117 272 läst ·
606 svar
117k läst
606 svar
Varning 9300:- för annons på hemnet!!
Jag hade några exempel där klassificeringen av objekten var olika på Hemnet och Booli. Hemnet hade dem under "villor" medan de fanns under "fritidshus" resp. "gårdar" på Booli.D Daniel Eriksson1 skrev:
Detta är ju egentligen nästan lika illa som om objekten inte fanns med alls. Letar man efter villor tittar man ju knappast under fritidshus. Det kan tilläggas att min egen uppfattning var att klassificeringen "villa" var den korrekta. Båda var fullt moderna, vinterbonade och tillräckligt stora för att tjäna som permanentbostad. Den som var "gård" på Booli hade enligt min uppfattning för lite mark för den klassificeringen. Det var visserligen en rejäl tomt, men för "gård" anser jag att det bör vara åtminstone några hektar mark.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 917 inlägg
Undrar varför de hamnade under olika kategorier 🤔H hhallen skrev:Jag hade några exempel där klassificeringen av objekten var olika på Hemnet och Booli. Hemnet hade dem under "villor" medan de fanns under "fritidshus" resp. "gårdar" på Booli.
Detta är ju egentligen nästan lika illa som om objekten inte fanns med alls. Letar man efter villor tittar man ju knappast under fritidshus. Det kan tilläggas att min egen uppfattning var att klassificeringen "villa" var den korrekta. Båda var fullt moderna, vinterbonade och tillräckligt stora för att tjäna som permanentbostad. Den som var "gård" på Booli hade enligt min uppfattning för lite mark för den klassificeringen. Det var visserligen en rejäl tomt, men för "gård" anser jag att det bör vara åtminstone några hektar mark.
Eftersom jag använder båda tjänsterna så ser jag skillnaderna, och Booli är betydligt rörigare, det är mycket enklare att få ut rätt kategorier och mejsla ut de objekt man är intresserad av i Hemnet. Vad det beror på vet jag inte.D Daniel Eriksson1 skrev:
Detta verkar inte du förstå eftersom du uppenbarligen inte ser detta..
Jag är till skillnad från dig helt objektiv i mina jämförelser.
Den dagen jag säljer en fastighet kommer jag definitivt att använda Hemnet.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 917 inlägg
Men eftersom du ändå bara ser 2/3 av objekten på Hemnet så "måste" du ändå in och kolla på Booli.Nissens skrev:
Eftersom jag använder båda tjänsterna så ser jag skillnaderna, och Booli är betydligt rörigare, det är mycket enklare att få ut rätt kategorier och mejsla ut de objekt man är intresserad av i Hemnet. Vad det beror på vet jag inte.
Var är fördelen med att kolla på Hemnet först?
Jag upplever definitivt inte att Hemnet missar 1/3, kanske är det regionala skillnader?13th Marine skrev:
Som sagt, jag hittar ”rätt” objekt lättare med Hemnet. Tror jag skrev det innan.
Medlem
· Dalarna
· 58 inlägg
Jag ser framför hur du nöjt konstaterar att du har programmerat in din ultimata utsökning i kategorier på Hemnet. Tyvärr "mejslar" du bara ut hälften av utbudet, men din kategorisering är top notch 😅 Lycka till i letandet!Nissens skrev:
Eftersom jag använder båda tjänsterna så ser jag skillnaderna, och Booli är betydligt rörigare, det är mycket enklare att få ut rätt kategorier och mejsla ut de objekt man är intresserad av i Hemnet. Vad det beror på vet jag inte.
Och varför skulle jag inte vara objektiv? Det inte direkt att jag har blankat Hemnets aktie (även om det skulle vara lockande).
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 917 inlägg
Söker man på villor i Göteborgs kommun:Nissens skrev:
Booli: 238+167
Hemnet: 165 + 10
Okej, jag omformulerar mig, varför använder du båda om nu Booli är sämre?
På Booli är ofta annonser utan priser med, vet inte vad det beror på, men de är tätt meningslösa, hur många av dom är sådana? Villor är inte alltid villor heller…13th Marine skrev:
För att jag vill ha koll. Hittills har det inte dykt upp något intressant på Booli som inte varit med på Hemnet, men tvärtom har hänt. Risken är att man missar saker på Booli eftersom det är lite oordning.13th Marine skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 917 inlägg
Inget jag har djupdykt i eller har för avsikt att göra.Nissens skrev:
Vad är det du vill ha koll på när du kollar Booli?Nissens skrev:
Tänkte väl det. Men vi som föredrar bättre före sämre tjänster bryr oss.13th Marine skrev:
Om Booli skulle rycka upp sig vill man ju inte missa det. Hittills har de inte överraskat positivt. Det vore ju bra om de lyckas en dag, men de har en bra bit kvar enligt mig.13th Marine skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 917 inlägg
Du får gärna kolla upp och återkomma med resultatet.Nissens skrev:
Själv värderar jag möjligheten att se alla objekt högre än hur bra eventuella sökfunktioner är.
Så du använder egentligen inte Booli? Bara kollar in ibland?Nissens skrev:
Nä, jag bara konstaterar att de inte har så bra kvalitet på resultaten.13th Marine skrev:
Jodå, jag använder Booli och Hemnet på likartade sätt.13th Marine skrev:
Medlem
· Dalarna
· 58 inlägg
Jag som letar hus i ytterkanten av stockholmstrakten har både Villa och Fritidshus i mitt filter på Booli. Jag bryr mig inte om ifall mäklaren/säljaren kategoriserar huset som villa eller fritidshus utan det är andra kriterier som styr. Gränsdragningen mellan vad som är villa och vad som är fritidshus är långt ifrån glasklar så det kan bli felkategoriserat både på Booli och Hemnet.H hhallen skrev:Jag hade några exempel där klassificeringen av objekten var olika på Hemnet och Booli. Hemnet hade dem under "villor" medan de fanns under "fritidshus" resp. "gårdar" på Booli.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 917 inlägg
Jag har väldigt svårt att tro att det finns någon nämnvärd mängd användare av Hemnet som är där av anledningen att sökfunktionen är bättre, utan de flesta är där för att de tror att det är där objekten finns.