SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Kronofogdens jobb är (bland annat) att driva in obetalda skulder, inte att vinstmaximera åt borgenärerna, eller gäldenärerna för den delen.

I en het marknad och i en storstad. Annars inte. Och definitivt inte på en exekutiv auktion och definitivt inte i rådande marknadsläge.
Precis och därför är det ganska ointressant att kronofogden lämnar hemmet för de har aldrig brytt sig om att maximera vinsten på samma sätt som facket aldrig brytt sig om att maximera lönen för löntagaren.

Men visst bor du i ett torp värt 25k i småländska skogen skulle inte jag använda hemnet heller.

Jag var övertygad om att Booli skulle räcka men när barndomshemmet såldes nyligen så var det 0 bud efter nästan en månad. Den åkte ut på Hemnet och en visning till och där efter var budgivningen igång. Anekdotiskt ja visst men blev överraskad då jag utgick ifrån att alla typ använder båda plattformarna.

T TypRätt skrev:
Jag var övertygad om att Booli skulle räcka men när barndomshemmet såldes nyligen så var det 0 bud efter nästan en månad. Den åkte ut på Hemnet och en visning till och där efter var budgivningen igång. Anekdotiskt ja visst men blev överraskad då jag utgick ifrån att alla typ använder båda plattformarna.
Det heter hemnet-knarkare av en anledning. Tror booli hade 10 procent av visningarna eller liknande när vi sålde. Synd att allmänheten är sin egen kartellbildning

S
Nissens Nissens skrev:
Du vet inte mycket om börsen och aktiekurser va?

Känns mer som att du är lite av en haverist som gett dig sjutton på att Hemnet är obra. 😊

Lycka till med det. 😊
Ja, jag tycker Hemnet är grymt obra och har på tok för höga priser, det behövs ingen raketforskare för att förstå det.
Tycker förövrigt Booli levererar bättre och har större utbud.

Enligt Google Ai så är detta skälet till att ett företag mister kunder, sug på den du.😁

Här är de vanligaste orsakerna till att kunder lämnar ett företag:
  • Dålig kundservice (Den främsta orsaken): Upp emot 70 % av kundbortfallet beror på att kunder känner sig dåligt bemötta, upplever inkompetent personal eller möts av långsamma serviceprocesser.
  • Bristande förtroende och löften som inte hålls:Om ett företag lovar mer än vad de levererar ("lova runt och hålla tunt") förlorar de kundernas förtroende.
  • Saknad av tydlig USP (Unique Selling Proposition): Om ett företag inte kan kommunicera vad som gör dem unika – varför kunden ska välja just dem istället för en konkurrent – blir de utbytbara.
  • Negativa kundupplevelser: En enda negativ upplevelse kan få 58 % av kunderna att aldrig återvända, och missnöjda kunder berättar ofta för många andra om sin upplevelse.
  • Kunder blir mer kräsna: Konsumenter är idag mer självständiga och otåliga, vilket gör att de lämnar företag som inte anpassar sig till högre krav.
Att tappa kunder är kostsamt, då det ofta är fem gånger dyrare att skaffa en ny kund än att behålla en befintlig.

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Precis och därför är det ganska ointressant att kronofogden lämnar hemmet för de har aldrig brytt sig om att maximera vinsten på samma sätt som facket aldrig brytt sig om att maximera lönen för löntagaren.
Det är intressant att Kronofogden lämnar Hemnet eftersom de bedömer att det inte ger något mervärde vid försäljning jämfört med att endast synas på Booli.
Att du inte gillar fackföreningar har inte med saken att göra.
Men visst bor du i ett torp värt 25k i småländska skogen skulle inte jag använda hemnet heller.
Hur man säger att man inte har någon som helst koll på fastighetsmarknaden utanför sin geografiskt begränsade bubbla i 08-land...

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
S Självfixaren skrev:
Ja, jag tycker Hemnet är grymt obra och har på tok för höga priser, det behövs ingen raketforskare för att förstå det.

