101 435 läst ·
454 svar
101k läst
454 svar
Varning för elfirma Elaby el och bygg AB! (Stockholm)
Recensioner ska man inte lita på idag. Gjorde ett syrligt inlägg mot en tysk firma och fick snabbt ett "konfidentiellt mail från der geschäftsfuhrer" om företagets förträfflighet. Inom en timme hade vd:n för företaget lagt upp en femstjärnig hyllning, när jag påtalade det olämpliga i att recensera det egna företaget fick jag svar att vi är ett anständigt företag och detta skett av ett rent misstag och recensionen togs bort. Några dagar senare fanns ett tjugotal femstjärniga recensioner alla undertecknade med förnamn som Heinz, Erich, Karl, Erwin, Helga och liknande.N nb. skrev:De verkar ha satt något märkligt i system, den bilden från spisuttaget jag visade kom från en google recension där kunden är missnöjd över att de skickade 2 personer för att installera trefas till spis och företaget hävdar att det både behövs och är elsäkerhetskrav - vilket givetvis är totalt nys.
Givetvis kan det ibland vara lite smidigare att vara två om man ska tråda om i befintliga rör, men det är ju rimligt för en hel villa, inte ett jobb på ett par timmar.
Från kommentarerna verkar de också satt i system att "köpa" bra recensioner, dvs ersätta mot löfte att den dåliga recensionen tas bort.
De har nog en del att jobba på.
Är dock registrerade hos esv och har några anställda.
Mot konsument är det krav att priser ska anges ink moms men intressant nog finns inga krav att priserna måste anges före eventuella skatteavdrag eller liknande.
Då skulle en skidanläggning ju också kunna säga gratis liftkort *
Jag har själv både tjatat på och tröttnat på hantverkare som offererar timpris efter rot och sagt att jag inte är intresserad av det eftersom de inte har någon aning om hur mycket rot jag använt, hur många lagfarna ägare fastigheten har osv...
* du behöver bara nyttja ditt friskvårdsbidrag.
Njae, eftersom du varnar TS för att det blir dyrt, i ditt extremfall med att dra in en jurist i ett småmål helt i onödan, så är ju risken för den som tror på ett så dåligt råd att man betalar hela eller större delen fakturan, och det verkar ju vara ditt tips. Det om något är ju dyrt. Vi, alltså vi i den delen av forumet med full kognitiv funktion, har ju redan förklarat detta otaliga gånger.Nissens skrev:
Nästa gång ta in minst tre 3 offerter på jobb du vill ha utförtM Marko9911 skrev:Hej,
Vi har anlitat Elfirma Elaby Elektriker AB (Stockkholm) som på sms meddelade sina priser 895 kr för första timma och 590 kr för alla timmar därefter.
Så här står det bland annat i deras SMS
Pris inkl. moms och ROT-avdrag:
– Framkörning: 0 kr
– Första timmen: 995 kr
– Därefter: 590 kr/timme
– Avbokningsavgift 500kr
– Admin tillägg 50-250kr
Jag hade beställt en elektriker men det kom två personer av vilka en tydligen var praktikant.
Jobbet drog ut på tiden (borra ett håll i vägen,dra en elsladd och två vägguttag tog 4 timmar för två personer alltså 8 timmar sammanlagt ) och när de var klara så vill de ha betalt direkt via Klarna och dubbelt så mycket per timme 1990 kr för första timma istället för 995kr och 1180 kr istället för 590 kr som det står i SMS:et
Material kostar mera än 100% än vad det kostar på Bauhaus tex. och vad de lovade muntligt två dagar innan under telefonsamtalet.
De vill också ta betalt för att elektriker röker och fakturerar mig i efterhand som också tar 15 till 20 minuter och då blir tiden precis lite över 3 timmar och då tar de 4 timmar eller rättare sagt 8 timmar för två man(!) alltså även för den andra killen (praktikanten) som kollade i sin telefon under tiden.
Fakturan brutto innan ROT blev 13800 kr / 1990 kr för första timma istället för 995kr och 1180 kr istället för 590 kr som det står i SMS:et
Fakturan brutto efter ROT blev 8665 kr
Det räcker med att läsa lite på Trustpilot och Reco.se för att förstå att jag långt ifrån är ensam om att uttsaättas för deras ohederliga metoder.
