P
Ramnemark Ramnemark skrev:
De avslutar även samarbetet med Kivra vilket gör att du inte får någon notifikation om din faktura alls.
Det är verkligen uselt. Det är ungefär som att man skulle vara tvungen att besöka kortbolagets kontor för att hämta sin faktura, på tiden innan internet.
Ramnemark Ramnemark skrev:
Därför vill nog många (bla jag) säga upp det nu.
Bra! Bolag som inte vill kommunicera ska man inte göra affärer med.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson
F fulkopplaren skrev:
Jag har precis skaffat kortet i samband med en köksrenovering och tänkte sammanfatta mina erfarenheter av det hittills. Jag var bara ute efter bonuscheckarna, inte avbetalningsmöjligheterna. Jag läste igenom den här tråden noga innan jag anmälde mig så jag hade en ganska bra bild av fallgroparna och vad man bör tänka på för att slippa extraavgifter, påminnelser m.m.

Det verkar som att många inte har koll på vad avtalet faktiskt innebär (och hur kreditköp fungerar generellt) så här är en sammanfattning:
  • Skaffa inte kortet om du ska spendera mindre än 25 000:- per kvartal eller absolut måste köpa på kredit.
  • Skaffa Resurs bank-appen.
  • 📢 Vid köp i butik, säg till att köpet/poängen ska registreras.
  • 🔍 Håll koll på när fakturan kommer, både i appen och på mail. Det brukar vara runt den 15:e i månaden.
  • 💵 Betala fakturan i sin helhet för att slippa extraavgifter. Administrationsavgifterna och räntan börjar ticka om du betalar mindre än totalsumman.

Det jag gjorde var att ladda upp SEKKI-dokumentet från Resurs bank och medlemsvillkoren från Bauhaus i ChatGPT låta den sammanfatta alla avgifter och vi vilka scenarion det lönar sig att skaffa kortet. (Förutsatt att man bara är ute efter bonusen som i mitt fall. Om man vill ha kreditmöjligheten är ju det ett värde i sig.)

Min erfarenhet hittills är inte superimponerande med tanke på deras ineffektiva system för poängregistrering. Jag hade ansökt om kortet med kreditgrän 30 000. Vid mitt första köp verkade allt gå bra och jag sa till om att registrera poängen. Men efter fem dagar kunde jag fortfarande inte se köpet under "Mina köp" på "Mina sidor" på Bauhaus. Men köpet var registrerat i Resurs-appen, summan var ca 19 000:-

Jag besökte butiken igen och då var de tvungna att göra ett återköp på hela beloppet och sen registrera det igen för att kunna få in poängen. Men eftersom min kreditgräns var 30 000:- och återköpet tar några dagar att hantera så var jag tvungen att utöka min kreditgräns på plats för att det nya köpet skulle kunna registreras...
Otroligt osmidigt men de kunde åtminstone lösa det.

De sa även att köpet skulle synas på "Mina köp" omedelbart men det tog ungefär ett dygn innan det dök upp så det känns inte som att personalen har koll på hur systemen funkar.
Nog för att det inte fungerar som det ska, men det där med 25000 kr är ju ren och skär lögn. Har stora praktiska fördelar att ha kreditkort via Bauhaus även om jag vissa månader knappt handlar.

daddydj daddydj skrev:
34 sidor lång tråd tyder på att det nog inte bara är rent mjöl i Resurs Banks ledningsgrupp.
Vänta nu, du menar på fullt allvar att längden på en forumtråd indikerar att ledningsgruppen fifflar?

• Gilla
TorbjornEd och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det finns goda skäl att använda kreditkort även om man inte gör av med så mycket pengar varje kvartal. Det främsta skälet är att man kan reklamera ett felaktigt debiterat belopp enligt konsumentkreditlagen.

En sammanfattning finns på konsumentverkets webbplats.

Man behöver förstås inte skaffa ett kreditkort från just Resurs Bank …
Jag vet inte hur ofta feldebitering sker men jag har aldrig varit med om det. Det kanske är ett stort problem men då ser jag bonus och poängsystem som mer värt med kreditkort. Och det är ju specifikt Bauhaus/Resurs kort vi diskuterar.

