101 435 läst ·
454 svar
101k läst
454 svar
Varning för elfirma Elaby el och bygg AB! (Stockholm)
Menar att det fasta offertpriset blir oskäligt högt om man ska ha med kostnaden för att göra kalkylen. På ett sånt jobb blir kalkylkostnaden procentuellt hög speciellt om man måste göra ett besök för att titta.M Marko9911 skrev:Vad är oskäligt högt?
Tre timmar plus bil är enligt mig inte oskäligt högt och är man transparent och förklarar för kunden att det minsta debiteringen för sådana små arbeten på ca en timma eller två är låt säga 3000 kr inkl moms och att man eventuellt sedan har även rätt till att dra av ROT så är väl både kunden och elfirman nöjda eller är det för lite med 2400 kr exkl moms för ett jobb på en eller två timmar?
Undrar bara
Tack
Då brukar jag säga att vi gärna gör jobbet men löpande. Att det blir för dyrt för kunden att få ett fast pris.
Men vad är löpande?Rrrrr skrev:
Menar att det fasta offertpriset blir oskäligt högt om man ska ha med kostnaden för att göra kalkylen. På ett sånt jobb blir kalkylkostnaden procentuellt hög speciellt om man måste göra ett besök för att titta.
Då brukar jag säga att vi gärna gör jobbet men löpande. Att det blir för dyrt för kunden att få ett fast pris.
Låt säga att du inte offererar utan bara kommer till kunden och fixar ett uttag på 1 timma alltså jobbet tar en timma. Ska du då debitera en timma plus bil så tjänar du bara ca 1300 kr inkl moms
Det lönar sig väl inte? Är du verkligen beredd att åka ut för detta lilla jobbet?
Jo nog lönar det sig. Vi har ofta 1,2,3 timmars småjobb. Det är väl inget man blir rik på men är kunden nöjd så återkommer dom ju när det är dags för större jobb så man får tänka så 😀M Marko9911 skrev:
Spännande...M Marko9911 skrev:Hej,
Vi har anlitat Elfirma Elaby Elektriker AB (Stockkholm) som på sms meddelade sina priser 895 kr för första timma och 590 kr för alla timmar därefter.
Så här står det bland annat i deras SMS
Pris inkl. moms och ROT-avdrag:
– Framkörning: 0 kr
– Första timmen: 995 kr
– Därefter: 590 kr/timme
– Avbokningsavgift 500kr
– Admin tillägg 50-250kr
Jag hade beställt en elektriker men det kom två personer av vilka en tydligen var praktikant.
Jobbet drog ut på tiden (borra ett håll i vägen,dra en elsladd och två vägguttag tog 4 timmar för två personer alltså 8 timmar sammanlagt ) och när de var klara så vill de ha betalt direkt via Klarna och dubbelt så mycket per timme 1990 kr för första timma istället för 995kr och 1180 kr istället för 590 kr som det står i SMS:et
Material kostar mera än 100% än vad det kostar på Bauhaus tex. och vad de lovade muntligt två dagar innan under telefonsamtalet.
De vill också ta betalt för att elektriker röker och fakturerar mig i efterhand som också tar 15 till 20 minuter och då blir tiden precis lite över 3 timmar och då tar de 4 timmar eller rättare sagt 8 timmar för två man(!) alltså även för den andra killen (praktikanten) som kollade i sin telefon under tiden.
Fakturan brutto innan ROT blev 13800 kr / 1990 kr för första timma istället för 995kr och 1180 kr istället för 590 kr som det står i SMS:et
Fakturan brutto efter ROT blev 8665 kr
Det räcker med att läsa lite på Trustpilot och Reco.se för att förstå att jag långt ifrån är ensam om att uttsaättas för deras ohederliga metoder.
[länk]
[länk]
De får så klart inte betalt av oss och vi kommer idag att bestrida fakturan och ta till vidare åtgärder mot de
Om ngn kanske har ngt bra råd eller förslag hur man ska hantera detta så är vi tacksama
Hälsningar
Första timmen á 995kr, om man tar det x2 gubbar så är det ju just 1990kr
Timpriset á 590kr x2 gubbar, så är det just 1180kr/h
Men då ska det såklart faktureras för de 4h de var där och inte dubbla tiden, inte bara jordens tankevurpa och räknetabbe av hantverkaren?
