13th Marine 13th Marine skrev:
Jag sitter i säljartagen och mäklaren verkar anse att man inte kör Hemnet direkt från början.

För skojs skull kollade jag in på prislistan, och det är stor skillnad mellan baspaketet och max.
[länk]

Själv använder jag i princip bara kartläget när jag kollar runt, så resterande paket hade varit slöseri.
Är det jag som är avvikande där? Använder folk listan normalt sett?
Beroende på hur lång tid det tar å sälja så är det ibland bättre att ta hemnet för en fast kostnad än att förnya annonsen för 500kr i månaden.

Krilleman Krilleman skrev:
Allt som Hemnet har listat, ligger ju redan uppe på Booli + ytterligare träffar.

Jag vet inte vad som inte är begripligt. Vet du?
Egentligen behöver man inte hemnet det räcker med en annons på mäklarsidan sen hamnar den på boli men mäklarna kör hemnet då den ägs av dem själva.

Krilleman Krilleman skrev:
Allt som Hemnet har listat, ligger ju redan uppe på Booli + ytterligare träffar.
Jag konstaterade i ett tidigare inlägg att Hemnet listade 67 (idag 68) villor till salu i min hemkommun. Booli hade 75 (idag 76). Jag utgick slentrianmässigt från att allt som finns på Hemnet också finns på Booli.

Idag har jag undersökt det hela lite noggrannare. Det visade sig att:
  • 59 objekt ligger ute på båda sajterna
  • 7 objekt finns bara på Hemnet, inte på Booli.
  • 2 objekt hos Hemnet är inte villor till salu, fast de hamnat under den listningen (ett är ett uppenbart fritidshus, olämpligt för åretrunt-boende; ett objekt är "borttaget före visning").
  • 11 objekt finns bara på Booli, inte på Hemnet
  • 5 objekt på Booli är inte villor till salu (4 är uppenbara fritidshus/ruckel, olämpliga för åretrunt-boende; ett är ett nybyggnadsprojekt som ännu inte finns i sinnevärlden)
Jag vet att summan slår fel (med 1) för Booli, jag vet inte varför och orkar inte kolla igenom hela skiten en gång till. Slutsatsen påverkas dock inte av detta: Överlappet mellan Hemnet och Booli är inte totalt. Båda sajterna har objekt som inte finns på den andra, även om en stor majoritet finns på båda.

I dagsläget betyder detta att ingendera sajten har det kompletta utbudet. För att som säljare kunna avgöra om det är någon mening med att annonsera på Hemnet skulle man framför allt behöva ha besöksstatistik från båda sajterna. Hur många unika besökare per dag har de? Hur många bevakningar har de (helst nedbrutet så man kan se det för det geografiska område man är intresserad av). Tyvärr är väl detta siffror som varken Hemnet eller Booli lär dela med sig av.

Jag är fortsatt pessimistisk angående Hemnets framtidsutsikter (om de inte oväntat skulle nå framgång med sin anmälan av Booli till Konkurrensverket), men just idag skulle jag ändå allvarligt överväga att annonsera på Hemnet också, om jag skulle sälja mitt hus.

• Gilla
JohanLun och 6 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det är som sagt i praktiken köparen som finansierar Hemnet, och kostnaden är dessutom avdragsgill…
Avdragsgill??

Så du menar att man kan dra av 100% av kostnaden för Hemnet annonsen?

Då finns det ju ingen anledning att inte vräka på med extra Premium allt, det är ju i praktiken då gratis.

Men så är det inte, man kan dra av kostnaden mot den eventuella vinsten men det är bara att sänka vinstskatten lite.

Har man ingen vinst kan man inte dra av nånting, max avdrag är 22% av annons kostnaden om jag kommer ihåg rätt.

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Nissens
D Dilato skrev:
Avdragsgill??
Ja, du vet nog hur det fungerar. Samma som du gör med mäklararvodet.
D Dilato skrev:
Nej, har du aldrig sålt någon fastighet?
D Dilato skrev:
Då finns det ju ingen anledning att inte vräka på med extra Premium allt, det är ju i praktiken då gratis.
Du får nog läsa på lite
D Dilato skrev:
Men så är det inte, man kan dra av kostnaden mot den eventuella vinsten men det är bara att sänka vinstskatten lite.
Just det., vilket betyder att 10 000 på Hemnet inte kostar 10 000. Snarare 7 800.
D Dilato skrev:
Har man ingen vinst kan man inte dra av nånting, max avdrag är 22% av annons kostnaden om jag kommer ihåg rätt.
Nja, man drar av hela kostnaden för Hemnet på vinsten. Eftersom vinstskatten är 22%, så blir det mycket riktigt en kostnadsminskning om 22%.