[länk]
[länk]
De får så klart inte betalt av oss och vi kommer idag att bestrida fakturan och ta till vidare åtgärder mot de
Om ngn kanske har ngt bra råd eller förslag hur man ska hantera detta så är vi tacksama
Hälsningar
Besserwisser
· östergötland
· 2 775 inlägg
Hur kan man tro att en elektriker kostar nästan 2000kr/timma, detta är bara ett ytterligare exempel på hur man kan lura till sig pengar genom ROT.
Finns väldigt bra sidor på nätet som visar kostnader för hantverkare.
Finns väldigt bra sidor på nätet som visar kostnader för hantverkare.
Besserwisser
· östergötland
· 2 775 inlägg
Därför att om du läst hela tråden så ser det ut som att det kostar hälften..Å Åke Pettersson1 skrev:
"Pris inkl. moms och ROT-avdrag:"
Detta tolkar jag att vara EFTER ROT-avdrag. Även om det är otydligt skrivet. Jag själv brukar skriva "pris inkl. moms efter ROT-avdrag" just för att det ska bli tydligt.
Till privatpersoner är det ju slutsumman på sista raden som är intressant. Dvs efter ROT.
Att den första timmen är högre och att "framkörningsavgift" är 0 kr betyder ju att avgift för resa/servicebil ingår i arbetskostnaden. Så får man inte göra enligt Skatteverkets regler (blir ju ROT-avdrag på resa/servicebil). Är det två personer så borde ju dessutom den förhöjda första timmen bara gälla för en av elektrikerna.
Har man höga timdebiteringar brukar man ju i normala fall istället ha låga materialpåslag. Denna firma verkar köra med både hög timdebitering OCH höga materialpåslag så förstår att de får dåliga recensioner.
Detta tolkar jag att vara EFTER ROT-avdrag. Även om det är otydligt skrivet. Jag själv brukar skriva "pris inkl. moms efter ROT-avdrag" just för att det ska bli tydligt.
Till privatpersoner är det ju slutsumman på sista raden som är intressant. Dvs efter ROT.
Att den första timmen är högre och att "framkörningsavgift" är 0 kr betyder ju att avgift för resa/servicebil ingår i arbetskostnaden. Så får man inte göra enligt Skatteverkets regler (blir ju ROT-avdrag på resa/servicebil). Är det två personer så borde ju dessutom den förhöjda första timmen bara gälla för en av elektrikerna.
Har man höga timdebiteringar brukar man ju i normala fall istället ha låga materialpåslag. Denna firma verkar köra med både hög timdebitering OCH höga materialpåslag så förstår att de får dåliga recensioner.
På ett tre-timmars jobb? Han ska vara glad om han ens hittar tre företag som vill lämna pris. Och offerten kommer att vara dubbelt så dyr som det hade blivit om han körde löpande.johnsilver skrev:
Bättre att hitta en firma man litar på och köra löpande. Fråga runt bland vänner osv. Har man hittat en snickare eller rörmokare man är nöjd med så är ju smart att fråga den om tips på bra elektriker.
Det sjuka är att hantverkarbranschen får stöd av staten genom ROT. Uppenbart att ROT är slöseri med pengar, ta bort det så börjar dessa bortskämda typer stå i kö för att hitta jobb.Rrrrr skrev:
Vi har nästan bara små-jobb. Så jag har absolut inget emot det. Dock är det inte ekonomiskt försvarbart att räkna på så små jobb. Antingen går firman back pga arbetstid/administration för att kalkylen eller så blir priset för kund oskäligt högt.L lbgu skrev:
Vad är oskäligt högt?Rrrrr skrev:
Tre timmar plus bil är enligt mig inte oskäligt högt och är man transparent och förklarar för kunden att det minsta debiteringen för sådana små arbeten på ca en timma eller två är låt säga 3000 kr inkl moms och att man eventuellt sedan har även rätt till att dra av ROT så är väl både kunden och elfirman nöjda eller är det för lite med 2400 kr exkl moms för ett jobb på en eller två timmar?
Undrar bara
Tack
Fast om inte ROT funnits så hade det säkert varit ekonomiskt för massor av firmor att kolla på småjobb och även ge konkurrenskraftiga bud då man vet att andra firmor jagar jobben. Har du någon anställd som inte har uppdrag är det ingen större kostnad att den åker ut till kund och uppskattar hur lång tid ett jobb tar. Även om man gör en taskig tidsuppskattning så är det bättre att folk är ute på jobb där de lägger några extra timmar p.g.a. dålig tidsuppskattning än att de sitter på kontoret och fikar.Rrrrr skrev: