101 432 läst ·
454 svar
101k läst
454 svar
Varning för elfirma Elaby el och bygg AB! (Stockholm)
Även om det inte är ett "direkt svar" utan en bild för att poängtera ett faktum?Alfredo skrev:
Men oavsett - Nej, det visste jag inte. Tackar. Moderator får ingripa om så önskas.
Rätten? Detta lär väl ändå sluta med att firman accepterar din bestridan? Mer värt för dem att använda tiden till att blåsa någon annan än att strida med dig i rätten. Möjligen hotar de med inkasso och kronofogden men något mer än så lär det inte bli.M Marko9911 skrev:
Nu är jag som sagt ingen forumpolis och har ingen vilja att vara någon heller. Dock kan jag för tydlighetens skull citera exakt vad som skrivs om detta i reglerna.H HJ-C skrev:
"5.4.4 Undvik att be någon att googla för att hitta svaret. Klistra heller inte in ett svar från ChatGPT eller liknande chattbotar/AI. Har man ställt frågan i vårt forum är det för att man vill ha våra medlemmars synpunkter."
Företag som bara anger ROT-priset utan jämförelsepris bryter mot prisinformationslagen, krav på korrekt och tydlig prisinformation.H HJ-C skrev:"Utan" är detsamma om "exklusive". Även avdrag.
"Inklusive" är detsamma som "med". Även avdrag.
Brukar folk vilja handla "inklusive" eller "exklusive" t ex rabatter, eller andra former av avdrag?
(Har aldrig varit hantverkare en minut i hela mitt liv och fattar inte varför "alla" helt plötsligt skulle vara det, utan att någon annan har fantiserat ihop ett yrke att anklaga TS för först.)
Så om man läser på Elaby,s hemsida följer de svenska lagar dvs det offererade priset är utan ROT avdrag.
Ja, då är det ju tydligt.Alfredo skrev:
Nu är jag som sagt ingen forumpolis och har ingen vilja att vara någon heller. Dock kan jag för tydlighetens skull citera exakt vad som skrivs om detta i reglerna.
"5.4.4 Undvik att be någon att googla för att hitta svaret. Klistra heller inte in ett svar från ChatGPT eller liknande chattbotar/AI. Har man ställt frågan i vårt forum är det för att man vill ha våra medlemmars synpunkter."
Jag tror han menar att man kan skriva på hemsidan vad man vill och om de följer de svenska lagar är ngt helt annatD Danne824 skrev:
Hur vet du att de följer svenska lagar?
Utgår du från att offererade priset är utan ROT avdrag och att företaget då följer svenska lagar?
Om du vet och kan visa källan på det du påstår att formuleringen ”Pris inkl. moms och ROT-avdrag” verkligen är enligt lag så är det väldigt bra
Tack
Trevlig kväll
Du har nog missförstått mig, jag gör gällande att som Elaby har givit priser är det exklusive ROT.M Marko9911 skrev:Jag tror han menar att man kan skriva på hemsidan vad man vill och om de följer de svenska lagar är ngt helt annat
Utgår du från att offererade priset är utan ROT avdrag och att företaget då följer svenska lagar?
Om du vet och kan visa källan på det du påstår att formuleringen ”Pris inkl. moms och ROT-avdrag” verkligen är enligt lag så är det väldigt bra
Tack
Trevlig kväll
Även jag *tror* jag fattar vad firman menar, men det är felaktigt skrivet (för att de är klantarslen eller rövare, eller en kombination av de två). Prisinformationen är ofullständig, otydlig och vilseledande. Firman måste ange ett totalpris inklusive precis allt (men utan möjliga och frivilliga avdrag).M Mortsken skrev:Verkar som en stor majoritet tolkar texten på annat sätt än vad du gör.
Så kanske lite märkligt att vara så dryg och försöka få det till att det bara är för att de är hantverkare.
Jag förstod hur de menade att priset skulle vara.
Jag förstod också varför de skrivit på det sättet. Med reservation för att de bara är kassa på att skriva. Men troligen är det för att luras.
Jag förstod också att det inte är en firma man vill anlita.
Allt detta trots att jag inte är hantverkare.
Hoppas du lyckas, det är precis förvirringen kring vilket jävla pris de menar som jag avböjde många offerter och gör jobbet själv istället, eller svart, då vet man och svartjobbare är tydliga, inget snack och inget "dra fram excel ark" för att beräkna hur mycket av ROT-avdraget är kvar för året och vad priset egentligen blir.M Marko9911 skrev:Jag tror han menar att man kan skriva på hemsidan vad man vill och om de följer de svenska lagar är ngt helt annat
Tack
Trevlig kväll
D Danne824 skrev:
Jag har inte läst på (eller nämnt) någon hemsida men i den offert som TS hänvisar till står det uttryckligen att det avser "inkl ROT" och med detta menas "med avdraget".D Danne824 skrev:
Nej det gör det inte det står "Ett" pris!H HJ-C skrev:
Om Elaby vill visa ett pris inklusive ROT avdrag ska de också redovisa priset exklusive ROT avdrag vilket Elaby inte har gjort.
Därmed ser jag det som ett pris exklusive ROT.
Allt regleras enligt prisinformationslagen och marknadsföringslagen.
Att det också finns bilder på Elabys elinstallationer ute på nätet som är tvivelaktiga borde ES göra kontroller på deras arbeten.