115 461 läst ·
584 svar
115k läst
584 svar
Varning 9300:- för annons på hemnet!!
Du kan inte avslöja vilka objekt som saknas på Booli? I PM kanske? Om en annons på Hemnet är kopplad till en mäklarsida som kan hittas på Google bör den finnas på Booli och om den inte hittas på Google är det ju väldigt märkligt.H hhallen skrev:Jag konstaterade i ett tidigare inlägg att Hemnet listade 67 (idag 68) villor till salu i min hemkommun. Booli hade 75 (idag 76). Jag utgick slentrianmässigt från att allt som finns på Hemnet också finns på Booli.
Idag har jag undersökt det hela lite noggrannare. Det visade sig att:
Jag vet att summan slår fel (med 1) för Booli, jag vet inte varför och orkar inte kolla igenom hela skiten en gång till. Slutsatsen påverkas dock inte av detta: Överlappet mellan Hemnet och Booli är inte totalt. Båda sajterna har objekt som inte finns på den andra, även om en stor majoritet finns på båda.
- 59 objekt ligger ute på båda sajterna
- 7 objekt finns bara på Hemnet, inte på Booli.
- 2 objekt hos Hemnet är inte villor till salu, fast de hamnat under den listningen (ett är ett uppenbart fritidshus, olämpligt för åretrunt-boende; ett objekt är "borttaget före visning").
- 11 objekt finns bara på Booli, inte på Hemnet
- 5 objekt på Booli är inte villor till salu (4 är uppenbara fritidshus/ruckel, olämpliga för åretrunt-boende; ett är ett nybyggnadsprojekt som ännu inte finns i sinnevärlden)
I dagsläget betyder detta att ingendera sajten har det kompletta utbudet. För att som säljare kunna avgöra om det är någon mening med att annonsera på Hemnet skulle man framför allt behöva ha besöksstatistik från båda sajterna. Hur många unika besökare per dag har de? Hur många bevakningar har de (helst nedbrutet så man kan se det för det geografiska område man är intresserad av). Tyvärr är väl detta siffror som varken Hemnet eller Booli lär dela med sig av.
Jag är fortsatt pessimistisk angående Hemnets framtidsutsikter (om de inte oväntat skulle nå framgång med sin anmälan av Booli till Konkurrensverket), men just idag skulle jag ändå allvarligt överväga att annonsera på Hemnet också, om jag skulle sälja mitt hus.
Jag kollade själv på en utvald ort nu och av 54 objekt på Hemnet finns 53 på Booli. Det som saknas är ”borttaget före visning” på Hemnet. Utöver de 53 objekten som även finns på Hemnet listar Booli hela 22 till.
En sak att tänka på om man jämför Hemnet och Booli är att filtreringen kan vara annorlunda. Jag har märkt ganska ofta att Booli filtrerar bort objekt på felaktiga grunder.
En annan sak man ska tänka på med Booli är att de ibland har objekt som ligger som kommande i flera år medan Hemnet mig veterligen bara har någorlunda aktuella objekt.
Läs mess #423 i denna tråden. Där är nog så nära sanningen vi kommer nu…W Weimik skrev:Du kan inte avslöja vilka objekt som saknas på Booli? I PM kanske? Om en annons på Hemnet är kopplad till en mäklarsida som kan hittas på Google bör den finnas på Booli och om den inte hittas på Google är det ju väldigt märkligt.
Jag kollade själv på en utvald ort nu och av 54 objekt på Hemnet finns 53 på Booli. Det som saknas är ”borttaget före visning” på Hemnet. Utöver de 53 objekten som även finns på Hemnet listar Booli hela 22 till.
En sak att tänka på om man jämför Hemnet och Booli är att filtreringen kan vara annorlunda. Jag har märkt ganska ofta att Booli filtrerar bort objekt på felaktiga grunder.
En annan sak man ska tänka på med Booli är att de ibland har objekt som ligger som kommande i flera år medan Hemnet mig veterligen bara har någorlunda aktuella objekt.
Tja, det avslöjar ju bara vilken kommun som är min hemkommun, och det kan jag väl kosta på mig... Här är ett exempel:W Weimik skrev:Du kan inte avslöja vilka objekt som saknas på Booli? I PM kanske? Om en annons på Hemnet är kopplad till en mäklarsida som kan hittas på Google bör den finnas på Booli och om den inte hittas på Google är det ju väldigt märkligt.
https://www.hemnet.se/bostad/villa-3rum-altona-laholms-kommun-repslagaregatan-7-21666399
Jag tycks f.ö. ha missat åtminstone ett objekt som faktiskt är listat på Booli, så antalet som jag angett finns på Hemnet men inte på Booli ska minskas med ett.
Vad yrar du om nu? Jag ”ljuger” inte och absolut inte ”igen”.D Dilato skrev:
Hur är det med läsförståelsen?
Jag upprepar;
Man drar av 100% av kostnaden för Hemnet på vinsten av försäljningen.
OM DU ÄR OSÄKER PÅ HUR DET FUNGERAR SÅ KOLLA MED SKATTEVERKET!
Begriper du nu?
Renoverare
· Stockholm
· 20 195 inlägg
Fast det betyder ju bara 22 procent, vilket är skatten på bostadsvinst.Nissens skrev:
D Dilato skrev:
Frågan var om avdraget är på 100%, och det är det. Man drar av omkostnaderna med det fulla beloppet. Effekten av detta blir 22%, d.v.s. skattesatsen på inkomst av kapital.AndersMalmgren skrev:
Har man inte inkomst av kapital blir effekten 0. Kan inträffa om man t.ex. sålt en fastighet utan att göra vinst.
Renoverare
· Stockholm
· 20 195 inlägg
Men det vet väll alla att kostnad av försäljning är 100 procent avdragagill. Det är ju inte unikt för hemnet, det gäller även mäklare, hemstyling och flyttstädningH hhallen skrev:
Och? Dilato hävdade att man inte kan dra av 100% av omkostnaderna, vilket var direkt fel, och ditt bidrag "det betyder ju bara 22%" var inte alldeles kristallklart.AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 195 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 650 inlägg
Även om man bara betalar 78% av vad Hemnet kostar, så är fortfarande Hemnet dyra.
Renoverare
· Stockholm
· 20 195 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 650 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 20 195 inlägg