Kreditköp har såklart en funktion om man inte kan/vill betala hela summan direkt men för egen del ser jag inte att deras bonussystem är värt besväret förrän vid de högre beloppen.

Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Nog för att det inte fungerar som det ska, men det där med 25000 kr är ju ren och skär lögn. Har stora praktiska fördelar att ha kreditkort via Bauhaus även om jag vissa
Nog för att det inte fungerar som det ska, men det där med 25000 kr är ju ren och skär lögn. Har stora praktiska fördelar att ha kreditkort via Bauhaus även om jag vissa månader knappt handlar.
P pmd skrev:
Det är verkligen uselt. Det är ungefär som att man skulle vara tvungen att besöka kortbolagets kontor för att hämta sin faktura, på tiden innan internet.

Bra! Bolag som inte vill kommunicera ska man inte göra affärer med.
Jag insåg nu när du citerade mig att jag skrev fel belopp. Jag menade 20 000:- då det är brytgränsen för högre bonus, inte 25 000:-. Fel av mig.

Men jag ser inte vari lögnen skulle ligga. Min poäng är att bonussystemet bara blir värt besväret när man når den högre bonusgränsen på minst 5% som sker vid köp för 20 000:- inom samma kvartal. För egen del är en värdecheck på 399:- totalt ointressant om det kräver en kreditansökan. Då skaffar jag hellre ett annat kreditkort med poängsystem som gäller på flera ställen.

Ossian K Olsson
F fulkopplaren skrev:
Jag insåg nu när du citerade mig att jag skrev fel belopp. Jag menade 20 000:- då det är brytgränsen för högre bonus, inte 25 000:-. Fel av mig.

Men jag ser inte vari lögnen skulle ligga. Min poäng är att bonussystemet bara blir värt besväret när man når den högre bonusgränsen på minst 5% som sker vid köp för 20 000:- inom samma kvartal. För egen del är en värdecheck på 399:- totalt ointressant om det kräver en kreditansökan. Då skaffar jag hellre ett annat kreditkort med poängsystem som gäller på flera ställen.
Bonusen samlas över en 12 månaders period.

Du kanske skulle sluta lita på chat GPT. Enda fördelen att du kopierar in det är att vi andra ser vad du får din ”fakta” ifrån.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
P
F fulkopplaren skrev:
Jag vet inte hur ofta feldebitering sker men jag har aldrig varit med om det.
Jag kan inte påminna mig om att jag har blivit feldebiterad heller, men min fru blev det för några veckor sen. Då var det praktiskt att kunna klaga hos kortutgivaren, som finns i Sverige, istället för ett amerikanskt bolag.
F fulkopplaren skrev:
Det kanske är ett stort problem men då ser jag bonus och poängsystem som mer värt med kreditkort.
Det finns kredikort med poängsystem där man får poäng för allt man köper, men det kan förstås vara värt att ha ett kreditkort med ett poängsystem som är kopplat till ett visst bolag, åtminstone om de poängen ger mer per spenderad krona och man handlar mycket av det bolaget. Det var väl, om jag inte uppfattade fel, din situation med Bauhauskortet?
F fulkopplaren skrev:
Och det är ju specifikt Bauhaus/Resurs kort vi diskuterar.
Ja, men fördelarna med ett kreditkort är tämligen universella.
F fulkopplaren skrev:
Kreditköp har såklart en funktion om man inte kan/vill betala hela summan direkt
Jag använder kreditkort av två skäl. Dels det tidigare nämnda om invändningsrätt mot kortutgivaren och dels för att jag får en räkning i slutet av månaden på allt jag köpte mellan mitten av förra månaden och mitten av innevarande månad.

Jag betalar alltid räkningen i tid för att inte bli debiterad ränta. Om man behöver låna pengar finns det bättre sätt än att använda ett kreditkort.

Invändningsrätten mot kortutgivaren kan vara praktisk att kunna utnyttja om säljaren av varan eller tjänsten inte längre finns kvar.

Bonusen samlas över en 12 månaders period.

Du kanske skulle sluta lita på chat GPT. Enda fördelen att du kopierar in det är att vi andra ser vad du får din ”fakta” ifrån.
Det gör den, men jag hade fått informationen att bonuscheckarna bara baserades för respektive kvartal. Den infon fick jag av personal i butiken så det kan vi inte skylla på ChatGPT. Det visar snarare hur lite koll personalen har på det de försöker sälja in.

Men det gör ju att det är betydligt mer förmånligt än jag utgick ifrån så jag är positivt överraskad! 👍 Hade jag kunnat redigera mitt ursprungliga inlägg så hade jag ändrat till att det bara är värt det om man spenderar mer än 20 000:- under bonusinsamlingsperioden. Det håller jag fast vid. Men jag antar att man måste göra köp löpande varje kvartal för att få nya bonuscheckar, eller vet du hur den biten funkar?

Slutligen, jag skrev mitt inlägg helt själv 😁Bara för att det är emojis med i texten kan man inte utgå från att det är AI 🤖

• Gilla
pmd
  • Laddar…
Har stora praktiska fördelar att ha kreditkort via Bauhaus
Vilja är dessa stora praktiska fördelar? Vilka praktiska fördelar är bättre med kortet från Bauhaus jämfört med ett generellt kreditkort?

Ossian K Olsson
Alfredo Alfredo skrev:
Vilja är dessa stora praktiska fördelar? Vilka praktiska fördelar är bättre med kortet från Bauhaus jämfört med ett generellt kreditkort?
Det mest praktiska är att jag varje månad när jag betalar räkningar får en samlingsräkning att betala. Sen fördelen att hämta hem digitala kvitto till bokföringen. Andra fördelar jag ser är 90 dagars öppet köp och 60 dagars prisgaranti.

Jag har tittat flera gånger på att byta till annat kreditkort men jag hittar inget som ger mig några fördelar (som livet ser ut nu med tex Lounge i Amex eller bonus på köp) som är större än just Bauhaus-kortet gör.

Det mest praktiska är att jag varje månad när jag betalar räkningar får en samlingsräkning att betala.
Det är väl samma sak med alla kreditkort?

Ossian K Olsson
Alfredo Alfredo skrev:
Det är väl samma sak med alla kreditkort?
Ja?

Det mest praktiska är att jag varje månad när jag betalar räkningar får en samlingsräkning att betala. Sen fördelen att hämta hem digitala kvitto till bokföringen. Andra fördelar jag ser är 90 dagars öppet köp och 60 dagars prisgaranti.

Jag har tittat flera gånger på att byta till annat kreditkort men jag hittar inget som ger mig några fördelar (som livet ser ut nu med tex Lounge i Amex eller bonus på köp) som är större än just Bauhaus-kortet gör.
Men fördelarna du nämner som öppet köp och prismatchning är inte kopplade till kreditkortet. De fördelarna får man även som vanlig Premiummedlem. Det man får med kreditkortet är just kredit, samt bonus.

Ja?
Eftersom alla kreditkort erbjuder det förstod jag inte vilken den stora praktiska fördelen var med kortet från Bauhaus jämfört med ett generellt kort.

B Bästerortarn skrev:
Vänta nu, du menar på fullt allvar att längden på en forumtråd indikerar att ledningsgruppen fifflar?
Resurs bank lever på folk som inte betalar i tid och antagligen får de anställda på banken får mer bonus ju mer pengar de tjänar. Jag har på 50 år inte fått en enda påminnelseavgift någonstans men på ett halvår lyckades Resurs Bank göra fel typ varje månad trots att jag betalade i tid. Det här var några år sedan så möjligt att de blivit bättre. De höll på att dribbla med olika OCR-nummer på olika ställen i sina system så fast jag betalade i tid och jag kunde se att saldot var noll så reggades det annorlunda i deras bakomliggande system och genererade påminnelseavgifter som de fakturerade samlat långt i efterhand. Garanterat utstuderat.

• Arg
kashieda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.