AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Du kan inte garantera att fonder ger bra avkastning heller. Oberoende av avgift.

Man får titta på trender. Och trenden har varit att hemnet har presterat. Men det kanske är påväg att ändras
Det beror säkert på var man befinner sig i landet, men om jag tolkar vår mäklare rätt så befinner de som är "köpklara" främst på Booli, lägger man ut på Hemnet så signalerar man att huset är svårsålt och då drar de köpklara öronen till sig och går in med lägre bud.

13th Marine 13th Marine skrev:
Det beror säkert på var man befinner sig i landet, men om jag tolkar vår mäklare rätt så befinner de som är "köpklara" främst på Booli, lägger man ut på Hemnet så signalerar man att huset är svårsålt och då drar de köpklara öronen till sig och går in med lägre bud.
Historiskt har allmänheten funnits på Hemnet, mao där pengarna finns. Men kanske börjar ändrats. Jag personligen hade nog inte vågat satsa på att skippa hemmet om jag sålt idag. 9k är ändå småpengar när det handlade om 10-20 miljoner kronor

• Gilla
maria01 och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Du menar de knappa 11% som mäklarsamfundet äger? Borde inte mäklarna köra Boneo som till 100% ägs av mäklarföretag?
Ja

H hhallen skrev:
Tja, det avslöjar ju bara vilken kommun som är min hemkommun, och det kan jag väl kosta på mig... Här är ett exempel:

[länk]

Jag tycks f.ö. ha missat åtminstone ett objekt som faktiskt är listat på Booli, så antalet som jag angett finns på Hemnet men inte på Booli ska minskas med ett.
Den finns på Booli.

https://www.booli.se/bostad/2801429

• Gilla
HenrikP
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Historiskt har allmänheten funnits på Hemnet, mao där pengarna finns. Men kanske börjar ändrats. Jag personligen hade nog inte vågat satsa på att skippa hemmet om jag sålt idag. 9k är ändå småpengar när det handlade om 10-20 miljoner kronor
Så resonerade jag också när jag föreslog det för mäklaren, men blev avrådd från det.

Jag tänker att man får lyssna på den som jobbar med det dagligen.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
G
Så resonerade jag också när jag föreslog det för mäklaren, men blev avrådd från det.

Jag tänker att man får lyssna på den som jobbar med det dagligen.
Beroende på dom du frågar en mäklare vars byrå är delägare i Boneo eller en mäklare som får kickback från Hemnet får man olika svar..

• Gilla
saltis99
  • Laddar…
Oavsett så kommer jag dra min fundering genom mäklaren igen, behövs en bra förklaring till varför man inte kör i alla kanaler direkt.

• Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
W Weimik skrev:
Den finns på Booli.

[länk]
Skumt, den var inte med i listan jag fick upp för villor i kommunen, och jag dubbelkollade genom att leta på gatuadressen också... jaja.

Nissens
Oavsett så kommer jag dra min fundering genom mäklaren igen, behövs en bra förklaring till varför man inte kör i alla kanaler direkt.
Ja, helt obegripligt att mäklaren motverkar det…

K
Nissens Nissens skrev:
Ja, helt obegripligt att mäklaren motverkar det…
När t o m mäklare inte rekommenderar hemnet längre kan det nog vara ett tecken på att hemnet har vissa problem.

/Krille

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Går man ut på Hemnet och har offentliga visningar så drar det till 95% (eller så) personer som inte är beredda att slanta upp och köpa huset. Det skapar bara en massa obetalt arbete för mäklaren.

Nissens
D daVinci skrev:
Går man ut på Hemnet och har offentliga visningar så drar det till 95% (eller så) personer som inte är beredda att slanta upp och köpa huset. Det skapar bara en massa obetalt arbete för mäklaren.
Har du någon källa som styrker det?

• Gilla
saltis99
  • Laddar…
H hhallen skrev:
Skumt, den var inte med i listan jag fick upp för villor i kommunen, och jag dubbelkollade genom att leta på gatuadressen också... jaja.
Alla dina andra exempel på objekt som endast finns på Hemnet är förmodligen också fel :)

H HenrikP skrev:
Alla dina andra exempel på objekt som endast finns på Hemnet är förmodligen också fel :)
De behöver inte vara direkt fel, men kanske bortfiltrerade. Till exempel det här som finns under Till salu på Hemnet: https://www.hemnet.se/bostad/radhus-6rum-forsbacka-gavle-kommun-bryggeriet-forsbacka-33-4-21708585

Det finns även på Booli, men är lätt att missa eftersom det ligger under fliken Nyproduktion där.

Som jag ser det är antalet objekt som finns på Hemnet men inte på Booli försumbart och som köpare är det inte värt att använda båda. Booli räcker, som de säger. Däremot är det fortfarande tveksamt om Booli räcker när du ska sälja.

H HenrikP skrev:
Det är möjligt. Jag sökte med filtret "villa", och jag har kollat några av exemplen genom att söka enbart på gatuadress, utan ytterligare filter. Då hittade jag en som var klassad som "fritidshus" och en som var klassad som "gård" på Booli. Min personliga åsikt är att de är "villor", i och med att båda är lämpliga för åretrunt-boende, och den som var klassad som "gård" enligt min åsikt har för lite mark för en sådan klassificering.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.