• Gilla
saltis99
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:

Du får nog läsa på lite

Just det., vilket betyder att 10 000 på Hemnet inte kostar 10 000. Snarare 7 800.

Nja, man drar av hela kostnaden för Hemnet på vinsten. Eftersom vinstskatten är 22%, så blir det mycket riktigt en kostnadsminskning om 22%.
Så varför påstår du att avgiften är avdragsgill när nästan 80% inte är det, det är (tycker jag) ohederligt.

Det är väl du som " får nog läsa på lite".

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:

Du får nog läsa på lite

Då är det inte 100% avdragsgillt?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
A A-Man_08 skrev:
Då är det inte 100% avdragsgillt?
Jo, hade det varit 50% avdragsgillt hade det bara blivit 11% du sparade.

Det handlar alltså om hur stor del beloppet du får dra bort när vinsten beräknas, faktiska besparingen blir då vinstskatten på det beloppet

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Avdragsgill??

Japp, das rubb.

D Dilato skrev:
Nej gratis är det inte.

D Dilato skrev:
Det som står efter kommat är rätt. Men hur tänkte du med de första 5 orden?

D Dilato skrev:
??
Du kan fortfarande dra av försäljningskostnaden. 100% av den. Man behöver inte sälja med vinst för det.

• Gilla
saltis99
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Du kan fortfarande dra av försäljningskostnaden. 100% av den. Man behöver inte sälja med vinst för det.
Huh? Det finns olika inkomstslag i deklarationen. Fastighetsförsäljning går under Inkomst av kapital. Omkostnader vid fastighetsförsäljning är avdragsgilla endast mot inkomst av kapital.

Avdrag för försäljningsomkostnader blir ju bara "nyttiga" om man har positiv inkomst av kapital, totalt sett. Fastighetsförsäljningen som sådan behöver inte ha gått med vinst; om man t.ex. har ränteinkomster, inkomster från aktieutdelningar eller aktieförsäljningar eller andra kapitalinkomster som ger ett positivt netto så kan försäljningsomkostnader vid fastighetsförsäljning (och naturligtvis även själva förlusten vid försäljningen) dras av mot dessa kapitalinkomster.

Man kan däremot aldrig dra av försäljningsomkostnader mot inkomst av arbete, pension eller liknande.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
H hhallen skrev:
Huh? Det finns olika inkomstslag i deklarationen. Fastighetsförsäljning går under Inkomst av kapital. Omkostnader vid fastighetsförsäljning är avdragsgilla endast mot inkomst av kapital.
Nja, det finns inga som helst hinder för att dra av. Det är helt i sin ordning. Du skriver in dina omkostnader i deklarationen.

Att man hamnar på förlust är inget hinder.

Om man sedan kan kratta fram kapitalvinster och utnyttja avdraget är en annan fråga.

• Arg
Dilato
  • Laddar…
A A-Man_08 skrev:
mäklarna kör hemnet då den ägs av dem själva.
Du menar de knappa 11% som mäklarsamfundet äger? Borde inte mäklarna köra Boneo som till 100% ägs av mäklarföretag?

• Gilla
saltis99
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Nja, det finns inga som helst hinder för att dra av. Det är helt i sin ordning. Du skriver in dina omkostnader i deklarationen.

Om man sedan kan kratta fram kapitalvinster och utnyttja avdraget är en annan fråga.
Ja, det var väl precis vad jag skrev? Självklart kan man göra avdraget även om man inte har nytta av det. Tidigare inlägg här i tråden har däremot inte varit tydliga med att avdraget bara är till nytta om man har positiv inkomst av kapital. Ditt eget inlägg #429, den meningen som jag citerade, talar bara i lösa ordalag om "avdrag". Det kan ge en läsare som är mindre insatt i hur deklarationen är strukturerad intrycket att avdraget kan göras mot den totala inkomst man har av alla inkomstslag. Andra inlägg har sagt att avdraget bara kan göras på vinsten av fastighetsförsäljningen, vilket också är fel. Avdraget görs mot alla inkomster av av kapital.

• Älska
Dilato
  • Laddar…
D daVinci skrev:

Nu dummar du dig bara.

Vilken reell nytta har du av ett avdrag som inte sänker din kostnad, skatt eller vad som helst!

useless useless skrev:
Du menar de knappa 11% som mäklarsamfundet äger? Borde inte mäklarna köra Boneo som till 100% ägs av mäklarföretag?
Jag kan lägga till (se inlägg #423) angående Boneo, att de listar 28 villor till salu (och 8 "kommande") i min hemkommun, jämfört med Hemnet 68+4 och Booli 76+13.

Det är 7 mäklarfirmor som står bakom Boneo, och det är antagligen ovanligt att andra mäklare annonserar där, även om det i och för sig går bra att göra det. Antagligen händer det bara om säljaren aktivt uppmanar sin mäklare till det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.