Enligt Google Ai så är detta skälet till att ett företag mister kunder, sug på den du.😁

• Dålig kundservice (Den främsta orsaken): Upp emot 70 % av kundbortfallet beror på att kunder känner sig dåligt bemötta, upplever inkompetent personal eller möts av långsamma serviceprocesser.
  • Bristande förtroende och löften som inte hålls:Om ett företag lovar mer än vad de levererar ("lova runt och hålla tunt") förlorar de kundernas förtroende.
  • Saknad av tydlig USP (Unique Selling Proposition): Om ett företag inte kan kommunicera vad som gör dem unika – varför kunden ska välja just dem istället för en konkurrent – blir de utbytbara.
  • Negativa kundupplevelser: En enda negativ upplevelse kan få 58 % av kunderna att aldrig återvända, och missnöjda kunder berättar ofta för många andra om sin upplevelse.
  • Kunder blir mer kräsna: Konsumenter är idag mer självständiga och otåliga, vilket gör att de lämnar företag som inte anpassar sig till högre krav.
Att tappa kunder är kostsamt, då det ofta är fem gånger dyrare att skaffa en ny kund än att behålla en befintlig.
Jag tycker också booli är bättre. Men vad hjälper det när man säljer och tappar miljoner på att inte lägga ut den på hemnet?

Nissens
I dagsläget är det inte säkert att en annons på Hemnet ger någon utdelning alls vid en försäljning. Allt fler köpare går över till Booli, och det är bland köparna du vill finnas när du säljer.
Är inte Booli en tjänst som ”dammsuger” mäklarannonser på internet automagiskt?

Dagsläget stämmer säkert, men marknaden som helhet är ju usel sedan ett tag. För säljarna alltså.

Jag behöver bara gå tillbaka till mig själv, jag skulle inte ha något problem med att köparen betalar 10 000 för hemnet och att jag kanske får ett par hundra tusen extra.
Tillägg: inte ens Kronofogden annonserar på Hemnet längre!
Kronofogden är en myndighet, sådana ser lite annorlunda på många saker. Ekonomi är ett område där de ofta har en helt annan syn än industrin tex. Kan tänka mig att eftersom de inte söker marknadsvärdet för sina objekt, utan nöjer sig med mindre så kanske en tjänst som hemnet inte är värd pengarna.

Jag har bevakningar både på Hemnet och Booli just nu, och jag måste säga att Boolis ”rapporter” är väldigt röriga i jämförelse.

S
Jag tycker också booli är bättre. Men vad hjälper det när man säljer och tappar miljoner på att inte lägga ut den på hemnet?
För att aktiva spekulanter tittar på Booli med, det var nog skillnad för några år sedan.
Men då Hemnet höjt sina priser så letar förmodligen säljare billigare kanaler och köparna följer efter.

Det finns nog ingen som betalar flera miljoner extra för att en bostad är såld på Hemnet eller hur.
Förövrigt är A och O i denna marknad att sälja först till det pris man vill och köpa sen, vill man inte det så är det risk att förlora pengar så där har du nog rätt.

Men att Hemnet är en helig graal som garanterar att du får miljoner mer genom att sälja med dom tror jag själv inte på.

• Gilla
Ulf Peter och 2 till
  • Laddar…
S Självfixaren skrev:
För att aktiva spekulanter tittar på Booli med, det var nog skillnad för några år sedan.
Men då Hemnet höjt sina priser så letar förmodligen säljare billigare kanaler och köparna följer efter.

Det finns nog ingen som betalar flera miljoner extra för att en bostad är såld på Hemnet eller hur.
Förövrigt är A och O i denna marknad att sälja först till det pris man vill och köpa sen, vill man inte det så är det risk att förlora pengar så där har du nog rätt.

Men att Hemnet är en helig graal som garanterar att du får miljoner mer genom att sälja med dom tror jag själv inte på.
Det handlar om att få budgivning med så många spekulanter som möjligt det är där de extra miljonerna ligger och då måste man som säljare existera på hemnet. Det är den bistra sanningen.. om köparna började använda booli så hade det sett annorlunda ut.

