101 432 läst ·
454 svar
101k läst
454 svar
Varning för elfirma Elaby el och bygg AB! (Stockholm)
Jag funderade också lite i liknande banor, men med dina exempelsiffror ska väl ”Pris inkl. moms och ROT-avdrag” helt enkel beräknas som 400 + 100 +(-250)? Med andra ord, avdraget är negativt och om du inkluderar (=adderar) ett negativt belopp blir det subtraktion.M Mirkan skrev:Jag tolkade också Pris inkl. moms och ROT-avdrag som ink moms efter rot men ju mer jag tänker på formulering "Pris inkl. moms och ROT-avdrag:" Desto mer förvirrad blir jag.
Exempel:
Timkostnaden är 400kr. Moms 100kr och rot-avdraget är då 250kr
400 +100 + 250 = 750kr och det borde skrivas som "750kr inklusive moms och ROT-avdrag."
Alternativet är att rotavdraget är -250kr, men om jag "drar av" avdraget, -250 kr blir det dubbelnegation och jag läggar till 250kr istället.
Så jag lutar nu åt att grammatiskt har TS rätt!?
Ja, men visst är det är otydligt.W Weimik skrev:
Man drar av avdraget från priset. När man dragit av avdraget från priset, är priset då inklusive avdraget eller exkulsive avdraget. 🥴
Helt klart är "efter rot-avdrag" en betydligt tydligare formulering.
.
Det är inklusive avdraget. Finns absolut inget tvetydigt i det.M Mirkan skrev:
Om man skickat 5 gubbar för att byta ett eluttag som tar 1 gubbe mindre än en timme att byta, får man betala för fem timmar då? Det verkar ju vara en livsfarlig modell speciellt om man tar fullpris för prao elever. Nästa gång står kanske 10 fjortonåringar och kollar så blir det 11h för att byta ett uttag.
Rimligen kan man bara ta betalt för flera gubbar om det verkligen behövs för arbetet eller de gör två olika saker parallellt.
Rimligen kan man bara ta betalt för flera gubbar om det verkligen behövs för arbetet eller de gör två olika saker parallellt.
Angivet timpris är inte per person. Det är per timme per jobb, oavsett hur många som är där. Kunden ska betala för värdet av den utförda tjänsten. Inte för att det står folk och röker och tittar på.J JohanLun skrev:Om man skickat 5 gubbar för att byta ett eluttag som tar 1 gubbe mindre än en timme att byta, får man betala för fem timmar då? Det verkar ju vara en livsfarlig modell speciellt om man tar fullpris för prao elever. Nästa gång står kanske 10 fjortonåringar och kollar så blir det 11h för att byta ett uttag.
Om det är ett krångligt och personalkrävande uppdrag får firman ta höjd för det när de lämnar anbud så att de får kostnadstäckning. Eller tacka nej till uppdraget. Om de anger ett löpande timpris så gäller det.
Skriv alltid avtal. Och sitt på pengarna när ni får salta fakturor! Branschen måste uppfostras. Lagen är på kundens sida.
Jag kan ju inte förstå hur ett företag över huvud taget kan bestämma hur mycket kunden kommer att få i ROT avdrag. Som företag har jag ju inte en aning om kunden kommer att få nått ROT avdrag över huvud taget, kundens ROTutrymme kan ju vara helt förbrukat eller kanske inte kunden betalar så mycket i skatt att det räcker till nått avdrag. Själv brukar jag lämna ett pris där ROT inte är inblandat och upplysningsvis tala om hur mycket ROT som kunden max kan få.
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Det är ju inte direkt ovanligt att företag mer eller mindre tydligt i marknadsföring ger ett pris efter ROT. För mig är det alltid en varningsklocka. Ett företag som behöver få det att se billigt ut, har troligen ett onödigt högt pris.
Oenig.Alfredo skrev:
Om det inte står per person i avtalet, så är det per jobb.
Exempel: Vi kommer och lägger om ditt tak. Det kostar 1000 kronor i timmen. Då får de inte skicka 10 gubbar och debitera 10 000 kronor i timmen.
Man bör avtala och skriva noga i förväg. Förhandla i efterhand är alltid sämre. Men om det är otydligt får firman bära en större del än kunden av böket, lagen är skriven så.
Kunden är bara skyldig att betala ett skäligt pris för tjänsten, enligt gängse priser och prisberäkningssätt, det vill säga vad andra företag debiterar för motsvarande arbete. Det vore hur enkelt som helst för TS att få in några rimliga offerter och jämka.
Det är den som begär betalt som måste visa att begärt pris är skäligt. 2 man för ett 1 eluttag funkar inte eftersom det är oskäligt, är min bedömning.
Fast det stämmer ju inte. Angivet timpris är per man. Dock kan ju kunden alltid bestrida om en del av dessa bara står och tittar på.S Sir Duke skrev:Oenig.
Om det inte står per person i avtalet, så är det per jobb.
Exempel: Vi kommer och lägger om ditt tak. Det kostar 1000 kronor i timmen. Då får de inte skicka 10 gubbar och debitera 10 000 kronor i timmen.
Man bör avtala och skriva noga i förväg. Förhandla i efterhand är alltid sämre. Men om det är otydligt får firman bära en större del än kunden av böket, lagen är skriven så.
Kunden är bara skyldig att betala ett skäligt pris för tjänsten, enligt gängse priser och prisberäkningssätt, det vill säga vad andra företag debiterar för motsvarande arbete. Det vore hur enkelt som helst för TS att få in några rimliga offerter och jämka.
Det är den som begär betalt som måste visa att begärt pris är skäligt. 2 man för ett 1 eluttag funkar inte eftersom det är oskäligt, är min bedömning.
Personligen tycker jag dock att det är ett otyg - angivna timpriser BORDE vara per timme oavsett antal personer som dyker upp.
Är väl klart att angivet timpris är per person som jobbar.
Men ger företaget ett uppskattat pris på 2 timmar, så kan de klart inte dyka upp 10 pers och sen fakturera 20 timmar.
Vill de vara 1 eller hur många de nu vill vara, så är det väl fine. Men fakturan ska vara på 2 timmar.
Men ger företaget ett uppskattat pris på 2 timmar, så kan de klart inte dyka upp 10 pers och sen fakturera 20 timmar.
Vill de vara 1 eller hur många de nu vill vara, så är det väl fine. Men fakturan ska vara på 2 timmar.