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Jag förstår inte varför det skulle vara olönsamt? En debiterad timme är ju en debiterad timme oavsett om det är en ensam timme eller 1 av 200h. Givetvis förutsatt att även restid ingår i debiteringen.M Marko9911 skrev:
Nu är jag inte hantverkare, men det jag antar är ett problem med små korta uppdrag är att det givetvis finns en risk med död tid mellan uppdragen, ett entimmes job kanske är svårt att tidsmässigt passa ihop med andra korta eller långa uppdrag. Därmed är det också rimligt med lite högre timdebitering. Antingen genom förhöjd taxa för första timmen eller genom "minimum debitering" som vissa firmor kör med.
ROT-avdraget var väl när det först kom i första hand till för att få bort svartjobben vilket nog har funkat väldigt bra. Finns ingen ekonomisk vinning för en privatperson att anlita svart för ett jobb som är ROT-berättigat.L lbgu skrev:
Det är ju dessutom procentuellt högre administrativ kostnad för småjobb. Fakturering, jaga ROT-uppgifter, ROT-ansökan osv. Men timdebiteringen på service är ju alltid högre än större jobb pga detta. Vi lever bra på nästan bara småservice så visst funkar det.H hempularen skrev:Jag förstår inte varför det skulle vara olönsamt? En debiterad timme är ju en debiterad timme oavsett om det är en ensam timme eller 1 av 200h. Givetvis förutsatt att även restid ingår i debiteringen.
Nu är jag inte hantverkare, men det jag antar är ett problem med små korta uppdrag är att det givetvis finns en risk med död tid mellan uppdragen, ett entimmes job kanske är svårt att tidsmässigt passa ihop med andra korta eller långa uppdrag. Därmed är det också rimligt med lite högre timdebitering. Antingen genom förhöjd taxa för första timmen eller genom "minimum debitering" som vissa firmor kör med.
Liknande problem här med 5!!! praktikanter och arbetet tog 2 dagar med att dra värmekabel i kallvattenröret utomhus (ca 20 m) Fick en faktura, ringde en annan elektriker som gav mig en offert...jobbet honom ensam hade han klarat på en dag och med 30% billigare pris. Detta var för 2 år sen, bestred fakturan efter några mail där han bla lovade o komma över. har varken sett eller hört av efter det. Dom hade bla glömt och lägga dit en kontakt så att jag kunde stänga av elen under varmare perioder mm. Sen hade jag ett annat företag 1 år innan som drog nytt el inomhus med 1 praktikant. Mycke rökapauser och lunchen, då drog man iväg o var bort ca 2 timmar (fräcka nog att ta ta både rök o andra pauser framför mig). Där ringde jag också om fakturan till dom, fick ner priset nästan 40%.. Nu har jag världen bästa elektriker som jag aldrig byter ut.M Marko9911 skrev:Hej,
Vi har anlitat Elfirma Elaby Elektriker AB (Stockkholm) som på sms meddelade sina priser 895 kr för första timma och 590 kr för alla timmar därefter.
– Avbokningsavgift 500kr
– Admin tillägg 50-250kr
Jag hade beställt en elektriker men det kom två personer av vilka en tydligen var praktikant.
Jobbet drog ut på tiden (borra ett håll i vägen,dra en elsladd och två vägguttag tog 4 timmar för två personer alltså 8 timmar sammanlagt ) och när de var klara så vill de ha betalt direkt via Klarna och dubbelt så mycket per timme 1990 kr för första timma istället för 995kr och 1180 kr istället för 590 kr som det står i SMS:et
Material kostar mera än 100% än vad det kostar på Bauhaus tex. och vad de lovade muntligt två dagar innan under telefonsamtalet.
De vill också ta betalt för att elektriker röker och fakturerar mig i efterhand som också tar 15 till 20 minuter och då blir tiden precis lite över 3 timmar och då tar de 4 timmar eller rättare sagt 8 timmar för två man(!) alltså även för den andra killen (praktikanten) som kollade i sin telefon under tiden.
Fakturan brutto innan ROT blev 13800 kr / 1990 kr för första timma istället för 995kr och 1180 kr istället för 590 kr som det står i SMS:et
Det räcker med att läsa lite på Trustpilot och Reco.se för att förstå att jag långt ifrån är ensam om att uttsaättas för deras ohederliga metoder.
