G
Kanske bör nämna att jag inte har eller haft några aktier i Hemnet och tycker dom är sjukt dyra och hoppas dom försvinner så man inte behöver fundera på om det är värt eller inte :).

G
13th Marine 13th Marine skrev:
Det är ju en chansning på att Hemnet skulle generera fler budgivare, det är ingen garanti.
Självklart är det en chansning.

Nissens
Vad har Hemnet som inte Booli har?
Har inte kollat det, har ”sökrobot”på båda, och Boolis rapport är rätt rörig i jämförelse.

Vore bra om du svarade på min fråga till dig.

Nissens Nissens skrev:
Har inte kollat det, har ”sökrobot”på båda, och Boolis rapport är rätt rörig i jämförelse.

Vore bra om du svarade på min fråga till dig.
Okej, då har vi olika sätt att nyttja tjänsterna, jag kollar på kartan i aktuella områden, och eftersom Booli har alla som Hemnet har så behöver jag inte kolla Hemnet.

Jag tvivlar på att alla som sitter på Booli också sitter på Hemnet, därav har spekulanter flyttat från Hemnet till Booli.

• Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Jodå, jag tex tycker att det är prisvärt. Skulle inte tro att jag är ensam om det.

Visst, att konkurrenter värda namnet inte dykt upp visar att de är bra på det de gör. Booli tex har en lång resa kvar. Jag använder både Hemnet och Booli i stort sett dagligen som spekulant.

Eller snarare vad marknaden tycker det är värt.

Nyss sade du ju att Booli är bra?

Det tror jag inte har hänt ännu. Har inte sett något som tydligt säger det.

Väldigt mycket ”kanske” i så fall.

Det beror nog på hur alternativen ser ut…

Vilken bransch tänker du på? Ta bilbranschen tex, inte är premiumbilarna billiga bara för att det finns budgetbilar på marknaden.

Var det inte du som tog fram aktiekursen i tråden som ett ”bevis” för din tes?
Tror du förväxlar mig med någon annan. Jag sa inte någonstans att Booli är bra. Det kan jag nämligen inte bedöma eftersom jag inte har använt eller tittat där. Jag har inte heller tagit fram aktiekursen utan detta var mitt första inlägg i den här tråden.

Man kan tycka olika men jag tycker inte att 10.000 är prisvärd för en annons på nätet.

När marknaden inte har ett val/alternativ så spelar det ingen roll om man tycker att det är värt det. Man måste betala för att kunna sälja. Köparna använder sig av den plattformen och ingen annan. Därför ska marknadspriset egentligen baseras på alternativen och efterfrågan. Utan alternativ är det bara att betala och vara glad.

Jag tänkte bland annat på bilbranschen. Om du tar Tesla. Dom var i princip först med riktiga elbilar. Med tiden kom det fler och det blev konkurrens. För 1-2 år sen sänkte Tesla priserna med runt 20%. Och det kommer bli så för fler. Riktiga premiumbilar behöver såklart inte sänker. Men dom vill inte heller vara dom med flest bilar på gatan.

När vi pratar bostadsannonser så tror jag inte att någon riktar sig in på att bara annonserar premiumbostäder. Då behöver man nog ha andra tjänster än annonser för att det ska gå runt eller en annan prismodell med provision vid försäljning eller liknande. Skulle kanske vara ett alternativ för dom som verkligen bara är ute efter riktigt dyra bostäder. Då behöver man inte leta bland 1000 annonser.

Sen har jag ingen tes om Hemnet eller någon annan spelare. Enligt mig är det mycket pengar för en annons. Men så länge den plattformen används av majoriteten så får man acceptera det.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
Okej, då har vi olika sätt att nyttja tjänsterna, jag kollar på kartan i aktuella områden, och eftersom Booli har alla som Hemnet har så behöver jag inte kolla Hemnet.

Jag tvivlar på att alla som sitter på Booli också sitter på Hemnet, därav har spekulanter flyttat från Hemnet till Booli.
Jag tittar också på kartan över det område jag är intresserad av och prenumererar inte på uppdateringar från Hemnet eller Booli.

Om man kollar på min hemkommun så har Hemnet just nu 67 villor till salu och 4 "kommande". Booli har 75 villor till salu och 13 "snart till salu". Jag har inte detaljstuderat utbudet och kan inte säga om alla Hemnets 67 objekt även finns på Booli, men jag misstänker att så är fallet. Hur som helst så finns det minst 8 objekt till salu på Booli som inte finns på Hemnet. Det är mer än 10% av det aktuella utbudet.

Jag ser en stor risk för Hemnet i att snart en såpass stor andel av objekten inte finns med där att tjänsten förlorar sitt rykte som heltäckande. Då kan det gå snabbt utför.

• Gilla
MsTake och 4 till
  • Laddar…
H hhallen skrev:
Jag tittar också på kartan över det område jag är intresserad av och prenumererar inte på uppdateringar från Hemnet eller Booli.

Om man kollar på min hemkommun så har Hemnet just nu 67 villor till salu och 4 "kommande". Booli har 75 villor till salu och 13 "snart till salu". Jag har inte detaljstuderat utbudet och kan inte säga om alla Hemnets 67 objekt även finns på Booli, men jag misstänker att så är fallet. Hur som helst så finns det minst 8 objekt till salu på Booli som inte finns på Hemnet. Det är mer än 10% av det aktuella utbudet.

Jag ser en stor risk för Hemnet i att snart en såpass stor andel av objekten inte finns med där att tjänsten förlorar sitt rykte som heltäckande. Då kan det gå snabbt utför.
Här har Hemnet 266+12 mot boolis 355 + 69.

