Nissens
H hhallen skrev:
Det är möjligt. Jag sökte med filtret "villa", och jag har kollat några av exemplen genom att söka enbart på gatuadress, utan ytterligare filter. Då hittade jag en som var klassad som "fritidshus" och en som var klassad som "gård" på Booli. Min personliga åsikt är att de är "villor", i och med att båda är lämpliga för åretrunt-boende, och den som var klassad som "gård" enligt min åsikt har för lite mark för en sådan klassificering.
Ja, det är min erfarenhet också. Booli är betydligt rörigare än Hemnet. De är inte framme ännu. Känslan av budgetlösning är kvar…

• Gilla
saltis99
  • Laddar…
Från ett köparperspektiv har hemnet-förespeåkarna inget case.

Från ett säljarperspektiv ser det dock annorlunda ut

Nissens
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Från ett köparperspektiv har hemnet-förespeåkarna inget case.
Jodå, vi är flera i tråden som tycker motsatsen. Gäller väl de 99% av befolkningen som vill bo utanför Sthlm innerstad.
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Från ett säljarperspektiv ser det dock annorlunda ut
Ja, men också till Hemnets fördel.

• Gilla
saltis99
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Jodå, vi är flera i tråden som tycker motsatsen. Gäller väl de 99% av befolkningen som vill bo utanför Sthlm innerstad.

Ja, men också till Hemnets fördel.
Hemnets fördel är endast från försäljningsperspektiv.

• Gilla
HenrikP
  • Laddar…
Är det någon som hittat lite relevant statistik som visar aktiva köpare, antal visningar, avslut?
Det ni mest snackar om är hur många hus som visas var, rätt oviktigt om det inte leder till budgivare.
Skulle aldrig utesluta varken Booli eller Hemnet vid försäljning.
Det räcker ju med en budgivare extra så är man hemma.

• Gilla
saltis99
  • Laddar…
G
K Kontoristen7 skrev:
Är det någon som hittat lite relevant statistik som visar aktiva köpare, antal visningar, avslut?
Det ni mest snackar om är hur många hus som visas var, rätt oviktigt om det inte leder till budgivare.
Sådan information existerar inte eftersom då måste mäklaren fråga alla hur dom hittade dit.

K Kontoristen7 skrev:
Att diskutera en enskild kanals påverkan på ett utfall, oavsett om det utfallet är besök på visning, budgivare eller köp, brukar vara ungefär lika meningsfullt som att försöka dissekera hur viktigt löken, buljongtärningen eller skvätten rödvin är för upplevelsen av en bra gryta. Åtminstone så länge som den kanal vi vill analysera agerar på samma marknad och mot samma målgrupper som de huvudsakliga alternativen. Risken är uppenbar att man hamnar i ett "last-touch"-falsarium, d v s att man i första hand värderar den sista kontakten innan visning/bud/köp och missar betydelsen av övriga informationskanaler. För att kunna göra en relevant analys skulle man behöva hitta kontrollgrupper som dels är likvärdiga mot övriga och som på olika sätt isoleras från en av de kanaler som vi vill jämföra, vilket svårligen låter sig göras.

G Greger_08 skrev:
Sådan information existerar inte eftersom då måste mäklaren fråga alla hur dom hittade dit.
Och det skulle ändå inte bli relevant eftersom vi sällan vet exakt varför vi gör det vi gör eller vad som påverkat oss längs vägen.

P
Nissens Nissens skrev:
Ja, det är min erfarenhet också. Booli är betydligt rörigare än Hemnet. De är inte framme ännu. Känslan av budgetlösning är kvar…
Båda verktygen är i mitt tycke väldigt primitiva.

Varför kan man inte söka villor med kriterier som t.ex. enplanshus, med/utan källare, etc. men utvecklarna lägger väl all energi på mer fluff som raketer och dyligt.

• Gilla
saltis99
  • Laddar…
Jämförelsen har säkert gjorts tidigare, men förr var det väldigt vanligt att annonsera ut huset i lokaltidningen. När Hemnet kom sågs det först som ett komplement och få säljare skulle då komma på tanken att annonsera enbart på Hemnet.

Tiden gick och allt fler hittade till Hemnet. Att betala för att få ut annonsen i lokaltidningen blev snart något för enbart väldigt speciella objekt.

Idag vet jag inte om det går att annonsera sin husförsäljning i tidningen, men jag gissar att det är väldigt ovanligt.

Vi är någonstans på en motsvarande resa från Hemnet till Booli. Det är bara att allt går så mycket snabbare nu.

J
Hemnets fördelar kommer nog över tid suddas ut. Hemnet bygger på att många vill vara just där, och inte tar med andra objekt. Booli tar med alla objekt, så jag håller med Anders, som KÖPARE är det självklart att kolla på Booli. Teoretiskt kan man bygga en ny booli rätt enkelt, det man missar är historiken på försäljningar som är en viktig del.

Om hemnet börjar ta med alla objekt, närmar de sig booli och kan inte ta ut en hög avgift. Om booli börjar ta ut en hög avgift så blir de "Nya hemnet".

Om hemnet behöver öka kostnaden för att ha fortsatt lönsamhet så kommer de förr eller senare dö. Det är inte konstigt. Gula tidningen dog när blocket kom. De hade givetvis kunnat bygga en sajt och varit kvar. Altavista dog när google kom. Blocket kommer dö, eller tvingas ändra sin modell. Det är jag rätt säker på. Nu är deras sökfunktioner usla, och de är dessutom dyra. Det finns egentligen inget de gör bra, förutom att ha det mest kända namnet. Men det räcker inte hela vägen.

H HenrikP skrev:
Jämförelsen har säkert gjorts tidigare, men förr var det väldigt vanligt att annonsera ut huset i lokaltidningen. När Hemnet kom sågs det först som ett komplement och få säljare skulle då komma på tanken att annonsera enbart på Hemnet.

Tiden gick och allt fler hittade till Hemnet. Att betala för att få ut annonsen i lokaltidningen blev snart något för enbart väldigt speciella objekt.

Idag vet jag inte om det går att annonsera sin husförsäljning i tidningen, men jag gissar att det är väldigt ovanligt.

Vi är någonstans på en motsvarande resa från Hemnet till Booli. Det är bara att allt går så mycket snabbare nu.
I vår lokaltidning annonseras det frekvent av mäklare, och det är inga speciella objekt det handlar om.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Snackade med mäklaren igen.
Marknaden här är fortfarande sval, och därmed köparens.
De som verkligen är intresserade av att köpa hus finns på Booli, för det är där man hittar alla objekt.
Hemnet använder man som förhandlingsargument, "Nej, vi har ju inte ens lagt ut det på hemnet igen".

P
J JohanLun skrev:
det man missar är historiken på försäljningar som är en viktig del.
Varför skulle man missa det ?
Lagfarter är offentliga.

J
P Peter787 skrev:
Varför skulle man missa det ?
Lagfarter är offentliga.
Men inte utannonserade priser, dagar, antal försäljningsförsök, brf osv. Som hemnet vinner på att dölja och booli vill visa. Som Anders påpekade, köpare bör kolla booli i första hand. Säljare ändålänge troligen hemnet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.