Jag är verkligen inte för hemmet på något sätt. Men jag lever också i verkligheten.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Nissens
S Självfixaren skrev:

Du verkar ha fastnat i någon slags avog inställning till Hemnet, oklart varför. Själv ser jag krasst ekonomiskt på saken.

AI har jag en lite mer kritiskt granskande inställning till än vad du har. Sug på den du. 😊

Du känns verkligen spretig i din agitation till Hemnet, det är allt ifrån aktiekurs, till omsättning, och när det visade sig inte vara så enkelt som du trodde så tar du upp en AI gissning helt utan källhänvisning.

Vad är det som driver dig i denna hatkampanjen mot Hemnet undrar man ju…?

Nissens
Det handlar om att få budgivning med så många spekulanter som möjligt det är där de extra miljonerna ligger och då måste man som säljare existera på hemnet. Det är den bistra sanningen.. om köparna började använda booli så hade det sett annorlunda ut.

Jag är verkligen inte för hemmet på något sätt. Men jag lever också i verkligheten.
Håller med till 100% (nästan) 😉. Det ligger sannolikt inte ”miljoner” i värdeökning pga Hemnet. Men det räcker ju att ökningen är större än kostnaden för att anlita dom.

Och det är sannolikt en väldigt bra investering som ger betydligt mer tillbaka än den kostar. I praktiken blir det ju köparna som finansierar det hela. Dessutom är det ju avdragsgillt på vinsten, vilket ts ”glömt” att nämna.

Nissens Nissens skrev:
Jadu, det är din åsikt. Det finns olika typer av prissättning, tex kostnadsbaserad och marknadsbaserad. Hemnet har sannolikt valt den senare. Att du inte gillar det är noterat. Jag tror inte att det påverkar något dock.

Mycket tyder på att det är andra orsaker än de du tror till att aktiekursen och även omsättningen verkar ha sjunkit.

Framtiden får väl avgöra.

Själv har jag inget emot att betala 10 000 för att tjäna kanske 200 000 eller mer. Det blir ju en riktigt bra investering jämfört med mycket annat.
Jag skulle inte säga att deras prissättning är marknadsbaserad. Eftersom Hemnet i princip har haft monopol så har det varit fritt fram att ta vilket pris som helst med tanke på bristande alternativ för säljaren.
Ett marknadsbaserad pris ska egentligen regleras av dom alternativ som finns och efterfrågan. Men när det inte finns alternativ så kommer efterfrågan per automatik. Då kan man höja priserna tills man kanske märker att man har nått en gräns. Det betyder dock inte att det är rimligt och återspeglar marknaden om det hade funnits ett alternativ.
Och det är kanske något man ser nu. När det kommer upp alternativ så är många inte beredda att betala höga priser längre.
Det gäller ju egentligen vilken bransch som helst. Den som kommer först kan ta betald. När det kommer alternativ är den tvungen att sänka priset för att hålla sig kvar på marknaden.
För att förtydliga så har min kommentar inget med aktiekursen att göra utan enbart om prissättning.

• Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
S Självfixaren skrev:

Tar du in AI i din argumentation bryter du inte bara mot forumreglerna utan du underskattar gravt de du diskuterar med. 👎🏼

• Gilla
HenrikHuslöse och 2 till
  • Laddar…
Det heter hemnet-knarkare av en anledning. Tror booli hade 10 procent av visningarna eller liknande när vi sålde. Synd att allmänheten är sin egen kartellbildning
För att få lite mer anekdotisk bevisföring: Vet du om den som köpte lägenheten kom via hemnet eller booli?

Man kan ju ha en teori om att hemnet-knarkare ger många sidvisningar men få bud...

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Nu i en övergångstid så är det logiskt att man fortfarande kan behöva använda hemnet också för att nå alla.

Men om det "min" mäklare säger stämmer, dvs att seriösa köpare använder Booli, och ser Hemnet som en flagga för att man desperat vill sälja, så kan det innebära att man får lägre bud.

Men detta beror säkert helt klart på var man försöker sälja och mängden potentiella spekulanter.

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.