101 435 läst ·
454 svar
101k läst
454 svar
Varning för elfirma Elaby el och bygg AB! (Stockholm)
Då tycker du tvärtemot etablerad sedvänja och handelsbruk. I alla fall så länge som vi pratar om arbetskostnad.E EB2 skrev:
Men du skulle alltså vara nöjd med att betala 1900 kr/h även om de bara skickade en man?
Ja, tyvärr skapar ju den sedvänjan bara förvirring och missförstånd, och borde ändras.Alfredo skrev:
1900 var bara ett exempel.
Tyvärr är det något som funkar dåligt i praktiken. Hade det fungerat så hade inte hantverkarna hållit på som de gör. Nu gissar jag lite. Men jag tror att det är en försvinnande liten andel som använder sin rätt och drar fram konsumenttjänstlagen. De flesta betalar och det vet bluffarna om. Klagar kunden så kanske de är 'snälla' och bjuder på någon timme, men kunden är fortfarande blåst.S Sir Duke skrev:
Varför det är så kan man spekulera om. Konflikträdsla, skam och okunskap förklarar väl till en del varför folk accepterar att bli blåsta även om de inser att de blir blåsta.
Ja, hantverkarna har självklart ingen anledning att ändra taktik om nuvarande taktik fungerar.L lbgu skrev:Tyvärr är det något som funkar dåligt i praktiken. Hade det fungerat så hade inte hantverkarna hållit på som de gör. Nu gissar jag lite. Men jag tror att det är en försvinnande liten andel som använder sin rätt och drar fram konsumenttjänstlagen. De flesta betalar och det vet bluffarna om. Klagar kunden så kanske de är 'snälla' och bjuder på någon timme, men kunden är fortfarande blåst.
Varför det är så kan man spekulera om. Konflikträdsla, skam och okunskap förklarar väl till en del varför folk accepterar att bli blåsta även om de inser att de blir blåsta.
Det skulle krävas att kunderna uppfostrar dem genom att sitta på pengarna.
Det är precis det jag gör.S Sir Duke skrev:
De får aldrig av oss betalt det de begär.
Jag tycker att det klart och tydligt ska stå brutto priset per timma alltså inkl moms och priset EFTER eventuell ROT per timma inkl moms.
Inte ska företaget formullera sitt prisinformation som "priset inkl moms och ROT"
Jag tolkade det som att priset var inkl ROT alltså brutto priset då det står i sms:et inkl ROT.
Jag förstår nu i efterhand efter att jag har läst alla svar och inlägg här att ni hantverkare tolkar "priset inkl moms och ROT" annorlunda än vad jag som privat person gör
För en privat person är "priset inkl moms och ROT" priset per timma inkl moms. Sedan om jag får ROT eller inte är inte aktuellt i första steget då jag kanske inte ens vill ha ROT eller företaget kanske inte vill administrera ROT för alla små uppdrag.
Så med lite huvudräkning kom jag fram att jag efter ROT kommer betala hälften av 950 kr inkl moms och hälften av 590 kr inkl moms och det kändes ok.
Inte en tanke på att en elektriker kan ha så hutlösa priser
Sedan kan ni alla hantverkare i det här tråden tolka detta som att jag är dum/naiv som inte förstått att det handlade om priser efter ROT. Jag skulle inte acceptera och betala en elektriker 1900 kr inkl moms per timma / 1180 kr inkl moms per timma.
Jag har förresten fått andra bättre erbjudande med lägre timmpenning fr andra el firmor och tackade nej då jag inte ville bryta överenskommelse och bokad tid med Elaby el och bygg AB.
Man vill vara fin och ärlig
OkAlfredo skrev:
Tack
Jag förstår att du skulle haja att priset egentligen var det dubbla eller hur?
Skulle du då ändå gå med på att acceptera de priser på 1180 och 1995 för första timma?
Det hade inte jag gjort i alla fall
Jag blev lurad då jag tyckte de priser jag fick var normala priser
Konsumentverket skriver de med i sin vägledning att om ett företag vill marknadsföra pris efter avdrag så måste det alltid framgå tydligt vad ordinarie pris inkl. moms är.
Det har de här skojare inte gjort
Därför får de inte betalt heller
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 856 inlägg
För mig är det kristallklart att det pris som uppges är före ROT-avdrag. Elfirman försöker blåsa kunden med dubbla timpriset.
Tack Bo.Bo.Siltberg skrev:
Vi är faktiskt några här som håller med om att det pris som uppges är före ROT-avdrag.
Men tydligen så finns det många här (troligen hantverkare) som hävdar motsatsen och det är bra att man får sig en ögonöppnare och ser saker fr en annan perspektiv också
Jag har inte hängt med i hela tråden så ta bara mitt inlägg för vad som ordagrant står i det, inte som att jag försvarar firman eller ens har en åsikt om dem.M Marko9911 skrev:
Men nämns ROT i samband med ett pris utgår jag för att man avser priset efter att kunden nyttjat ROT, om det inte är glasklart att man avser något annat.
Inga problemAlfredo skrev:
Jag har inte hängt med i hela tråden så ta bara mitt inlägg för vad som ordagrant står i det, inte som att jag försvarar firman eller ens har en åsikt om dem.
Men nämns ROT i samband med ett pris utgår jag för att man avser priset efter att kunden nyttjat ROT, om det inte är glasklart att man avser något annat.
Tack
Du kanske är hantverkare och för dig är ROT i samband med ett pris, priset efter att kunden nyttjat ROT
Ja, i samband med ett pris
Jag tycker däremot att man som hantverkare/egen företagare ska vara glasklar med vad priset inkl, exkl ROT,EFTER ROT,INNAN ROT m.m. är.
Trevlig kväll