DragonLady skrev:
IVT´s inreglering av ventilationsanläggning. Det pappret  fick vi när vi fick alla ritningar, det är ett sk. värdebevis som man skickar in till dom när huset/vent. är helt färdigt.
Då kommer dom ut inom 4veckor o trimmar in systemet.
Den lappen lyckades vi få tag på från en hög som byggarna slängt in i en garderob, men det är inte det dokumentet vi talar om. Det som diskuteras är huruvida vi har fått den enligt avtalet utlovade 6- åriga försäkringsgarantin. Idag har jag ringt IVT och fått höra att de inte hade fått våra uppgifter inregistrerade, vilket innebär att de inte hade kunnat skicka föräkringsbrevet. Det ska ombesörjas av andra (Eksjöhus eller rörmokare) alternativt att vi som kund skulle ha blivit informerade och fått ett kort som ska fyllas i. Ja, ja, nu är det klart för vår del, så till er alla som har IVT- pump och blivit lovade försäkring men inte fått försäkringsbrev: Ring till IVT för registrering!

Mastermind, jättetack för tips :) Men vi är inte där än, så det finns väl en chans att dom själva kommer ihåg det - chansen är väl högra om det sköts från huvudkontoret, och inte från säljaren.

IVT skrivat själv att 6 åriga försäkringan är kopplat till hemförsäkring med "maskinskada" - låter mer som en bilförsäkring ;) - var det aktuellt¨i dit fall?

Installerade en IVT Greenline för 2,5 år sedan, ej Eksjöhus, fick för ca 2 veckor sedan en bekräftelse på att vi har en försäkring på vår panna. Så det är nog inte bara Eksjöhus som strular utan även försäkringsbolagen.

När man har installerat värmepumpen ska installatören skicka in ett dokument med serienummer och installationsdatum till IVT. Det är kanske så att det är IVT som slarvar.

Vi hade också ett fel på vår panna och jag ringde till IVT, men de hade inga uppgifter på mig fastän min installatör hade skickat in dokumentet med alla uppgifter. Så kolla upp detta när ni har flyttat in i era hus eller när ni sätter in en IVT panna i befintligt hus.

Hur går det för Mastermind då?

Vore intressant med lite lägesrapporter här (så inte tråden faller i glömska).

I glömska??? Denna tråd glömmer vi aldrig....men det var nästan skönt att inte behöva höra mer skit om Eksjö ett tag nu....

:)Håller med tidigare inlägg. Visst kan man klaga på Eksjöhus att de gör fel m.m., men man har väl en egen undersökningsplikt. Som samhället är idag kan man inte lita på någon, så jag tycker att man måste ta och undersöka att allt går rätt till och inte bara lita på andra.

Angående IVT-panna så gäller även misstagen i LB-hus, så på den punkten är det inte bara Eksjöhus som gör fel. Det hänger mycket på installatören att denne gör anmälan till IVT.

På tisdag gjuter man grunden på vårat Lyckan med vinkel, och i v. 9 kommer första leverans. Spännande!

Håller med tidigare inlägg. Visst kan man klaga på Eksjöhus att de gör fel m.m., men man har väl en egen undersökningsplikt. Som samhället är idag kan man inte lita på någon, så jag tycker att man måste ta och undersöka att allt går rätt till och inte bara lita på andra.
Det skulle vara intressant att få några goda råd från dig KlasL som tydligen varit med förut. När man köper en totalentreprenad från Eksjöhus, vad är det för undersökningsplikter du menar då.

Om du menar entreprenörer och underentreprenörer så har vi överhuvudtaget inte kunnat påverka dessa. Upphandlat av Eksjöhus till lägsta kostnad. Om du menar kvalitetsansvarig så var han utsedd av Eksjöhus och enligt samtal med densamme så blev han förbjuden av Eksjöhus att rapportera till oss, kunden. Att elinstallatören var en bluff, ville inte ens entreprenören erkänna när jag fått reda på detta på omvägar. Hur kan man kvalitetssäkra den säljare man får ? Att det inte skulle gå att diskutera/få svar på vanliga frågor av Eksjöhus, hur ska man gardera sig mot detta ? Vad gör man när Eksjöhus hotar med inkasso trots att det enligt besiktningsprotokoll återstår punkter att åtgärda ? osv.......

Du KlasL, istället för att 'skryta' om hur bra du är att kolla upp och veta allt, så förmedla hellre dina kunskaper till oss andra på detta forum som saknar denna kunskap.

/Björn

Jo, bjhu det ska jag berätta hur man gör...

Man startar ett bygge, och håller på och bråkar i ett år. Hänger här på forumet under tiden, och läser alla böcker du kan komma över under tiden. Sen inser du hur lurad du blivit, och avslutar hela bygget, tar smällen. Går i dvala och tänker över allt du har upplevt, sen tar du ny tag, fast denna gången gör du inte de misstag du gjorde förra gången... >:(

Så har vi fått göra... Men det är väl sant att det är det tredje huset man bygger som blir det bästa..

Jag fattar mig inte på personer som KlasL. Vaddå undersökningsplikt?
Jag betalar en j-la massa extra pengar till ett företag för att få totalentreprenad, och sen ska jag ändå sköta allt skälv och lägga ner lika mycket tid som om jag byggde lösvirke?

Jag har dragit liknelsen för och gör det gärna igen:
Om du KlasL går in på, säg SIBA, och börjar prata med en säljare. Han snackar på och säljer dig en tv som enligt han är 32" wide-screen. Dom har den inte på lager, så dom ska leverera den hem till dig om en vecka när dom får in den. Du går till kassan och betalar. Åker hem och väntar med spänning på din nya tv.
När den kommer hem så visar det sig vara en svart-vit 24" vanlig tv. Då kollar du upp beteckningar och vidare och ser till din förvånign om du hade kollat upp beteckningen som säljaren gav dig hade du ju förstått att det in te var en 32" wide-screen.

