84 044 läst ·
342 svar
84k läst
342 svar
Varning för elfirma Elaby el och bygg AB! (Stockholm)
Inte när avtalet är formulerat med avsikten att luras. Det är uppenbart att det är deras strategi. Jag håller med @Bo.Siltberg att det är uppenbart att de har medvetet satt priserna efter ROT-avdrag som vanliga timpriser för att förvilla och luras. Räcker med att någon person här och där går på tricket för att det ska löna sig.Alfredo skrev:
Det finns ingen chans att detta är lagligt.
M Marko9911 skrev:
H HJ-C skrev:
Ok, de hade en punkt efter "inkl".D Danne824 skrev:
Resten av deras felaktiga prisangivelser eller system för detta har jag aldrig diskuterat.
Det här har inget med någon punkt att göra, det är bedrägeri/otydlighet som Elaby verkar systematiskt använda sig av.H HJ-C skrev:
Är man kriminell i det ena är man det oftast i andra sammanhang som typ ej korrekt utförda elinstallationer.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 904 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 904 inlägg
Jag tror faktiskt att majoriteten inte är hantverkare.M Marko9911 skrev:
Jag är inte hantverkare och jag tolkar prisuppgiften annorlunda än vad du gör. Dyrt? Javisst, men ändå enligt avtalet. Luddigt skrivet? Kanske, det går absolut att skriva tydligare, men majoriteten verkar göra en annan tolkning än du gör av texten, utan att alla för den skull är hantverkare.
Däremot är tidsåtgången uppåt väggarna och även prissättning på materialet, det skulle jag siktat in mig på i ditt ställe.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 904 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 904 inlägg
Det är ett märkligt sätt att göra. Säg att det är ett arbete över 3 dagar där man uppskattar att en person arbetar alla dagarna (24h) och en person kanske arbetar 6-10h, hur ska prisuppgift ges då?E EB2 skrev:
Det är mycket enklare om att jämföra bolag om man får pris per timme och person istället för pris per timme oavsett antal personer. Om ena firman skickar en person och den andra som jobbar 2 dagar och den andra firman skickar två personer som jobbar en dag, borde priset bli detsamma, men skulle man få offerter som du vill ha det så kommer den ena firman verka vara dubbelt så dyr som den andra.
Givetvis förutsätter detta att alla som är på platsen också arbetar den tid man debiterar för.
Det normala när man säljer timmar, oavsett om det är hantverkare eller något annat så är det ett pris per person. Det kan till och med vara olika pris för olika personer vilket skulle göra din modell ännu knepigare. Är det fastpris är det en annan sak, då är timpris ointressant och man betalar för utförande av en uppgift.
Jag antar att du inte får in på ICA och plockar samtliga falukorvar som ligger i kyldisken med en skylt "Falukorv 39,90" och menar att det är oavsett hur många du köper ...
Jag tycker man som köpare måste ställa följdfrågor och inte bara hoppas att allt går bra.
Ibland får jag för mig att köpet bara går till såhär ibland.
Kund: Kan du hjälpa mig med jobb x och i så fall, vad tror du att det kostar?
Firma: Absolut, vi fixar det. Vi kostar 700kr/timme.
Kund: Kan ni komma på måndag och hur lång tid tar det?
Firma: Inga problem, svårt att säga, men 2-3 dagar kanske,.
Kund: Super, syns på måndag
De naturliga följdfrågorna från kund bör alltid vara minst dessa:
1) Är priset inkl moms och exkl rot?
2) "2-3 dagar kanske" ska jag tolka det som att jobbet bör ta 16-24h totalt?
3) Kommer det vara en eller två personer som gör jobbet?
4) Jobbar de heldagar hos mig eller sköter de andra jobb parallellt?
5) Vilka kostnader tillkommer för resor och fordon?
6) Kan jag få detta skriftligt i en offert?
Det är som att man i det trevliga telefonsamtalet glömmer att man ska göra en affär, man ber inte sin kompis om hjälp.
Det är som att man i det trevliga telefonsamtalet glömmer att man ska göra en affär, man ber inte sin kompis om hjälp.
Jag förstår att det kanske känns som praxis att timpris är per person.Fairlane skrev:
Det är ett märkligt sätt att göra. Säg att det är ett arbete över 3 dagar där man uppskattar att en person arbetar alla dagarna (24h) och en person kanske arbetar 6-10h, hur ska prisuppgift ges då?
Det är mycket enklare om att jämföra bolag om man får pris per timme och person istället för pris per timme oavsett antal personer. Om ena firman skickar en person och den andra som jobbar 2 dagar och den andra firman skickar två personer som jobbar en dag, borde priset bli detsamma, men skulle man få offerter som du vill ha det så kommer den ena firman verka vara dubbelt så dyr som den andra.
