h även om de bara skickade en man?
Ja, tyvärr skapar ju den sedvänjan bara förvirring och missförstånd, och borde ändras.

1900 var bara ett exempel.

S Sir Duke skrev:
Det är där konsumenttjänstlagen kommer in så fint. Den skyddar kunden som förutsätts vara i underläge gentemot en professionell utförare. Eventuella otydligheter ansvarar firman för. Det är inte fri prissättning i efterhand bara för att kunden glömt fråga vad hammaren kostar.
Tyvärr är det något som funkar dåligt i praktiken. Hade det fungerat så hade inte hantverkarna hållit på som de gör. Nu gissar jag lite. Men jag tror att det är en försvinnande liten andel som använder sin rätt och drar fram konsumenttjänstlagen. De flesta betalar och det vet bluffarna om. Klagar kunden så kanske de är 'snälla' och bjuder på någon timme, men kunden är fortfarande blåst.

Varför det är så kan man spekulera om. Konflikträdsla, skam och okunskap förklarar väl till en del varför folk accepterar att bli blåsta även om de inser att de blir blåsta.

• Gilla
Marko9911 och 1 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Tyvärr är det något som funkar dåligt i praktiken. Hade det fungerat så hade inte hantverkarna hållit på som de gör. Nu gissar jag lite. Men jag tror att det är en försvinnande liten andel som använder sin rätt och drar fram konsumenttjänstlagen. De flesta betalar och det vet bluffarna om. Klagar kunden så kanske de är 'snälla' och bjuder på någon timme, men kunden är fortfarande blåst.

Varför det är så kan man spekulera om. Konflikträdsla, skam och okunskap förklarar väl till en del varför folk accepterar att bli blåsta även om de inser att de blir blåsta.
Ja, hantverkarna har självklart ingen anledning att ändra taktik om nuvarande taktik fungerar.

Det skulle krävas att kunderna uppfostrar dem genom att sitta på pengarna.

• Gilla
  • Haha
Festlund och 2 till
  • Laddar…
E EB2 skrev:
tyvärr skapar ju den sedvänjan bara förvirring och missförstånd, och borde ändras.
Jag förstår inte alls hur du kan tycka det är rimligt med ett och samma timpris oavsett om en gubbe jobbar eller om hundra jobbar. För mig vore det helt orimligt med ett sådant system.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Ja, hantverkarna har självklart ingen anledning att ändra taktik om nuvarande taktik fungerar.

Det skulle krävas att kunderna uppfostrar dem genom att sitta på pengarna.
Det är precis det jag gör.
De får aldrig av oss betalt det de begär.
Jag tycker att det klart och tydligt ska stå brutto priset per timma alltså inkl moms och priset EFTER eventuell ROT per timma inkl moms.

Inte ska företaget formullera sitt prisinformation som "priset inkl moms och ROT"
Jag tolkade det som att priset var inkl ROT alltså brutto priset då det står i sms:et inkl ROT.
Jag förstår nu i efterhand efter att jag har läst alla svar och inlägg här att ni hantverkare tolkar "priset inkl moms och ROT" annorlunda än vad jag som privat person gör
För en privat person är "priset inkl moms och ROT" priset per timma inkl moms. Sedan om jag får ROT eller inte är inte aktuellt i första steget då jag kanske inte ens vill ha ROT eller företaget kanske inte vill administrera ROT för alla små uppdrag.
Så med lite huvudräkning kom jag fram att jag efter ROT kommer betala hälften av 950 kr inkl moms och hälften av 590 kr inkl moms och det kändes ok.
Inte en tanke på att en elektriker kan ha så hutlösa priser
Sedan kan ni alla hantverkare i det här tråden tolka detta som att jag är dum/naiv som inte förstått att det handlade om priser efter ROT. Jag skulle inte acceptera och betala en elektriker 1900 kr inkl moms per timma / 1180 kr inkl moms per timma.
Jag har förresten fått andra bättre erbjudande med lägre timmpenning fr andra el firmor och tackade nej då jag inte ville bryta överenskommelse och bokad tid med Elaby el och bygg AB.
Man vill vara fin och ärlig :(

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
M Marko9911 skrev:
För en privat person är "priset inkl moms och ROT" priset per timma inkl moms.
För mig som privatperson är förekomsten av frasen ROT en tydlig indikation på att priset som uppges är priset det blir efter att ROT-avdrag nyttjats. Varför skulle ens ROT nämnas annars?

• Gilla
pmd och 7 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
För mig som privatperson är förekomsten av frasen ROT en tydlig indikation på att priset som uppges är priset det blir efter att ROT-avdrag nyttjats. Varför skulle ens ROT nämnas annars?
Ok
Tack
Jag förstår att du skulle haja att priset egentligen var det dubbla eller hur?
Skulle du då ändå gå med på att acceptera de priser på 1180 och 1995 för första timma?
Det hade inte jag gjort i alla fall
Jag blev lurad då jag tyckte de priser jag fick var normala priser
Konsumentverket skriver de med i sin vägledning att om ett företag vill marknadsföra pris efter avdrag så måste det alltid framgå tydligt vad ordinarie pris inkl. moms är.
Det har de här skojare inte gjort
Därför får de inte betalt heller

För mig är det kristallklart att det pris som uppges är före ROT-avdrag. Elfirman försöker blåsa kunden med dubbla timpriset.

• Gilla
oddan och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
För mig är det kristallklart att det pris som uppges är före ROT-avdrag. Elfirman försöker blåsa kunden med dubbla timpriset.
Då är det du och TS som tolkar det så… att ”inklusive ROT-avdrag” betyder ”exklusive ROT-avdrag”.

• Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Tack Bo.
Vi är faktiskt några här som håller med om att det pris som uppges är före ROT-avdrag.
Men tydligen så finns det många här (troligen hantverkare) som hävdar motsatsen och det är bra att man får sig en ögonöppnare och ser saker fr en annan perspektiv också

M Marko9911 skrev:
Jag förstår att du skulle haja att priset egentligen var det dubbla eller hur?
Skulle du då ändå gå med på att acceptera de priser på 1180 och 1995 för första timma?
Jag har inte hängt med i hela tråden så ta bara mitt inlägg för vad som ordagrant står i det, inte som att jag försvarar firman eller ens har en åsikt om dem.

Men nämns ROT i samband med ett pris utgår jag för att man avser priset efter att kunden nyttjat ROT, om det inte är glasklart att man avser något annat.

• Gilla
Zevv och 4 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag har inte hängt med i hela tråden så ta bara mitt inlägg för vad som ordagrant står i det, inte som att jag försvarar firman eller ens har en åsikt om dem.

Men nämns ROT i samband med ett pris utgår jag för att man avser priset efter att kunden nyttjat ROT, om det inte är glasklart att man avser något annat.
Inga problem
Tack
Du kanske är hantverkare och för dig är ROT i samband med ett pris, priset efter att kunden nyttjat ROT
Ja, i samband med ett pris :(

Jag tycker däremot att man som hantverkare/egen företagare ska vara glasklar med vad priset inkl, exkl ROT,EFTER ROT,INNAN ROT m.m. är.
Trevlig kväll

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.