115 115 läst ·
584 svar
115k läst
584 svar
Varning 9300:- för annons på hemnet!!
Når man ut till fler potentiella köpare så ökar sannolikheten för det. Det är kunskap, inget tyckande.W Weimik skrev:
Va???W Weimik skrev:
Den logiken är nog inte många med på…
Nej, det är absolut inte ”det enda” man gör. Man når ut till fler potentiella köpare med den bösta tjänsten som finns just nu…W Weimik skrev:
Som köpare??W Weimik skrev:
Nä, det är ju säljarna som lägger ut sina objekt där. Vill man som köpare begränsa möjligheten att hitta rätt objekt så är det ju bra att inte använda Hemnet. Verkar rätt obegåvat om du frågar mig.
Jag är spekulant just nu, och INGET skulle kunna hindra mig från att ha koll på Hemnet.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 583 inlägg
Det är knepigt att bedöma värdet här, byggnadsåren omkring är högst variande och området har havet längs ena sidan och en vältrafikerad 70-väg i andra. Detta gör att priserna varierar stort, man får betydligt mer om man ligger mot havet än landsvägen.Nissens skrev:
Vårt hus ligger mot landsvägen, byggt tidigt 70-tal med källare och har originaltak och orignalfönster samt är odränerat. Badrum och kök är 20år gamla. Samt källaren hade inträngande vatten på grund av högt grundvatten efter en storm för några år sedan.
Men det mesta här är i bra skick, och rummen har fått nya ytskikt under de senaste 10åren så det ser fräscht ut.
De närmast jämförbara husen i närheten gick för 5-10% mindre än vårt utgångspris för nästan ett år sedan.
Mäklaren hade inte räknat med detta gensvaret, normalt sett får man i området vara glad om man får en seriöst intresserad spekulant, och kollar man generellt sett så har husen gått för mindre än utropspriset.
Mäklaren menade också på att visst, med Hemnet får man fler på visningarna, men de flesta därifrån är egentligen inte intresserade av eller redo att köpa, de som verkligen vill köpa finns på Booli och verkar för vår del dessutom be om förhandsvisning.
Men om vi fått mer eller mindre med Hemnet får vi aldrig reda på, vi är nöjda med priset och hur försäljningen gick till, och jag ser det som en bonus att få dra mitt strå till stacken med att undergräva Hemnets monopol
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 583 inlägg
Just nu ser utbudet i hela trelleborgs kommun ut såhär:
Villor:
Booli: 124 till salu och 28 snart till salu
Hemnet: 85 till salu och 4 kommande.
Villor + fritidshus + par/kedje/radhus:
Booli: 153 + 35
Hemnet: 105 + 6
Gårdar:
Booli: 8
Hemnet: 4
Dvs man missar 1/3 av utbudet om man som köpare bara nyttjar Hemnet.
Villor:
Gårdar:
Frågan är sen dessutom hur många objekt som bara ligger på ett av ställerna.13th Marine skrev:
Just nu ser utbudet i hela trelleborgs kommun ut såhär:
Villor:
Gårdar:
Så det blir troligen mer än 1/3
Fast frågan är just om man verkligen når fler potentiella köpare. Det vet man inte, men man kan tro och hoppas eller rentav vara övertygad. (Däremot kan så klart vara säker på att man inte når färre potentiella köpare.)Nissens skrev:
Logiken är inte helt hundraprocentig, det har du rätt i, men någonstans får även du välja om det är köpare eller säljare som betalar Hemnet-annonsen. Om det är som du säger att det är köpare så bör rimligen köparna undvika Hemnet.Nissens skrev:
Som köpare??? Når man ut till potentiella köpare när man själv är köpare???Nissens skrev:
Ja, det var ju du som sa att det är köparen som betalar Hemnet. Det är när du använder Hemnet som du begränsar möjligheten att hitta rätt objekt. Om du använder Booli utöver Hemnet missar du visserligen inget men jag kan inte se att Hemnet tillför något.Nissens skrev:
Tur då att ingen försöker hindra dig...Nissens skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 583 inlägg
Kan inte vara många objekt som bara finns på Hemnet?M MrDizzy skrev:
EDIT: Gick genom ett begränsat område, Hemnet hade 17 objekt och Booli 26, samtliga som var på Hemnet fanns på Booli.
Redigerat:
Medlem
· Dalarna
· 58 inlägg
Det är tydligt mellan dina rader att du inte har förstått att alla objekt som du hittar på Hemnet redan finns på Booli.Nissens skrev:
Således finns ingen fördel med att som köpare leta på Hemnet. Vill man se hela marknaden så gör man lämpligen det på ett och samma ställe; Booli.
Redigerat:
Medlem
· Dalarna
· 58 inlägg
Den här övningen har gjorts ett antal gånger i tråden. Hittills har alla som försökt hitta ett objekt som finns på Hemnet men inte på Booli misslyckats.Har man förstått hur de två tjänsterna fungerar så är det helt logiskt.13th Marine skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 583 inlägg
Jag hade exempel i en av de här trådarna om Hemnet. Var ett missionshus med en vanlig tomt som saknades på Booli.D Daniel Eriksson1 skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 583 inlägg
Tänker att detta sker automatiskt, Booli skrapar ju mäklarnas hemsidor.M MrDizzy skrev:
Så i så fall behöver mäklaren avstått från att lägga ut annonsen på sin sida, alternativt att man bett Booli att inte skrapa deras sida.
Medlem
· Dalarna
· 58 inlägg