115 460 läst ·
584 svar
115k läst
584 svar
Varning 9300:- för annons på hemnet!!
Jo, men vad beror det på?K Kane skrev:
Att bostadsmarknaden bromsat upp kraftigt påverkar ju tex. Men det beror ju inte på
Hemnet…
Detta hittade jag:
Hemnets vinst har fallit kraftigt främst för att:
- Färre bostäder säljs → färre annonser
- Svag bostadsmarknad
- Ny betalmodell som skjuter intäkter framåt
- Fasta kostnader gör att vinsten faller extra snabbt
För att jag hoppas att de går i konkurs på grund av deras provocerande och fullkomligt orimliga prissättning!Nissens skrev:
Oavsett vad det skulle inbringa i extra slutpris på en fastighetsförsäljning så är 10 000 kronor för en annons på en digital plattform helt uppåt väggarna.
Ingen vet dessutom om eller vad det skulle öka slutpriset med utan det är FOMO till största delen.
Det beror väl på vilken produkt man är ute efter. Som jag ser det har Hemnet och Booli båda en övergripande funktion, som egentligen är den enda man som köpare eller säljare är ute efter: de presenterar en stor majoritet av alla objekt som finns tillgängliga på marknaden, så att man lätt kan få en överblick över vad som finns vid en given tidpunkt. De är helt enkelt sökmotorer.J JohanLun skrev:
Sen kan de (åtminstone Hemnet, jag vet inte så mycket om Booli) ha andra funktioner också, som t.ex. historik över fastighetsaffärer i något visst område, och allmän prisutvecklingshistorik. Även om detta kan vara intressant ser jag det som sekundära funktioner.
Själva presentationen av objekten är alltid bäst och mest komplett hos den mäklarfirma som handhar försäljningen, och båda sajterna ger ju länkar dit.
Värdet av såna här söktjänster är givetvis stort för både säljare och köpare. Frågan är i vilken utsträckning man kan ta betalt för dem. Till för något eller några år sen hade jag uppfattningen att Hemnet ändå gav valuta för pengarna. Det var relativt billigt att lägga upp en annons, och Hemnet hade en god täckning av marknaden (dvs de flesta objekt som fanns ute till försäljning var också listade där). Booli var mindre känt bland folk i gemen, och det fanns en osäkerhet kring hur bra täckning av marknaden som uppnåddes.
Jag har gradvis reviderat denna uppfattning vartefter Hemnet har blivit dyrare och lagt till mer och mer lull-lull (varav det mesta är av ringa värde) och Booli blivit bättre och mer komplett och välkänt..
Hemnets strategi tycks basera sig på antagandet att ingen köpare orkar klicka vidare till mäklarföretagets egen sajt. Detta förefaller vara mer än lovligt naivt, även om det säkert kan finnas enstaka köpare som verkligen vill ha fullständigast möjliga information på ett enda ställe.
Min bedömning idag av de båda sajternas produkter blir snarast: Hemnet bra, Booli också bra. Så länge man ser dem som jag gör, alltså primärt som söktjänster. Men därav följer också att Hemnets prissättning numera är uppåt väggarna. Booli visar att det centrala i en sådan tjänst kan tillhandahållas gratis.
Edit: Blocket, som nämns i det inlägg jag svarar på, och även Tradera, är inte sökmotorer, och kan inte betraktas som annat än nisch-aktörer som väl är mest av intresse för den som inte vill anlita mäklare.
P
polaris78
Medlem
· Västmanland
· 2 626 inlägg
polaris78
Medlem
- Västmanland
- 2 626 inlägg
jo det är såklart också stor skillnad på vad det är man säljer... hur lätt det är att hitta rätt köpare till objektet. det finns ju ovanliga villor herrgårdar , gamla missionshus osv som lockar vissa folk som man kan få en miljon extra för om man hittar den där köparen som tänder på samma udda hus och det spelar ingen roll vad det kostar det är "perfekt" eller folk som säljer en lägenhet eller ett radhus där det finns 30 till i snarlikt skick och dom betingar snarlika värden och är till salu hela tiden så ingen som vill köpa vill ge nåt extra utan budgivningarna om vem som får köpa först är bara en handfull tusenlappar upp eller ner ,så plötsligt är hemmnets dyrare annonser helt onödiga och tillför inget.. Det säljer för samma pris bara man får fram en köpare..
Så visst finns det fall där man till varje pris ska maximera antalat spekulanter och andra fall där det räcker att hitta en som vill köpa, och det kan ge lite olika strategier...