Givetvis förutsätter detta att alla som är på platsen också arbetar den tid man debiterar för.
Det normala när man säljer timmar, oavsett om det är hantverkare eller något annat så är det ett pris per person. Det kan till och med vara olika pris för olika personer vilket skulle göra din modell ännu knepigare. Är det fastpris är det en annan sak, då är timpris ointressant och man betalar för utförande av en uppgift.
Jag antar att du inte får in på ICA och plockar samtliga falukorvar som ligger i kyldisken med en skylt "Falukorv 39,90" och menar att det är oavsett hur många du köper ...
Men kunden kan ju lika gärna uppfatta att det är per jobb.
"Kan ni komma och sätta upp ett eluttag?"
"Javisst, det kostar 990 kronor i timmen."
Verkligen inte givet att det ska komma flera gubbar samma timme då.
Angående falukorven så har den ju ett fast pris. Det kan ju vara det allra bästa för både kund och firma vid ett hantverkarjobb också. Eluttag och lite kabeldragning borde ju gå att räkna på.
Lagen lägger ansvaret för prisinformation på firman.Hemingway skrev:
Jag tycker man som köpare måste ställa följdfrågor och inte bara hoppas att allt går bra.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 904 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 904 inlägg
Det är ett jobb för en person, det går inte fortare för att man är två, så då kan man givetvis inte fakturera för två.S Sir Duke skrev:
Det finns tillfällen där det går fortare om man är två och då är det lämpligt att säga det såklart. Vi tar ca kr/h och det kommer 2 personer som beräknas vara där cirka 4 timmar.
Det finns även jobb där det kan skilja hur mycket man fakturerar per timme beroende på vem som gör jobbet. Säg om man tar en badrumsrenovering löpande, då har du en (eller flera) som river, en (eller flera) snickare etc. Kanske har man två elektriker på plats, en erfaren med en högre timpeng och en mindre erfaren med en lägre timpeng, ska man addera dessa timpengar då? Klart att det går att göra så men det är verkligen inte det vanliga och jag ser ingen poäng att byta system.
Fastpris per enhet ja, ungefär som fastpris per timme.S Sir Duke skrev:
Det är såklart en möjlighet att välja fastpris om båda parter är överens. För den sakens skull behöver man inte ändra på ett system för de som vill ha det löpande.S Sir Duke skrev:
Ja det ska förstås få finnas modell med löpande pris. Men då ingår automatiskt en hel del osäkerhet. Kombinerat med otydlig prisinfo så kan det bli en pannkaka som i TS' fall. Jag säger inte att det bara är firmans fel. Man behöver tänka till när man beställer och skriver på.Fairlane skrev:
Det är ett jobb för en person, det går inte fortare för att man är två, så då kan man givetvis inte fakturera för två.
Det finns tillfällen där det går fortare om man är två och då är det lämpligt att säga det såklart. Vi tar ca kr/h och det kommer 2 personer som beräknas vara där cirka 4 timmar.
Det finns även jobb där det kan skilja hur mycket man fakturerar per timme beroende på vem som gör jobbet. Säg om man tar en badrumsrenovering löpande, då har du en (eller flera) som river, en (eller flera) snickare etc. Kanske har man två elektriker på plats, en erfaren med en högre timpeng och en mindre erfaren med en lägre timpeng, ska man addera dessa timpengar då? Klart att det går att göra så men det är verkligen inte det vanliga och jag ser ingen poäng att byta system.
Fastpris per enhet ja, ungefär som fastpris per timme.
Det är såklart en möjlighet att välja fastpris om båda parter är överens. För den sakens skull behöver man inte ändra på ett system för de som vill ha det löpande.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 904 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 904 inlägg
Absolut ska ett företag vara tydliga, inget snack om den saken. Jag tycker dock inte det blir tydligare för att man slår ihop timpengen för alla som arbetar samtidigt när man lämnar en offert.S Sir Duke skrev:
Grejen är snarare att man ska förutsätta att man har med en fifflare att göra och därför måste få allt på pränt och se till att inte missa något annat.Hemingway skrev:
Det hade varit så mycket enklare om det vore undantag att hantverkare beter sig som bedragare, nu verkar tyvärr det vara regeln och man har enorm tur ifall man hittar ett undantag.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 904 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 904 inlägg
Men stämmer detta egentligen?L lbgu skrev:
Är det inte bara så att de flesta av oss är bra att skriva när vi råkat ut för något dåligt, och inte berätta om när det gått bra? Då skapas lätt den känslan tänker jag.
Själv har jag övervägande bra erfarenhet av att anlita hantverkare. Undantagen är väl de som inte dykt upp när man kommit överens om det, men det har varit för att titta på jobbet då de har jag ändå inte anlitat. Sen var det väl någon elektriker som inte verkade helt kunnig/pålitlig, som jag också ratade innan arbetet startade.