Så KlasL (och alla andra som anser att man som husköpare alltid har fel) hur hade du agerat?

Eller för att anpassa liknelsen till detta fallet. När tvn kom, så får du en räkning på samma belopp som du redan betalt i kassan. Vid samtal med SIBA så säger dom att dom visst hade räknat fel.

HAde du betalt och varit nöjd, eller hade du lämnat tillbaks tvn och krävt tillbaka de pengar du redan betalt?

Jag förstår inte varför alla blir arga hela tiden. Klart att det finns Eksjökunder som är nöjda runt om i landet. Såg i en tidning att Eksjöhus har 4% marknadsandel och plats 4 av populärast hus i Sverige efter Älvsby, Myresjö och Trivsel.

Det finns ett antal som är mycket missnöjda med Eksjöhus enligt denna tråd men de skulle väl inte ha så här många kunder om det bara var skit med bolaget?

Det är nog inte meningen att KlasL skall klanka ned på någon här utan belysa att det finns två sidor av varje mynt.

Mastermind, Jarppan och bjhu är uppenbart inte nöjda men då det kommer någon med positiv erfarenhet behöver ni väl inte bli förbannade....?

EDIT: Och nej....jag jobbar inte för Eksjöhus!

Jag förstår inte varför alla blir arga hela tiden. Klart att det finns Eksjökunder som är nöjda runt om i landet. Såg i en tidning att Eksjöhus har 4% marknadsandel och plats 4 av populärast hus i Sverige efter Älvsby, Myresjö och Trivsel.
För mig kunde rubriken på denna tråd lika gärna varit 'Varning för husleverantörer'. Trots det så kanske det kan vara intressant att notera att tidigare har Eksjöhus innehaft topp platsen och att de nu ligger 4 kanske beror på någon form av organisationsproblem.
Det är nog inte meningen att KlasL skall klanka ned på någon här utan belysa att det finns två sidor av varje mynt.
Precis så verkar det i denna bransch, det är turen som avgör på vilken sida myntet landar. Husföretagen borde ta ett helt annat ansvar än vad som görs idag. Inte hela tiden använda sig av minsta möjliga lagliga regelverk utan av de utökade regelverken som de enskilda branschorganisationerna rekommenderar. Det borde också finnas mycket mera moral i denna bransch. Så här skriver bl.a Eksjöhus på sin hemsida
Genom en naturlig och levande dialog med kunderna kan vi skapa boendemiljöer där enskilda familjer förverkligar sina drömmar
Ingen dialog alls har förekommit i vårt fall, trots otaliga försök från vår sida att kommunicera så är det bara locket på från Eksjöhus.

/Björn

Calle Anka skrev:

Det finns ett antal som är mycket missnöjda med Eksjöhus enligt denna tråd men de skulle väl inte ha så här många kunder om det bara var skit med bolaget?

Mastermind, Jarppan och bjhu är uppenbart inte nöjda men då det kommer någon med positiv erfarenhet behöver ni väl inte bli förbannade....?

EDIT: Och nej....jag jobbar inte för Eksjöhus!
Det verkar som du blir minst lika sur när vi klankar på Eksjöhus.

Läste senast idag i Eskilstuna Kuriren hur Eksjöhus gjort bort sig totalt i vårat område. Läs mer på denna länk http://www.ekuriren.se/ekuriren/sta...32538&avdelning_1=113&avdelning_2=114

Jag blir inte alls arg på de som klagar men det är alltid bra att både positiva och negativa aspekter belyses och att man har respekt för varandras åsikter.

EDIT: Sen verkar det som Eksjöhus har en oförmåga att få tag på bra entreprenörer som bygger åt dem och det är kanske där skon klämmer. Deras rykte försämras av att en byggare inte kan resa deras väggar snabbt som i artikeln ovan.

Calle Anka skrev:
Jag blir inte alls arg på de som klagar men det är alltid bra att både positiva och negativa aspekter belyses och att man har respekt för varandras åsikter.

EDIT: Sen verkar det som Eksjöhus har en oförmåga att få tag på bra entreprenörer som bygger åt dem och det är kanske där skon klämmer. Deras rykte försämras av att en byggare inte kan resa deras väggar snabbt som i artikeln ovan.
Nu är du fel ute igen. Eksjöhus tar inte ansvar för varken sig själva, entreprenören och framför allt ett ansvar jämte kund som betalar stora pengar, nej deras mål verkar vara att bara tjäna pengar och hoppas på att bygget flyter som sig bör, men blir det problem så har man inget att hämta från Eksjöhus.
Riktigt lågt tycker jag. >:(

Kom igen då, vakna.

Om den här tråden skall resultera i något gott måste entreprenören hängas ut tillsammans med att Eksjöhus saknar förmåga att rekommendera dugliga entreprenörer.

Eksjöhus har fått sin negativa feedback.

Fram med namnet på entreprenören

Stef skrev:
Kom igen då, vakna.

Om den här tråden skall resultera i något gott måste entreprenören hängas ut tillsammans med att Eksjöhus saknar förmåga att rekommendera dugliga entreprenörer.

Eksjöhus har fått sin negativa feedback.

Fram med namnet på entreprenören
Från att registrera sig till denna fråga ca 4 min.... :-/
Ska du bygga med Eksjöhus eller har du något annat alias sedan innan???

Som Mindmaster skrivit innan så har Entreprenören sitt namn i företagsnamnet och du vet nog vad som gäller i detta forum att skriva om privat personer...

Edit: Men du kanske inte hann läsa alla regler på 4 min.

//Jarppan

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.