Hemnet har ju varit helt ensamma och dominernade på marknaden men deras prishöjningar blev så stora så mäklarna känner precis som kunderna att det inte är värt priset och det har fått fram konkurenter och tagit bort att alla hus låg på hemnet
Så visst finns det fall där man till varje pris ska maximera antalat spekulanter och andra fall där det räcker att hitta en som vill köpa, och det kan ge lite olika strategier...
Hemnet har ju varit helt ensamma och dominernade på marknaden men deras prishöjningar blev så stora så mäklarna känner precis som kunderna att det inte är värt priset och det har fått fram konkurenter och tagit bort att alla hus låg på hemnet
Jadu, det är din åsikt. Det finns olika typer av prissättning, tex kostnadsbaserad och marknadsbaserad. Hemnet har sannolikt valt den senare. Att du inte gillar det är noterat. Jag tror inte att det påverkar något dock.H henke71 skrev:För att jag hoppas att de går i konkurs på grund av deras provocerande och fullkomligt orimliga prissättning!
Oavsett vad det skulle inbringa i extra slutpris på en fastighetsförsäljning så är 10 000 kronor för en annons på en digital plattform helt uppåt väggarna.
Ingen vet dessutom om eller vad det skulle öka slutpriset med utan det är FOMO till största delen.
Mycket tyder på att det är andra orsaker än de du tror till att aktiekursen och även omsättningen verkar ha sjunkit.
Framtiden får väl avgöra.
Själv har jag inget emot att betala 10 000 för att tjäna kanske 200 000 eller mer. Det blir ju en riktigt bra investering jämfört med mycket annat.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 634 inlägg
I dagsläget är det inte säkert att en annons på Hemnet ger någon utdelning alls vid en försäljning. Allt fler köpare går över till Booli, och det är bland köparna du vill finnas när du säljer.Nissens skrev:
Tillägg: inte ens Kronofogden annonserar på Hemnet längre!
Renoverare
· Stockholm
· 20 193 inlägg
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 634 inlägg
Det ligger i Kronofogdens intresse att få så mycket betalt som möjligt åt borgenärerna, till så låg kostnad som möjligt för gäldenärerna.AndersMalmgren skrev:
Jag vet inte vad du brukar gå på för exekutiva auktioner där priset budas upp en extra miljon, men det är knappast det vanliga. Försäljningsprocessen är som sagt optimerad för att ge så låga kostnader som möjligt. En visning vid ett tillfälle, kan du inte vara med, nähä, synd. En fysisk auktion där spekulanterna måste vara på plats personligen eller delta på distans från ett annat kronofogdekontor, kan du inte vara med, nähä, synd. Den som vinner måste betala handpenningen direkt med betalkort med det egna namnet på. Går inte betalningen igenom, nähä, synd, då ropas objektet ut igen direkt. Hoppas någon av de andra spekulanterna är kvar och kan betala.
Renoverare
· Stockholm
· 20 193 inlägg
Kronofogden har inget stake in the game, det är som med facket, du kommer aldrig få samma löneökning om du låter facket hantera din löneökning som om du sköter det själv.SågspånPappspikEternit skrev:
Det ligger i Kronofogdens intresse att få så mycket betalt som möjligt åt borgenärerna, till så låg kostnad som möjligt för gäldenärerna.
Jag vet inte vad du brukar gå på för exekutiva auktioner där priset budas upp en extra miljon, men det är knappast det vanliga. Försäljningsprocessen är som sagt optimerad för att ge så låga kostnader som möjligt. En visning vid ett tillfälle, kan du inte vara med, nähä, synd. En fysisk auktion där spekulanterna måste vara på plats personligen eller delta på distans från ett annat kronofogdekontor, kan du inte vara med, nähä, synd. Den som vinner måste betala handpenningen direkt med betalkort med det egna namnet på. Går inte betalningen igenom, nähä, synd, då ropas objektet ut igen direkt. Hoppas någon av de andra spekulanterna är kvar och kan betala.
Bara en till budgivare kan göra jättemycket för slutpriset, miljoner. Jag hade iallafall inte riskerat det.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 634 inlägg
Kronofogdens jobb är (bland annat) att driva in obetalda skulder, inte att vinstmaximera åt borgenärerna, eller gäldenärerna för den delen.AndersMalmgren skrev:
I en het marknad och i en storstad. Annars inte. Och definitivt inte på en exekutiv auktion och definitivt inte i rådande marknadsläge.AndersMalmgren skrev: