P
Alfredo Alfredo skrev:
Vilja är dessa stora praktiska fördelar? Vilka praktiska fördelar är bättre med kortet från Bauhaus jämfört med ett generellt kreditkort?
Fördelen kan möjligen vara att man får bättre kick-back från Bauhaus än med andra kreditkort. Det kan vara trevligt om man handlar mycket där.

P pmd skrev:
Fördelen kan möjligen vara att man får bättre kick-back från Bauhaus än med andra kreditkort.
Fast det ser jag som en ekonomisk fördel och inte en praktisk fördel.

P
Jag tycker att ekonomiska fördelar är mycket praktiska. 🙃

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
daddydj daddydj skrev:
Resurs bank lever på folk som inte betalar i tid och antagligen får de anställda på banken får mer bonus ju mer pengar de tjänar. Jag har på 50 år inte fått en enda påminnelseavgift någonstans men på ett halvår lyckades Resurs Bank göra fel typ varje månad trots att jag betalade i tid. Det här var några år sedan så möjligt att de blivit bättre. De höll på att dribbla med olika OCR-nummer på olika ställen i sina system så fast jag betalade i tid och jag kunde se att saldot var noll så reggades det annorlunda i deras bakomliggande system och genererade påminnelseavgifter som de fakturerade samlat långt i efterhand. Garanterat utstuderat.
Inte svar på frågan och du har uppenbarligen missförstått ditt eget påstående (alt. slarvar med terminologin) men fine, tänker inte ifrågasätta det något mer.

hsd hsd skrev:
Resurs Bank har väl skickat en fakture , på den mailadress Du angav
Kolla inkorg och skräpkorg
Flera företag anlitar yttre banktjänster till betalkort
Det gäller alltid att ha koll på villkoren, det går inte att skylla på någon annan
Betala, knyt näven i fickan, och se det som en lärdom 😏
Skylla och skylla. Det är helt ok att bli förbannad när näringsidkare medvetet gör det lätt att trilla dit på extra avgifter. Det är en fråga om verksamheten vill ha en långsiktig relation eller tjäna så mycket pengar som möjligt så snabbt som möjligt. Det är inte dumt att bli förbannad på sånt beteende.

@
Bygga bus Bygga bus skrev:
Skylla och skylla. Det är helt ok att bli förbannad när näringsidkare medvetet gör det lätt att trilla dit på extra avgifter. Det är en fråga om verksamheten vill ha en långsiktig relation eller tjäna så mycket pengar som möjligt så snabbt som möjligt. Det är inte dumt att bli förbannad på sånt beteende.
Är inte hela syftet med dessa kort att folk ska "falla dit" och att kostnaderna ökar för kunden??

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Det mest praktiska är att jag varje månad när jag betalar räkningar får en samlingsräkning att betala. Sen fördelen att hämta hem digitala kvitto till bokföringen. Andra fördelar jag ser är 90 dagars öppet köp och 60 dagars prisgaranti.

Jag har tittat flera gånger på att byta till annat kreditkort men jag hittar inget som ger mig några fördelar (som livet ser ut nu med tex Lounge i Amex eller bonus på köp) som är större än just Bauhaus-kortet gör.
Är det inte då bättre att vara en fakturakund? Helt enkelt få en räkning för dom köp man gör? Handlar själv så på Beijer då jag fått nog av Bauhaus, är helt enkelt sista utvägen. Jag pratar nu om man utför lite större inköp i form av företagsverksamhet eller större renovering.

• Gilla
Bygga bus
  • Laddar…
P
L Liljeros skrev:
Är det inte då bättre att vara en fakturakund?
Nej, då har man inte fördelen av att kunna hänvisa till konsumentkreditlagen när det skiter sig.

(En företagare kan förstås inte hänvisa till konsumentkreditlagen).

P pmd skrev:
Nej, då har man inte fördelen av att kunna hänvisa till konsumentkreditlagen när det skiter sig.

Som företagare tycker jag ABM-07 ger mer, man får ansvarstiden på 10 år samt möjlighet att utkräva vite vid försenad leverans.

B
P pmd skrev:

Eller jo... Konsumentkteditlagen gäller även för fakturor så länge du handlar som privatperson.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
P pmd skrev:
Varför inte? Så här säger lagen:

Skärmdump av köplagen 2010:1846, 29 §, om köparens rätt att framställa invändningar vid kreditköp, som citeras i diskussionsinlägget.

L Liljeros skrev:
Som företagare tycker jag ABM-07 ger mer, man får ansvarstiden på 10 år samt möjlighet att utkräva vite vid försenad leverans.
Man kan givetvis avtala om samma villkor som konsument om man så önskar och säljaren accepterar det.

P
B breakman skrev:
Eller jo... Konsumentkteditlagen gäller även för fakturor så länge du handlar som privatperson.
Det inlägg jag kommenterade innehöll texten "Jag pratar nu om man utför lite större inköp i form av företagsverksamhet eller större renovering".
(Min fetning).

P
Alfredo Alfredo skrev:
Man kan givetvis avtala om samma villkor som konsument om man så önskar och säljaren accepterar det.
Med ett kreditkortsköp (enligt konsumentkreditlagen) kan man, som sagt, invända mot både säljaren och kreditgivaren vid en felaktig debitering (inte båda samtidigt, dock). Det är en praktisk(!) fördel, tycker jag.

P pmd skrev:
Med ett kreditkortsköp (enligt konsumentkreditlagen) kan man, som sagt, invända mot både säljaren och kreditgivaren vid en felaktig debitering (inte båda samtidigt, dock). Det är en praktisk(!) fördel, tycker jag.
Jag håller fullständigt med men vad har det att gör med min kommentar kring ABM-07?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.