Krilleman
Jag har också slopat Hemnet helt. Deras glansdagar misstänker jag starkt är över.

Booli har flera bostäder på min "markerade karta" som jag har direktlänk till. Dessutom har även jag noterat att man får fler träffar på Booli än Hemnet.

Inga prenumerationer eller annat trams.

Enkelt och bra.

• Gilla
HenrikP och 1 till
  • Laddar…
Booli har 11 till salu och 15 kommande
Hemnet har 5 till salu och 3 kommande

Så verkar helt klart som säljarna iallafall överger hemnet här i Bromma.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Nissens
D DanielSt81 skrev:
Tror du förväxlar mig med någon annan. Jag sa inte någonstans att Booli är bra. Det kan jag nämligen inte bedöma eftersom jag inte har använt eller tittat där. Jag har inte heller tagit fram aktiekursen utan detta var mitt första inlägg i den här tråden.
Ok, sorry. Du har rätt. 😊
D DanielSt81 skrev:
Man kan tycka olika men jag tycker inte att 10.000 är prisvärd för en annons på nätet.
Det är noterat.
Själv ser jag pragmatiskt på det. Om det kostar 10 000:- att tjäna 200 000 så tyxker jag att det är en bra investering.
D DanielSt81 skrev:
När marknaden inte har ett val/alternativ så spelar det ingen roll om man tycker att det är värt det. Man måste betala för att kunna sälja.
Har Booli försvunnit?
D DanielSt81 skrev:
Köparna använder sig av den plattformen och ingen annan. Därför ska marknadspriset egentligen baseras på alternativen och efterfrågan. Utan alternativ är det bara att betala och vara glad.
Jag råkar vara marknadschef på ett internationellt företag och markandspris kan sättas på många olika sätt. Personligen har jag bytt perspektiv från att flrr ha arbetat mycket med kostnadsbaserad prissättning till att allt mer ha marknadsbaserad prissättning. Det senare är betydligt roligare. 😊
D DanielSt81 skrev:
Jag tänkte bland annat på bilbranschen. Om du tar Tesla. Dom var i princip först med riktiga elbilar. Med tiden kom det fler och det blev konkurrens. För 1-2 år sen sänkte Tesla priserna med runt 20%. Och det kommer bli så för fler. Riktiga premiumbilar behöver såklart inte sänker. Men dom vill inte heller vara dom med flest bilar på gatan.
Och analogin med hemnet/booli är?
D DanielSt81 skrev:
När vi pratar bostadsannonser så tror jag inte att någon riktar sig in på att bara annonserar premiumbostäder.
Nej, men premiumtjänster kanske?
D DanielSt81 skrev:
Då behöver man nog ha andra tjänster än annonser för att det ska gå runt eller en annan prismodell med provision vid försäljning eller liknande.
Nja, kanske.
Men kundbasen är viktig. Hur många potentiella köpare man når ut till.
D DanielSt81 skrev:
Skulle kanske vara ett alternativ för dom som verkligen bara är ute efter riktigt dyra bostäder. Då behöver man inte leta bland 1000 annonser.
?
D DanielSt81 skrev:
Sen har jag ingen tes om Hemnet eller någon annan spelare. Enligt mig är det mycket pengar för en annons. Men så länge den plattformen används av majoriteten så får man acceptera det.
Tror att du fastnat i den rent tekniska biten. Värdet för säljaren är hur många potentiella köpare man når ut till. Och det är svårt att bräcka Hemnet på det området.

• Gilla
saltis99
  • Laddar…
Nissens
Det är ju väldigt konstigt att du vill begrändsa dina möjligheter. Men det är ju ett fritt val.
Du upprepar det hela tiden, men du visar aldrig några belägg för det, när kommer det?

Var hittar du faktabaserad info om att spekulanter flyttar? Jag tror inte på det.

• Gilla
saltis99
  • Laddar…
Krilleman
Nissens Nissens skrev:
Det är ju väldigt konstigt att du vill begrändsa dina möjligheter. Men det är ju ett fritt val.
Begränsar?
Nja...

Snarare utökar...

• Gilla
HenrikP
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Hur begränsar jag mina möjligheter?
Nissens Nissens skrev:
Du upprepar det hela tiden, men du visar aldrig några belägg för det, när kommer det?
Var hittar du faktabaserad info om att spekulanter flyttar? Jag tror inte på det.
Du får ta det för vad det är, jag har inga länkar att mata dig med, det är bara en logisk slutsats eftersom Booli växer.

Men uppenbarligen känner sig de hotade av Booli. https://www.byggahus.se/hemnet-anmaler-booli-till-konkurrensverket

• Gilla
  • Haha
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Nissens
Hur begränsar jag mina möjligheter?
Genom att inte använda de möjligheter som finns att hitta objekt.
Du får ta det för vad det är, jag har inga länkar att mata dig med, det är bara en logisk slutsats eftersom Booli växer.
Har du inga belägg för det du påstår blir det ju inte värt att beakta i någon större utsträckning.
Jag går tillbaka till mig själv som spekulant. Jag använder båda gratistjänsterna Booli och Hemnet. Om många gör som jag så växer ju Booli, men inte på bekostnad av Hemnet.
Men uppenbarligen känner sig de hotade av Booli. [länk]
Visst, vore konstigt annars. Men min upplevelse som kund/användare är att Booli har en bra bit kvar till att bli ett fullvärdigt alternativ.

• Gilla
saltis99
  • Laddar…
Nissens
Krilleman Krilleman skrev:
Begränsar?
Nja...

Snarare utökar...
Genom att utesluta Hemnet?
Det får du utveckla så att det blir begripligt…

• Gilla
saltis99
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.