[länk]
[länk]
De får så klart inte betalt av oss och vi kommer idag att bestrida fakturan och ta till vidare åtgärder mot de
Om ngn kanske har ngt bra råd eller förslag hur man ska hantera detta så är vi tacksama
Hälsningar
Så mitt råd... stå på dig, vet att det kan vara jobbigt psykisk, men ibland kan det vara värt det. Lycka till
Vad gäller timdebiteringen så ser jag inga konstigheter. Dom har angett att priset är inklusive moms och ROT. Dvs dom har räknat med att den pengen är efter att ROT dragits av.M Marko9911 skrev:Hej,
– Avbokningsavgift 500kr
– Admin tillägg 50-250kr
[länk]
[länk]
Hälsningar
Inget konstigt där.
Däremot kan man ifrågasätta om det verkligen behövde ta så lång tid som det gjorde.
Utan att ha sett hur det ser ut så är det lite svårt att bedöma.
Om dom dessutom skickat någon som faktiskt var en praktikant och tar fullt betalt för denne så kan det också ifrågasättas.
Utifrån beskrivningen av jobbet så känns det spontant som att dom tog lite väl lång tid på sig för att göra jobbet och att dom kanske inte hade behövt vara 2 personer.
Därav blir det lite onödigt dyrt.
Om dom tar någon rast under arbetet är inga konstigheter.
Det finns krav i arbetsmiljölagen att arbetstagare har rätt att ta kortare raster. Där kan man möjligen diskutera om rasterna är avsevärt längre än vad som är rimligt.
Dvs jag tror att din enda framkomliga väg är att ifrågasätta den faktiska tidsåtgången.
Dom har ju tagit betalt exakt det dom specade i sitt SMS per timme. Det är bara mängden personer samt tidsåtgången som skiljer sig från vad som sagts så det är bara där du kan ifrågasätta.
Besserwisser
· östergötland
· 2 775 inlägg
Bara ett tillägg.. raster ingår alltså inte i tid du betalar för... hantverkare har faktiskt även dom obetalda raster...
Medlem
· Kumla
· 67 inlägg
Jag gjorde nåt liknande i huset jag bodde i. Borrade hål i garageväggen, drog en kabel igenom, satte dit ett dubbelt eluttag. Jag är inte elektriker. Det tog max två timmar. Eventuellt om jag även under denna tid kopplade in en utomhusbelysning, minns inte. Men tidsåtgången är ju helt galen.M Marko9911 skrev:Hej,
– Avbokningsavgift 500kr
– Admin tillägg 50-250kr
[länk]
[länk]
Hälsningar
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Håller egentligen med. Men ordvalet skapar en otydlighet som man som konsumet ev. kan klaga på. och uppenbarligen har ju ordvalet lurat trådskparen här. Och så som konsumentjänstlagen är skriven så ligger det på företaget att ha en tydlig kommunjikation.S steffo_b skrev:
Visst men i dag är det en ren subvention till vissa branscher. Det är ju helt uppenbart att situationen utnyttjats så att timpriserna gått upp mycket mer än de gjort om inte ROT fanns. Syns ju tydligt om man ser på det bolag TS haft oturen att anlita.Rrrrr skrev:
Även om du inte tror det så är det rätt vanligt med svartjobb när det gäller korta jobb åtminstone på landsbygden. Finns ofta någon bekant som är kusin med en rörmokare eller liknande. Så är det korta jobb så kan de komma förbi och fixa saker för kanske några 100-lappar (material ej medräknat). Om det inte är någon egenföretagare sköts det oftast utanför ordinarie arbetstid. Det lär garanterat vara lönsamt då kostnaden ofta kan vara mindre än vad vissa firmor debiterar för bilen.Rrrrr skrev:
Jag tolkade också Pris inkl. moms och ROT-avdrag som ink moms efter rot men ju mer jag tänker på formulering "Pris inkl. moms och ROT-avdrag:" Desto mer förvirrad blir jag.
Exempel:
Timkostnaden är 400kr. Moms 100kr och rot-avdraget är då 250kr
400 +100 + 250 = 750kr och det borde skrivas som "750kr inklusive moms och ROT-avdrag."
Alternativet är att rotavdraget är -250kr, men om jag "drar av" avdraget, -250 kr blir det dubbelnegation och jag läggar till 250kr istället.
Så jag lutar nu åt att grammatiskt har TS rätt!?
Exempel:
Timkostnaden är 400kr. Moms 100kr och rot-avdraget är då 250kr
400 +100 + 250 = 750kr och det borde skrivas som "750kr inklusive moms och ROT-avdrag."
Alternativet är att rotavdraget är -250kr, men om jag "drar av" avdraget, -250 kr blir det dubbelnegation och jag läggar till 250kr istället.
Så jag lutar nu åt att grammatiskt har TS rätt!?